AMMATTILAINEN Markku "Sensei" Tikka

Mikä foorumi? Kuka valmentaja?

Kyllähän se nyt sinänsä ihan paikkansa pitää, että mitä enemmän välipäiviä pitää, niin sitä paremmin kroppa (hermosto ja myös lihaksisto) palautuu ja joka toinen päivä treenaamalla treenejä tulee 3 - 4 kpl viikkoon, niin ihan hyvä määrä treeniä se on.

Mutta kun palautuminen nyt ei vaan ole ainoa kehityksestä vastaava tekijä, joten ei pelkästään siihen voi panostaa. Pelkällä palautumisella ei pitkälle päästä, vaan kyllä optimaalisen kehityksen kannalta frekvenssiä, voluumia, intensiteettiä ym. on myös tultava riittävästi. Jos treenaa esim. 1-jakoisella juuri tuon 2 kertaa viikossa, niin kyllähän siinä alkaa olla palautuminen maksimoitu, mutta muut tekijät eivät... joten enemmästä palautumisesta huolimatta kehitys ei silloin varmasti ole parasta mahdollista.

Ei hermoston palautuminen peräkkäisien treenipäivien välillä mitään täysin täydellistä ole, mutta ei sen tarvitsekaan olla eikä treeniblokkin sisällä siihen oikeastaan edes pyritä, vaan paras tulos saadaan, kun vedetään ensin pikkasen sinne ylikuntotilan puolelle (over reaching) ja sitten palautellaan / kevennellään enemmän kerralla (kevyt-viikko / de load).

Vähän alkaa liikaa kuulostaa vanhojen HIT-ukkojen höpinöiltä, että lihasta treenataan vain yksi sarja 10 päivän välein, koska muuten ylikunto :) Ja mitä "hardgainereihin" tulee, niin koko termin voisi haudata johonkin kuoppaan ja jättää sinne, koska ainakaan naturaalien joukossa ei mitään muuta olekaan.

Ja palautumiskapasiteetti on kehittyvä ominaisuus eli sitä pystyy parantamaan... mutta se kehittyy vain silllä, että säännöllisesti käy oman palautumiskapasiteettinsa rajoilla ja vähän yli.
Ajattelin, että turha sitä esille on tuoda, mutta ironaddicts.com ja jo edesmennyt Wesley Silveira aka IronAddict
Jollain tapaa aika omanlaisensa tyyli toteuttaa asioita, mutta kyllähän tuola paljon tyytyväisiä on, että kai sekin jotain oikein tekee.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Suuri kiitos edellisestä vastauksesta! Olen sen verran utelias persoona että multa ei ihan heti kysymykset lopu :D

1. Keinotekoisen makeutusaineiden käyttö? Fun light, light limsat yms. Käytätkö itse tai saako valmennettavat käyttää esim. dietillä? Voidaanko laskea mukaan päivittäiseen vesimäärään? Haittaa/ hyötyä?

2. Miksi jotkut cbb/bb kisaajat juovat sitruunamehua(puristettua) aamulla?

3a. Pitäisikö dietillä suosia matalasykkeistä vai hiit aerobista?
3b. Kannataako sitä tehdä treenin jälkeen vai varata sille oma ajankohta päivästä? hyötyä/haittaa?

Kyllä minun korvaani 1-2 x VIIKOSSA kuulostaa totaaliselta liioittelulta asiassa. Eihän siinä sitten enää jää kuin 5-6 päivää kunnolla syömiseen. Siinä hyvin pian alkaa lihasglykogeenin määrä kärsiä ja vajailla glykogeeneille sekä lihasproteiinisynteesi että treenitehot alkavat laskea. Sitä paitsi yksi päivä sinne tai tänne VHH:ta on ylipäätään ihan turhaa hommaa, koska ainoa missä olen törmännyt, että vuorokaudessa saa aikaan yhtään mitään terveysmarkkereita tms. on jos se 24h on täyttä paastoa. VHH ei riitä mihinkään ja miinuskaloripäivä ei tee juuri sen enempää.

Se on ihan faktaa, että 1-2 viikon miinuskalorijakso (mikä yleisesti ottaen tarkoittaa myös VHH tai ainakin totuttua vähemmän hiilaria) esim. 6-8 plussakalorijakson jälkeen herkistää insuliiniherkkyyttä, mutta sittenkin täytyy miettiä asia sen kautta, että ei niitäkään ole mitään järkeä pitää jos insuliiniherkkyydessä ei ole mitään vikaa. Salitreeni itsessään parantaa insuliiniherkkyyttä huomattavasti ja suurin resistenssiä aiheuttava tekijä on lihavuus. Että jos vaan on perusterve, harrastaa salia säännöllisesti 3-5 kertaa viikossa eikä ole kovin lihava / liho huomattavasti, niin harvemmin insuliiniherkkyydessä mitään vikaa on... tai jos on niin lihava, että insuliiniherkkyys siitä kärsii, niin ei sitten millään massakaudella pitäisi edes olla. Enkä lihomisestakaan eniten insuliiniherkkyyttä (tai siis sen puutetta) syyttäisi, vaan sitä, että syö liikaa kaikkea paskaa ;) Lisäksi mitä enemmän lihasmassaa ylipäätään omistaa, niin sen paremmin insuliiniherkkyys ja solun glukoosinotto toimii. Myös monet lisäravinteet tehostavat näitä, kuten omega 3, magnesium ja vihreä tee ja ainakin osaa näistä kai suurin osa saliharrastajista syö.

Minä en ole tämän ajoittaisen miinustelun kannattaja, koska nähdäkseni vähintään saman kehityksen saa aikaan sillä, että suorittaa massakautensa suoraviivaisesti ja maltillisesti. Vain siinä tapauksessa 2 viikon miinusjaksoja käyttäisin jos massankeruu muussa tapauksessa menee överiksi ja sittenkin se on lähinnä kalorikontrollia / painokontrollia ja vaikutukset insuliiniherkkyyteen ovat korkeintaan sivuvaikutus.

Jos esim. 6kk aikana nostaa painoaan 5kg, ei lopputulos minun kokemukseni mukaan suoraviivaisella massakaudella ainakaan sen huonompi ole kuin plussa/miinusjaksojen syklityksellä, jos painon nettonousu tuossa ajassa on sama... tässä alla havainnollistava kuva.

katso liitettä 118275

Punainen viiva vetää maltillista massakautta... koko ajan paino nousee ja koko ajan treeni kulkee. Vihreä viiva ottaa massaa nopeammin, mutta miinustelee 2 viikkoa aina 6-8 viikon välein. Suurin ero nähdäkseni on, että punainen viiva on plussalla 6kk putkeen ja vihreä viiva joutuu 6kk aikana olemaan 1kk dieetillä... minun kokemukseni mukaan 1/6 ajasta dieetillä ei saa lihasta ainakaan nopeampaa kasvamaan.

Tuossa kaaviossa ja Q&A:n vastauksessahan tiheämmästä kalorivaihtelusta teet sen oletuksen, että siinä syötäisiin plussalla isompi määrä kaloreita kuin perinteisemmässä mallissa. Sen ei kai kuitenkaan oletettu muuttuvan? Eli muuttuuko kantasi jos plussalla ollaan molemmissa tapauksissa aina sama määrä (esim. +300kcal)? Silloinhan vihreä ja punainen käyrä nousisivat aina yhtä jyrkästi, mutta vihreä laskisi aina muutaman viikon välein. Eli esimerkissäsi lopputulos olisi se, että syklittelyllä 6 viikon jälkeen painoa olisi vähemmän kuin 85kg. Esimerkiksi Hulkkihan toteuttaa hyvin pitkälti em. kaltaista mallia eli uskoo insuliiniherkkyyden parantumisen hyötyihin (FAST SPACE Treenipäiväkirjat -- [url]www.fastspace.fi --[/url]).

Toinen huomio tuosta viimeisestä Q&A:sta koskee lihasryhmien priorisointia. Jälleen Hulkin toimintatapa ja käsitys eroaa hieman omastasi, koska hän prioirisoi yleensä jopa puolet lihasryhmistä aina kerrallaan (FAST SPACE Treenipäiväkirjat -- [url]www.fastspace.fi --[/url]).

Ei kai tuommoisessa vertailussa ole mitään pointtia. Kyllähän se kannattaa ajatella niin että on joku tavoite - esim. 5kg lihasta lisää - ja miettiä että miten sen eri tyyleillä saa. Jos jollain syklittelyllä saa määrätyssä ajassa lihasta lisää vain 3 kiloa niin sitä pitäisi sitten verrata tasaiseen systeemiin jolla myös saadaan lihasta se 3 kiloa.

Suuri kiitos edellisestä vastauksesta! Olen sen verran utelias persoona että multa ei ihan heti kysymykset lopu :D

1. Keinotekoisen makeutusaineiden käyttö? Fun light, light limsat yms. Käytätkö itse tai saako valmennettavat käyttää esim. dietillä? Voidaanko laskea mukaan päivittäiseen vesimäärään? Haittaa/ hyötyä?

3b. Kannataako sitä tehdä treenin jälkeen vai varata sille oma ajankohta päivästä? hyötyä/haittaa?

Hirvittää miten toi Tikka jaksaa noin pitkiä vastauksia laittaa, niin lyhennetääs miehen urakkaa edes vähän.

1.) Saa käyttää dieetillä. Minä en ainakaan laske, vaan limsat on limsoja, vesi vettä.

3a.) HIITtiä on mulla ainakin ohjelmassa. Matalasykkeinen voi olla palauttavana, mutta enemmän se vie aikaa kalorinpolttomielessä.

3b.) Itse en tekisi heti puntin perään aerobista, mutta varmaan se on aika henkilökohtaista, että miten se onnistuu.

^ Pistän nyt vähän sanoja suuhun, mutta uskoisin Tikan vastanneen Q&A:ssa mitä tyypillisten tavisten kannattaa tehdä. Hulkin blogi taas on mitä se Pieni Vihreä Mies itse tekee. Hulkin jutut eivät ole tarkoitettu kopioitaviksi...

Jos dieetin lopussa kalorit ovat lukemassa X ja cardiotreenejä ei ole tehty ollenkaan niin missä tahdissa kannattaa kaloreita lisätä? Olen nyt ajatellut lisätä dieetin lopussa ensin kerralla 500kcal, jotta pääsen plussille ja sen jälkeen 100kcal viikossa lisää.

Ensin nosto ylläpitokulutukseen... eli mitä se ylläpito siinä kohtaa on kun dieetti loppuu. Jos paino on pudonnut hyvin loppuun asti niin +500kcal on ihan ok... jopa enemmänkin. Mutta jos painon putoaminen on hyytynyt, niin harvoin silloin enää ollaan 500kcal miinuksen puolella, niin ei nostokaan voi niin suuri olla.

Sen jälkeen 100-150kcal lisää sitä mukaan kun paino lakkaa nousemasta sillä määrällä mitä syö... eli mitään valmista kaavaa kuten joka viikko tai joka toinen viikko ei olekaan.

Mitä kovempi ja pitempi dieetti takana niin sitä maltillisemmin saa kalorien nostelun ottaa. Se on ihan paskapuhetta, että välitön dieetin jälkeinen aika olisi parasta aikaa lihaskasvulle... rasvamassan kasvulle se parasta aikaa on, kun aineenvaihdunta käy normaalia hitaammalla ja pahimmassa tapauksessa testotasotkin on vanhan mummun tasolla.

Kuinka paljon merkitystä näet estrogeenejä sisältävien elintarvikkeiden välttelyllä, esim. soija ja olut?

Ei kumpaakaan estrogeenien takia tarvi vältellä. Soija on ihan ok elintarvike kaikkiaan ja oluen haitat nyt menee lähinnä alkoholiin.

Kumpikin kyllä sisältää kasviestrogeeneja (soija itsessään sekä oluen humala... se on kasvi). Nimityksestään huolimatta kasviestrogeenit on ihan eri asia kuin ihmisen estrogeeni tai synteettiset estrogeenivalmisteet. Se on vanhaa dataa ja perustui eläinkokeisiin, että kasviestrogeenit lisäisi elimistön estrogeenitoimintaa... ihmisiin niillä ei ole sellaista vaikutusta. Itse asiassa päinvastoin... kasviestrogeenit kiinnittyvät elimistön estrogeenireseptoreihin ja kilpailevat niistä kropan oman estrogeenin kanssa... toisin sanoen estrogeenin kokonaisvaikutus kehossa heikkenee.

Sanoit videossasi suosivasi treenata lihasta kahdesti viikossa yhden kerran sijaan optimaaliseen lihaskasvuun.

Onko mielestäsi kuinka kannattavaa treenata lihasta vaikka ei ole täysin palautunut? Tarkoitan tässä, että esimerkiksi rintaa treenattaessa proteiinisynteesi kestää sen about 2 päivää, mutta palautumiseen menee itsellä 6-7pv. Kannattaisko rintaa silti treenata 4-5päivän välein vaikka ei ole täysin palautunut? Vartalohan tottuu vähitellen nopeampaan palautukseen? Failureen ei varmaan ainakaan kannata?

Ensinnäkään aivan täydellistä palautumista treeniblokkin sisällä ei edes haeta, vaan aina pyritään pienoisesti ylikuntotilan puolella käymään eli mennään hieman oman palautumiskapasiteetin yli (ja sitten kevennetään). Ja mistä päättelet, että rinta (tai mikä vaan lihas) ei ole palautunut? Jos siinä on lihaskipua (domsseja) niin se nyt ei liity palautumiseen suoranaisesti mitenkään.

Jos joku lihas on kipeä 6-7 päivää, niin yleensä se johtuu siitä, että sitä treenaa vain kerran 7 päivässä.
Kokeilepa treenata joku lihas vain kerran kuukaudessa... sitten se vasta helvetin kipeäksi joka kerta tuleekin.

Ja jos palautumiseen todelle menee niin kauan (mitä on vaikea uskoa) niin sitten kyllä rakentaisin treeniohjelman jotenkin toisin... eli sellainen treeni, että lihas siitä nopeammin palautuu. Ja kuten itsekin sanot niin palautumiskapasiteetti on kehittyvä ominaisuus. Kun treenitiheyttä nostaa niin alkuun on ihan paska fiilis ja voimatasot saattaa jopa pudota, mutta siitä pitää vaan väkisin puskea läpi ne ensimmäiset viikot, niin kyllä kroppa siihen sitten alkaa tottua. Eikä pidä muuttaa liikaa kerralla. Jos olet treenannut lihaksen kerran viikossa, niin ei siitä pidä heti hypätä kahteen kertaan viikossa, vaan vaikka kerran viidessä päivässä... ja siitä sitten vasta kaksi kertaa viikossa tahtiin.

Failureen ei todellakaan pidä liikaa mennä (joskaan ei sitä pelätäkään pidä)... sanon aina, että kun kasvuärsyke on annettu niin se on annettu eikä se siitä kummene ja kaikki ylimääräinen työ (oli se sitten voluumia tai intensiivisyyttä) on vaan palautumisesta pois eikä kasvuärsykkeeseen lisää.

1. Ei ole dieetillä rajoitettu... silloin kaikki "makea" on aina vähissä, niin ei nyt kaikkea kivaa sentään viedä :) Käytän itsekin... joskin aika vähän... vettä ja vichy-vettä tulee lähinnä juotua. Kyllä sellaiset nyt päivän nestemäärään lasketaan, koska litra vettä on litra vettä, vaikka siinä olisi vähän makeutusainetta tai kuplia joukossa. Joskaan ei sellaiset yhtä hyvin tunnu nesteyttävän kuin puhdas vesi. Terveen järjen käyttö ja kohtuullisuus suotavaa näidenkin määrässä.

2. Ihan vaan yleiset terveysvaikutukset... vitamiineja, flavonoideja, tasapainottaa ruuansulatusta, edistää kehon happotasapainoa jne. jne.

3a. Tämä on oman ihan oman artikkelinsa aihe :) Mutta jos vähän tiivistää, niin se on parempi kumpaa pystyy paremmin tekemään. Tasasykkeinen toimi hyvin ja useimmille parempi ratkaisu eikä se vaivalla hankittua lihasmassaa vaaranna ellei mitään älytöntä määrää tee (tyyliin joka päivä kaksi tuntia). Joku senkin on tutkinut, että tasasykkeinen aerobinen liikunta yhdistettynä painoharjoitteluun (suoritetaan toki toisistaan erillään) polttaa paremmin rasvaa kuin pelkkä painoharjoittelu (mikä nyt on vähän itsestään selvää, koska kyllähän se kulutusta lisää).

Absoluuttisesti HIIT on parempi, mutta vain jos sen kykenee täydellä teholla suorittamaan. Toisin sanoen, jotta HIITistä saa hyötyä niin kuntopohjan on oltava jo kohtalaisen hyvä, kun taas aerobisella saa hyviä tuloksia vaikka aloittaisi ihan nollasta. HIIT on parempi, mutta vain jos kykenet sillä itsesi muutamalla vedolla jonnekin oksennuksen ja paskannuksen välimaastoon repimään. Jos äärimmäisen kovaa tehoa ei saa aikaiseksi, niin sitten "HIIT" on vaan laiskan miehen lyhytkestoinen aerobinen.

3b. Teki kumpaa vaan (aero vs. HIIT) niin täysin erillään treenistä. Kulutukselle / rasvanpoltolle on aina parempi kun siihen potkii vauhtia useammin kuin että enemmän kerralla.

Tuossa kaaviossa ja Q&A:n vastauksessahan tiheämmästä kalorivaihtelusta teet sen oletuksen, että siinä syötäisiin plussalla isompi määrä kaloreita kuin perinteisemmässä mallissa. Sen ei kai kuitenkaan oletettu muuttuvan? Eli muuttuuko kantasi jos plussalla ollaan molemmissa tapauksissa aina sama määrä (esim. +300kcal)? Silloinhan vihreä ja punainen käyrä nousisivat aina yhtä jyrkästi, mutta vihreä laskisi aina muutaman viikon välein. Eli esimerkissäsi lopputulos olisi se, että syklittelyllä 6 viikon jälkeen painoa olisi vähemmän kuin 85kg. Esimerkiksi Hulkkihan toteuttaa hyvin pitkälti em. kaltaista mallia eli uskoo insuliiniherkkyyden parantumisen hyötyihin (FAST SPACE Treenipäiväkirjat -- [url]www.fastspace.fi --[/url]).

Totta... tuon oletuksen teen. Koska jos syklitellessä ei ole enemmän plussalla, niin mitäs järkeä siinä sitten enää on ylipäätään? Jos siis lihasmassan tai voiman kasvatusta ajatellaan... jos kireänä pysyminen ympäri vuoden on päätavoite niin sittenhän se toimii paremmin.

Mutta tehdään sinun tavallasi... yhtä paljon plussalla syklitellessä vs. tasatahtinen massakausi menisi asia seuraavasti ja edelleen minä suosittelen tekemään kuten punainen viiva menee. (tämä nyt ei täysin mittakaavassa ole kilojen eikä ajan suhteen, mutta idea tullee selväksi)

bulkki2.png

Sivuhuomautuksena, että ihan näin lyhyellä aikavälillä en tätä näin toki tekisi... ei maltillisella massakaudella dieettiä ole tarkoitus kerran puolessa vuodessa pitää, vaan yleensä se on 1 – 2 vuotta massaa ja sitten muutama kk dieettiä.

Hulkki varmasti tekee asian, kuten on omalla kohdallaan parhaaksi todennut... ja niinhän se kaikkien muidenkin kannattaa tehdä. Siten kuin omalla kohdalla parhaiten toimii. Minä olen syklittelyä kokeillut itselläni ja muilla ja olen tullut siihen tulokseen, että se on ihan turhanpäiväistä hommaa, koska samaan tai parempaan lopputulokseen pääsee vähemmälläkin säätämisellä.

Toinen huomio tuosta viimeisestä Q&A:sta koskee lihasryhmien priorisointia. Jälleen Hulkin toimintatapa ja käsitys eroaa hieman omastasi, koska hän prioirisoi yleensä jopa puolet lihasryhmistä aina kerrallaan (FAST SPACE Treenipäiväkirjat -- [url]www.fastspace.fi --[/url]).

Ei oikeastaan eroa, vaan menee siihen kategoriaan, että mikä on priorisoinnin aste.

Ajattele asia siten, että jos vaikka 60% treenistä menee painotettavalle kehonosalle ja loput 40% on sitten loput kropasta. Jos painot yhtä lihasryhmää niin se saa täyden 60%. Jos painotat kahta lihasryhmää niin kumpikin saa 30%. Jos painotat 3 lihasryhmää, niin kaikki saa 20% jne. jne.

Minun näkemykseni on että voimakkaammalla priorisoinnilla päästään parempaan lopputulokseen, mikä tarkoittaa vähemmän priorisoitavia lihasryhmiä kerralla... koska yleensä priorisoitava lihasryhmä on sellainen mikä on heikkous tai ei vastaa normaaliin treeniin / treenimäärään, joten sille täytyy antaa tämän esimerkin 60% tai vähintään 30% painotus. En minä ainakaan näe syytä priorisoida sellaisia lihasryhmiä jotka kasvaa ihan hyvin normaalillakin treenillä.

Pistän nyt vähän sanoja suuhun, mutta uskoisin Tikan vastanneen Q&A:ssa mitä tyypillisten tavisten kannattaa tehdä. Hulkin blogi taas on mitä se Pieni Vihreä Mies itse tekee. Hulkin jutut eivät ole tarkoitettu kopioitaviksi...

HUOM!HUOM!

Nimenomaan... ymmärtäkää, että kaikki neuvot ja vastaukset mitä annan ovat YLEISEN TASON neuvoja ja vastauksia... ja pätevät kyllä sellaisenaan valtaosaan porukasta. Missään videoissa ja foorumeilla on täysin mahdoton tarkkoja yksilöllisiä neuvoja antaa, koska en tiedä kysyjän taustoista ym. mitään... eikä sellaiset vastaukset koko lukijakuntaa millään tapaa edes palvelisi.

Useimmiten yleisen tason neuvo on täsmälleen tai ainakin aika lähellä sitä miten itse asian teen, mutta ei välttämättä aina. Jos siis bongaatte blogista tai jostain, että teen jotain asiaa täysin toisella tapaa kuin olen juuri jollekin toiselle suositellut, niin johtuu ihan vaan siitä, että se tapa millä itse teen on 15 vuoden treenikokemuksella paras tapa minulle itselleni (se ei välttämättä ole paras tapa kenellekään muulle).

pahimmassa tapauksessa testotasotkin on vanhan mummun tasolla.
Minkälaisia mittaustuloksia tuosta asiasta on, siis CBB-kisaajilla? On meinaan kiinnostava asia tämän foorumin yhteydessä, monellekin, ei vain kisaajille. Entä onko laajempaa seurantaa tiedossa, siis mittaus/labratuloksia siitä, millä aikataululla ja miten hyvin hormonaalinen toiminta on palautunut kisadieetin jälkeen? Nimiä ei tietenkään tässä yhteydessä pidä mainita, mutta yleisemmällä tasolla.

Minkälaisia mittaustuloksia tuosta asiasta on, siis CBB-kisaajilla? On meinaan kiinnostava asia tämän foorumin yhteydessä, monellekin, ei vain kisaajille. Entä onko laajempaa seurantaa tiedossa, siis mittaus/labratuloksia siitä, millä aikataululla ja miten hyvin hormonaalinen toiminta on palautunut kisadieetin jälkeen? Nimiä ei tietenkään tässä yhteydessä pidä mainita, mutta yleisemmällä tasolla.

Muscle College

Kannattaa kuunnella tuo pätkä. Vaikka kysessä on vain yksi henkilö niin noin pitkäaikaisia ja tarkasti kontrolloituja tutkimuksia ei varmaan aiheesta juuri löydy.

HYVÄ "tutkimus" (kun vain yksi henkilö kyseessä, niin mielestäni sana tutkimus kuvaa vähän huonosti) asiasta on juurikin tuo mistä Cachorron linkkaamassa jutussakin puhutaan, kun ameriikan natubodari Chris Fahs sen omalla kohdallaan kokeili ja 6kk kisadieetillä (eli dieetin loppukunto oli kisakireys) testotasot laskivat 9.22 ng/mL ... 2.27 ng/mL.

Testotasot palautuivat kyllä seuraavan 6kk aikana (reverse diet) takaisin lähtötasolle, mutta siitä ei muistaakseni tarkempaa tietoa ollut, että kuinka nopeasti tuona aikana nousivat... että tuliko alkuun nopeampi nousu joka sitten hidastui vai nousiko koko ajan kohtalaisen tasaisesti.

Lyhyemmällä tai vähemmän radikaalilla dieetillä testotasot tietty laskevat vähemmän... mutta eipä tällaisia juuri kukaan tutki, niin tutkimusdataa on aika huonosti saatavilla.

Juu, ei tuosta ns. oikeita tutkimuksia varmasti ole. Lähinnä voi olla kilpailijoiden itsensä otattamia labra-arvoja. Sepä on sitten oma juttunsa, julkistetaanko niitä jossain nimettöminä, saati sitten nimellä. Mutta varmaan yleisesti voi todeta, että keskimäärin miinuskalorit + runsas stressi + runsas fyysinen kuormitus = testotasojen lasku, ainakin äärimmäisen todennäköisesti noin. Oma mielenkiintoinen pohdiskelun aiheensa on sitten se, voiko moisesta olla pitkällä tähtäimellä (vuosien mittakaavalla) jotain vaikutusta ja jos, niin mitä.

Oman kehontuntemuksen ja asiasta runsaammin käytännön kokemusta hankkineiden kertoman perusteella olen muodostanut käsityksen, että ns. "body fat set point" määrää hyvin pitkälle sen hetken, jolloin dieetillä(tai reverse dieetillä) tapahtuu selkeä muutos ensin leptiinitasoissa ja sen säätelemänä heti perään testotasoissa. Tuon varastorasvojen asetustason alle kun mennään, alkaa olla suhteellisen vähän merkitystä sillä miten "oikein" tehdään asioita salilla tai jääkaapilla. Kroppa ei vaan enää tykkää toimia sillä alueella ja aloittaa sisäeritystä säätelemällä säästö ja selviytymistoimet, joiden vaikutus voimistuu sitä enemmän, mitä pidemmälle rasvavarastoja kulutetaan.

1. Kannattaako dietillä (nimenomaan kisadietti) tankkauspäivä pitää lepo vai treenipäivänä?

2. Kun dietin loppupuoliskolla ei enään hirveästi hiilarilla mässäillä niin joudutko lisäämään kuitua lisäravinteiden muodossa? Enttä offilla, tuleeko kaikki kuitu safkasta?

3. Jos pitäisi rakentaa vimpanpäälle intrajuoma massakaudelle mitä se sisältäisi?

Nyt täytyy turvautua Sensein tietämykseen. Laskin nimittäin kalorit oikein kunnolla metsään. Dieetin ensimmäiset kuusi viikkoa mentiin nimittäin vain n.1700kcal/päivä (treenipäivät n.1900kcal), kun suunnitelmana oli mennä n.2600/2800kcal/päivä. Painoa noiden viikkojen aikana putosi n.5kg (90->85) Toivottavasti en kauheasti lihoista laihtunut...

Olen siis ajanut itseni umpikujaan, kun ei voi oikein enää kaloreista leikata. Aineenvaihdunta alkaa siis jo huolella hidastumaan.

Itsestäni vielä sen verran että olen 184cm pitkä ja painan nyt siis 85kg. Rasvaprosentti on aikaslailla 10% (verrattuna aiempien vuosien mittaustuloksiin). Tarkoitus olisi kiristellä n.7%, mikäli enää edes mahdollista? Mitenkäs siis tästä nyt eteenpäin?

Yhden päivän viikosta olen pitänyt vapaampaa syömistä (pizzaa, hampurilaista, karkkia yms.) Tämä on ehkä vähän korjannut viikottaista kalorialijäämää.

Tiedän, että oli mosavirhe laskea kalorit noin pahasti munilleen, mutta niin siinä vaan nyt pääsi käymään, kun sekoitti kypsentämättömän ja kypsennetyn riisin :face: Vähän ihmettelinkin, kun tuli niin vähällä ruoalla paljon kaloreita :D

Ravinto puolelta, kun painotetaan päivän hiilihydraatteja treenin ympärille (ennen, aikana ja jälkeen), onko olemassa mitään ns. maksimi määrää mitä voidaan syödä treenin ympärillä. Vai meneekö yksinkertaisesti sen mukaan mitä pakki pystyy vetämään?

Itsellä meni bulkilla vajaa 900g treeni päivinä ja tällä hetkellä reilu 600 josta 400 treenin ympärillä

Totta... tuon oletuksen teen. Koska jos syklitellessä ei ole enemmän plussalla, niin mitäs järkeä siinä sitten enää on ylipäätään? Jos siis lihasmassan tai voiman kasvatusta ajatellaan... jos kireänä pysyminen ympäri vuoden on päätavoite niin sittenhän se toimii paremmin.

- -

Hulkki varmasti tekee asian, kuten on omalla kohdallaan parhaaksi todennut... ja niinhän se kaikkien muidenkin kannattaa tehdä. Siten kuin omalla kohdalla parhaiten toimii. Minä olen syklittelyä kokeillut itselläni ja muilla ja olen tullut siihen tulokseen, että se on ihan turhanpäiväistä hommaa, koska samaan tai parempaan lopputulokseen pääsee vähemmälläkin säätämisellä.

No se järkihän oli se mahdollinen insuliiniherkkyyden tehostuminen. Ja tietysti sitten tuo, että kunto ei pääse niin pehmeäksi. Jos se ei kiinnosta niin ainakin sen insuliiniherkkyyden luulisi kiinnostavan. Enkä nyt tarkoita sinua, varsinkin kun kerrot, että omat kokemukset ei sen hyötyjä pidempään plussaajaksoon verrattuna tue. Kokeilemisen arvoinen juttu kuitenkin, jos siitä ei kokemusta.

Ei oikeastaan eroa, vaan menee siihen kategoriaan, että mikä on priorisoinnin aste.

Ajattele asia siten, että jos vaikka 60% treenistä menee painotettavalle kehonosalle ja loput 40% on sitten loput kropasta. Jos painot yhtä lihasryhmää niin se saa täyden 60%. Jos painotat kahta lihasryhmää niin kumpikin saa 30%. Jos painotat 3 lihasryhmää, niin kaikki saa 20% jne. jne.

Minun näkemykseni on että voimakkaammalla priorisoinnilla päästään parempaan lopputulokseen, mikä tarkoittaa vähemmän priorisoitavia lihasryhmiä kerralla... koska yleensä priorisoitava lihasryhmä on sellainen mikä on heikkous tai ei vastaa normaaliin treeniin / treenimäärään, joten sille täytyy antaa tämän esimerkin 60% tai vähintään 30% painotus. En minä ainakaan näe syytä priorisoida sellaisia lihasryhmiä jotka kasvaa ihan hyvin normaalillakin treenillä.

Joo, näinhän se taitaa olla.

Onko asiakkailla/itselläsi tullut vastaan ongelmia löysän ihon kanssa dieetin aikana/jälkeen, jos on niin löytyykö pakista keinoja kiristelyyn?

1. Kannattaako dietillä (nimenomaan kisadietti) tankkauspäivä pitää lepo vai treenipäivänä?

2. Kun dietin loppupuoliskolla ei enään hirveästi hiilarilla mässäillä niin joudutko lisäämään kuitua lisäravinteiden muodossa? Enttä offilla, tuleeko kaikki kuitu safkasta?

3. Jos pitäisi rakentaa vimpanpäälle intrajuoma massakaudelle mitä se sisältäisi?

1. Minä suosittelen lepopäivää, koska silloin koko päivän on "pyhitetty" levolle ja tankkaamiselle... eikä ole treeniä sotkemassa :) Jotkut perustelee tankkauspäivää treenipäivälle sillä, että lihakset olisi vastaanottavaisemmat hiilarille... mutta kun dieetin takia glykogeenit on jo vajaat ja lihakset huutaa hulluna hiilareita, niin eipä ne lepopäivänäkään syötynä minnekään muualle mene kuin hyötykäyttöön.

2. Omalla kohdalla ei ikinä ole ollut tarvetta kuitulisille eikä ruuansulatuksessa mitään vikaa dieetilläkään. Minulla dieetin edestessä kuitumäärää yleensä jopa nousee, koska mitä vähemmän hiilareita tulee, niin sitä enemmän ne otan kasviksista, jotta olisi edes jotain täytettä vatsaan ja lautaselle. Dieetin alkupuolella en suoraan sanoen jaksa rehuja mitenkään erityisen paljoa syödä, kun nälkä ei ole ja ruokaa ihan ok määrä, mutta kun dieetin lopussa yleensä on nälkä ja annokset muuten "pieniä" niitä höystää suuremmalla määrällä kasviksia jo ihan mielellään.

3. 10-20g BCAA, 20-40g urheilujuomajauhe/vitargo + vettä.
Lisäksi 5-10g kreatiini ja 2-3g suolaa jos näitä ei muuten treenin läheisyydessä ota.

1. Voitko jotenkin perustella tuota, että intrajuomassa on vain 20-40g hiilaria? Taas jos verrataan Hulkin oppeihin niin hän sanoo, että niin paljon vitargoa kuin vatsa vetää (maltoa maksimissaan ~60g/l). Itse olen siinä toivossa vetänyt tuon 60g maltoa treenin aikana, että ne kalorit eivät menisi ainakaan vyötärölle. Aikeissa ollut vaihtaa malto esim Osmopureen, jotta voisin tuota määrää tosta vielä nostaa.

2. Mitäs sinä olet mieltä Maven tärkeydestä jos taka-akseli on muutenkin dominoiva? Tuntuu typerältä tehdä sitä jonkun hormonaalisen vasteen vuoksi. Eikö olisi parempi tehdä vaikka kyykky 2x viikkoon (tai etukyykky ja kyykky), kuin mave ja kyykky kerta viikkoon. Saisi painotustakin enemmän sinne etureisien puolelle

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom