Raudan pureskelun sijaan/lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota ruokavalioon ylipäätään. Itse kärsin yläaste-lukioaikana alhaisesta (100-120) hemoglobiinista, joka kuitenkin aikuisiässä nousi jonnekin 135 paikkeille. Viime vuoden ajan söin hyvin ja terveellisesti sekä juoksin paljon. Nyt hemoglobiini on yli 160.
Kannattaa muistaa, että esim. maito hidastaa raudan imeytymistä. Ite olen aina ollut kauhea vasikka ja juon tosi paljon maitoa edelleen. Silloin tällöin on hyvä juoda ruoan kanssa pelkästään vettä, etenkin kun syö rautapitoista ruokaa esim. verilättyjä.
Ruokavalio kuntoon niin ei lisärautaa tartte!
Mielestäni viime kesänä söin todella hyvin: paljon omia vihanneksia, salaatteja, marjoja lähes suoraan metsästä, lihaa, kalaa, kanaa, tummaa leipää ja maitotuotteita kohtuudella. Siltikin kesällä oli anemia. Joten on hieman vaikea uskoa, että saisin tätä korjattua yksinomaan ruokavaliolla.
Ja sitä kyllä olen ihmetellyt kun joskus yläaste ja lukio ikäisenä oli normaali Hb, yli 120 aina. Nyt sitten viimeiset kolm vuotta se on keikkunut siellä anemian rajoilla melkein koko ajan. Ja viimeiset kolme vuotta olen elänyt terveellisemmin kuin koskaan.