AMMATTILAINEN Markku "Sensei" Tikka

Eilen illalla kävin ensimmäistä kertaa pariin vuoteen JUOKSEMASSA... se oli eeppistä. Linnut ja sirkat hiljenivät, nuoret naiset pyörtyilivät ja äidit käänsivät lastensa katseet poispäin, kun 100 kiloa trikoo-shortseihin sonnustautunutta voimailijaa 260 kilon kyykkyreisillä puuskutti pitkin Orikedon lenkkipolkua. Joku vanha patu siinä kehtasi ohittaakin s**tana. Siitä syystä en toista kierrosta kuntorataa voinut juostakaan, koska olisi kuitenkin ohittanut vielä kierroksella...

Aloitin siis tällä viikolla DIEETIN ja maanantaina aamulla vaaka näytti elopainoksi 100,7kg. Tarkoitus olisi nyt 90kg nurkille kunto kiristellä, jotta sitten, kun dieetti loppuu ja paino nousee sen pakollisen pari kiloa, niin se olisi edelleen 92-93kg mikä mahdollistaa kolme asiaa:

1) -93kg sarjassa nostamisen lyhyellä punnitusaikavälillä
2) -90kg sarjassa nostamisen 24h punnitusaikavälillä (siis aika punnituksesta kisaan)
3) mahdollinen 2015 CBB kisadieetti helpottuu (korostan sanaa "mahdollinen")

Se tosin on vielä arvoitus, että jaksaako sitä sitten 93 kiloisena mitään nostaa, koska minulla se tarkoittaa rasvaprosenttia 5%. Täytynee pysytellä kyseisessä lukemassa jonkin aikaa, jos keho vaikka tottuisi siihen. Mutta jos ei minkäänmoisessa nostokunnossa ole, niin kohtalaisessa rantakunnossa sitten ainakin... tosin taitaa olla jo avantouintikausi alkanut taas siinä vaiheessa.

Otin käyttööni nyt seuraavanlaisen treenikierron neljällä viikottaisella treenillä:

1. Rinta, Selkä, Vatsa
2. Ojentajat, Hauikset, Olkapäät
3. Reidet, Pohkeet

Näyttää kovasti hypertrofia-treeniin tarkoiteltu lihasryhmäjaolta, mutta toki yksittäisten treenien sisältö on muokattu palvelemaan paremmin voimanostoa, koska siihen lajiin tällä hetkellä enemmän keskityn. Toinen tapa muotoilla tuo sama treenikierto olisikin...

1. Rinta-painotteinen punnerrustreeni + apuliikkeitä
2. Ojentaja-painotteinen punnerrustreeni + apuliikkeitä
3. Kyykky / Maastaveto -treeni + apuliikkeitä

Olen siis jakannut penkkitreenit kahdella päivälle, koska se mahdollistaa enemmän keskittymistä penkkipunnerruksen kehittämiseen, mikä on minun Akilleen kantapääni sekä palautuminen on nopeampaa, kun neljän treenipäivän viikkoon ei tule joka viikko kahta kyykky / mave -treeniä. Dieetillä kehittyminen tosin voi olla vähän kiven alla, mutta ainakin palautuminen on parempaa.

Neljän viikottaisen salitreenin lisäksi teen viikossa kaksi "cardio" -liikuntasuoritusta. Minun ei yleensä ole juuri tarvinnut treenin lisäksi muuta liikuntaa dieeteilläni harrastaa (ellei suoranainen kisakireys ole tavoitteena ollut), koska omaan hyvin toimivan aineenvaihdunnan ja toisaalta en juurikaan ruokahalua. Nyt kuitenkin otan muutakin liikuntaa ohjelmaan mukaan heti alusta asti siitä yksinkertaisesta syystä, että haluan olla paremmassa aerobisessa kunnossa kuin mitä tällä hetkellä. Juoksukokeilun perusteella tosin uskallan sanoa, että en nyt edes ole erityisen huonossa aerobisessa kunnossa, mutta toki tarkoitus on siinä kehittyä.

Nuori mieshän tässä vielä olen, mutta sen verran ikää kuitenkin, että sitä on alkanut arvostaa sellaisia asioita kuin kunto, terveys ja oma rauha, kun 10 vuotta sitten kaikki oli vaan voimaa, massaa ja lisääntymispyrkimyksiä...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt kai sitä puheenaiheena on cbb kilpailija Markku Tikka. No siis itsehän mies tietää ainoastaan. Epäilin vaan tuota 5% rasvoja 93kg:nä kun pituutta on reilu 180 cm.

et ole vissiin koskaan seurannut kehonrakennuskisojen raskasta sarjaa ?:D ootko voimanostja 45% rasvoilla jonka on vaikea päästä alle 30% :D

Kultasta kommenttia taas pezpez:iltä.. Et oo vissiin koskaan seurannut classic kehonrakennusta? Ootko 80kg kaveri 20% rasvoilla joka luulee olevansa alle 10% rasvoilla? ;)

Nyt kai sitä puheenaiheena on cbb kilpailija Markku Tikka. No siis itsehän mies tietää ainoastaan. Epäilin vaan tuota 5% rasvoja 93kg:nä kun pituutta on reilu 180 cm.

Mitä siinä nyt niin ihmeellistä on?
Kehon rasvanton massa minulla 93kg painossa on 88kg paikkeilla, siihen + 5kg läskiä = 93kg painoa. 5 kiloa 93 kilosta = 5,4% rasvaprosentti.
Pituutta minulla on 183cm, mutta sillä nyt mitään tekemistä rasvaprosentin kanssa ole.

Sinänsä kireässä kunnossa rasvaprosenteista puhuminen on turhanpäiväistä, koska nestetasapaino ym. vaikuttaa siihen enemmän kuin löysemmässä kunnossa. Kuivahkossa dieettikunnossa kun jos vaikka 90kg painan ja kehon rasvamassaa olisi sama 5kg jäljellä, niin kehon rasvaton massa on 85kg ja rasvaprosentti 5,6%. Sitten jos tankkaan lihaksia täydemmäksi ja otan vähän nestettä kroppaan, niin paino nousee vaikka sen 3kg ja on 93kg. Painoni nousi juuri 3kg, mutta rasvaprosentti pieneni... koska ei nesteet ja glykogeenit rasvamassan määrää muuta.

Sen verran paljon olen rasvaprosentteja ja kehon rasvatonta massaa ym. käynyt joskus mittauttamassa, että tiedän missä kohtaa suunnilleen milloinkin mennään, mutta mitään käytännön merkistystä sillä tiedolla ei ole. Toisin sanoen se että onko prosentti 5 vai 6 vai 7 tai mitä tahansa ei vaikuta syömiseen tai liikuntaan tai mihinkään mitenkään, vaan ainostaan se miten kunto vaa'an ja peilin mukaan etenee.

Tässä yksi kuva 2012 kesältä kisadieetiltä, kun edellisen kerran 90kg paikkeilla painossa olen ollut.
Minulla painoa tässä 89,5kg ja kroppa kohtalaisen tyhjänä, koska dieettimakrot näyttää olleen 2500kcal josta vaan 180g hiilaria.
...kisakuntoonhan tuosta sai vielä hieman kiristellä :)

kuva.jpg

Pakkiksen lukijoilla on nyt mahdollisuus esittää kysymyksiä seuraavaa Q&A videota varten.

Esitä kysymyksesi tässä keskusteluketjussa.
Kysymyksiä voi lähettää minulla myös sähköpostilla mt(a)protrainer.fi ja sellaisen postin aiheeksi "Q&A".
Kolmas vaihtoehto on esittää kysymys tämän blogi-tekstin kommentti-osioon.

Kysymyksiä otetaan vastaan ma 16.6. - pe 20.6.2014 välisellä ajalla.

Kysymysten aihe on vapaa... mutta mielellään jotakin treeniin, liikuntaa, ravintoon, kehonrakennukseen, voimanostoon tms. liittyvää ja vähemmän uskontoa tai ulkopolitiikkaa.

Asiaan oleellisesti liittyvä video...

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mitä mieltä olet Scott Abelin cycle dietistä? Siis 6pv matalilla (~1000 miinuksilla), esim. 1500kcal ja 1pv "refeed"päivä, jolloin syödään kaikkea mitä napa vetää 5000kcal +, mitä enempi sitä parempi tuon ideologian mukaan. Mahdollisesti myös toinen pienempi tankkauspäivä keskellä viikkoa. Tällä tyylillä pitäisi pystyä olemaan ympärivuoden kireänä, mutta kuitenkin saavuttaa jonkin asteista kehitystä. Oletko koskaan itse käyttänyt?

Tuo on munkin mielestä mielenkiintoinen pointti, mutta hyvinkin raskas jos pitkään pitää yllä, koska toimiminen päivästä toisee noilla kaloreilla käy jo kuupan päälle

Pääkopalta joo varmaan vaatii vähän enemmän. Täällä pakkiksellahan voi hyvin seurata noita E-mies nimimerkin ruokapäiväkirjoja, se toteuttaa tuota ihan onnistuneesti. Nälkähän tuommoisen 10000kcal+ pommin jälkeen tulee vasta parin päivän viiveellä ymmärtääkseni :D

Kuinka runsaasti käytät lisättyä suolaa päivittäin? Onko suuremmista määristä mitään hyötyä (+20g)? Eikö keho kuitenkin totu kaikkeen ja ikäänkuin tasaa tilanteen lopulta joten onko tuommoisella ylikäytöllä mitään muuta kuin haittaa vain?

Kysymys: Miten treenata rintalihaksia jos olkapäät sökönä? Normaali penkki sattuu, kapealla voi ottaa jonkin verran, riittääkö pelkkä kapea penkki rintatreeniksi?

Kysymys: Miten treenata rintalihaksia jos olkapäät sökönä? Normaali penkki sattuu, kapealla voi ottaa jonkin verran, riittääkö pelkkä kapea penkki rintatreeniksi?

En ole Harri, mutta vastaan silti. Kokeile vaihtaa tasapenkki alavinopenkkiin. Se on parempi olkapäille sekä aktivoi rintaa enemmän (tämä selvinnyt mm. EMG -tutkimuksista). Itselläni oli aina ennen olkapäävaivoja kun tasapenkkiä tein. Nyt reilun vuoden alavinopenkkiä hakanneena olkapäät eivät ole kipuilleet ollenkaan ja rintaan on tarttunut huomattavasti enemmän lihaa kuin koskaan ennen. Koitapas piruuttasi sitä muutaman kerran ja kerro jos toimii. :)

Onko mielestäsi järkevämpää natubodarille reenata 3-jakoisella kuin esimerkiksi monijakoisella? Vai ovatko nämä asiat liian yksilöllisiä, jonka seurauksena yleistäminen on vaikeaa?

Pakkiksen lukijoilla on nyt mahdollisuus esittää kysymyksiä seuraavaa Q&A videota varten.

Kysymyksiä otetaan vastaan ma 16.6. - pe 20.6.2014 välisellä ajalla.

Vielä noin 15 tuntia aikaa laittaa kysymyksiä :)

Tähän mennessä eri medioiden kautta tulleista saa jo parit videot aikaiseksi, mutta vielä ehtii mukaan...

Suositut

Back
Ylös Bottom