Mitäs mieltä Markku olet sitten siitä, kun jotkut bodausvalmentajat suosittelevat natu-treenaajille joko 1-2krt viikossa vhh päiviä tai sitten harvemmin esim viikon mittaisia vhh-jaksoja esim kerran kahdessa kuukaudessa. Tätä siis perustellaan sillä, että jos hiilaria syödään koko ajan todella runsaita määriä, myös insuliiniherkkyys heikkenee. Tämän vuoksi matalan hiilihydraatin päiviä olisi natutreenaajien hyvä säännöllisesti pitää. Kiitos jos jaksat vastata!!
Kyllä minun korvaani 1-2 x VIIKOSSA kuulostaa totaaliselta liioittelulta asiassa. Eihän siinä sitten enää jää kuin 5-6 päivää kunnolla syömiseen. Siinä hyvin pian alkaa lihasglykogeenin määrä kärsiä ja vajailla glykogeeneille sekä lihasproteiinisynteesi että treenitehot alkavat laskea. Sitä paitsi yksi päivä sinne tai tänne VHH:ta on ylipäätään ihan turhaa hommaa, koska ainoa missä olen törmännyt, että vuorokaudessa saa aikaan yhtään mitään terveysmarkkereita tms. on jos se 24h on täyttä paastoa. VHH ei riitä mihinkään ja miinuskaloripäivä ei tee juuri sen enempää.
Se on ihan faktaa, että 1-2 viikon miinuskalorijakso (mikä yleisesti ottaen tarkoittaa myös VHH tai ainakin totuttua vähemmän hiilaria) esim. 6-8 plussakalorijakson jälkeen herkistää insuliiniherkkyyttä, mutta sittenkin täytyy miettiä asia sen kautta, että ei niitäkään ole mitään järkeä pitää jos insuliiniherkkyydessä ei ole mitään vikaa. Salitreeni itsessään parantaa insuliiniherkkyyttä huomattavasti ja suurin resistenssiä aiheuttava tekijä on lihavuus. Että jos vaan on perusterve, harrastaa salia säännöllisesti 3-5 kertaa viikossa eikä ole kovin lihava / liho huomattavasti, niin harvemmin insuliiniherkkyydessä mitään vikaa on... tai jos on niin lihava, että insuliiniherkkyys siitä kärsii, niin ei sitten millään massakaudella pitäisi edes olla. Enkä lihomisestakaan eniten insuliiniherkkyyttä (tai siis sen puutetta) syyttäisi, vaan sitä, että syö liikaa kaikkea paskaa ;) Lisäksi mitä enemmän lihasmassaa ylipäätään omistaa, niin sen paremmin insuliiniherkkyys ja solun glukoosinotto toimii. Myös monet lisäravinteet tehostavat näitä, kuten omega 3, magnesium ja vihreä tee ja ainakin osaa näistä kai suurin osa saliharrastajista syö.
Minä en ole tämän ajoittaisen miinustelun kannattaja, koska nähdäkseni vähintään saman kehityksen saa aikaan sillä, että suorittaa massakautensa suoraviivaisesti ja maltillisesti. Vain siinä tapauksessa 2 viikon miinusjaksoja käyttäisin jos massankeruu muussa tapauksessa menee överiksi ja sittenkin se on lähinnä kalorikontrollia / painokontrollia ja vaikutukset insuliiniherkkyyteen ovat korkeintaan sivuvaikutus.
Jos esim. 6kk aikana nostaa painoaan 5kg, ei lopputulos minun kokemukseni mukaan suoraviivaisella massakaudella ainakaan sen huonompi ole kuin plussa/miinusjaksojen syklityksellä, jos painon nettonousu tuossa ajassa on sama... tässä alla havainnollistava kuva.
Punainen viiva vetää maltillista massakautta... koko ajan paino nousee ja koko ajan treeni kulkee. Vihreä viiva ottaa massaa nopeammin, mutta miinustelee 2 viikkoa aina 6-8 viikon välein. Suurin ero nähdäkseni on, että punainen viiva on plussalla 6kk putkeen ja vihreä viiva joutuu 6kk aikana olemaan 1kk dieetillä... minun kokemukseni mukaan 1/6 ajasta dieetillä ei saa lihasta ainakaan nopeampaa kasvamaan.