Mave

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja j-csm
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
häiritseekö muuten teikäläistä vetää peilin edessä? itteä rassaa mielettömästi toi peili. Vedelly jonnin verran ilman peiliä ja nyt sit toisella salilla taas alottelen uudestaan ja siellä on peilit joka paikassa :mad:. Välillä täytyy vetää peili selkäpuolella.
Hyväthän noi peilit on, jos tekniikkaa hakee, mutta sit kovemmissa nostoissa tuntuu häiritsevän itse suoristusta.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Vedän selkä peiliin päin aina. Tekniikkaakin on IMO turha katsoa peilistä koska viet keskittymistä pois liikkeestä. Kamera tai treenikaverit, parhaassa tapauksessa molemmat on paras!
Se tekniikka on hyvä opetella keskiraskailla kolmosilla. Liian kevyissä ei huomaa vaikka tanko kävis 30cm liian pitkällä jalasta, ja liian raskaat rikkoo tekniikan puhtaasti sen takia että mennää liian lähellä maksimia.

Kutosta pitempää sarjaa en mavessa vetele oikeastaan koskaan. Sen verran kova liike alaselälle ja vielä kun mulla tuppaa alaselkä menemään ekana jumiin kehon lihaksista. Pitäis vielä jaksaa kyykätäkin kolmesti viikkoon :)
Ehkä kyykyt sujuu huomenna paremmin, jos käyn ottamassa tajun pois kahdeksaksi tunniksi. jatkakaa te muut, tää painuu nukkumaan

jopex, onko sun mielestä se sit jotenkin ylihelppo liike?

E: ja toi jenkkityyli vetää on aika.. jotain. Mieti Westside barbellia. Ei yhtään nelosen vetäjää koko saatanan seurakunnassa. Jenkit ei osaa vetää.

jopex, onko sun mielestä se sit jotenkin ylihelppo liike?

E: ja toi jenkkityyli vetää on aika.. jotain. Mieti Westside barbellia. Ei yhtään nelosen vetäjää koko saatanan seurakunnassa. Jenkit ei osaa vetää.

No en sanonut että se on helppo liike, koska itsekin olen vielä opettelemassa sitä. Mavea voi tehdä monella tyylillä ja ja itse teen tuolla videon tyylillä, enkä nyt sanois, että se mikään mahdottoman vaikea liike on. Uskoisin myös, että Mark Rippetoe jotain tietää painonnostelusta :)

Ja huomaa, että sinä et tiedä maastavedosta. Ei pahalla kylläkään.
IMO toi tyyli mitä se tossa opettaa on aivan karmea. Pitää toki ottaa huomioon että kyseessä on joku aloittelijaryhmä, toivottavasti ainakin.
Ja videon nainen tuskin on kovin kokenut maastavetäjä.

Ja se että on Mark Rippetoe ei tarkota että tietää kaiken kaikesta.

Minkä takia Louie Simmons, Dave Tate, ja monet monet muut todella huippujätkät ei oo kertaakaan saanu yli 400kg vetoa tehtyä vaikka +360kg vetäjiä on muutama kymmen??

Ja huomaa, että sinä et tiedä maastavedosta. Ei pahalla kylläkään.
IMO toi tyyli mitä se tossa opettaa on aivan karmea. Pitää toki ottaa huomioon että kyseessä on joku aloittelijaryhmä, toivottavasti ainakin.
Ja videon nainen tuskin on kovin kokenut maastavetäjä.

Ja se että on Mark Rippetoe ei tarkota että tietää kaiken kaikesta.

Minkä takia Louie Simmons, Dave Tate, ja monet monet muut todella huippujätkät ei oo kertaakaan saanu yli 400kg vetoa tehtyä vaikka +360kg vetäjiä on muutama kymmen??

Eli sää tiedät enemmän maastavedosta kuin Mark Rippetoe? :jahas:

ei millään pahalla, mutta kyllä mää näissä asioissa luotan ennemmin kaveriin jolla on monen vuosikymmenen kokemus näistä asioista.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Sanoinko niin?
En ymmärrä että mitä kohtaa sä et tajua tosta mun postauksesta?

Paljonko sun oma ykkönen sit on? Uskallan väittää et omani on vähintään 100kg sua edellä.
Jos otat tekniikkaneuvosi youtubesta ja sanot että ei se veto niin vaikeeta ole.
Sitten kun pääset vaikka jonnekki 250 korville niin rupeat ymmärtämään kolmea sataa lähestyttäessä se on ihan eri maailma kuin alle 200 nostot.

E: KATSO: tuossa on mies kuka osaa vetää. http://www.youtube.com/watch?v=yN4QSP8EEPs&feature=related

Noh noh, eipä tapella :)

Kyllä tuo Rippetoen viteo on varsin hyvä esimerkki aloittavalle nostajalle miten sitä painoa vedetään turvallisesti. Ei sen ole tarkoituskaan (ainkaan mun tietääkseni) näyttää miten ne suurimmat raudat saadaan vedettyä, vaan juurikin sen, että miten veto treenit on turvallista aloittaa.

Fuhrer: -Mä ymmärrän sun esimerkin siitä, että se maksimiveto näyttää aina eriltä kuin nuo aloittelijoiden vedot kohtuu painoilla. Mutta en mä ny silti lähtis väittämään, että se kuka eniten vetää, vetäis parhaimmalla tyylillä. No parhaimmalla (siis sillä millä ne suurimmat romut nousee) ehkä itselleen, muttei mitenkään erikoisen hyvänä esimerkkinä isommalle porukalle tai varsinkaan minkään turallisuuden näkökulmasta. Esimerkkinä vaikka Aholan video :D Nouseehan se rauta, mutta ei perkele sitä kannata kenelekkään aloittavalle nostajalle mennä näyttämään, ottaa pian mallia siitä.

Noh noh, eipä tapella :)

Kyllä tuo Rippetoen viteo on varsin hyvä esimerkki aloittavalle nostajalle miten sitä painoa vedetään turvallisesti. Ei sen ole tarkoituskaan (ainkaan mun tietääkseni) näyttää miten ne suurimmat raudat saadaan vedettyä, vaan juurikin sen, että miten veto treenit on turvallista aloittaa.

Fuhrer: -Mä ymmärrän sun esimerkin siitä, että se maksimiveto näyttää aina eriltä kuin nuo aloittelijoiden vedot kohtuu painoilla. Mutta en mä ny silti lähtis väittämään, että se kuka eniten vetää, vetäis parhaimmalla tyylillä. No parhaimmalla (siis sillä millä ne suurimmat romut nousee) ehkä itselleen, muttei mitenkään erikoisen hyvänä esimerkkinä isommalle porukalle tai varsinkaan minkään turallisuuden näkökulmasta. Esimerkkinä vaikka Aholan video :D Nouseehan se rauta, mutta ei perkele sitä kannata kenelekkään aloittavalle nostajalle mennä näyttämään, ottaa pian mallia siitä.

Toi on kyllä aivan totta!
Mutta sen takia vähän kyseenalaistin tuon videon tekniikan koska IMO oli aloittelija tai ei, niin tekniikoita ei silti pitäisi muuttaa mitenkään.

Rautoja tai liikenopeuksia voi muuttaa, mutta tekniikkaa ei mun mielestä pitäis.
Veto ei kuitenkaan ole selkäliike muualla ku jenkeissä.

ja sanohan se yks jenkkivalkku myös että "koska voimanostossa ei tarvii etureisiä niin ei oo treenannu niitä vuosiin" :rolleyes: ihme et se veto on alle kolmensadan.

No rippetoe ei nyt hirveästi antanu tossa mitään tekniikkavinkkejä. Ja kaverilla on ollut muitakin epäilyttäviä juttuja, kuten mm. on väittänyt, että hyvää huomenta liikkeet on vaarallisia ja tehottomia tai jtn. sinnepäin.

Juu, ei Rippetoe mikään kaikavoipa guru ole, kuten ei kukaan muukaan. Mutta pirun hyviä vinkkejä se antaa juurikin aloittaville tai vähän aikaa vasta nostelleille sälleille. Eli jos oikein olen ymmärtänyt, nuiden sen videoilla olevien (ainakin niiden mitä olen katsellut) oppien/neuvojen tarkoitus on siis enempikin se, miten liike tehdään turvallisesti, eikä niinkään se miten saadaan suurimmat raudat liikkeelle. Voi olla ja todennäköisesti onkin, että kun se ohjaa kokeneempaa, niin nuo ohjeistuksen voivat hieman mukautua, kuten pitääkin.

Jokaisellahan löytyy oma tyylinsä miten parhaiten nousee. Aina se ei ole se turvallisin taikka muistuta mitään "oppikirja suoritusta" sinne päinkään. Mutta jos sillä isoimmat romut nousee, nii sekai se tärkein pointti kisaavalle nostajalle on. Kuiten aloittajalle suosittelen ensin opettelemaan sen turvallisen tekniikan, jota sitten kokemuksen myötä lähdetään muokkaamaan itselleen tehokkaimmaksi. Eli aletaan käyttämään niitä omia vahvuuksiaan tehokkaammin hyväksi ja niin päin pois.

Tää siis mun näkemys mitä ohjaillessa käytän, vielä ei oo kauheita vastalauseita tullut ohjattavilta, joten liekö mä kauhean hukassakaan olen. Ja juu, en toki valmenna ketään vedon mm-miestä, mutta on ne jotkut munkin neuvoilla joskus jonkun kilon lisää tuloksiinsa saaneet, siis koneneemmatkin. Tieten voi olla puhdasta sattumaakin tuo.

Viissisissä essäviissisi pikaisesti kertoa mitä Bolton tekee tuolla videolla erilailla ko mitä Rippetoe opettaa?
Ja joo en vedä 300kg, mutta kaiketi sillä ei ole mitään väliä tälle keskustelulle:rolleyes:

Ainakin se mitä näjen, jalat on samallalailla, ote sama, tanko näyttäis olevan samassa paikassa(toki sivukulmasta näkisi paremmin), ojentaa jalat ensin, tangon liikerata sama(tuolla painolla ei muuten liikkuisikaan)...
Jos siinä jotain eroa on, ei se kyl mitään maata mullistavaa ole.

videoilla olevien (ainakin niiden mitä olen katsellut) oppien/neuvojen tarkoitus on siis enempikin se, miten liike tehdään turvallisesti, eikä niinkään se miten saadaan suurimmat raudat liikkeelle. Voi olla ja todennäköisesti onkin, että kun se ohjaa kokeneempaa, niin nuo ohjeistuksen voivat hieman mukautua, kuten pitääkin.

Jokaisellahan löytyy oma tyylinsä miten parhaiten nousee. Aina se ei ole se turvallisin taikka muistuta mitään "oppikirja suoritusta" sinne päinkään. Mutta jos sillä isoimmat romut nousee, nii sekai se tärkein pointti kisaavalle nostajalle on. Kuiten aloittajalle suosittelen ensin opettelemaan sen turvallisen tekniikan, jota sitten kokemuksen myötä lähdetään muokkaamaan itselleen tehokkaimmaksi. Eli aletaan käyttämään niitä omia vahvuuksiaan tehokkaammin hyväksi ja niin päin pois.

Mä ajattelisin, että vaikka kilpailevilla nostajilla tärkeintä on nostaa maksimaalinen määrä rautaa, he myös haluavat pysyä ehjinä, että voivat kilpailla jatkossakin. Toisekseen, muokataanko tekniikka omien vahvuuksien (lähinnä tarkoitan lihaksia, koska mittasuhteita ei voi muuttaa) mukaan vai vahvistetaanko niitä heikkouksia niin, että päästään hyödyntämään biomekaanisesti kaikkein optimaalisinta tekniikkaa?

Oon siis Fuhrerin kanssa samoilla linjoilla siinä, että uran edetessä tekniikkaa ei muuteta, vaan sen pitäisi olla alusta asti hallussa. Se jos kisalavalla maksimivedossa tekniikka ehkä hajoaakin, ei tarkoita etteikö nostaja hallitsisi tekniikkaa ja harjoittelisi parhaalla mahdollisella tekniikalla. Ihannetapauksessa tietysti se maksimirauta nousee vain, jos tekniikka osuu täydellisesti kohdalleen, koska tekniikan tarkoitus ei ole olla jokin ylimääräinen paha vaan auttaa nostajaa käyttämään voimaa tehokkaimmalla mahdollisella tavalla.

Viissisissä essäviissisi pikaisesti kertoa mitä Bolton tekee tuolla videolla erilailla ko mitä Rippetoe opettaa?
Ja joo en vedä 300kg, mutta kaiketi sillä ei ole mitään väliä tälle keskustelulle:rolleyes:

Ainakin se mitä näjen, jalat on samallalailla, ote sama, tanko näyttäis olevan samassa paikassa(toki sivukulmasta näkisi paremmin), ojentaa jalat ensin, tangon liikerata sama(tuolla painolla ei muuten liikkuisikaan)...
Jos siinä jotain eroa on, ei se kyl mitään maata mullistavaa ole.

jos et oo vetoa paljoa tehny ni on aika vaikea selittää tälleen. Pitäis pystyä selittämään samalla ku video pyörii. Ja toiseksi, siinä on nelisen sataa kiloa painoeroa tankoilla ja toista sataa nostajilla joten ne eivät ole aivan vertailukelpoisia. :)

Assis, todella fiksusti kirjotettu postaus.
Periaatteessahan tässä ei siis kukaan väärässä ole. Risumies miettii aloittelijan näkökannasta, ehkä hieman liiankin varovaisesti, ei ne ihmiset kuitenkaan niin helposti hajoa vaikka aloittelijoita olisivatkin.

Me taas spekuloidaan ehkä liikaa jo maksiminoston kannalta. Mutta edelleen oon sitä mieltä että tekniikka ei sais vaihtua, ainoastaan loukkaantumisien takia. Ja jos löytyy omille välityksille parempi vaihtoehto. Niinkuin itselläni kävi.

Mutta en erottelisi aloittelijoiden ja kokeneiden nostoja teknillisesti, päinvastoin, mitä enemmän malmia tankoon tulee, sitä arvokkaammaksi tekniikan osaaminen tulee.

Sen takia westside barbell mm. treenaa jullea selkä notkolla, että jos kisoissa pito loppuu kyykyssä niin tietää miltä tuntuu olla siellä raudan alla.

E:

Jäin miettimään tätä. Jos Mark oikeesti väittää jullesta sen mitä aikasemmin mainittiin niin kyllä, luulen tietäväni enemmän kuin Mark Rippetoe maastavedosta.

Zone-sarja -42%
jos et oo vetoa paljoa tehny ni on aika vaikea selittää tälleen. Pitäis pystyä selittämään samalla ku video pyörii. Ja toiseksi, siinä on nelisen sataa kiloa painoeroa tankoilla ja toista sataa nostajilla joten ne eivät ole aivan vertailukelpoisia. :)
...
No varsinaisesti en tarkoittanut kysyä eroa videolla opetettavan plikan noston ja Boltonin noston välillä, vaan tekniikan eroja mitä Rippetoe opettaa ja tuon Boltonin noston.
Nyt teen sellaisen villin oletuksen, jottet tiedä miten Rippetoen tekniikka menee ja perustat sanomisesi pelkästään tuohon yhteen viteoon.

Kurkkaappa piruuttas se video uudestaan, jostain 3:00-> eteenpäin näkyy sen plikan viimeinen veto. Mitä hän tekee siinä niin paljon erilailla kuin Bolton omassa videossaan, lähinnä niitä syitä etsin joka tekee plikan tekniikasta paskan.

Edelleen mun mielestä jopa nuo nostot näyttävät kovin samanlaisilta. Mutta koska toinen on paska ja toisen tekee mies joka osaa vetää, pitäisi olla hyvinkin helppo sanoa missä kohtaa mättää? (jopa ilman reaaliaikaista selostusta videon pyöriessä)
Sano etes yksi kohta? (plikalla näyttää tanko irtoavan polvienjälkeen jaloista eli älä tätä. Tälläkin videolla muutes Rippetoe käskee pitämään tangon iholla koko ajan)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom