Metsästäjiä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Epe-72
  • Aloitettu Aloitettu
Ja nyt oltas kotona. Eli viikko oltiin saloilla. Ilmat oli oikeastaan huonot. Olisin kaivannut pakkasta ja lunta, mutta oli sateista,tihkua ja liian lämmintä. Ainoastaan muutama päivä oli hyvä kun oli sumua sekä tyyntä. Ilmat varmaan myös sotkivat lintujen liikkumisen sillä aamusta monesti meni jonnekin klo10 ennenkuin teeret lentelivät ja metsojakaan ei näkynyt. Meni välillä useita lenkkejä niin että yhtään lintua ei löytynyt ja sitten kun alkoi taas niiden lentely niin joka puolella oli lintuja.
Susia edelleen erittäin paljon alueella ja meillä ei paljoakaan olleet koirat vapaana. Alueella oli kyllä yllättävän paljon koiramiehiä joilla koirat irti. Eniten jäi harmittamaan että kaverilla tuli haavakko jota sitten ei edes koira löytänyt.
Saalista tuli. Minulta jäi saamatta metso mutta teeriä,pyy sekä jänis kiväärillä. Metsot jallittivat minua ihan kunnolla. Oli tilanteita paljonkin mutta todella huonoa tuuria. Tuntui kuin olisi metsot pilkanneet minua. Esim. kuljin erään vanhan metsän läpi ja tulin avoimen suon reunaan. Siinä suolla noin 30m päässä muutama metrin mittainen mänty. No otin taskusta puhelimen ja laitoin haulikon maahan kun mäntyjen alta lähti metso. En kerinnyt ottaa haulikkoa. No metso lensi suon taakse keskelle metsää puiden latvaan, matkaa noin 400m. Aivan turhaan oli yrittää sitä kiväärillä mutta kokeilin kävellä suon läpi että josko pystys menemään lähemmäs. No maasto kumpusi sen suon reunassa niin että kun olin jonkun 100m suolla kulkenut niin ei enää metso näkynyt siellä puiden latvassa. Pääsin kulkemaan sinne metsän reunaan ja metsoa ei löytynyt enää puiden latvasta, kuljin aikani kun metso lähti sieltä takaa mistä olin tullut siihen metsään. Eli se siirtyi jossakin vaiheessa puun latvasta toiseen ja en kuullut tai huomannut mitään. Oli sitten useita tilanteita että kun tultiin autolle niin metso lähti tien toiselta puolelta tai tieltä auton edestä tai jopa auton takaa maasta. Nämä on tilanteita joissa joku hermoheikko varmaan ampuisi mutta en rupea rikkomaan lakia.
No teeriä riitti latvoissa kun keli oli ok. Oikeastaan noiden metsästyksessä meni jo motivaatio. Parhaana päivänä nähtiin joku 100 teertä. Ammuin muutaman kiväärillä ja kaikki olivat "helppoja". Oikeastaan yksi oli sellainen joka jäi mieleen. Eli nähtiin erään aukon laidassa teeriä, lähtivät siitä lentoon seuraavalle aukolle. No siitä käveltiin aukko läpi ja seuraava metsä läpi. Aukolla ei näkynyt mitään. Mutta sitten huomasin erään siemenpuun puolessa välissä oksistossa mustan möykyn. Matkaa noin 500m. Kiikarilla varmistin että teeri siinä on. Ryömin ja hiivin noin 100m asti ja siitä kiväärillä alas. Se että huomasin tuon teeren ja sain hiippailtua noin hyvin aukolla jätti minulle hyvän mielen.
No sitten oli se jänis kiväärillä homma. Eli kaveri huomasi kuinka jänis loikki noin 200m päässä sellaisessa avoimessa ja kumpuilevassa maastossa. Jänis oli aivan valkoinen. No varovasti hiippailin seuraavalle harjanteella ja sieltä sitten kiikarilla katselin maastoa ja löysin jänön erään tuulen kaadon alta. Sitten vaan hiippailin kiväärin kanssa noin 90m päähän ja siitä se nurin. Jänispaisti oli hyvää seuraavana iltana.
Muutama huomio reissulta. Alueella on ollut erittäin pahoja myrskyjä kesällä ja puita todella paljon nurin. Lintuja ei löydy enää "varmoilta" alueilta jossa siellä on riehunut myrsky ja tuulen kaatoja. Samoin alueella on noista myrskyistä johtuen paljon hakkuita ja ne myös ovat sotkeneet lintujen "varmat" paikat. Oikeastaan ihan huolestuttaa että onko ensivuonna siellä metsää ollenkaan. Lintuja oli oikeastaan paljon jos laskee kaikki näkemät yhteen mutta jos laskee vain huonoimman päivän saldon niin lintuja olisi sitten todella vähän.
Ja sitten harmituksen aihe: viikko menee aivan pirun nopeesti ja esim kamera oli mulla mukana mutta alle 10kuvaa tuli otettua. Enempi pitäisi kuvata ja muutenkin käyttää aikaa hyväkseen kuin kaivella nenää nuotiolla ja kämpällä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Syksyn saldo metsästyksen ja kanakoiraharrastuksen puitteissa 19.8.2011 alkaen tähän päivään:
- 13 254km autolla ristiin rastiin tätä maata.
- 20 riekkoa
- 2 teertä
- 2 pyytä
- 1 koppelo

Kokeista 2x AVO3 ja niissä pudotettu peltopyy ja fasaani, tosin ne menee tuomarille
Vielä 1 koe käymättä, joten sitä kirkkainta tavoitellaan edelleen...

Sellasta, kyllä tää kanakoiraharrastus on halpaa ja lihan kilohintakin pysyy aisoissa =)

Nyt on alkanu jousella metsästys kiinnostamaan. Mistä tuommosen taljajousen sais edullisimmin hankittua, ei kuitenkaan mitään surkeinta jousta. Voiko noita tilata ulkomailta, vai tuleeko tullin kanssa jotain ongelmia?

Syksyn saldo metsästyksen ja kanakoiraharrastuksen puitteissa 19.8.2011 alkaen tähän päivään:
- 20 riekkoa
- 2 teertä
- 2 pyytä
- 1 koppelo

Kokeista 2x AVO3 ja niissä pudotettu peltopyy ja fasaani, tosin ne menee tuomarille

Sellasta, kyllä tää kanakoiraharrastus on halpaa ja lihan kilohintakin pysyy aisoissa =)

Hyvin oot kyllä saanu ainetta polteltua ! Itsellä tuo kilometrisaldo on tänä vuonna 65km mopon mittariin, ensivuonna toivottavasti auton.

Saaliit tosin rajoittuu vain muutamaan lintuun, kun ei oikein metille ole opiskelujen takia kerennyt, eikä hirvijahdin aikaan voi mennä vaikka kerkeäisikin.

Lumikelejä odotellessa.

- 20 riekkoa
- 2 teertä
- 2 pyytä
- 1 koppelo

Syksyn saldo itellä
-3km autolla
-3 laukausta haulikolla, 0 kiväärillä
-1 3,5kg metso
-kävelyä lähemmäs 100km

ei minusta paha kilohinta enää :D

Tänään päättyi sitten täälläkin kausi. Saaliina 2 teertä, 1 riekko ja 11-12 hirveä. Kilometrejä auton ratissa aivan liikaa ja jalan kuljettuna aika sopivasti. Koirat oli metsässä 37 päivänä ja omista metsästyspäivistä ei ole mitään tietoa. Ihan hyvä syksy.

Jahtikausi päättyi tänään. Itse tosin osallistuin vain loppuselvittelyihin, eli olin vetämässä hirven pois metsästä. Kovimpia vetoja mitä on tullut eteen. 4 miehen voimin vedettiin iso naaras n. 2 kilometriä tielle. Vetoporukassa 2*65-vuotiaat ukot, 55-vuotias mies ja minä. Vitutti melko lailla lähteä iltasella metsään kovassa krapulassa, kun suunnitelmissa oli kotona makailu. Onneksi maa oli kuurassa, joten pulkka luisti vähän paremmin. Tälle syksyä tuli pudotettua 3 teertä ja 1 uroshirvi. Aika vähän kerkesin metsällä olemaan.

Hirvijahti ohi. Omalle koiralle perjantaina hirvet nurin lauantaina ja perjantaina. Ilvestä pyytäessä on muuten mennyt nämä viisi ensimmäistä joulukuun päivää.

Ennen muinoinhan saamamiehet kuulemma pyyti kettua jälestämällä ja kiväärillä ampuivat päivämakuupaikalle tai liikkeeseen. Onko tästä pyyntimuodosta pakkisen metästäjillä mitään kokemusta? Jos on niin olisin erittäin kiitollinen vinkeistä. Itsellä ei ole mahdollisuutta koirajahtiin, kun tutuilla ei ole kettua ajavia koiria. Pillittämistä on tullut kokeiltua ja vielä jatkossakin kokeillaan, mutta pidän enemmän liikkuvasta jahdista, kuin passittamisesta.

Niinhän ne teki, muinaiset saamamiehet. Veikkaanpa, ettei löydy nykyisiltä mehtämiehiltä enää tässä kiireisessä maailmassa tarvittavaa sitkeyttä ja pitkäjänteisyyttä. Edelliseen viestiini tuli kirjoitusvirhe. Eli perjantaina ja lauantaina omalle koiralle hirvi. Yhteensä viisi tälle syksyä ja varsin tolkun töihin. Eilen sitten saatiin tämmönen. Koiran kanssa olin jollain tavalla edesauttamassa sen saamista.
IMG_30951.jpg

Täällä tuntuu olevan asiantuntemusta sen verran kanakoirahommista(kin), että kysäisenpä mielipidettä miten edetä.

Itselläni on 11 kk bretoni. Tottis alkoi samantien pennun tultua taloon. Paikallaan pysyminen, luoksetulo, sekä pysähtyminen vauhdista oli ennen lintukontakteja niin hanskassa kun se vain saattoi olla.
Aloin ottaa lintuja mukaan treeneihin. Kesyjä kaupunkipuluja aluksi. Hihnan päässä koira seisoi niitä. Pari minuuttia odottelua, ajokäsky ja maahan. Toimi hyvin. Alusta asti aina kun nähtiin lintuja hihnan päässä, niin koira käskettiin maahan linnun siivittäessä. Oli kyseessä sitten pikkutirppa tai oikea riista. Sitten siirryttiin fasaanien kanssa reenaamaan metsiin ja pelloille. Siitäpä ne ongelmat sitten alkoivat. Koiralla on niin älytön vauhti, että törmää jatkuvasti lintuihin. Ainoastaan hihnan päässä minun itse etukäteen havaitsemilleni linnuille saadaan jonkinlainen seisonta. Lintuun törmätessään koira ei mene maahan, vaan säntää tuhatta ja sataa perään.

Tänään havaitsin jo kaukaa metsäsaarekkeessa fasaanin. Fasaani juoksi metsäojaan ja jäi sinne lymyämään. Koiran komensin paikoilleen ja se vainusi linnun. Odottelimme minuutin ja kävelin koiran ja linnun väliin. Annoin ajokäskyn ja koira nosti linnun. Vaikka koira meni minusta 2 m päästä ei se noteerannut paikka käskyä!
Toistoja alkaa olla sen verran takana vastaavissa tilanteissa, että koira vain oppii koko ajan pahemmaksi ajajaksi. Miten lähtisitte jatkamaan pakkiksen kanakoiraharrastajat?

Itsellä on tässä nyt kolme vaihtoehto ideaa

1) Keskittyä perus tottikseen ja unohtaa lintutreeni syksyyn asti

2) Kytkeä koira pitkään flexiin seisontatilanteessa ja stopata koiran vauhti jos(kun) se ei noteeraa käskyä

3) Nostaa linnut itse ylös kävellen koiran ollessa seisonnassa. Heti jos koira yrittää perään niin viedä takaisin samaan paikkaan josta lähti nuhteluiden kera.

Mikään ei ole niin hauskaa kuin seisojan kouluttaminen... :D

Aika nuorihan tuo sinun sesse on vielä, minusta sulla on kuitenkin treenimetodit ihan oikeansuuntaisia eli varmaan treenaamalla lisää ja kokemusta saamalla se koira alkaa pikkuhiljaa käsittää homman jujun. Oma seisoja alkaa olla vasta nyt +3 vuotiaana kohtuu varma pysähtyjä, on tuonkin kanssa tehty vaikka mitä temppuja että pysäytys onnistuu. Viimeisin ahaa-elämys tässä minun tapauksessa oli se, että lintutilanteessa pysäytykseen käyttämäni istu-käsky olikin koiralle "aja vaan niin pitkälle kuin jaksat"-käsky. En sitten tiedä miksi se oli käsittänyt tuon käskyn väärin kun aina "siviilissä" sillä tuli koiraa pysäyteltyä. Varmaan joskus linnun siivittyessä huutanut väärään kohtaan käskyn ja se oli sitten siinä?
Havahduin tähän asiaan viime syksynä metsällä kun oma ja kaverin koira olivat samalla linnulla, ja linnun siivittäessä kaveri karjaisi omalle koiralleen "paikka"-käskyn, niin omakin koira jäi kiltisti paikalleen. Eli kannattaa miettiä sitä käskyäkin että voiko olla niin, että koira ymmärtää sen väärin.

Itsellä on tässä nyt kolme vaihtoehto ideaa

1) Keskittyä perus tottikseen ja unohtaa lintutreeni syksyyn asti

2) Kytkeä koira pitkään flexiin seisontatilanteessa ja stopata koiran vauhti jos(kun) se ei noteeraa käskyä

3) Nostaa linnut itse ylös kävellen koiran ollessa seisonnassa. Heti jos koira yrittää perään niin viedä takaisin samaan paikkaan josta lähti nuhteluiden kera.

1) perustottis ei välttämättä tuo tähän ratkaisua.

2) ennemmin menet vaikka kirkkopuistoon (tmv. paikka) missä on pirusti puluja sen fleksin kanssa. Siellä saat toistoja aivan tajuttomasti lintujen siivityksen ja remmillä pysäytyksen kohdilla MAAHAN se koira.
Hihnaa voit myös kokeilla fasujenkin kanssa.

3) älä tee tätä, kohta sinulla saattaa olla nostamaton koira käsissä ja sen avanssin kadottaneelle 'pakkoavanssin' kouluttaminen se vasta hauskaa onkin :D

Sulla on nuori koira, älä törmäyksistä välitä... osaako se vielä oikein edes yhdistää hajua fasaanista seisontaan asti ?

Yksi asia on, jos sinulla on paikkakäsky sellainen, että koira voi olla missä asennossa tahansa mutta paikallaan, niin ota uusi käsky ja opeta se maahan.
Istuva koira on puoliksi perään mennyt. Voit myös 9mm startterilla opettaa koiraa menemään maahan laukauksesta.

Bretoneilla on aika kova ajovietti, sen tiedän niitä jokusen nähneenä. Se ei ole kuin 1/10s ajan se 'oho' tilanne kun lintu törmäyksestä siivittyy ja tässä ajassa pitäisi se käsky saada perille.
Tottelevaisuus vaan tiukemmalle tasolle yleisesti, koiraa ei tarvi treenata kuin joka päivä 5-10min ja se on siinä.

Kysymys, kuinka kaukaa saat koiran viheltämällä/pillillä maahan ?

1) perustottis ei välttämättä tuo tähän ratkaisua.

3) älä tee tätä, kohta sinulla saattaa olla nostamaton koira käsissä ja sen avanssin kadottaneelle 'pakkoavanssin' kouluttaminen se vasta hauskaa onkin :D

Sulla on nuori koira, älä törmäyksistä välitä... osaako se vielä oikein edes yhdistää hajua fasaanista seisontaan asti ?

Yksi asia on, jos sinulla on paikkakäsky sellainen, että koira voi olla missä asennossa tahansa mutta paikallaan, niin ota uusi käsky ja opeta se maahan.
Istuva koira on puoliksi perään mennyt. Voit myös 9mm startterilla opettaa koiraa menemään maahan laukauksesta.

Bretoneilla on aika kova ajovietti, sen tiedän niitä jokusen nähneenä. Se ei ole kuin 1/10s ajan se 'oho' tilanne kun lintu törmäyksestä siivittyy ja tässä ajassa pitäisi se käsky saada perille.
Tottelevaisuus vaan tiukemmalle tasolle yleisesti, koiraa ei tarvi treenata kuin joka päivä 5-10min ja se on siinä.

Kysymys, kuinka kaukaa saat koiran viheltämällä/pillillä maahan ?

Kiitoksia vastauksista. Ensimmäinen seisoja kyseessä ja kaikki vinkit ovat todellakin tervetulleita. Paljon olen koittanut lukea aiheesta, mutta eipä se kokemusta korvaa.

Koiralle on olemassa seuraavat käskyt:
- Maahanmeno(käsky lyhyt vihellys tai komento MAAHAN)
- Paikallapysyminen jolloin koira jää seisomaan paikalleen tai pysähtyy vauhdista paikalleen(komento PAIKALLA)
- luoksetulo (komento TÄNNE tai pitkä vihellys pilliin).
- AJA, jolloin koira syöksyy linnun perään.

Kaikkiin on myös käsimerkit.

Koira saa menemään maahan vaikka 200 m päästä. Ei tarvitse olla myöskään näköyhteyttä. Koira tottelee myös silloinkin, kun sillä on vainu. Tänään kun huomasin sen saaneen vainun tiheässä pajukossa, niin komensin sen maahan. Kun annoin vapautus käskyn, niin 10 m päästä lähti jänis. Eli kyllä se tottelee vielä silloinkin kun on riistasta vainua, mutta sitten kun pääsee perstuntumalle riistaan niin ei ota kuuleviin korviinsa käskyjä.

Mietin myös tuon kohdan kolme kohdalla sen vaikutusta avanssiin. Heikon avanssin omaavalla koiralla metsästys on kuitenkin mielekkäämpää kuin tuhatta ja sataa perään säntäävän koiran kanssa. Jotenkin tässä se vaan pelottaa, että mitä enemmän jauhaa päätään seinään ja koira pääsee ajamaan fasuja, niin sitä enemmän se tapa vain pinttyy.

Koira ei ole vielä yhtään tyylipuhdasta seisontaa tehnyt. Kaikki on ollut joko hihnan päässä näköseisontoja, jolloin olen ottanut hihnan irti ja odottanut pari minuuttia. Tai sitten sellaisia tilanteita, että olen itse nähnyt linnun edellä ja huomannut koiran saavan vainun. Koira pinkaissut tuhatta ja sataa perään, olen komentanut paikalleen ja jäänyt seisontaan.
Olen koittanut rauhoitella koiraa näissä tilanteissa ja kehua. Yrittänyt edesauttaa näin koiran luontaisten vaistojen heräämistä. Jos tuo retku itse päättäisi niin ajaisi vaan kaikkea edestakaisin ympäri peltoa :D

Tästä aiheesta toivoisi paljon keskustelua. Kertokaa omia tarinoitanne miten nopeasti omat koiranne oppivat mitäkin jne jne. Jahtikautta odotellessa hyvää fiilisten herättelyä!

Niin ja täsmennettäköön, että koira on saanut kymmeniä tilanteita myös itse törmätä lintuihin. Välillä olen vain koittanut puuttua etukäteen tilanteeseen kun olen huomannut koiran vainuavan jotain. Toivoen, että kun vauhdin välillä stoppaa niin nokkakin kerkeäisi mukaan. Toisekseen jos olen tosi kaukana tilanteesta niin stoppaan koiran ja kävelen lähemmäs, jotta pystyn paremmin puuttumaan tilanteen kulkuun.

Koira ei ole vielä yhtään tyylipuhdasta seisontaa tehnyt. Kaikki on ollut joko hihnan päässä näköseisontoja, jolloin olen ottanut hihnan irti ja odottanut pari minuuttia. Tai sitten sellaisia tilanteita, että olen itse nähnyt linnun edellä ja huomannut koiran saavan vainun. Koira pinkaissut tuhatta ja sataa perään, olen komentanut paikalleen ja jäänyt seisontaan.
Olen koittanut rauhoitella koiraa näissä tilanteissa ja kehua. Yrittänyt edesauttaa näin koiran luontaisten vaistojen heräämistä. Jos tuo retku itse päättäisi niin ajaisi vaan kaikkea edestakaisin ympäri peltoa :D

Eli hyvin yksinkertaista.... koira ei ole vielä herännyt seisomaan.

Jos haluat koiran, minkä kanssa voit metsästää jo 3kk iässä ja opettaa avanssit pois, niin ota Pointteri.
Loppujen kanssa saatkin odotella näitä seisomisen heräämisiä yms. aina 6kk-3v välille.

Ps. nyt ois paljon hyviä pentuja Pointtereissa tulollaan :D
ks. http://www.kkk-hhs.fi/pointterit/IndexPointterit.htm

Eli hyvin yksinkertaista.... koira ei ole vielä herännyt seisomaan.

Jos haluat koiran, minkä kanssa voit metsästää jo 3kk iässä ja opettaa avanssit pois, niin ota Pointteri.
Loppujen kanssa saatkin odotella näitä seisomisen heräämisiä yms. aina 6kk-3v välille.

Ps. nyt ois paljon hyviä pentuja Pointtereissa tulollaan :D
ks. http://www.kkk-hhs.fi/pointterit/IndexPointterit.htm

Näinpä juuri, olen kyllä hyvinkin tietoinen siitä että se vie aikaa ennen kuin koira "herää seisomaan" . Olen kuullut usein sanottavan, että kun koira oppii painamaan perseensä maahan linnun siivittäessä, se oppii myös hyvin pian seisomaankin.
Ei tässä mikään kiire ole. Tuo peräänmeno pitää kuitenkin saada mahd nopeasti kitkettyä pois ja sen kanssa tehdään kovasti töitä.
Se että koira ei ole herännyt seisomaan ei tee hyväksyttäväksi tuota kurittomuutta ja lintujen pöllytystä :D

Hehee, aika paljon tuli kyllä tuota rotuvalintaa pohdittua kun vihdosta viimein vaimoke näytti vihreää valoa. Bretoniin sitten lopulta päädyttiin ja sukutaulu on kyllä viimosen päälle kunnossa. Siitä ei jää kiinni. Saksanseisojan olisin kyllä ottanut jos olisin absoluuttisesti vain parasta metsäkoiraa hakenut. Emäntä ei vain lämmennyt siihen rotuun.

Onhan tuo bretoni kyllä viimesen päälle seurakoiranakin. Toivottavasti siitä on johonkin myös mettähommissa. Eiköhän se kuitenkin ole miehessä eikä rodussa vika jos homma ei toimi. Valitettavasti :D

Voi kaiholla kaipaa joskus metsästystä. Aikoinani nuorempana suoritin metsäluonnonhoitajan tutkinnon ja metsästyskortin hankin, kun silloinen poikaystäväni metsästi.. oli kivaa käydä metsällä, vaikka aika surkea metsästäjä itse olinkin:(
Nyttemmin on toikin harrastusjäänyt. Eipä siellä metsällä meitä naisia kyllä paljon ollut.
Ehkä nykyään naisiakin on sitten enemmän.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom