Metsästäjiä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Epe-72
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sitten mielipiteitä ensimmäiseksi haulikoksi? Puoliautomaatti-, pumppu- vai päällekkäispiippuinen ja miksi?

Päällekkäispiippuinen on varma yleistyökalu Suomen oloihin. Kahta laukausta enempää et mielestäni tarvitse milloinkaan. Niistäkin toista laukausta tarvitsee vain merkkilaukaukseksi, että eka meni ohi. Kahden piipun etu on myös siinä, että ne voi panostaa eri patruunoilla. Itse esim. tykkään pomppulinnustaessa pillittää pyytä aina vähän väliä. Tällöin toisessa piipussa on tosi pienet haulit pyylle ja toisessa vähän rouheampia. Ostin 20 vuotta sitten Valmetin 412S:n enkä ole aikeissa ostaa toista haulikkoa. Kivääriä tai rihlapiippua tekisi mieli, mutten nykyisillä metsästysmäärillä viitsi investoida.

Mun mielestä se kolmas on hyvä olla sorsastaessa, parvista on mukava tiputella useampia. Ei tietenkään siihen yhteen lintuun kolmea paukkua tarvita, vaikka kerran jos joutuu paikkaan ja sitte vielä kolmannella toista lintua, esimerkiksi. Ei sillä etteikö sillä päällekkäispiippusella pärjäis myös. Metässä en oo vielä ikinä kyllä tarvinnu yli kahta kutia.

Mun mielestä se kolmas on hyvä olla sorsastaessa, parvista on mukava tiputella useampia. Ei tietenkään siihen yhteen lintuun kolmea paukkua tarvita, vaikka kerran jos joutuu paikkaan ja sitte vielä kolmannella toista lintua, esimerkiksi. Ei sillä etteikö sillä päällekkäispiippusella pärjäis myös. Metässä en oo vielä ikinä kyllä tarvinnu yli kahta kutia.

Joo sorsajahdissa tulee joskus mahdollisuus useampaan laukaukseen. Jos ei ole koiraa mukana niin melkein jättäisin ampumatta useamman linnun kerrallaan. Yhdenkin löytäminen on jo suht haasteellista ihmisen aisteilla.

Ruokitteko kyyhkyjä ja millä? Mikähän idea tuossa suolassa on? Pieniin kasoihin sitäki pistäny herneiden sekaan, mutta ei kelpaa niin ei kelpaa.
Heitättekö herneet sellasinaan vai liotatteko, että turpoaa. Liottamallahan niitä kuluu vähempi, mutta ainakaan sateen turvottamat herneet ei kelpaa yhtä hyvin kuin tuoreet.
Näin ainakin omien havaintojen mukaan.

Laitappa nuolukivi siihen ruokinnalle. Yksinkertainen tapa ja kelpaa.

Joo sorsajahdissa tulee joskus mahdollisuus useampaan laukaukseen. Jos ei ole koiraa mukana niin melkein jättäisin ampumatta useamman linnun kerrallaan. Yhdenkin löytäminen on jo suht haasteellista ihmisen aisteilla.

No minä en jätä. Tosin koirakin on. Ja käyn merellä jahdissa ja olen yleensä aika kaukana rantapusikoista joten se lintu tippuu veteen ja mun näköaisti on tähän asti riittänyt ihan hyvin.

Itellä on metsästykseen 2 haulikkoa. Eka oli kaks piippunen tikka 412s ja sillä pärjäs oikein hyvin, mutta tosiaan sorsa ja kyyhkyjahdissa kaipas vähän useampaa kutia. Sorsajahdissa aika usein pomppusorsien kohdalla hutiloi sen ekan laukauksen ja sit tokalla tulee paskalla tuurilla haavakko ja kolmas ois tarpeen, samoin jos tulee haavakko ilmasta eikä ehdi ilmasta paikkaamaan, niin sorsa ui sillain että pää vaan näkyy ja jos matkaa on, niin sitä saa latoa usein aika monta laakia että saa lopetettua. Noiden kokemusten perusteella ja lyijyhaulikiellon myötä tulleelle tarpeelle 12/89 patruunapesästä ostin benellin nova pumpun tohon kakspiippusen rinnalle. Ja itse ehdottomasti suosin pumppua sorsalle ja kyyhkylle, mutta metsäkanalinnulle 2 piippuista, että voi laittaa erilaiset kudit piippuihin. Pumpusta kun ei panosta vaihdeta piipusta ilman että eläimet kuulee puolen kilometrin säteellä.

yhteenvetona vois haulikoista sanoa, että 2 piippuinen on ehdottomasti parempi yleisase, mutta joihinki tarkoituksiin pumppu on parempi.

Tänään alkaa oma metsästyskausi, kyyhkyjahti alkoi tänään. Pitää kokeilla myös huomenna aamulla jos tänään ei onnista. Kuitenkin paikka ja valmistelut on tehty, toivottavasti muita metsästäjiä ei tule samoille hoodeille härkkimään.

200 kiekkoa tuli paukutettua tässä viikolla. Aikaisempina vuosina harjoittelu on jäänyt, niin ensimmäiset laukaukset ovat poikkeuksetta menneet ohi. Viime vuonna sorsajahdissa tuo näkyi rumalla tavalla, kaksi tai kolme ekaa laakia ohi ja pari haavakkoa :( Koirakaan ei pelannut, kun ei suostunut hakemaan.
Kiekkoja ampumalla saa hyvän tuntuman ja onkin järkevämpi lähteä sitä kautta metsälle. Kun tuntuma aseeseen ja luottamus itseen nousee, niin osuukin.

Niin kyyhkystä tuli haettua vähän alkua eilen, mutta varsinainen aloitus on viikon päästä nallejahdissa. Tässä oman pihan ympäristössä mänen, karhuja ainakin on ja melkosen runsaasti taas.

Mun syksy kuluukin metsästellen.

20. päivä mahdollisesti Vuostimossa sorsastuksen aloitus.
Kuitenkin 25.9 pitää olla takaisin kotona, koska on Pointterien metsämestaruuskilpailu.

Eli aloitus on 15.9 KAKE-kokeen merkeissä, siitä lähden Vuostimoon viikoksi.
23.9 pitäis ajella Nunnaseen riekkojahtiin puoleksitoista viikkoa.
Sitten pitää noudattaa kutsua ja kävästä Rovaniemen kupeessa 3.10 3-4 päivän metsästysreissulla.
Sitten pitää levätä muutama päivä, tai enemmänkin lepuuttaa koiraa koska on Diarmid Cup Vimpelissä (Pointterien kenttämestaruuskilpailu) 13.10.
14.10 ajellaan takaisin Utsjoki-Enontekiö-Inari alueelle riekonmetsästykseen ja palataan kuun lopussa.

Koko tämän suunnitelman voi muuttaa se, että päästään koiran kanssa voittajaluokkaan kilpailemaan metsästä tai pellolta.
Silloin väliin tulee enempi kokeita, mutta aika näyttää tämän.

Poltteet olleet useamman kuukauden jo niin pahoja, että kyyhkyyn lähtö lähes pakollinen. Täälä meillä päin vaan semmonen ongelma että viljaa ei ole vieläkään puitu. Tietysti jos olisi ymmärtänyt ruveta ruokkimaan hyvissä ajoin, olisi tilanne tietysti ollut toinen. Mistähän niitä puluja pitäisi tämmöisessä tilanteessa katsella? Mustikkapaikoilta?

Kävin sunnuntaiaamuna itikoiden syötävänä yhden ohrapellon perällä johon pari päivää aikaisemmin olin karhinut pienen alueen. Siihen sitten vähän liotettua hernettä ja muutama kuva. Eipä tuntunut kyyhkyjä kiinnostavan. 80 metsin päässä puussa istui 4 kpl hyvän aikaa, ja varmaan näkivät, mutta vatsa oli vissiin jo täynnä. Ihan niin kuin olisivat tulleet istumaan huvikseen puihin. No ompa nyt ainakin pari lepopuuta tiedossa. Menen seuraavaksi semmosen alle passiin :

Täälläpäin on tuo karhunmetsästys melkoinen ralli. Elämä metsäteillä herää yhdeksi päiväksi henkiin ja etelästäkin tulee turistiporukoita jahtiin. Viime syksynä ampuivat hätäisesti risulaukauksella haavakon.
Itse olisi tarkoitus lähteä karhujahtiin vasta syyskuulla, ennen hirvenmehtuuta. Voi olla, että kyseisen alueen kiintiö on jo ammuttu siihen mennessä...

Ja Utsjoella riekonmetsästyksessä käyvät, tuleeko siinä sivussa ammuttua kiirunoita? Tunnistaako sen kiirunan vasta kourassa? Ja onko koossa tai maussa eroa riekkoon?

Ja Utsjoella riekonmetsästyksessä käyvät, tuleeko siinä sivussa ammuttua kiirunoita? Tunnistaako sen kiirunan vasta kourassa? Ja onko koossa tai maussa eroa riekkoon?

Vaikea tunnistettava, täytyy myöntää... mutta kuitenkin suhteellisen helpohkosti seisovalla koiralla.
Kuitenkin sä näet ne linnut hyvän aikaa siitä seisonnalta ja musta juova nokasta silmään on se erote.
En ole koskaan ampunut Kiirunaa, mutta Utsjoella en paljoa ole vielä jahdannutkaan.
Se kun vaan on niin, että parempiakin lintuapajia löytyy :D

Pomppujahdissa epälien erottamisen olevan mahdotonta, koska näet linnun vain takaapäin ja ampuma-aikaa on hyvin vähän.

Eli kuten voit arvata, en ole Kiirunaa maistanut mutta käsittääkseni hyvin saman makuinen kuin Riekko.
Kokohan sillä on ripauksen pienempi, joten "poikariekko" ja Kiiruna ovat samaa kokoluokkaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom