Saanen huomauttaa, että sun nykyinen otanta on lehtipisteestä, jossa ihmiset oikeasti etsivät jotain luettavaa koneeseen, mutta kun katsot asiaa hieman laajemmin, eli jokapäivästä kuluttajaa, niin ei se marssi kauppaan selailemaan lehtiseinää ja mieti että "mitä sitä lukisi". Tietyissä paikoissa tämä tosin saattaa näkyä positiivisena "piikkinä" , ja on varmasti lieveilmiö siitä, että lehtien tilauksen ovat hiipumassa, joten ne yksittäiset ihmiset vielä hakevat tutun lehtensä silloin tällöin kioskilta(mutta eivät tilaa sitä).
Ei. Lehtiä ei osteta enää impulsiivisesti, kun kaikki sama on netissä ja sehän tarkoittaa sitä, että lehtien tilaaminen loppuu. Yksittäisjakelu perustuu pitkälti kansien viehättävyyteen, mutta kun ongelma ei ole esillepano, vaan se että kuluttajat saavat kaiken lähtemättä kotoaan minnekään.
Raha tulee tilauksista, jos lehden levikki on huono, kukaan ei mainosta jne. Koko lehtien asetelma on pahasti alakynnessä internetin kanssa = ajankohtaisuus(tieto vanhenee heti), saatavuus(kestää että seuraava numero tulee), mainostaminen(pitää oikeasti muistaa, että mainostajat tuovat ison osan rahasta, mutta netissä voi senkin tehdä ja vielä kohdennetusti), kustannukset(taitto, levittäminen jne). Ei tartte olla printtimediassa, että tämän pystyy ennustamaan.
Tottakai printtimediaa pitää puollustaa, ei keskustelu ollut siinä. Mutta kannattaako siihen satsata paukkuja tässä vaihessa, jos mietit uutta bisnestä? Think again.
Väitän kyllä Bisley, että mä taidan tässä keskustelussa viedä pidemmän korren.
ps, omat keskusteluni kävin kustantajan kanssa joka vaihtaa miljoonia ja tehnyt bisnestä toistakymmentä vuotta ja heidän kirjasarjassaan on klassikkoja, jotka kaikki suomalaiset tuntevat. Silti kustantaja näki asian kuten yllä selitin.
Jounia olisi kyllä mielenkiintoista kuulla, mutta en usko, että hänkään tuo tähän pakkaan mitään uutta näkemystä, miten rahaa yhtäkkiä tulisi rännistä lehtimedialle.