Metsästäjiä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Epe-72
  • Aloitettu Aloitettu
Ekaks aseeks sopii mikä vain, mistä ite tykkää. Alotin pari vuotta sitten metsästyksen käytetyllä pumpulla, Winchester 1300. Tuli sitten kuiteski ostettua uus Mossberg 500, varmistin on aseen kaulalla, joka on mielestäni parempi. Onko sille ensimmäisen aseen tyypille niin väliä, sillä jos ostat päällekkäisen, ennemmin tai myöhemmin haluat myös pumpun/puoliautomaatin tai toisinpäin. Kaikissa on omat hyödyt/haitat.

Niin se monesti menee että ensin ostetaan pumppu tai puolari ja myöhemmin kun monenlaista on kokeiltu ostetaan päällekkäinen. Jos ase tulee enemmän vesilinnustukseen niin silloin kannattaa katsella jotain 89mm pesällä ja synteettisellä tukilla olevaa puolaria tai sitten pumppua jos uskoo että oppii ampumaan sillä ja tarviiko enempää kuin kolme panosta.. Jotku sanoo että kun aseessa on paljon panoksia niin tulee räiskittyä eikä silloin osu, mutta itsellä se ainakin oli päin vastoin. Jotenkin paljon varmemmin osuu kun tietää että voi parsia. Monesti se kolmas panos on ollut hyödyksi, mutta on niitä kolmekkin joskus tullut alas. Valitsisin sen perusteella että luuleeko tarvitsevan kahta erinlaista supistajaa yhtä aikaa. Itse ainakin metsässä kaipaisin ja sen takia täytyy pian ostaa toinen haulikko joka kulkee maalintumetillä. Löytyisipä jokin synteettisellä tukilla ja 28" piipulla oleva päällekkäispiippuinen :kuola: Onhan niitä Browningilla mutta maksaa 3000e..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Rinnakkaispiippusten perään oon kuolannu jo pitkän aikaa, semmonen olis kanalintujahtiin sopiva. Pumpussa ei kyllä tule pidettyä koskaan yli 3 panosta, tulee vain turhaa etupainoa ja raskaammaks kantaa.

Kanalinnustuksessa ei tarvitse kuin kaksi patruunaa, taskussa tai vyöllä sitten muutama lisää. Päällekkäispiippuisella on ehkä hiukan tarkempi ampua ja itselle ainakin käy paremmin. Nosto sattuu juuri kohdille ja on melkoisen keveäkin. Ehkäpä juuri keveällä haulikolla nosto tulee jämäkästi kohdille. Ensimmäinen haulikko minulla oli poliisihuutokaupasta ostettu rinnakkaispiippuinen Suhl. Oli erittäin hyvä, mutta painoa huomattavan paljon.

Oma budjetti sanelee kuinka tyyriseen haulikkoon sijoittaa. Lisäksi kannattaa punnita ottaako harrastuksen millä vakavuudella, miten paljon aikaa käyttää. Metsästyspäivät per vuosi kun monesti saattaavat olla yhdenkäden sormilla laskettavissa.

Rinnakkaispiippusten perään oon kuolannu jo pitkän aikaa, semmonen olis kanalintujahtiin sopiva. Pumpussa ei kyllä tule pidettyä koskaan yli 3 panosta, tulee vain turhaa etupainoa ja raskaammaks kantaa.

Mulla edellinen oli rinnakkaispiippuinen, mutta sillä oli jostain syystä vaikea ampua lentoon vaikka perä oli sopiva. Jotenkin tuntu että ne kaksi piippu peittää näkyvyyttää liikaa joissain tilanteissa. Siinä se kisko oli vielä piippuja alempana. Kyllä sillä kuitenkin välillä osui ihan hyvin.

Niin se monesti menee että ensin ostetaan pumppu tai puolari ja myöhemmin kun monenlaista on kokeiltu ostetaan päällekkäinen. Jos ase tulee enemmän vesilinnustukseen niin silloin kannattaa katsella jotain 89mm pesällä ja synteettisellä tukilla olevaa puolaria tai sitten pumppua jos uskoo että oppii ampumaan sillä ja tarviiko enempää kuin kolme panosta.. Jotku sanoo että kun aseessa on paljon panoksia niin tulee räiskittyä eikä silloin osu, mutta itsellä se ainakin oli päin vastoin. Jotenkin paljon varmemmin osuu kun tietää että voi parsia. Monesti se kolmas panos on ollut hyödyksi, mutta on niitä kolmekkin joskus tullut alas. Valitsisin sen perusteella että luuleeko tarvitsevan kahta erinlaista supistajaa yhtä aikaa. Itse ainakin metsässä kaipaisin ja sen takia täytyy pian ostaa toinen haulikko joka kulkee maalintumetillä. Löytyisipä jokin synteettisellä tukilla ja 28" piipulla oleva päällekkäispiippuinen :kuola: Onhan niitä Browningilla mutta maksaa 3000e..

Eikös joku vanha Japanialainen aforismikin meinaa että jos annat aloittelijalle kaksi nuolta, hän ei keskity ensimmäiseen ... tai jotain sinnepäin.

Mulla on winsun pumppu 18" piipulla. Siinä sitten puolikas ja kokonainen ulkoinen suppari. Sorsalla ja kyyhkyllä hyvä, mutta metsässä liikkuessa liian painava, varsinkin kivääri keikkuu selässä. Pumppu vaatii aika pajon treeniä, mutta ei sillä kovinkaan paljoa puolarille jää. Kyllä silläkin kolme laukausta sekunnissa saa lähtemään (ja laukausten välissä tähtäämäänkin). Pari kertaa olen kokeillut itse heittää kiekkoja ilmaan. Kolme menee helposti mutta neljän kanssa tulee jo kiire :)

Jos rahaa olisi niin kyllä hankkisin päällekkäispiippusen kanalintumetsälle ja kiekkotouhuihin. Päällekkäispiippuisessa kun saa valita eri supistajat 1 ja 2 laukaukseen ja vieläpä valita kumman piipun päästää ensin. Pumpussa ei voi valita kuin paukkujen järjestyksen. Toisaalta nyt kun pumpulla on treenannut, ei huvittaisi alkaa koko hommaa alusta päällekkäispiippuisen kanssa.

Itse tuli ostettua ensimmäiseksi haulikoksi päällekkäispiippuinen Sabatti Falcon 12/76 joka maksaa ~700€. Ei mitään pahaa sanottavaa, kannattaa kokeilla jos jossain näkyy. Tämä on mettälinnuille käytössä edelleen. Muutama vuosi sitten ostin sorsastukseen 12/89 Winchesterin SX3: sen muovitukeilla joka on muuten hyvä vaihtoehto luokkaan 1000-1500€ jos tuon hintasta puoliautomaattia kattelee, melko jämerä pyssy, ei varmaan keveimmästä päästä mutta tykkään, lataa kaikki paukut ongelmitta.

Suosittelen molempia, varmatoimisia kamppeita!

Alotus aseella ei ole niin väliä, kunhan käy itselle hyvin. Myöhemmin kuitenkin omistaa aseita tod.näkösesti useamman. Pumpuissa ainakin hinta iso plus, mossberg makso uutena 299e. Ei taida saada edes baikkalin päällekäistä tuohon hintaan. Onko kellään kokemuksia baikkalin rinnakkaisesta? Hintaa ei olis kuin vähän reilu parisataa.

Noi 12/89:t sun muut on nykyisten tungsten patruunoiden aikana melko tarpeettomia kapistuksia.
Tää ei oo mikään lisää tehoa, enemmän tuloksia laji :D

Ennemminkin sopivia latauksia ja tarkkoja laukauksia laji...

1) kun ostat haulikon, etsi sille käyvä patruuna = tekee hyvä kuvion. Ammu se läpi kaikista supistajista (vaihtosupparit), sillä jo sen vaihto vaikuttaa kuvioon.
2) osta sen lataussarjan patruunoita pidemmäksi aikaa. Eri haulikoot samassa patruunassa voi muuttaa kuviota paljon, eli älä luota siihen että Boar 2.6mm on OK niin 3.2mm on myös... se ei käy näin helposti. Edes vuonna 2010 valmistetut ja 2011 valmistetut eivät anna takuuuta, vaikka patruuna, hauli ja lataus ois prikuulleen sama.
3) älä osta mitään 4mm peurahauleja linnuille, sillä 2.6-3.2mm hyvällä peitolla ja se käy kaikelle linturiistalle.. varsinkin metsässä. (eikä se hanhikaan mitään mahdottomia tarvi)
4) opettele ampumaan sillä haulikolla, haulikossa merkittävin osa on perä. Supistuksia harvoin tarvit 1/2 tiheämpää, sillä lintu on silloin ammuttavissa kun siitä erotat silmän.

Been there done that, vaan kummasti nykyään putoilee pienemmillä latauksilla ja pienemmillä hauleilla jopa kauempaa noi linnut, kuin ton 'tehokkuushulluuden' aikana.
Kyseessä on vain se, että osaan paremmin ampua ja minulla on minun aseeseen sopivia patruunoita käytössä :D

Huom, tunnetusti esim. Browningin haulikot on aika patruunaronkeleita vehkeitä..

Alotus aseella ei ole niin väliä, kunhan käy itselle hyvin. Myöhemmin kuitenkin omistaa aseita tod.näkösesti useamman. Pumpuissa ainakin hinta iso plus, mossberg makso uutena 299e. Ei taida saada edes baikkalin päällekäistä tuohon hintaan. Onko kellään kokemuksia baikkalin rinnakkaisesta? Hintaa ei olis kuin vähän reilu parisataa.

On kokemusta. Monessa baikkalin rinnakkaisessa on se vika että lähtee molemmat piiput yhtä aikaa. Viimeistely aika rumaa ja perä aivan liian lyhyt tälläiselle 180cm pitkälle. En ostais, tai no ehkä sen lyhyen länkkäri baikkalin jos olisi rahaa turhiin aseisiin :)

Noi 12/89:t sun muut on nykyisten tungsten patruunoiden aikana melko tarpeettomia kapistuksia.
Tää ei oo mikään lisää tehoa, enemmän tuloksia laji :D

Ennemminkin sopivia latauksia ja tarkkoja laukauksia laji...

1) kun ostat haulikon, etsi sille käyvä patruuna = tekee hyvä kuvion. Ammu se läpi kaikista supistajista (vaihtosupparit), sillä jo sen vaihto vaikuttaa kuvioon.
2) osta sen lataussarjan patruunoita pidemmäksi aikaa. Eri haulikoot samassa patruunassa voi muuttaa kuviota paljon, eli älä luota siihen että Boar 2.6mm on OK niin 3.2mm on myös... se ei käy näin helposti. Edes vuonna 2010 valmistetut ja 2011 valmistetut eivät anna takuuuta, vaikka patruuna, hauli ja lataus ois prikuulleen sama.
3) älä osta mitään 4mm peurahauleja linnuille, sillä 2.6-3.2mm hyvällä peitolla ja se käy kaikelle linturiistalle.. varsinkin metsässä. (eikä se hanhikaan mitään mahdottomia tarvi)
4) opettele ampumaan sillä haulikolla, haulikossa merkittävin osa on perä. Supistuksia harvoin tarvit 1/2 tiheämpää, sillä lintu on silloin ammuttavissa kun siitä erotat silmän.

Been there done that, vaan kummasti nykyään putoilee pienemmillä latauksilla ja pienemmillä hauleilla jopa kauempaa noi linnut, kuin ton 'tehokkuushulluuden' aikana.
Kyseessä on vain se, että osaan paremmin ampua ja minulla on minun aseeseen sopivia patruunoita käytössä :D

Huom, tunnetusti esim. Browningin haulikot on aika patruunaronkeleita vehkeitä..

Jos haluaa hyvää ja edullista laillista sorsapatruunaa ampua niin silloin tarvii 89mm pesää että saa teräksestä parhaimman hyödyn. Lyijyllä tuosta ei hyötyä yleensä ole eikä varsinkaan näillä uusilla raskailla ja kovilla haulimateriaaleilla. Jos itse lataa niin ei sitä silloinkaan tarvi. Jos valmista terästä ostaa kaupasta niin 89 ovat monesti parempia kuin 76 koska haulikokoa täytyy kasvattaa lyijyyn verrattuna. On tullut aivan riittävästi ammuttua testejä vuosien aikana.

Yleensä valmiit tungsten panokset ovat niin kalliita ettei niillä raski ampua jos paljon metsästää. Teräs on halpaa ja tappavaa. Jostain syystä tuntuu ettei teräksellä tule raanakoita läheskään niin paljon kuin lyijyllä. Pitäis joskus ampua liikkuvaan pahviin niin näkisi hauliparven venymän pitkiin lyijypatruunoihin verrattuna.. Teräs on yleensä aika paljon nopeammaksi ladattu kuin lyijy eikä se se ole niin pehmeää.

On kokemusta. Monessa baikkalin rinnakkaisessa on se vika että lähtee molemmat piiput yhtä aikaa. Viimeistely aika rumaa ja perä aivan liian lyhyt tälläiselle 180cm pitkälle. En ostais, tai no ehkä sen lyhyen länkkäri baikkalin jos olisi rahaa turhiin aseisiin :)
Mutta on baikaleissa hyvät puolensakin
Voi esim ampua helposti 90 asteen kulman taa johtuen kieroista piipuista :-D

Jos haluaa hyvää ja edullista laillista sorsapatruunaa ampua niin silloin tarvii 89mm pesää että saa teräksestä parhaimman hyödyn. Lyijyllä tuosta ei hyötyä yleensä ole eikä varsinkaan näillä uusilla raskailla ja kovilla haulimateriaaleilla. Jos itse lataa niin ei sitä silloinkaan tarvi. Jos valmista terästä ostaa kaupasta niin 89 ovat monesti parempia kuin 76 koska haulikokoa täytyy kasvattaa lyijyyn verrattuna. On tullut aivan riittävästi ammuttua testejä vuosien aikana.

Tähän tulokseen itsekkin olen tullut.

Ensimmäinen mitä pitäis kieltää, on teräshauli.
Tungsten maksaa kyllä, mutta mietippä montako laukausta loppupelissä kohti riistaa syksyn aikana ammut ?
Ei ne siis kalliiksi kuitenkaan tule.

Mulla oli Tikka M-2000 12/89 aikoinaan ja kyllä sen kanssa huomasi, että loppupelissä tolla 89:llä ei ole merkitystä.
Jos haluat ehdottomasti parasta, niin 10/89 on jo pituus/paksuus suhteessa parempaa tarjoava.
Toi 76 on niin ja näin ja varsinkaan 89mm lyjylatauksen pituus 12cal haulikossa ei ole yksinkertaisesti peitto/kuvio ominaisuuksiltaan optimi lataus.
Toinen homma on toi haulikoko, useasti valitaan aivan liian isoja hauleja = peitto ja iskun tuoma shokkiefekti heikkenee.
Tällä tavalla saadaan kyllä hyvin haavakoita aikaiseksi, mutta sitä riistaa pataan ei niinkään.

Hanhelle 10/89 on ihan OK kaliberi johtuen ym. syistä, metsäkanalinnut jne. niin 12/70 36g lataus riittää ja kun se lyödään tungstenina, niin se riittää vesilinnuillekin vallan mainiosti. Uskokaa tai älkää, mutta voitte vaikka kokeilla noita läpäisyjä jossain vaiheessa 30m päähän lautaan =)

Ensimmäinen mitä pitäis kieltää, on teräshauli.
Tungsten maksaa kyllä, mutta mietippä montako laukausta loppupelissä kohti riistaa syksyn aikana ammut ?
Ei ne siis kalliiksi kuitenkaan tule.

Mulla oli Tikka M-2000 12/89 aikoinaan ja kyllä sen kanssa huomasi, että loppupelissä tolla 89:llä ei ole merkitystä.
Jos haluat ehdottomasti parasta, niin 10/89 on jo pituus/paksuus suhteessa parempaa tarjoava.
Toi 76 on niin ja näin ja varsinkaan 89mm lyjylatauksen pituus 12cal haulikossa ei ole yksinkertaisesti peitto/kuvio ominaisuuksiltaan optimi lataus.
Toinen homma on toi haulikoko, useasti valitaan aivan liian isoja hauleja = peitto ja iskun tuoma shokkiefekti heikkenee.
Tällä tavalla saadaan kyllä hyvin haavakoita aikaiseksi, mutta sitä riistaa pataan ei niinkään.

Hanhelle 10/89 on ihan OK kaliberi johtuen ym. syistä, metsäkanalinnut jne. niin 12/70 36g lataus riittää ja kun se lyödään tungstenina, niin se riittää vesilinnuillekin vallan mainiosti. Uskokaa tai älkää, mutta voitte vaikka kokeilla noita läpäisyjä jossain vaiheessa 30m päähän lautaan =)

Niin paljon tulee laukauksia ettei rahat riitä jos tungstenia pitää ostaa. Teräs on oikein hyvä ja halpa haulimateriaali. Eihän sitä metsässä kehtaa käyttää vaikka mielummin sillä ampuisi kuin lyijyllä. Enkö juuri sanonut että 89 lyijypanokset eivät yleensä toimi hyvin? Olen kyllä poikkeuksiakin löytänyt.. 10/89 taas ei ole järkeä. 12kal ajaa saman asian halvemmalla. Siihen asti teräs on ainut järkevä aine vesilinnustukseen kunnes muiden kovien ja painavien hinnat tippuu. Amerikassa olisi vaikka mitä hyviä teräspanoksia, mutta niitä ei tuoda suomeen. Näitä tuli yksi erä toissa vuonna ja pääsin testaan. Tehoja on, mutta kuvio oli omalla aseella huono: http://www.youtube.com/watch?v=w_nUu5pfUow
Tänä syksynä pitäisi tulla jotain toisia hyviä. Winsun drylockit ovat melko halpoja ja hyviä varsinkin 12/89 kokoisena ja 4.5mm hauleilla.

Saat sinä tietysti olla mitä mieltä haluat :)

Sehän on selvää että painava ja kova haulimateriaali on parempi kuin kevyt..

Metsästäjätutkinnon voi suorittaa menemällä kokeeseen paikalliseen riistanhoitoyhdistykseen. Voiko tutkinnon jälkeen hakea aseenkantolupaa? Onko siihen joku koe? Mites jos aikoo esim sorsametsälle, niin pitääkö kuulua seuraan?

edit: Google auttoi, eli voi hakea aseenkantolupaa.

Jep voit hakea lupaa kun vaan se ase soveltuu metsästykseen. Vaikkakin lupa käytäntö pitäisi olla kaikkialla sama niin eri alueilla on eri käytäntöjä. Esim täälläpäin haulikkoon saa määräaikaisen luvan jos eka ase ja pitää sitten vuoden tai kahden päästä todistaa että on metsästänyt sillä jotta saa luvan uusittua. Jos aiot metsälle olipa sorsa tai jonnekin muulle metsälle niin pitää olla joku lupa alueeseen. Helpoiten yleensä metsästyseura tai valtion alueiden lupa. Et voi suoraan kaverin kesämökin laiturilla olla passissa. On myös paljon vesiosuus kuntia jotka myöntävät lupia sorsa hommiin mutta itselläni on niistä varsin kirjavia kokemuksia ja suosittelen ottamaan helvetin hyvin selvää siitä alueesta ja luvasta ennenkuin sellaisen otat.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom