Mave

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja j-csm
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko joku syy erityinen syy sille, että osa ihmisistä tekee mavessa työsarjat "kuoletuksilla" ? Pysyykö tekniikka puhtaampana, onko rankempaa ( eli kehittävämpää ) kuin kosketustyyli, vai mitä? Itse olen tehnyt aina kaikki toistot putkeen, tuntuu että pysyy "fiilis" paremmin intensiivisenä, kun ei tarvi jäädä odottelemaan toistojen välissä. Tietty jos se menee painojen pomputteluksi ylös lattiasta, niin kosketustyyli ei ole hirveen hyvä..

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Onko siitä lihaskehitykselle paljoa haittaa jos tekee maastavedot häkissä? Siinä kun ei pääse tanko venkoilemaan niin pahasti ja muutenkin tuntuu vedot kivemmalta.

Ristiote mavessa ei ehkä olekaan niin kova sana kuin luulin. Aluksi tuntui miehekkäältä vetää ilman remmejä, mutta pienenä vihlontana alkanut tunne alaselän oikealla puolella ei enää ole pientä, vaan häiritsee nukkumista. Ilmeisesti rasitus on vähän toispuoleista, kun oikea käsi on vahvempi, ja olen luonnollisesti käyttänyt sitä vastaotteella raskaammissa sarjoissa ( vasen käsi myötäotteella ).

Onko ihmisillä paljon kokemusta tällaisista jumeista? Kun kroppaa taivuttaa oikealle, kyljessä vihloo, samaten kun yrittää vaihtaa asentoa sängyssä, eli kääntää ( taas ) kylkeä oikealle. Luulen, että tekniikka on ollut muuten ok, olen aloittanut noston aina jaloilla, keskivartalo tiukkana jne. Sarjat olen kyllä tehnyt vain hipaisemalla tankoa lattiaan, en pysäytyksillä.

Tää syö vähän motivaatiota, kun on selkä muutenkin ollut jumissa enemmän tai vähemmän salitreenin aloittamisesta lähtien, eli ei ole mitään uutta tämä tilanne.

Joo, mut jos joku osaa neuvoa jotain hyödyllistä, olen erittäin kiitollinen.

Varmasti en osaa sanoa johtuuko tuo selkäkipu ristiotteesta, mutta kuten itsekin epäilit, rasitus on hieman toispuoleista jos ote on aina samoin päin. Kannattaa siis vaihdella sitä ristiotetta, vaikka toisinpäin tehtäessä vähän luontevammalta tuntuisikin.

Onko joku syy erityinen syy sille, että osa ihmisistä tekee mavessa työsarjat "kuoletuksilla" ? Pysyykö tekniikka puhtaampana, onko rankempaa ( eli kehittävämpää ) kuin kosketustyyli, vai mitä? Itse olen tehnyt aina kaikki toistot putkeen, tuntuu että pysyy "fiilis" paremmin intensiivisenä, kun ei tarvi jäädä odottelemaan toistojen välissä. Tietty jos se menee painojen pomputteluksi ylös lattiasta, niin kosketustyyli ei ole hirveen hyvä..

Juu eli yleensä monet pomputtelee, koska silloin on helpomi nostaa enemmän rautaa.. ja rikkoa selkänsä. Ja usein pomputtelussa alaselkä pyöristyy.

Parempi olisi vetää jokainen toisto kuin se olisi ensimmäinen. Siitähän tulee sana 'deadlift', koska tanko vaan makaa kuolleena maassa, suostumatta liikkumaan. Mutta aina negatiivisessa vaiheessa, eli laskuvaiheessa, kehoon (pehmeisiin kudoksiin ja jänteisiin) varastoituu elastista tai kineettistä energiaa. Se auttaa nostamaan suurempia rautoja - esim. kokeilepa jäädä kyykyssä pohjaan viideksi sekunniksi ja sitten nousta ylös. Ei ole lähellekään sellainen rauta, mitä saisi normaalissa kyykyssä.

Venytysrefleksi siis tapahtuu kun lihaksia nopeasti venytetään (laskuvaihe) ja sitten nopea suunnanvaihdos ja nosto, jolloin lihakset lyhenee. Jos jäädään odottelemaan niin tämä energia, mitä nopeasta laskuvaiheesta tulee, vapautuu lämpöenergiaksi.

Mutta IMO olisi parempi nostaa joka toisto ykkösenä kun lihakset saa enempi duunia ja maastavedon lähtö kehittyy paremmin ja monet huippunostajat vedossa painottavat sitä, että ikinä ei saa pompauttaa.

Samoilla linjoilla ysikymppisen kanssa. Niinkuin monta kertaa oon sanonu, ja edellä mainittu niin liikkeen nimikin viittaa siihen että kuollutta rautaa nostetaan.

Totta on tuo, että jos liike vaihtaa äkillisesti suuntaa niin hermostoon on varautunut energiaa joka toimii kuminauhamaisesti, siitä johtuu että mitä kovempaa lihas venyy alussa, sitä kovempaa se supistuu lopussa= niin pitkä liikerata kuin mahdollista, jos kudos on tervettä. Eri asia on voimanostossa missä tavoite on viedä maksimaalista rautaa minimaalisella liikeradalla sääntöjen puitteissa.
Ja on monta muutakin syytä miksi en pidä jatkuvasta liikkeestä, edes poditreenissä.

Jos tehdään raskasta sarjaa niin otetta on helppo korjata kun tanko makaa maassa, jaloilla on helpompi kiristää tanko uudelleen uuteen toistoon, ja näin ollen voidaan yrittää pitää maksimaalista nopeutta.

Juu eli yleensä monet pomputtelee, koska silloin on helpomi nostaa enemmän rautaa.. ja rikkoa selkänsä. Ja usein pomputtelussa alaselkä pyöristyy.

En ole ehkä oikea henkilö kommentoimaan tätä, kun en ole kuoletuksilla vetänyt, joten en tiedä miten paljon vaikeempaa se on, mutta kosketuksilla vetäessä pomputtelua ei ainakaan omasta mielestä pääse hirveästi tapahtumaan, kun painoa vaan hipaistaan lattiaan toistojen välissä. Eli ei oikeastaan ole mitään mitä pomputtaa, kun painoa ei missään vaiheessa ole päästetty kokonaan rysähtämään lattialle. Luin jostain, että yksi pomputtelun merkki on, jos sarjan eka toisto on raskaampi kuin vika. Olen itse joskus muinoin vetänyt pompputyylillä, joten tiedän ja tunnen tämän eron.

Nyt kun alkaa miettimään, niin oikeestaan kosketustyyli on varmaan selälle rankempi, kerta painoa ei voi edes laskuvaiheessa päästää vapaapudotukseen, jotta ei menisi pomputteluksi. Vasta viimeisen toiston jälkeen painon voi antaa oikeasti pudota lattialle.

Toivottavasti tässä oli jotain järkeä..

Turha posti tästäkin tulee, mutta ehdottomasti minäkin olen sitä mieltä että kuoletuksilla jokainen toisto ja ristiotteen vaihto vaikka joka toiseen sarjaan toisinpäin. Ja mää oon vielä semmonen puritaani etten hyväksyis itteltäni remmeillä tehtyä mavea edes epäviralliseksi saliennätykseksi:D

En ole ehkä oikea henkilö kommentoimaan tätä, kun en ole kuoletuksilla vetänyt, joten en tiedä miten paljon vaikeempaa se on, mutta kosketuksilla vetäessä pomputtelua ei ainakaan omasta mielestä pääse hirveästi tapahtumaan, kun painoa vaan hipaistaan lattiaan toistojen välissä. Eli ei oikeastaan ole mitään mitä pomputtaa, kun painoa ei missään vaiheessa ole päästetty kokonaan rysähtämään lattialle. Luin jostain, että yksi pomputtelun merkki on, jos sarjan eka toisto on raskaampi kuin vika. Olen itse joskus muinoin vetänyt pompputyylillä, joten tiedän ja tunnen tämän eron.

Nyt kun alkaa miettimään, niin oikeestaan kosketustyyli on varmaan selälle rankempi, kerta painoa ei voi edes laskuvaiheessa päästää vapaapudotukseen, jotta ei menisi pomputteluksi. Vasta viimeisen toiston jälkeen painon voi antaa oikeasti pudota lattialle.

Juu, siis kosketustyylissä joutuu hidastamaan laskussa aika paljon - ja hitaat negatiiviset aiheuttavat suurimmat lihaskivut. Ja mave on muutenkin aika kova liike selälle ja jos tykkää sitoa kengännauhoja seuraavana päivänä niin olisihan niitä ylihitaita laskuvaiheita mavessa vältettävä.

Ja fuhrerkin sanoi, että deadstopilla saa sen tekniikan kunnolla kasaan seuraavaan nostoon ja paremmat paineet jne. Ja fuhrer taitaa olla vetänyt maasta ihan hienoja määriä, että kokemusta tästä asiasta luulisi ainakin olevan.

Ja esim. WSB:illa tehdään mavessa, jos tehdään ollenkaan, vain ykkösiä. Tosin nyt voi sitten väittää, että heillä ei olekaan kovia maastavetäjiä :)

Tuo "jatkuva jännitys"tyyli on mun mielestä paljon, siis paljon vaarallisempi kuin kuoletus.

Jos teet esim 5 toiston sarjaa, ja oletetaan että jokainen toisto kestää 3sek, niin alaselkä on todella pitkän ajan jännityksessä, ja kun et saa kunnolla uutta happea toistojen välissä, niin vatsa/keskikroppa alkaa antamaan luonnollisesti helpommin periksi intra-abdominaalisen paineen vähetessä, etkä välttämättä edes huomaa kun alaselän luonnollinen lordoosi häviää, ja toistot menevät roikottamiseksi ilman tukilihasten kunnollista apua. Remmejä käytettäessä riski vaan kasvaa, koska ainut mihin pitää keskittyä on seisominen nousemaan .

En usko että yksikään yli 400kg vetäjä on treenannut ilman kuoletusta.

Eikä todellakaan kannata miettiä että "lepäilet" liikaa toistojen välissä, maastaveto on koko posterior chainille niin kokonaisvaltainen liike että sen teho perustuu IMO aika pitkälti koko kropan lihaksiston toimintaan. Verrattuna "eristäviin" liikkeisiin.

E:
ysikymppinen: Totta, veto on niitä harvoja liikkeitä missä EI kannata hidastaa eksentristä osaa. Ym. pientä perustelua.
WSB:llä ei tosiaan ole yhtään todella kovaa vetäjää, uskallan väittää että pääsyy on siinä että varusteista saa pienimmän hyödyn, ja vetohan on monien mielestä se oikea voiman mittari.

No kyllähän ne porukat siellä vahvoja on. Tai tuskin ne tulokset siellä koko ajan paranee pelkän välinekehityksen avulla. Sekin kyllä voi olla mahdollista, mutta esim. George Halbert on tainnut penkata rawinakin aika kovia tuloksia. Ja Simmonskin aina höpöttää, että raa'an voiman kasvattaminen on se mihin he pyrkivät. Tietenkin vähän modifoituna, että sopii noille varusteille. Ehkä todiste siitä, että veto nousee vaan vetämällä? Sehän kyllä on totta, että WSBn maastaveto tulokset eivät pärjää suhteessa heidän koville penkki ja kyykkytuloksilleen. Vaikka ihan kohtalaisia tuloksia Vogelpohl ja Panora ovat vedelleet. Chuck tosin taitaa treenata mavea aika paljon. Ja Anohan on vetäny hyvin, mutta taisi vetää myös ennen kuin alkoi treenamaan WSB-tyylillä ja niillä välityksillähän vedot on automaattisesti kovia :)

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pitää vielä sanoa se, että kuolettamalla tehden ei kuitenkaan kannata rentouttaa alaselkää ja päästää kaikkia paineita pois. Jatkuva "paineet-sisään, paineet pois -> rentoutus" -tyyli pitemmän päälle alkaa tehdä kipiää alaselälle. Näin siis, jos jos kuoletus on melko nopea. Eri asia sitten, jos kuoletus tehdään hartaasti ihan sekuntteja kestäen.

Ite olen tähän asti tehnyt aika pitkälti hitaalla negatiivisella ja kevyellä kosketuksella. Joskus jopa hitaalla negatiivisella ja siitä vielä kuoletuksella. Olisko nyt siis kuitenkin parempi vaan jättää negatiivinen kokonaan pois ja tehdä aina kuoletuksella? Saattaa meinaan vaan tulla jollain hienommalla salilla vähän sanomista, jos aina rysäyttää painot suoraan lattiaan.

antaa hienohelmojen katsoa. Mikäs sali se sellainen on, jossa ei kolinaa saa olla? Eri asia sitten, jos jotain warren branchia halua imitoida

:offtopic: Aattelin et otan maven lähtötason selville ennen ku rupeen sitä reenaamaan, otin siis pienet lämmöt joissa tekniikka oli kuulemma vielä hyvä. Sit itse suoritukseen, ku riuhtasin tangon ylös niin tuntu että ois ollu ala-selkä suorassa, mut vedon jälkeen selkä oli tod. erimieltä.

Eli nyt siis tuntuu että alaselän vasen puoli olisi kokonaan jännityksessä ja suhteellisen kovaa kipua tuntuu, kun yrittää kumartua/kurkottua johonkin myös istuminen teettää vaikeuksia. Onko kyse siis jostain lihaksen revähdyksestä yms, ja mitä pitäisi tehdä että paranisi? Kannattaako nyt treenata mitään vaiko vaan niitä mitä pystyy?

:offtopic: Aattelin et otan maven lähtötason selville ennen ku rupeen sitä reenaamaan, otin siis pienet lämmöt joissa tekniikka oli kuulemma vielä hyvä. Sit itse suoritukseen, ku riuhtasin tangon ylös niin tuntu että ois ollu ala-selkä suorassa, mut vedon jälkeen selkä oli tod. erimieltä.

Eli nyt siis tuntuu että alaselän vasen puoli olisi kokonaan jännityksessä ja suhteellisen kovaa kipua tuntuu, kun yrittää kumartua/kurkottua johonkin myös istuminen teettää vaikeuksia. Onko kyse siis jostain lihaksen revähdyksestä yms, ja mitä pitäisi tehdä että paranisi? Kannattaako nyt treenata mitään vaiko vaan niitä mitä pystyy?

Aika paha sanoa. Itsellä käynyt pari kertaa ilkeykisä alaselän kanssa - toisella kerralla pelkkä revähdys ja toisella olikin sitten mennyt nikama pois paikaltaan. Kylmää siihen äläkä venyttele tai rasita sitä millään tavalla. Älä missään nimessä treenaa. Jos on jotain pientä vaan, niin pitäisi hellittää loppuviikkoon mennessä.

joo, lihaksessa on. on mulla ollu joskus puuhommien jälkeen samanlaista, kun jotain kuusen tyvipölliä nostanu selkä mutkalla, mut nyt pahempana nii aattelin kysästä. miten nopeesti mave nousee ku sitä alkaa reenaamaan?

Itsellä käynyt pari kertaa ilkeykisä alaselän kanssa - toisella kerralla pelkkä revähdys ja toisella olikin sitten mennyt nikama pois paikaltaan.
Mitenkä hoidit tuon nikaman kuntoon? Itselläni tuntunut pari kuukautta sitten sattuneen kovan mave sarjan jälkeen kipua juuri alaselässä. Ei lihaksessa ja kipu ilmenee silloin, kun joutuu kuormittamaan selälle paljon painoja, esimerkiksi etukyykky.

Mitenkä hoidit tuon nikaman kuntoon? Itselläni tuntunut pari kuukautta sitten sattuneen kovan mave sarjan jälkeen kipua juuri alaselässä. Ei lihaksessa ja kipu ilmenee silloin, kun joutuu kuormittamaan selälle paljon painoja, esimerkiksi etukyykky.

Kiropraktikolla kävin pari kertaa ja se oli siinä. Doctoreihin en selkävammoissa luota :).

Edit. Veikkaan, että sulla ei samaa vammaa ole. Minä en pystynyt edes kävelemään selkä vinossa ja sängystä nouseminne vei viisi minuuttia, kun piti koko ajan pitää selkä suorassa. Muuten ei päässy ylös jos vähän käänti tai kumarti tai taittoi selkää.

Back
Ylös Bottom