Mave

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja j-csm
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Me taas spekuloidaan ehkä liikaa jo maksiminoston kannalta. Mutta edelleen oon sitä mieltä että tekniikka ei sais vaihtua, ainoastaan loukkaantumisien takia. Ja jos löytyy omille välityksille parempi vaihtoehto. Niinkuin itselläni kävi.

Mäkin siirryin sumoon selän takia ja koska sumo osoittautui lähes täydelliseksi vaihtoehdoksi mun välityksille. Mutta siis, ite oon muutaman kerran kosauttanut selän vedossa ja ylläri, en ikinä maksiminostoissa vaan kohtuullisen kevyissä perustreeneissä. Sitä kun kuvittelee, että tämähän on kevyttä ja senkun vetää vaan, ihan kuin tekniikkaan tarvitsisi keskittyä vain maksimiraudoilla. Joten en tarkoita, että tekniikka olisi pienemmillä painoilla vähemmän tärkeä vaan että jokaisen kannattaisi treenata tekniikkaa, niin pysyy paikat ehjänä ja saa nostella enemmän ja terveenä ja pidempään...

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
toi on totta! Itelläkin on paha tapa että sytyn vasta siinä 260-270kg välissä. Sitä ennen käyn vaan ottamassa ne lattialta ylös koska on niin tuttuja rautoja. Ja sillonkun keskittyminen on heikkoa niin loukkaantumisriski kyllä kasvaa ja paljon.
Ei kisoissakaan kovin moni loukkaannu vaikka näyttää pahalta ja vaaralliselta esim kyykyn katkeemiset, mutta keskittyminen ja pää on täysillä mukana niin ei unohtele mitään perusjuttuja suorituksista.

Sumossa vetomatka voi olla rutkasti lyhempi. Jarmo Virtanen todisti tämän - vetomatka oli 30cm lyhempi sumoasennossa ja rentona kuin kapealla ja kroppa jäykkänä.

Ja sillonkun keskittyminen on heikkoa niin loukkaantumisriski kyllä kasvaa ja paljon.

Piti tässä ennen joulua vetäistä 3x230 pukeilta. 150kg tokalla nostolla repesi selkälihas. :dance: Luulin että kuolen siihen mutta onneksi se tuntui ja kuulosti pahemmalta mitä se oikeasti oli. Kuukauden verran oli paha kävellä ja nukkua (lääkkeiden kanssa). Nyt vedin jo 130kg pukeilta ja tuntui vieläkin pahalta.

Zone-sarja -42%
assis: -Periaatteessahan me tosiaan ollaan samaa mieltä. Ei se vedon tekniikka todellakaan pitäisi siis muuttua siitä hyvin opetellusta aloitustekniikasta sinne 10 vuoden päästä tehtävään maksimivetoon, mutta paljon ehtii tapahtua tuossa matkalla.

Tuolla ei siis meinata sitä että odotetaan se 10 vuotta sitä maksimin yrittämistä, vaan se, että tuolla matkalla ne omat vahvuudet ja heikkoudet on varmasti ehtineet tulla jo esille, harjoituksella on ehditty vahvistaa heikkoluksia ja opittu käyttämään hyväksi vahvuuksia. Näitä pieniä viilauksia on paha lähteä tekemään sellaisen, jolla ei ole juurikaan voimapohjaa, liikkeen hahmottaminen vielä peilin/kaverin varassa ja niin päin pois.

Eli vaikka täydellisessä maailmassa tuon pitäisi mennä niin, että se alkuun opittu ultimatetäydellinen tekniikka säilyisi aina ja juuri sillä tekniikalla nousisi ne suurimmat raudat, niin tässä epätäydellisessä maailmassa missä ikävä kyllä elämme, tuo harvoin toimii. Suurella osalla ne tekniikat alkavat ajan kanssa muokkautua vahvuuksien kautta, jotta enempi rautaa nousisi. Sehän johtuu vain siitä, että se alun tekniikka ei välttämättä ollutkaan itselleen sopivin voimantuotoa ajatellen. Tieten vammat ym. asia erikseen, mutta se onkin jo eri juttu se.

Huipulta löytyy kovia vetäjiä varsin monin eri tyylein, joten ei ole sellaista yleistystä kuin "biomekaanisesti optimaalisin tekniikka", koska se on jokaisella hieman eri, johtuen juurikin kropan mittasuhteiden eroista ja niin päin pois.

Ja kuten Fuhreri tuossa jo kerkesi puolestani huuteloimaan, mun lähtökohta ohjaukselle on aina se liikkeen turvallisuus ja helposti opittavuus. Ja kun täällä aloittelijoiden osastolla ollaan, niin nuo kuiten on lähtökohtaisesti ne tärkeimmät pointit se vetelyn aloittamiseen. Ja nuilta näkökannoilta nuo Rippetoen videot mun makuun toimii hyvin.

Ja kaikki ylläoleva on siis vain ja ainoastaan mun mielipiteitä ja ajatuksia, eri mieltä voi ja mahdollisesti kannattaakin olla. Pääasia kuiten on että vetää, riippumatta miten sen sitten tekee, kunhan ei itseään telo :D

Mites Fuhrer jäikös sulta vain huomaamatta toi mun toinen kyssäri? Vaiko kenties itsekin jo totesit ettei niissä oikeesti ollut juuri mitään eroa :rolleyes:

Mites Fuhrer jäikös sulta vain huomaamatta toi mun toinen kyssäri? Vaiko kenties itsekin jo totesit ettei niissä oikeesti ollut juuri mitään eroa :rolleyes:

Juuh, jäi huomaamatta.
Ja niissä on eroja, jos olet sen verta kokematon että et huomaa niitä niin voin yrittää muutamaa pointtia avata..
Ensinnäkin, Rippetoe opettaa mun mielestä huonon tavan pitää selkä suorana, ja liian pystyasennosta lähettämään.

Mutta pitää muistaa että minä treenaan voimanostoa, ja sekin vaikuttaa tapaan millä katson nostoja.
Mutta haluaisin myös tietää sun taustat varsinkin maastavedon suhteen koska et näe mitään eroa kun nätti tyttö vetää maasta ensimmäistä kertaa elämässään muutamaa kymmentä kiloa ja Andy Bolton lähemmäs viittä sataa?

Enkä ole mielestäni ainakaan sanonut että Rippetoen tyyli on PASKA, sanoin vain että itse en perusta tuosta tyylistä.

Juuh, jäi huomaamatta.
Ja niissä on eroja, jos olet sen verta kokematon että et huomaa niitä niin voin yrittää muutamaa pointtia avata..
Ensinnäkin, Rippetoe opettaa mun mielestä huonon tavan pitää selkä suorana, ja liian pystyasennosta lähettämään.

Mutta pitää muistaa että minä treenaan voimanostoa, ja sekin vaikuttaa tapaan millä katson nostoja.
Mutta haluaisin myös tietää sun taustat varsinkin maastavedon suhteen koska et näe mitään eroa kun nätti tyttö vetää maasta ensimmäistä kertaa elämässään muutamaa kymmentä kiloa ja Andy Bolton lähemmäs viittä sataa?

Enkä ole mielestäni ainakaan sanonut että Rippetoen tyyli on PASKA, sanoin vain että itse en perusta tuosta tyylistä.

Hyvä kiitos.

Selänkulma maahanhan riippuu hyvinkin pitkälti nostajan mittasuhteista eikä niinkään tekniikan peruserosta. Näistä kahdesta videosta sanoisin Boltonilla tuon kulman olevan pystympi kuin plikalla(pausettamalla videota kurkkailin nyt kun tiesin mitä katsoa ;) )

Selän suorana pitämisellä tarkoittanet yläselkää? Siinäkään kohdassa en hirveästi näje eroa (plikan hiukset tulevat hiukan tielle). Rippetoe kyllä opettaa pitämään rinnan ylhäällä mutta ei sekään kuitenkaan tarkoita jotta pitäisi olkapäitä taakse vetää. Mutta ei Boltoninkaan yläselkä kovin pöyreänä tuossa ole.

Omien tulosten vaikutusta erojen näkemiseen en ihan täysin ymmärrä, mutta puolisen vuotta koittanut Rippetoen ohjeiden mukaan vetää, parhaimmillaan 175*5.

...IMO toi tyyli mitä se tossa opettaa on aivan karmea. Pitää toki ottaa huomioon että kyseessä on joku aloittelijaryhmä, toivottavasti ainakin.
J...
Ok, karmea != paska.

Ok, karmea != paska.

totta, mun virhe, kärjistin aika pahasti. Mutta pointtina oli että itse en tykkää tuosta tyylistä yhtään.
Ja boltonilla ja tolla muijalla on vähän eri paksuset kropat joka kohasta.. Ja edelleen muistutan että Andyllä on siinä tangossa se 457,5.

Ja ymmärsit aivan väärin tuon selkähomman. Selkäähän ei tule pitää yläselästä suorana, eikä varsinkaan olkapäitä vetää taakse. Yläselän pitää olla löysänä, mutta puristuksessa.
Selän pitäminen suorana ei tarkoita sitä että se pysyy tikkusuorana koko suorituksen ajan.
Se on lähinnä viite sille että vatsasta pitää löytyä paine pitää alaselkä kunnon puristuksessa ilman että menee yläselästä pussille sitä mukaa kun tanko nousee.

totta, mun virhe, kärjistin aika pahasti. Mutta pointtina oli että itse en tykkää tuosta tyylistä yhtään.
Ja boltonilla ja tolla muijalla on vähän eri paksuset kropat joka kohasta.. Ja edelleen muistutan että Andyllä on siinä tangossa se 457,5.

Ja ymmärsit aivan väärin tuon selkähomman. Selkäähän ei tule pitää yläselästä suorana, eikä varsinkaan olkapäitä vetää taakse. Yläselän pitää olla löysänä, mutta puristuksessa.
Selän pitäminen suorana ei tarkoita sitä että se pysyy tikkusuorana koko suorituksen ajan.
Se on lähinnä viite sille että vatsasta pitää löytyä paine pitää alaselkä kunnon puristuksessa ilman että menee yläselästä pussille sitä mukaa kun tanko nousee.
Kyllä kyllä mutta tangossa möllöttävällä painolla ei pitänyt olla vaikutusta tekniikkaan. Huonosti sanottu, tekniikan pitäisi pysyä samana painosta riippumatta. No ihan maksiminostossa tuskin pysyy.
Kutenkaan sillä ei ole mitään väliä, tälle keskustelulle, kuinka paljon tangossa on tavaraa.

En varsinaisesti väärin ymmärtänyt. Sitä yritin nimenomaan sanoa, jotta ei Rippetoekaan opeta vetämään olkapäitä taakse. Yritin vain selvittää mitä tarkoitit sanoessasi Rippetoen opettavan huonon tavan pitää selkä suorana.
Tässäkö nyt sitten on se suuri ero näiden välillä? Rippetoe opettaa pitämään jännitystä yläselässä rintaa nostamalla ja toisella tavalla yläselkä pidetään kuosissa pelkästään vatsa-/alaselänlihaksilla.
No ei ihme etten tätä nähnyt noista videoista...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sä et taida oikeesti kummemmin tietää maastavedosta..?
Jos sanon että tekniikan pitäis pysyy samana painosta riippumatta niin kuin vitun tyhmä pitää olla ettei ymmärrä? Tarkoitin että tekniikan pitäisi pysyä samana, eli ei aleta lähettää eri kohdasta, ei vaihdella jalkojen asentoa tai käsien leveyttä yms.

Ja toi sun sarkastinen tyyli kirjoittaa yhdistettynä siihen että tiedät maastavedosta sen mitä Rippetoe youtubessa kertoo= turhaa paskanjauhamista koko meidän small talk.
Tuut huomaamaan kyl n.100 kilon päästä mitä tarkotin kaikella tällä paskalla mitä täälläkin oon nyt jauhanu.

Sä et taida oikeesti kummemmin tietää maastavedosta..?
Jos sanon että tekniikan pitäis pysyy samana painosta riippumatta niin kuin vitun tyhmä pitää olla ettei ymmärrä? Tarkoitin että tekniikan pitäisi pysyä samana, eli ei aleta lähettää eri kohdasta, ei vaihdella jalkojen asentoa tai käsien leveyttä yms.

Ja toi sun sarkastinen tyyli kirjoittaa yhdistettynä siihen että tiedät maastavedosta sen mitä Rippetoe youtubessa kertoo= turhaa paskanjauhamista koko meidän small talk.
Tuut huomaamaan kyl n.100 kilon päästä mitä tarkotin kaikella tällä paskalla mitä täälläkin oon nyt jauhanu.
No elä ny hyvä mies hernettä nenään vedä.
Jos tästä suutahdit:
Kyllä kyllä mutta tangossa möllöttävällä painolla ei pitänyt olla vaikutusta tekniikkaan. Huonosti sanottu, tekniikan pitäisi pysyä samana painosta riippumatta. No ihan maksiminostossa tuskin pysyy...
Yritin selventää omaa ekaa lausettani, enkä kommenoinut mitään sun sanomisia...

No kattellaan sitten uudestaan 100kg päästä, ei siinä mitään. Sanotaan nyt kuitenkin sen verran, jotten tekniikkaani perusta youtube videoihin. En ole kuitenkaan sällin henkilökohtaisessa ohjauksessakaan käynyt.

Korjataan nyt vielä toinenkin mahdollinen väärinkäsitys. Kun kirjoitin:
...Ok, karmea != paska.
Tarkoitin sitä kirjaimellisesti. Eli mun moka.

Älä nyt ota tätäkin sarkastisesti, mutta oliko se tuo yläselkä se ainoa juttu? Lähinnä siksi kyselen josko tästä voisi vaikka oppia jotain ja tulevaisuudessa saisi sen 100kg enämpi vedettyä.

yks neutraali välimallin kommentti tähän ketään puolustamatta tai kenenkään puolella olematta.

En jaksa nyt etsiä yhtä postia strengthmill forumilta, mutta muistan lukeneeni seuraavaa:

Joku jannu kysyi, että onko mun deadlift form hyvä ja oli videot ja kaikki. Oli hieman samantapainen nosto jossa yläselkä ei ollut "tikkusuora". Tähän Rippetoe vastasi, että your form looks okay to me. Lisäksi jatkoi samantapaisin sanoin kuten Fuhreri tuossa on sanonut. Sanoi että:" joku voisi huudahtaa että: tuolla pojalla ei ole selkä suorassa", mutta se on vain tosiasia että kun mennään lähelle omaa maksimia, niin tekniikka ei ole sama kuin pienemmillä painoilla."

eli siis, pointina että aika samoilla linjoilla liikkuvat Fuhrer ja Rippetoe noin niinku yleisellä tasolla. Ainakin näin "sivustakatsojan" silmillä nähtynä.

ps. tiedän hyvin vähän maastavedosta, n. puolen vuoden kokemus, 2 kk siitä Rippetoen opeilla. kovasti yritän opetella asoiden eri puolia ja on ollunna mielenkiintosta keskustelua.

No elä ny hyvä mies hernettä nenään vedä.
Jos tästä suutahdit:

Pahoittelen, on vaan hermot yleensä niin kireellä ettei maltti riitä keskustella rauhanomaisesti :) Ei pitäisi hermostua niin herkästi.
On vaikee neuvoa ennenku on nähny sun vetotyylin. Jos saat videolle sun jonkun suht tiukan ykkösen niin neuvon mielelläni sen mitä pystyn? :)

Mr.Jay, totta on myös se, että esim. Rippetoen tasoisen valmentajan on vaikea käydä tuommoisessa tilaisuudessa läpi kaikki mahdolliset skenaariot jokaisen nostajan välityksistä ja voimasuhteista.
Ja siis, sen selän ei tarvitse olla suorana missään vaiheessa. Olkapäiden pitäisi antaa mennä tangon päälle tai yli, ja vetosuunnan pitäisi irrotusvaiheessa, eli silloin kun etureisillä potkaistaan niin ylöspäin.

no joo. niin mää oon pikkuhiljaa alkanu ymmärtämään ettei selän tarvi olla suora koko matkalta paitsi että alaselässä pitää tietty tiukkuus säilyttää ettei tule sitä kuuluisaa kissanselkää.

pitäs joskus kehata laittaa omiaki videoita johonkin että pääsis tietoisuuteen omista virheistä vedossa. Meinaan kerran "säikähdin" sarjaa tehdessä ku juuri yläselkä rupes pyöristyyn, mutta sen kerran jälkeen tuli perehdyttyä asiaan enemmän ja se oli siis ok kun omia rautoja hivutellaan omissa maksimeissa.

ainut asia missä tuntuu vedossa eniten mättävän itellä (omasta mielestä), on grippi. heikko puristus

noh, mulla tuo ristiotekin lipsuu (varsinkin huonoilla tangoilla) kun alkaa kädet hikoamaan. eilen kokeilin magnesiumin kanssa, niin kulki ihan eri tavalla. pysy tanko käsissä :)

Ristiotetta kannattaa vaihdella, että tulee tasapuolisesti vedettyä molemmille puolille. Ristiotteella tulee kuitenkin aina vedettyä vähän vinoon. Ja yläselän pitäminen pyöreänä lyhentää nostomatkaa eikä ole millään tavalla vaarallista. Alaselkä pitää olla lordoosissa, että ei mene välilevyt rikki ja saa pakarat mukaan liikkeeseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom