Metsästäjiä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Epe-72
  • Aloitettu Aloitettu
Mites tuo puolarin purku menee? En oo koskaa nii pitkälle purkanu, että makasiiniputki ja lukkoki ois irti.
Tuliko kyyhkyjä? Ite ammuin 21, kaverit saman verra. Naapuriruokinnalla pääsivät yli sataan :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Starttiin viisi tuntia. Vähälle jää taas unet.

Karhunmetsästys on kyllä todellinen kilpajuoksu, kuka kerkeää kaatamaan. Kahvitaukoja ei ehditä pitää, auton konepellillä imastaan nopeasti ja eteenpäin. Tuossa oli yksi porukka aamulla jo kaatanut uroskarhun, pitääpä käydä majalla katsomassa ruhoa.

Itse kävin äsken iltapäivällä pikaisesti katsomassa sorsia, en edes nähnyt sorsia. Järvellä oli joutsenia, kalasääskiä ja kaakkuri. Joutsenet huutivat ja mekastivat, että rannat raikui. Kalasääsket tekivät muuttoa ja kaakkuria en ole kovin monesti edes nähnyt. Eli kyllä tämä sorsanmehtuu on täälläpäin onnetonta. Telkkiä ja taveja on vähäsen, sinisorsapoikueita on järvillä satunaisesti.

Hanhipaikan tietäisin ja siellä suolla on poikue, mutta ne kerkeää lähteä Etelä-Suomeen ammuttavaksi, ennen kuin hanhenmetsästys alkaa 10.9. Perkele.

Hanhipaikan tietäisin ja siellä suolla on poikue, mutta ne kerkeää lähteä Etelä-Suomeen ammuttavaksi, ennen kuin hanhenmetsästys alkaa 10.9. Perkele.

Paskapuhetta, kyllä se alkoi jo tänään. Ihanasti tuli kyllä kanukkia kenttään ja eksyipä joukkoon pari merkkariakin :hyper:..

Eka illan saaliina tavi kahteen mieheen... Ei vielä saa mahoja täyteen, tänään uus yritys.

Olin yllättynyt kuinka fiksua porukkaa oli merellä pusikoissa eilen.. Kaikkia lintuja mitkä kuultiin niin ammuttiin, matkaa saatto olla helposti +100m mutta pääasia että pyssy laulaa. Eihän ne tietenkään sieltä tipu mutta hienosti sillä pilataan muiden mahdollisuudet.

Olin yllättynyt kuinka fiksua porukkaa oli merellä pusikoissa eilen.. Kaikkia lintuja mitkä kuultiin niin ammuttiin, matkaa saatto olla helposti +100m mutta pääasia että pyssy laulaa. Eihän ne tietenkään sieltä tipu mutta hienosti sillä pilataan muiden mahdollisuudet.

Tossa 1 syy, miksi en ikinä mene aloitukseen näille ns. 'tunnetuille hyville paikoille'.
Lisäksi jos keli on aurinkoinen, niin ilman kuvia se lentokorkeus on kyllä saavuttamaton haulikolle.

Kuumia piippuja kuitenkin kaikille yrittäville, oma metsästys alkaa vasta 17. päivä ensi kuuta.. kokeita kahlataan siihen asti koiran kanssa ja sitten päästetään tunturiin hulttio irti :D

Paskapuhetta, kyllä se alkoi jo tänään. Ihanasti tuli kyllä kanukkia kenttään ja eksyipä joukkoon pari merkkariakin :hyper:..

Nimimerkki Anserfabaliksen luulisi tietävän metsästysajat tarkkaan. Minä tarkoitin hanhella metsähanhea, eli Anser fabalista, enkä mitään helvetin kanadanhanhea. Ikinä semmoista nähnytkään. Minun kotipaikalla pohjoisessa Suomessa, Ylä-Kainuussa metsähanhen metsästys alkaa 10.9. Katsoppa riista.fi, siellä näkyy tarkemmat metsästysajat. Toivottavasti olit siis katsonut, ennen kuin hanhia ammuit. Ilmeisesti eteläisessä Suomessa tolskaat. Juuri metsähanhen metsästystä tänä vuonna rajoitetaan. Lisäksi esim. kanalintujen metsästykseen on alueellisia rajoituksia.

Moni ei tiedäkkään, kuinka helvetin harvinainen metsähanhi on kotimaassa. Niitä ei todellakaan ole paljoa ja lajin pitäisi käytännössä olla rauhoitettu. Siellä Etelä-Suomessa käsitys hämärtyy, kun taivaalla lentää tuhatpäisiä muuttoparvia ja kun ne vielä laskeutuu pelloille. Sitten niitä ampua loukutetaan useita. Mutta toisaalta Venäjältä nuo metsähanhet suurimmaksi osaksi kuitenkin tulee. Täällä pinta-alaltaan Uudenmaan kokoisessa kunnassa, metsähanhen pesintöjä on ehkä kymmenkunta. Voi olla vähemmänkin, tuskin ainakaan paljoa enempää. Itse ainakin ymmärrän rauhoituksia. Tosin se vain tarkoittaa, että paikkakuntalaiset eivät pääse jahtaamaan hanhia.

Hanhenmetsästys onkin täysin eri maailmansa Pohjois-ja Etelä Suomessa.

Yleensäkin nuo vaihtelevat rauhoitukset ovat tervetulleita. Metsästys on kuitenkin suurin kantoihin vaikuttava tekijä. Minun puolesta voisi vuorovuosin kanalintujen metsästys päättyä syyskuuhun ja seuraavana vuonna kuukauden pidempi, eli lokakuun viimeiseen. Erityisesti teeriä ammutaan lokaakuussa paljon, joten lokakuun rauhoitus tekisi teerikannoillekin hyvää. Onhan niitä teeriä paljon, mutta voisipa metsät pölistä vieläkin enemmän teeriä. Lajilla olisi kaikki edellytykset nyt menestyä paremminkin. Metsänhoidolliset toimenpiteet suosivat teertä, joten teerikannan tiheys voisi olla suurempikin.

Metsästys on kuitenkin suurin kantoihin vaikuttava tekijä.

Tässä olet kyllä väärässä =)

Kantaan vaikuttaa enempi mm. kuoritumisajan kelit, kuin metsästys.
Alueellisesti varsinkin ja tänä vuonnahan pohjoisessa oli erinomaisen heikot pesintähetket, alueellisesti rajoittuen nekin.
Kylmä ja märkä = ei yhtään poikasta hengissä, kylmähkö keli vielä jotenkuten menettelee ja osa selviytyy.. mutta hyönteisiä kuitenkin pitää olla tai totaalituho pesinnässä iskee.

Tässä olet kyllä väärässä =)

Kantaan vaikuttaa enempi mm. kuoritumisajan kelit, kuin metsästys.
Alueellisesti varsinkin ja tänä vuonnahan pohjoisessa oli erinomaisen heikot pesintähetket, alueellisesti rajoittuen nekin.
Kylmä ja märkä = ei yhtään poikasta hengissä, kylmähkö keli vielä jotenkuten menettelee ja osa selviytyy.. mutta hyönteisiä kuitenkin pitää olla tai totaalituho pesinnässä iskee.

Kanalintujen osalta on tutkittu, että aikuiseksi selviytyy vain 10 % kuoriutuvista poikasista. Eli yhdestä pesästä ja kymmenestä munasta yksi lintu on hengissä seuraavana keväänä.

Luontaiset tekijät verottavat kantoja, on monta erilaista uhkaa ympäri vuoden. Ihmisen toimintaa ei lasketa luontaiseksi uhkaksi.

Tässäpä vuoden kiertoa pääpiirteittäin;

Munien haudonta-aikaan ei saisi olla häiriötekijöitä. Pienpedot ja muut munarosvot kuten supikoira, kettu, näätä ja kanahaukka ovat uhkana. Hautovan emon kuolema luonnollisesti tuhoaa pesinnän, mutta riittävän häirinnän seurauksena emo voi myös hylätä pesän.

Poikasten selviytymisen kannalta on oleellista, että sää olisi parin ensimmäisen viikon aikana kohtuullisen lämmin ja vähäsateinen, jotta hyönteisiä olisi riittävästi tarjolla. Untuvikot poikaset voivat nääntyä sateessa ja kylmyydessä. Hyönteisravinnon syönti jatkuu ja poikaset siirtyvät syömään mustikanlehdillä eläviä hyönteisiä, mm. mittarimatoja.
Kesäkuun hallayöt voivatkin palelluttaa mustikat, jolloin ravintoa ei riitä poikasille. Lisäksi kettu on kesällä kanalintupoikueiden pahimpia verottajia.

Syksyllä ihminen metsästää kanalintuja, mutta sitä ei siis lueta luontaiseksi verottajaksi. Kuitenkin ihmisen toiminta ja metsästys ovat kiistatta suurin vaikuttaja kanalintukantoihin. Tästä en pysty osoittamaan virallista tutkimusta, mutta henkilökohtaisesti olen tätä mieltä.
Etenkin metsätalouden toimenpiteet vaikuttavat suuresti kanalintukantoihin. Kanalinnuille sopivien elinympäristöjen ja ruokailupaikkojen säästäminen on tärkeää. Nykyään metsätalouden osalta tilanne on hyvällä tasolla ja metsätalous ei ole kannoille enää niin suuri uhka.

Talvella metsäkanalintujen täytyy päästä lumihankeen kieppiin. Huono lumitilanne tai kovat hanget jättävät linnut kylmän ja petojen armoille. Pehmeää lunta tulisi olla sopivasti, jotta kieppi eli talvipesä suojaisi lintua pedoilta. Näätä ja kanahaukka ovat kanalintujen pahimmat painajaiset talvella. Kanalinnut viettävätkin kiepissä suurimman osan ajastaan, poistuen ainoastaan pariksi tunniksi ruokailemaan.

Keväällä soitimella koreileville linnuille on paljon ottajia. Kanahaukka teeren ja metson soitimella, näätä vierailee metson soitimella ja lisäksi myös ilves käy metson soitimella.

Eli..voidaanko näistä luontaisista verottajista, joita on hyvin monta, erottaa yhtä tekijää joka olisi suurempi kuin ihmisen toiminta?

Everly: Se oli sarkasmia, toivottavasti et pahoittanu mieltäsi.. Olen kyllä tietoinen metsästysajoista sekä muista metsästykseen ja lajintunnistukseen liittyvissä asioissa. Metsästyskortin olen kuitenkin omistanut 21 vuotta, joten kyllä siinä ajassa on jo jotain oppinut ja kokenut. Vähän relausta kehiin ;)

Edit: En tolskaa Etelä-Suomessa, vaan kyllä paikkakuntani lukeutuu ihan Pohjois-Pohjanmaahan..

Mukava viikonloppu lakeuksilla ja se kauden ensimmäinen.
Sumulle kilometrejä yli 30 ja lintutöitä kokonaisuudessaan 9kpl.
2 pudotusta otettiin ja homma tuntuu pelaavan.
Lauantaina pudotukset 2 ja 5 ei pudotettua lintutyötä, eikä poika onneksi edes kuumene sen kummemmin.
Sieltä alkaa tulemaan siis mettäkoira esiin, vaikkakin kokeenomaisin säännöin toimitaan jatkossakin riistan kanssa :D

TLP_2112.jpg

^
On kyllä pointteri mahtavassa kunnossa. On päässyt koira toteuttamaan itseään ja liikkumaan paljon, sekä päässyt metsälle. Noin sen pitääkin olla.

Jos metsästystarkoitukseen olevaa koiraa pidetään tupakoirana, niin koira ei pelaa metsällä niin hyvin, se ei pääse itsenäistymään. Monesti esim. pohjanpystykorvat ovat sellaisia seurallisia, että niitä monesti pidetään liiaksi tupakoirina ja sylikoirina. Sitten metsällä ne ei pelaa, kun eivät lähde isännän jaloista itsenäisesti etsimään saalista.

Mitenkäs tuollainen pointteri, onko kuinka seurallinen rotu? Pidätkö koiraa ulkona häkissä?

Mitenkäs tuollainen pointteri, onko kuinka seurallinen rotu? Pidätkö koiraa ulkona häkissä?

Kainalossa nukkuu ja erittäin läheisyyttä kaipaava.
Ei näiden kanssa yhteispeli toimi, jos tarhassa kasvattelee = silloin se koira metsästää itselleen.

^
On kyllä pointteri mahtavassa kunnossa. On päässyt koira toteuttamaan itseään ja liikkumaan paljon, sekä päässyt metsälle. Noin sen pitääkin olla.

Mulla nää koirat saa poikkeuksellisen paljon metsästysaikaa yleensä.

Aiempaa lyhytkarvaista Saksanseisojaa varten säästin vapaat aina syksylle ja olin yleensä 4-6vko pohjoisessa metsällä. Sen kanssa en kilpaillut.

Tätä koiraa varten otin vuorotteluvapaat jaettuna kolmeen pätkään ja kesälomat säästelin vuorotteluvapaan ajalta.
Olin 2010 5.9-> 3kk
2011 1.7-14.12 vapailla (n. 5kk)
2012 olen vuorotteluvapaalla 1.6-4.9 ja tähän perään 49 päivää säästettyjä kesälomia.

Onhan tämä kannattanut, sillä koetuloksia mm.
NUO-1, Kultamalja 2, Derby 3, 2xAVO-3 viime syksyltä ja ne oli molemmat niin vähää vaille 1:iä, että oikein pattiin itseä otti.
Englantilaisista koirista Suomen paras ikäkausikilpailuissa, eli Kultamaljassa ja Derbyssä yhteenlaskettuna. (KM +70 osallistujaa, Derby +50)

Ois ollut kiva tänä vuonna päästä taistelemaan jo heti alusta voittajaluokkaan, mutta josko sitten syksyn 1. koe tai edes joku näistä sen AVO1:en toisi.
Alkuperäiset tavoitteet koiran kanssa oli, että voittajaluokkaan niin kentältä, kuin metsästä.
Nyt tiedän että enempäänkin on mahdollisuuksia ja jos noustaan VOI-luokkaan, niin tavoitteita on lisättävä sopivasti.
Se ei ole parihaussa itsestään selvyys, kun oman koiran toiminta ei ole ainoa vaikuttava tekijä.
Metsässä ei parihakua suoriteta, joten siellä asia on eri.
Vähän tuuria, että hakuerissä on lintua ja se ettei paritoveri tule sössimään tilanteita, niin uskon sen olevan siinä.

Kainalossa nukkuu ja erittäin läheisyyttä kaipaava.
Ei näiden kanssa yhteispeli toimi, jos tarhassa kasvattelee = silloin se koira metsästää itselleen.

TLP, sinä kun tunnut olevan pitkän linjan koiramies. Mitä mieltä olet, jos mukana pentukoira (alle 4kk pohjanpystykorva) ja lähden totuttelemaan poikaa maastoon. Jos koira ei havaitse tilannetta, voiko linnun ampua? Eli meneekö pentukoira mielestäsi "pilalle" jos ammun linnun muualle kuin haukkuun? Seisovan koiran kanssa tämä on varmaan aika tarkkaa, mutta miten on haukkuvan koiran kanssa? Tulisiko yrittää pennusta asti opettaa siihen, että riistaa ei tule jos haukkua ei kuulu?

Yleinen mielipide on varmaan että jätetään ampumatta, mutta lähinnä kiinnostaa onko koiran riistaan syttymiselle tästä realistista haittaa.

Robertto, olen itse mm. Sumun aikana ampunut sen poissa ollessa linnun, eikä se sille pahaksi ollut. Kuitenkin lajit on niin erit, etten mene sanomaan sen vaikuttavan samalla tavalla haukkuvaan, mitä se vaikuttaa seisovaan.
Haukkuvan koiran kanssa varmaankin erityisen tärkeää olisi se, ettei koira näe linnun lentävän ja putoavan. Tavoite varmaan kuitenkin on se, että lintu ammutaan puuhun haukkuun.

Vaikea sanoa, ehkä kannattaa malttaa kuitenkin ja käydä sitten vaikka ilman koiraa jahdissa pudottelemassa.
Sehän voi herätä haukkumaan vaikka jo tänä syksynä. Paljon vaan (koiran ehdoilla) lintumahdollisuuksia ja hauskanpitoa pennun kanssa.
Yhteistyö teidän välille täten paremmin kuntoon ja uskon sen palkitsevan tulevina vuosina.

Metsällä en ole viellä käynnyt sillä jalka edelleen kipeenä. Mutta pikkuhiljaa alkaa olla kuitenkin polte päästä metsään. Olis viellä jonkinverran lomaa jäljellä ja tässä nyt odotellaan että tuleeko mitä rajoituksia kanalinnuille vai ei. Sen mukaan sitten lomat ja metsästykset, jos ei tule muita ongelmia.

Hieman edelleen huolestuttaa nuo susiongelmat. Luin eilen tuolta erälle.netistä että kummallakin alueella joissa mulla mahdollisuus metsästää niin susia on liikaakin. Joku kirjoitti että enempi näky susia kuin karhuja lieksan seudulla kun olivat karhu metsällä. Mulla ei ole tunnuksia tuonne erälle.net mutta ilmeisesti joku voisi hieman raportoida jos on liikkunut lieksa/kitsi/inari alueella että mikä on se todellinen susitilanne sekä millainen lintu tilanne siellä on? Ainakin tst liikkuu tuolla suunnalla joten pientä raporttia saisiko?

Joo, olin viime viikolla Mujejärven suunnalla karhunpyynnissä ja hukkia kyllä riittää. Samaa kuului sekä Lieksan, että Kuhmonkin puolelta. Karhuja siellä oli kyllä varsin hyvin myös. Meinasi tulla omalle kohdallekkin keskiviikkona kaato. Oli enemmän kuin lähellä. Iso uros törmäsi melkein kymmeneen metriin meikäläisestä koirien edessä, mutta meni niin tolkuttoman kovaa, ettei paljon vastapallonakaan piikillä kestänyt. Läheltä viiletti viistottain ohi ja siihen yritin pyyhkäistä, mutta oli sen verran paksu risukko, jotta en ampunut. Yksi väli oli puskassa, johon päätin puristaa, mutta en ennättänyt, kun kiikarissa vilahti vaan perskarvat. Sitten meinattiin ajaa vähän pikaisemmassa tilanteessa saman nallen kanssa kolari, mutta vähän jäi väliä. Jonkun verran jäi hampaankoloon. Kotoa sentään saatiin 23.päivä nalle nurin.

Metsällä en ole viellä käynnyt sillä jalka edelleen kipeenä. Mutta pikkuhiljaa alkaa olla kuitenkin polte päästä metsään. Olis viellä jonkinverran lomaa jäljellä ja tässä nyt odotellaan että tuleeko mitä rajoituksia kanalinnuille vai ei. Sen mukaan sitten lomat ja metsästykset, jos ei tule muita ongelmia.

Hieman edelleen huolestuttaa nuo susiongelmat. Luin eilen tuolta erälle.netistä että kummallakin alueella joissa mulla mahdollisuus metsästää niin susia on liikaakin. Joku kirjoitti että enempi näky susia kuin karhuja lieksan seudulla kun olivat karhu metsällä. Mulla ei ole tunnuksia tuonne erälle.net mutta ilmeisesti joku voisi hieman raportoida jos on liikkunut lieksa/kitsi/inari alueella että mikä on se todellinen susitilanne sekä millainen lintu tilanne siellä on? Ainakin tst liikkuu tuolla suunnalla joten pientä raporttia saisiko?

Riekkotilanteen tiedän, kun siitä sain virallisen raportin toimittuani linjalaskijana koiran kanssa käsivarressa.

Rajoitukset löytyy YLE:n artikkelista, päätetty noita ei ole mutta en usko että toisinkaan menee:
http://yle.fi/uutiset/metsakanalintujen_pyyntia_rajoitetaan_voimakkaasti/6267738

Riekkokannan raportin laitoin tänne:
www.tlp.fi/raportti_2012.pdf

TLp:llä hyvät linkit mutta koskevat vain lappia. Itse metsästelen tuolla pohjois-karjalassa. Siellä on kanssa inari niminen alue, ja moni luulee aina että olen lapissa.
Eilen surffailin netissä ja susikeskustelu taas kiihtyy. Siellä on taas mennyt 250m päästä miehestä hyvä koira susille.
Itselläni kun nuo koirat on tuollaisia spanielin luuhakkeita niin ne ovat vaan suupaloja susille ja varsinkin toinen vaeltaa tosi paljon pitkiäkin matkoja näkymöttömissä niin riskit vaan kasvaa. Sillä on edelleen paha tapa että saattaa käydä vanhoilla minun jäljillä vaikka autolla/kämpällä asti juoksemassa ja sitten tulee takaisin etumaastoon.

Miten tst pohjois-karjalassa lintuja? Jotkut kolmiolaskennat näin että kanta olisi ennallaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom