BB Matias Niemi

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tätä olin itsekin tulossa kirjoittamaan, että kyllä ne levon ja palautumisen resurssit ovat rajallista sorttia kaikissa olosuhteissa. Jos tosiaan neljästä jalkatreenistä viikkoon palautuu, niin ne ei ole olleet täysiä treenejä sitten lähellekään eikä noin tiheällä frekvenssillä saavuteta optimaalisinta hypertrofiaa(klassinen analogia: hinkataan hiomapaperilla avohaavaa). Mikäli siis maksimaaliseen hypertrofiaan pyrkii ja miksi ei bodarina pyrkisi.

Platz treenasi omien sanojen mukaan maksimissaan kerran kahteen viikkoon jalat kovasti. Ja kaikki tietää mitä on Platzin kovasti.

Paljon hienoja sanoja mutta mun mielestä koko teksti täyttä pskaa. Tää kiteyttää juuri sen mikä nykyään monella bodauksessa menee vikaan.

MIETITÄÄN LIIKAA!!!

Se kun on ihan varma että ainoastaan tekemällä täällä kehittyy. Kyllähän sen monesti näkee lavafysiikoista mitä siellä salilla on tehty. Suurin osa ollut rinta/hauis päivänä salilla mutta jalat on niinkun käpylehmällä ja hyvä että pystys pysyy niillä.

Priorisoinnissa palautuminen joutuu ahtaalle ja on edettävä lyhyissä jaksoissa. Itellä toi jalkojen priorisointi onnistui hienosti niinkun asiasta kerroin. Yritin selkää priorisoida jokin aika sitten ja siitä ei tullut yhtään mitään. Tarkoitus oli tehdä selkä 3 kertaa viikossa ja kolmella eri tavalla jotka tukevat toisiaan. Palautuminen ei vaan enää pysynyt mukana ja tosta asiasta oli luovuttava vaikka yritin sitä kaikkeni modata. Palaan tohon vielä joskus ja teen uudet suunitelmat selkäpriorisointia varten.

Oli treenityyli sitten isoilla painoilla suoria sarjoja tai giant niin EDELLEEN se tekeminen on tärkeintä.

Monesti ne ”yksinkertaisimmat” jätkät joilla tietotaito asioista on ihan aloittelian tasolla ovat kovassa kunnossa kun keskittyvät pelkästään olennaiseen. Hauiskääntö kun ei loppujen lopuksi vaadi muuta kun vääntää edes takaisin.

Tää on ollut hauska huomata monesti :)

Korostan nyt vielä, että en ole ollut enää aikoihin bro split -treenijakojen kannattaja, vaan kaikki lihasryhmät tulee kahdesti viikossa sekä itselläni että valmennettavillani. Tämä 2 kertaa viikossa -metodi ei ole mun mielipide, vaan viisaampien tekemät tutkimukset, joissa jokaisessa kävi ilmi, että lihasryhmä kannattaa tehdä ennemmin 2–3 kertaa kuin kerran viikossa. https://www.semanticscholar.org/pap...born/8da32a2edcddf01e496e10747921f1d64d7a16b9

Tämä on silti kaukana neljästä äly pois -jalkatreenistä viikossa, erityisesti jos ne tehdään oikeasti neljänä päivänä, eikä tuplatreeninä kahtena päivänä, jolloin jäisi oikeasti viikosta vielä 5 vuorokautta palautumiseen.

Ti jalat (etu+takareiska)
Pe etureidet
La aamu takareidet
La ilta takareidet ja pakara

Jos siis tarkkoja ollaan niin kahtena päivänä etureisiä, kahtena päivänä takareisiä.

Korostan nyt vielä, että en ole ollut enää aikoihin bro split -treenijakojen kannattaja, vaan kaikki lihasryhmät tulee kahdesti viikossa sekä itselläni että valmennettavillani. Tämä 2 kertaa viikossa -metodi ei ole mun mielipide, vaan viisaampien tekemät tutkimukset, joissa jokaisessa kävi ilmi, että lihasryhmä kannattaa tehdä ennemmin 2–3 kertaa kuin kerran viikossa. https://www.semanticscholar.org/pap...born/8da32a2edcddf01e496e10747921f1d64d7a16b9

Tämä on silti kaukana neljästä äly pois -jalkatreenistä viikossa, erityisesti jos ne tehdään oikeasti neljänä päivänä, eikä tuplatreeninä kahtena päivänä, jolloin jäisi oikeasti viikosta vielä 5 vuorokautta palautumiseen.

Vaihdoin kanssa ite tosta kerran vk että tehdään 2x 8-9vrk kierrolla riippuen duuneista. Tuntus toimivan. Yks treeni kovaa ja toisessa pumppia.

Ti jalat (etu+takareiska)
Pe etureidet
La aamu takareidet
La ilta takareidet ja pakara

Jos siis tarkkoja ollaan niin kahtena päivänä etureisiä, kahtena päivänä takareisiä.
No mutta tuossahan on hyvinkin paljon järkeä – oikeasti siis. Antoi ehkä vain hieman hämäävän kuvan tuo "jalat neljästi viikossa" -lausahdus tuossa aiemmin. :LOL: Mutta mitä enemmän tuota splittiä analysoi, sitä enemmän vituttaa, etten itse olisi keksinyt tuollaista. :nolo:

Paljon hienoja sanoja mutta mun mielestä koko teksti täyttä pskaa. Tää kiteyttää juuri sen mikä nykyään monella bodauksessa menee vikaan.

MIETITÄÄN LIIKAA!!!
Mitä siinä tarvii itse miettiä, jos valmentaja miettii kaiken? Eikös ne näin usein mene, että ajattelu on ulkoistettu? Ja jos kysyy valmentajalta, että miksi, niin vastaus on "siksi koska minä sanon", "siksi koska se toimii mullakin" tai "se nyt vain menee näin."

No mutta tuossahan on hyvinkin paljon järkeä – oikeasti siis. Antoi ehkä vain hieman hämäävän kuvan tuo "jalat neljästi viikossa" -lausahdus tuossa aiemmin. :LOL: Mutta mitä enemmän tuota splittiä analysoi, sitä enemmän vituttaa, etten itse olisi keksinyt tuollaista. :nolo:

Joo se ehkä antoi väärän kuvan kun ei tosiaan oo ”täysiä” jalkatreenejä nuo kaikki... mutta siis kyllä ne täysillä vedetään :D

MIETITÄÄN LIIKAA!!!

Se kun on ihan varma että ainoastaan tekemällä täällä kehittyy. Kyllähän sen monesti näkee lavafysiikoista mitä siellä salilla on tehty. Suurin osa ollut rinta/hauis päivänä salilla mutta jalat on niinkun käpylehmällä ja hyvä että pystys pysyy niillä.

Priorisoinnissa palautuminen joutuu ahtaalle ja on edettävä lyhyissä jaksoissa. Itellä toi jalkojen priorisointi onnistui hienosti niinkun asiasta kerroin. Yritin selkää priorisoida jokin aika sitten ja siitä ei tullut yhtään mitään. Tarkoitus oli tehdä selkä 3 kertaa viikossa ja kolmella eri tavalla jotka tukevat toisiaan. Palautuminen ei vaan enää pysynyt mukana ja tosta asiasta oli luovuttava vaikka yritin sitä kaikkeni modata. Palaan tohon vielä joskus ja teen uudet suunitelmat selkäpriorisointia varten.

Oli treenityyli sitten isoilla painoilla suoria sarjoja tai giant niin EDELLEEN se tekeminen on tärkeintä.

Monesti ne ”yksinkertaisimmat” jätkät joilla tietotaito asioista on ihan aloittelian tasolla ovat kovassa kunnossa kun keskittyvät pelkästään olennaiseen. Hauiskääntö kun ei loppujen lopuksi vaadi muuta kun vääntää edes takaisin.

Ei tuossa mietitä muuta kuin se, että jokaikinen treeni on kovempi kuin edellinen tavalla tai toisella. Tähän pääsee lähes poikkeuksetta pitämällä huolen, että on palautunut edellisestä.

Samaa mieltä tuosta, että oli se volyymi tai- intensiteettipainoista, niin se on tekemisen laadusta kiinni, muuten ei tapahdu. Mulla se palautuminen takaa sen laadun treenistä toiseen.

Viimeksi muokattu:
Mun mielestä tossa asioiden miettimisessä on kyse on laadusta, ei määrästä. Jos koulutustaso on jääny amikseen ja ainoa lähde on Youtube (tää on kärjistetty esimerkki, en oikeesti syrji amiksia), niin ei mikään ihme, jos tieto ei välity tekemiseen. Ihan sama mikä laji, niitä asioita pitää opiskella itsenäisesti luotettavista lähteistä ja mielellään jonkun ohjauksessa. Bodauksessa tää yhtälö on toki vähän hankala, mut sama perusajatus siellä on.

Mitä siinä tarvii itse miettiä, jos valmentaja miettii kaiken? Eikös ne näin usein mene, että ajattelu on ulkoistettu? Ja jos kysyy valmentajalta, että miksi, niin vastaus on "siksi koska minä sanon", "siksi koska se toimii mullakin" tai "se nyt vain menee näin."
Totta! Mutta harvoin nämä jotka miettivät päänsä puhki mitä ihmeellisimpiä asioita ja luulevat tietävänsä kaikesta kaiken ottavat ketään valmentamaan. Ei se valmentaja mikään jumala ole mutta ulkopuolinen tietämys ja asioiden selkeyttäminen ei ole koskaan huono juttu.

Kyllä mäkin osaisin itseni lavalle valmentaa mutta haluan siihen valmentajan jonka kanssa päätetään kaikki asiat ja mietitään mikä on paras tapa toteuttaa asioita.

Totta! Mutta harvoin nämä jotka miettivät päänsä puhki mitä ihmeellisimpiä asioita ja luulevat tietävänsä kaikesta kaiken ottavat ketään valmentamaan.
Ennemmin ottaisin tuollaisen, jos toinen vaihtoehto olisi joku bro-tieteiden mestari Carlito XXXL, joka neuvoo jättämään suolan pois kisaviikolta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Miten se lepo optimoidaan, jos kaikki neljä jalkatreeniä vedetään täysillä? Viikossa on 7 päivää. Tietenkin sitten on eri asia, jos jalkatreenit tehdään tuplatreeneinä 2 krt/pvä ja kahtena päivänä viikossa. Sitten ymmärrän levon optimoinnin mahdollisuuden.
Siis omalla kohdalla meni lähes samalla kaavalla kuin @NoGain illa. Tuplatreenejä siis tein sen 2-3 kertaa viikon-8 päivän kierrolla.
Esim.
Ma aamu etureidet, Ma ilta takareidet,
To aamu takareidet, To ilta etureidet,
Su-Ma sama kierto alusta. En siis ikinä ole sitonut treenijakoa tiettyihin päiviin tai että sen pitäisi olla 7pv kestävä. Miksi sen edes pitäisi? Välillä tosiaan viikkoon saattoi siis tulla jopa toi 6 jalkatreeniä jos ei muut salin ulkopuoliset asiat ollut rasittamassa. Siitäkin olen monesti puhunut että ei sen lihaksen täydy olla aina TÄYSIN palautunut edellisestä treenistä ennen kuin sitä treenataan uudestaan. Silti sitä pystytään treenaamaan kovaa. Tällä tavalla kehitin myös sitä kuuluisaa palautumiskapasiteettia sekä sain suhteellisen nopeaa kehitystä jalkoihin. Miten muuten sitä palautumiskapasiteettia kehitetään jos ei sitä ikinä haasteta ja pakoteta kroppaa hieman ylirasitustilaan? Tottakai näissä pitää osata keventää ja kuunnella kroppaa. Toisilla toimii se suunniteltu kevennys esim 3-4 viikon välein kuten @NoGain illa. En ymmärrä miksi ei uskalleta oikeasti koetella niitä oman kropan rajoja että mitä se oikeasti sietää vaan pelätään jo etukäteen sitä ylikuntoa tai luetaan tutkimuksia kuin piru raamattua.
"en mä voi tehdä failureen koska oon heti ylikunnossa"
"en voi treenata kuin 4-5 kertaa viikossa koska ylikunto"
"yates/platz yms treenasi lihat vaan kerran viikossa"
"tutkimus sanoo että 2 kertaa viikossa on paras metodi"
Näissä kaikissa on omat vikansa. Toisilla kroppa sietää rasitusta enemmän. Toisilla ne lihat kasvaa sillä kerta viikkoon. Toisilla niitä lihoja pitää raiskata kunnolla monta kertaa viikossa. Toisilla joku vahva lihasryhmä kasvaa kun ne katsoo painoja. Toisilla se sama lihasryhmä ei meinaa kasvaa millään vaikka vuosia kokeiltu kaikkea mahdollista. Pointti vaan että mitään "metodia" ei kannata tyrmätä ihan suoriltaan. Väitän että jos olisin silloin 2015 kuunnellut Uusitalon ohjeita miten mun pitäisi treenata niin en olisi tätä kehitystä saanut.

MIETITÄÄN LIIKAA!!!

Aamen. Helvetin hyvää tekstiä Matias.(y)(y)

En siis ikinä ole sitonut treenijakoa tiettyihin päiviin tai että sen pitäisi olla 7pv kestävä. Miksi sen edes pitäisi? Välillä tosiaan viikkoon saattoi siis tulla jopa toi 6 jalkatreeniä jos ei muut salin ulkopuoliset asiat ollut rasittamassa. Siitäkin olen monesti puhunut että ei sen lihaksen täydy olla aina TÄYSIN palautunut edellisestä treenistä ennen kuin sitä treenataan uudestaan. Silti sitä pystytään treenaamaan kovaa. Tällä tavalla kehitin myös sitä kuuluisaa palautumiskapasiteettia sekä sain suhteellisen nopeaa kehitystä jalkoihin. Miten muuten sitä palautumiskapasiteettia kehitetään jos ei sitä ikinä haasteta ja pakoteta kroppaa hieman ylirasitustilaan? Tottakai näissä pitää osata keventää ja kuunnella kroppaa. Toisilla toimii se suunniteltu kevennys esim 3-4 viikon välein kuten @NoGain illa. En ymmärrä miksi ei uskalleta oikeasti koetella niitä oman kropan rajoja että mitä se oikeasti sietää vaan pelätään jo etukäteen sitä ylikuntoa tai luetaan tutkimuksia kuin piru raamattua.
"en mä voi tehdä failureen koska oon heti ylikunnossa"
"en voi treenata kuin 4-5 kertaa viikossa koska ylikunto"
"yates/platz yms treenasi lihat vaan kerran viikossa"
"tutkimus sanoo että 2 kertaa viikossa on paras metodi"

Juuri näin! Sä kirjoitit sen mitä mä en osannut selittää :)

Kehoa tulee kyllä kuunnella mutta se KESTÄÄ ihmeen paljon rasitusta. Mun edellinen dietti oli ihan hirveä ja muutenkin koko viimevuosi treenien osalta enkä kuitenkaan saanut kehoa "ylikuntoon". Ehkä henkinen puoli alkoi väsyä mutta keho se kyllä jaksoi painaa. Varmasti yksilöllisiä eroja tässäkin asiassa mutta huvittaa välillä kun porukalle on diagnosoitu "ylikunto" vaikkei ole ikinä edes vielä treenattu kovaa. Ehkä yksi syy tähän on myös se että lääkärit eivät keksi mitään muuta tai jaksa tutkia oireita niin kertovat sen diagnoosiksi.

Varmasti yksilöllisiä eroja tässäkin asiassa mutta huvittaa välillä kun porukalle on diagnosoitu "ylikunto" vaikkei ole ikinä edes vielä treenattu kovaa. Ehkä yksi syy tähän on myös se että lääkärit eivät keksi mitään muuta tai jaksa tutkia oireita niin kertovat sen diagnoosiksi.
Naturaaleille se saattaa iskeä "vähän" helpommin.

Eikö ylikunto on oikeasti se että kroppa on niin loppu että ei pysty nukkumaan kunnolla jne? Useimmat treenaa esim 4- jakoisella ohjelmalla perustreeniä ja sitten kun kehitys loppuu niin puhutaan ylikunnosta. Kyllä se kroppa tarvitsee lepoa välillä mutta uskon että harvoin on kyse ylikunnosta vaikka väitetään että näin on.

Eikö ylikunto on oikeasti se että kroppa on niin loppu että ei pysty nukkumaan kunnolla jne? Useimmat treenaa esim 4- jakoisella ohjelmalla perustreeniä ja sitten kun kehitys loppuu niin puhutaan ylikunnosta. Kyllä se kroppa tarvitsee lepoa välillä mutta uskon että harvoin on kyse ylikunnosta vaikka väitetään että näin on.

Akuutti ylirasitustila ja ylikunto on todella eri asioita. Toiseen pitäisi jopa pyrkiä (jonka jälkeen höllätä), kun ylikunto on sitten tuon kroonistunut muoto, josta ei välttämättä täysin ennalleen palaudu ikinä. Tai ainakin puhutaan vuosista. Jos olet täysiverinen ammattiurheilija ja pahaan ylikuntoon ajanut itsesi, niin kyllä se ura on monesti taputeltu siinä vaiheessa.

Se ero vielä uskomuksiin, kun puhutaan ettei salitreenillä muka herkästi saa hermostoa ylikuormitettua/ole mahdollista saavuttaa ylikuntoa. Niin vastusharjoitteluhan on todellisuudessa yksi rankimpia urheilumuotoja hermostolle. Kun supistetaan lihaksia lähes maksimaalista kuormaa vastaan. Kestävyysurheilussa esimerkiksi ei koskaan ole tilanne tuo. Voimailu/maksimivoiman harjoittelu on tietysti riskialtteimpia, mutta niin on bodauskin, eritoten suoritettaessa kokonaisvaltaisia liikkeitä yli failuren. Treenimäärä ja volyymi eivät välttämättä ole kovin suuria riskitekijöitä vaan kokonaiskuormitus. Intensiteetti näyttelee aika suurta osaa hermoston kuormittuneisuudessa. Voi treenata määrällisesti todella paljon ja palautua siitä, mutta sillon ei varmasti aina voi olla intensiteetti tapissa. Tai vastaavasti ottaa enemmän palautumisaikaa/lepoa ja tehdä aina maksimaalisen intensiivisesti. Aloittelijat eivät edes pysty ulosmittaamaan kaikkia tehoja kropasta vaikka haluaisivat.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Totta! Mutta harvoin nämä jotka miettivät päänsä puhki mitä ihmeellisimpiä asioita ja luulevat tietävänsä kaikesta kaiken ottavat ketään valmentamaan. Ei se valmentaja mikään jumala ole mutta ulkopuolinen tietämys ja asioiden selkeyttäminen ei ole koskaan huono juttu.

Kyllä mäkin osaisin itseni lavalle valmentaa mutta haluan siihen valmentajan jonka kanssa päätetään kaikki asiat ja mietitään mikä on paras tapa toteuttaa asioita.

Tottakai pitää olla näissä hommissa joku katsomassa perään. Se valmentaja voi tehdä niitä havaintoja joita ei itse olisi koskaan tullut edes ajatelleeksi.

Ylikunto on näissä lajeissa todella harvinainen ilmiö ja muut palautumiseen liittyvät tekijät ovat sellaisessa tilanteessa lähes väistämättä vituillaan. Mutta kun puhutaan optimaalisesta hypertrofiaharjoittelusta, niin ei me voida jatkuvasti käyttää Olmalaa ja Mikeä esimerkkeinä. Tuntuu, tai no ei ainoastaan tunnu, vaan aina kun erityisesti naturaalien treenivolyymista puhutaan, niin ei mene montaa viestiä, kun "Olmala-kortti" heitetään kehään. Tietenkin omaa treenivolyymia ja intensiteettiä voidaan kehittää progressiivisesti, mutta se ei todellakaan tarkoita sitä, että kaikki kykenisivät nostamaan treeninsä lähellekään Olmalan tasoa, vaikka palautuminen hoidettaisiin täysin optimaalisesti. Nyt joku sanoo tietenkin, ettei kyse ole ollut muka koskaan ollut Jarnon treeneistä vaan oman volyymin kehittämisestä. No Jarno nyt esim.Miken toimesta nousee aina välittömästi esiin, kun puhutaan siitä, millaisella tasolla naturaali voi treenata. Jarnolla homma selkeästi toimii erittäin hyvin ja kondis on aivan vitun upea, arvostan aivan helvetisti. Mutta tuollainen treeni ei tosiaankaan ole välttämättä valtaosalle optimaalista kehityksen kannalta, vaikka kykenisikin tuollaiseen touhuun. Suosittelisin ehdottomasti hieman tutustumaan esim. Israetelin, Schoenfeldin, Helmsin yms näkemyksiin treenivolyymista tutustumaan, ennen kuin ottaa edes tavoitteeksi esimerkiksi sen, että progressiivisella volyymin kasvattamisella pääsisi joskus tekemään tuplatreenejä ja vaikka jopa palautumaan niistä. Itse miettisin ensin, että miksi ottaisin sellaisen tavoitteen ja onko se keskimäärin optimaalista nimenomaan lihashypertrofiaa ajatellen. Ja tästä ei nyt sitten mitään herneitä nenään, kunhan heitän ajatuksia ilmoille. Ja Jarnon kohdalla toimivuutta ei tietenkään voi kyseenalaistaa, sillä kondis on Suomen naturaalitreenajien kovinta kärkeä, ellei kovin...

Vai että lääkärit keksii diagnooseja päästään, kun oireiden syytä ei löydy. Voi luoja.
Mä en ihan noin suoraan sanonut mutta periaatteessa KYLLÄ! Se on vaan kumma että jos mennään valittamaan lääkärille väsymystä ja sitä että kun elämä vähän potkii päähän omaa laiskuuttaan niin seuraavaksi sulla on mielialalääkkeet kourassa ja pakkolepo urheilusta.

Pitää melkein itekkin hakea kun on välis niin perkeleen raskasta ja joutuu töissäkin käydä...

Päteekö tää sun mielestä myös sille selälle? Tunnut yleensä puhuvan kokemuksesta niin puhu nyt vaikka omasta kokemuksestasi:)
Taitaa päteä. Toivon että olisin kans vähän yksinkertaisempi ja tekisin vaan perusjuttuja enkä yrittäisi löytää jotain oikotietä tai syytä miksei se selkä kasva samaa vauhtia kun muut lihasryhmät. Leukoja,kulmasoutua ja maastavetoa isoilla painoilla 10 vuotta niin melko varmasti olisi selkä kunnossa. Tai sitten ei. Kerro sä mielipitees kun tulit asiasta pätemään :)

Kun mä puhun niin monesti siinä on omat ja muiden kokemukset taustalla ja niistä teen yhteenvedon. Tää on siitä hieno laji että sitä yhtä ja oikeaa tapaa kehittymiseen ei ole.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom