Mave smithissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 2pac
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Eikä kannata mainita mistä tasapainon puutos johtuu jos puhutaan treenitekniikasta?
Ja ihan sidenote, se kertoo kyllä olkapäiden lihastasapaino-, rakenne-, tai liikkuvuusongelmasta jos paikat menee niskantakaapunnerruksessa paskaks.

Tuo "tasainen" ja "hyvä" liikerata on juurikin syitä miksi en pidä smithiä juuri minään. Tietenkin jos ei kiinnosta mitä mieltä jänteet ja siteet on siitä että viedään niitä väkisin semmosiin liikeratoihin mihin ne ei halua mennä niin asia erikseen. Se on sit ihan omaa tyhmyyttä.

Miksi et vedä painoa maasta jos teet kohautuksia? Ei se takareisien palautuminen siihen katkea :rolleyes:
Ja, koska tässä nyt on selvästi väärinymmärretty koko juttu, niin selvennetään. Kyse ei ole siitä että smithillä ei voisi kasvaa. Lue vaikka noi mun aikasemmat postaukset ajatuksella läpi koska niin et ole tehnyt.

Näin luit.

Näin kirjoitin. Jos siis mun postauksia siteerasit.

Juu en tosiaan siteerannut sun postauksia koko tossa jutussa vaan noita edellisiä. Omiin treenikuvioihini kuuluu tosi suurelta osin vaihtelu, enkä myöskään lyttää siinä vipuvarsilaitteita ja smithiä koska sen saa tuntumaan eri tavalla. Joskus taas teen mielelläni käsipainoilla pystäritkin kun saa tukilihakset hyvin käyttöön.
Itselläni kestää paikat niskantakaapunnerrusta, tosin olen myös vähän eri mieltä tuossa "liikeratoihin joihin ne eivät halua mennä" koska isommalla painolla se tanko pysyy hallinnassa smithillä niskankin takana. Helpostihan tuo varmana kääntyy huonoksi asiaksi en sitä väitä. Lisäksi se on verraton kun tankoa ei pidä asetella mihinkään telineisiin, esimerkiksi salillamme oleva vinopenkki on hiton vaikea tässä tapauksessa kun tanko on niin takana ja korkealla, siihenkin smithi sopii ja saan sillä tisseihini myös hyvän pumpin ja riittävän pitkän liikeradan. Jos taas löytyy varmistaja liikkeessä kun liikkeessä niin se tekee smithistä osittain turhan!

Enpä ole koskaan miettinyt tuota trapsientekoa, voi sen painon maastakin vetää toki, esim 150 kilon nostaminen ja roikottaminen jalkoja vasten ei vaan ole niin helppoa kun smithissä isolla löylyllä kohautusten tekeminen on. Oikein tehtynä varmasti tosi tehokas, pitänee siis testata.

En smithiä rakasta erityisesti, se on minulle mahdollisuus muiden joukossa, vapaat painot ovat aina se kuningasliike minullakin, en vain tuomitsisi smithiä noin rankasti turhaksi ja liikkeeksi mikä ei kehitä kuten monet sanoo :whip:

Vapaat painot treenin peruskivi. Taljat ja laitteet suureksi hyödyksi myös. Kaikkien ei tarvitse olla voimanostajia tai treenata kuin voimanostaja. Annetaan kaikkien kukkien kukkia.

Aivan. Ja jos haluaa tulla vahvaksi ja isoksi, niin unohtaa kiltisti sen smithin, kunnes oikeasti on tullut vahvaksi ja isoksi.

Aivan. Ja jos haluaa tulla vahvaksi ja isoksi, niin unohtaa kiltisti sen smithin, kunnes oikeasti on tullut vahvaksi ja isoksi.

Mun kommentti tähän on että tulee vahvemmaksi ja isommaksi kun kokeilee muitakin treenikikkoja kun levytankoa.. Toivottavasti, itsehän olen ikuinen pikkupoika.

Kyllä minäkin maven ja kyykyt teen ennemmin vapaalla tangolla kuin smithissä, mutta en silti tyrmää laitetta tarpeettomaksi. Joskus vaihtelun vuoksi teen sillä ainakin vinopenat, pystypunnerrukset ja kyykkyjäkin.

Voimamiehillä suosittu apuliike pull-through antaa hyvän tuntuman siitä (hyvä liike koko takaosastolle): Tuossa itse Dave Tate näyttää http://www.youtube.com/watch?v=AgXkHRVaoUc

Jumalauta ku hyvä vinkki, paljon kiitoksia :D Näyttää kyl tosi kovalta liikkeeltä, pitää kokeilla heti ens kerralla. Koitin vetää tosiaan mavea taljalla edestäpäin muttei se tuntunut mitenkään erikoiselta.. toi nojaaminen eteenpäin näyttää kyl hauskalta.

Jumalauta ku hyvä vinkki, paljon kiitoksia :D Näyttää kyl tosi kovalta liikkeeltä, pitää kokeilla heti ens kerralla. Koitin vetää tosiaan mavea taljalla edestäpäin muttei se tuntunut mitenkään erikoiselta.. toi nojaaminen eteenpäin näyttää kyl hauskalta.

Syytä tähän ihmetekoon??

Ja sit ihan selvennykseksi, en voi edes kuvailla kuinka paljon ottaa hattuun kun liikkeistä ei käytetä niiden oikeita nimiä, maastaveto on maastaveto, ei taljasta seisomaannousu.
Syy miksi vastaavia liikkeitä ei käytetä on se että ne eivät toimi. Ja vaikka toimisikin (riippuu miten sen määrittelee) niin tangolla kehitys on varmaan n. 25 kertaa nopeampaa kuin kaikilla maailman taljoilla yhteensä.
Kannattaa muistaa että ei mitään uutta auringon alla olekkaan.. ;)

Smith on osoittautunut itselleni vallan mainioksi laitteeksi, yllätys yllätys, kulmasoudussa! Liikkuvuus antaa myöten tehdä myös etukyykkyä smithissä vaikkapa ihan pohjasta asti (ja pääosin tällä liikelaajuudella teenkin), ja liikerata tuntuu luonnolliselle. Toki vapaita painoja kannattaa suosia ja plaa, plaa, plaa ;) mutta kyllä smithillä ihan paikkansa salilla on. Mutta mähän olenkin vain esteettisistä syistä salilla ravaava punttimimmi :) No ei vaineskaan. Itselläni pientä lihasepätasapainoa pitkien selkälihasten välillä, ja siksi kulmasoutu tuntuu smithissä helpommalle kuin vapaalla tangolla. Smithissä on helpompi kontrolloida pitkien selkälihasten tasapainoista aktivoitumista, jos lähtökohtaisesti on ollut ongelmaa lihastasapainon kanssa. Näin minulla.

No hemmetti, tein mä tangollakin mut on hartia ihan paskana ja tulee kipeeks. Aattelin et jos siitä taljasta sais vaan paremman otteen kun siinä on erilaisia kahvoja. Ei ollut tosiaan hyvä idea mutta tulipahan testattua.

Määrittele vähän tota hartiakipeyttä? Ja tulee vedossa kipeeks?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Voihan se olla mahollista lukuisista tekniikkavirheistä, esim. tanko karkaa jaloista liian kauaksi painopisteestä, koko asento on epäedullinen mekaanisesti, lihasepätasapaino, tiedostamaton mukautuminen johonkin ärsykkeeseen joka muuttaa asentoa = asennon tahaton muuttuminen, lihaskireys esim. kaulan alueella, asento ei pysy symmetrisenä sagittaalitasolla..

On vähän tylsää :D
Laitetaan nyt sit tänneki, jos jotakuta +18v miestä/naista kiinnostaa saada treeniohjelma (ja ruokavalio) ja yksilöllistä ohjausta Helsingin alueella niin laittakaa vaikka viestiä profiiliin. Alan treenaamaan muutamaa harjoittelijaa 2-3kk ajan ilmaiseksi tässä alkukesästä. Vaatimuksina on motivaatio ja sitoutumiskyky ohjelmaan.
Poistakaa jos häiritsee.

Määrittele vähän tota hartiakipeyttä? Ja tulee vedossa kipeeks?

Joo, no siis kyseessä on rasittava ongelma. Taustalla katkennut ja lyhentynyt solisluu, sit lavan alakulmasta revähtänyt kai jotain ligamentteja/lihasta niin et se alkaa sirottaa. Pari fysioterapeuttia on tuota katsonut ja määrännyt jotain liikkeitä, joiden ansiosta se nykyään kestää tehdä jotain juttuja muttei kunnon treenistä oo toivoakaan. Oon taas menossa kohta seuraavalle katsomaan josko se joskus paranis, vuoden ollut jo hajalla suunnilleen. Seuraavaks tosiaan tsekataan yläselän ja niskan lihakset ja kaikki lavan tukilihakset. Lähtötilanne oli surkea, koko käsi oli melkein paketissa ja kunnon atrofiat joka puolella, nykyään toimii melkein normaalisti sillon kun ei sirota ja saan sen jotenkin muljauteltua yleensä takaisin paikoilleen jos sirottaa. Nyt on ainakin vielä korjattavana olkapään sisäkierto/uloskierto epätasapaino, jota oon hinkkaillut 2kg puntilla ja kuminauhalla :D Tällästä tää on tosiaan, mut onneks on kokemusta vammojen kuntouttamisesta jo ennestään, muuten meinais vittu usko loppua.
Ps. Fuhrerilla hyviä tekniikkavinkkejä ja biomekaniikka on tosiaan kiinnostava harrastus. Itsekin katsellut noita kuvia aika paljon sen myötä kun ei oo enää vammojen takia salille päässyt, nykyään taas pääsee kun tajus miks oli telonut itsensä.
E: Tosiaan penkkikään ei kulje tangolla tuon sirotuksen takia, mutta käsipunteilla menee paremmin.

Kyllähän Smithillä paikkansa voi olla, esim. kohautuksissa aika ok. Mutta mave on kyllä viimeinen liike missä sitä kannattaa käyttää. Kun yhdistetään liike jossa luonnollinen liikerata on vähän kaareva, yksilölliset nivelet ja välitykset ja sitten laite joka pakottaa viivasuoraan liikerataan niin seuraukset ei voi olla kovin hyviä. En sitä paitsi keksi ainoatakaan hyötyä siitä että mavea tekisi Smithissä.

Mitä liikkeitä sulle on ohjelmoitu kuntoutukseen? Ja mille lihaksille?

Trapezius yläosalle hartian ja käden ylösnostoja (peukalo taaksepäin), keskiosalle lapojen yhteenvetoja. Lisäksi kiellettiin trapeziuksen yläosan venyttely, vaihdoin sen levator scapula venytykseen. Punnerruksia seinää vasten eri leveyksillä ja korkeuksilla, kyynärpäät ulospäin. Olkapään uloskiertojen tueksi yhdistin subscapularis venytyksen: http://www.exrx.net/Stretches/Subscapularis/Broomstick.html . Lisäksi on kaulan syvien etukoukistajien vahvistus ja niskan ojentajien venyttely. Rintarangan kiertoliikkeitä ja kulmasoutua käsipuntilla. Pectoralis minor venytys. Kipuja tuntuu infraspinatus triggerpisteessä ja teres minor kiinnityskohdassa ainakin. Kivut siis lähtevät kokonaan pois kun lapa menee paikoilleen.
Lisäksi oon harrastanut mm. hiihtoa, uintia, taljavetoja, käsien/hartioiden pyörittelyitä joka suuntaan, ojentajiakin koitin venytellä. Tietokoneella hiirtä käyttäessä tuo usein ärsyyntyy myös. Leuanvedot jostain syystä onnistuu nykyään, aluksi niidenkin kanssa tuli kipeää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom