Maraton

Tässä on ollut pitemmän aikaa haaveena juosta joku päivä maraton, täällä pohjoisessa päin näyttäisi olevan seuraava maraton tuossa toukokuun loppupuolella ensi vuonna,
johon kiinnostaisi osallistua. Tällä hetkellä ikää siis 18-vuotta, lenkkeiltyä on tullut jo 13-kesäsestä lähtien.
Viimeiset 2 vuotta on tullu säännöllisesti lenkkeiltyä ja viime kesänä tuli parhaimmillaan juostua joka toinen päivä yli 20 kilometrin lenkkejä ja toisena päivänä noin 7 kilometrin,
ennen kuin penikkatauti iski. Nyt talvella määrä on suurinpiirtein pysynyt samana muuten, paitsi kuitenkin 20 kilometrin lenkit ovat vaihtuneet 12-16 kilometriin.
Joten 6 kuukautta tässä olisi aikaa reenata elämäni ensimmäiselle maratonille, ja mieleeni nousee monia kysymyksiä, joihin toivoisin vastaukseni kokeeneemmilta juoksijoilta.

-Pitäisikö lenkkikilometrejä lisätä kevättä kohden vai pitää samana?
-Millaiset lämmittelyt tulisi tehdä ennen maratonia?
-Miten syömiset ja juomiset maraton päivänä?
-Kauanko maratonista palautuminen kestää?

Kiitos (ja anteeksi) vastaajille :)

Kohtuu hyvät pohjat näyttää sulla olevan joten ei muuta kun maantielle.. Tai ladulle..
- Vaihtelevasti kannattaa juosta ettei jumita itteään. Viikon tärkein harjotus on pitkä, rauhallinen lenkki. Hitaampi vauhti kun tavallisella lenkillä. Kilometrivauhti selvästi yli 6 min/km,ellet oo aivan tykki.
Pitkä lenkki on just tommoset 20 kilsaa tai yli, loppukeväästä jopa 30 kilsaa.
- Tavallisen juoksentelijanhan ei tartte kummemmin lämmitellä. Matkalla lämpeää kyllä.
- Ravinto-osiosta varmaan löytyy hyvää tietoa tästä. Itellä ainaki toimi hyvin kun alkuviikon söi vähän reilummin hiilaria. Oli jopa vähän ylitäysi olo. Sitten 2 päivää normaali ruokaa ja kisapäivänä tukeva aamupala.Juoda tissutella kannattaa toki koko viikon reilusti. Niin että koko ajan pikkaen pissattaa..
- Itsellä menee aina viikko paltumiseen siihen kuntoon että viitsii juosta, 2-4 päivää on reidet niin kipeet että portaatkin pitää mennä kylki edellä...:hyvä:

Samoja juttuja tuli kun yllä..
Nim. 4 maratonia takana..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vauhtia juoksemiseen saa kun harjoittelun aikaa tekee kovia vetoja. Esim. juokse jyrkkää ylämäkeä ylös n. 20-50m niin kovaa kuin pääset n. 4 kertaa ja voit myös tehdä loikkia. Harjoituksen aikana sykke pitää saada ylös ja juoksu kestää vain hetken.

Itse olen vanha Sprintteri eli 60m ja 100m kilpailuja on tullut koluttua. Nyt vaihto puoli maratonin harjoitteluun :O Täytyy myöntää että harjoittelu on kyllä aivan erilaista! Mutta positiivisesti kylläkin :D

Asetin itselleni tavoitteeksi uutena vuonna juosta seuraava ideapark-juoksussa puoli maraton. Parina vuonna aikaisemmin olen juossut 10km n. tunnin aikaa ja nyt olenkin ottanut vinkkejä harjoitteluuni pirkka -lehden nettisivuilta maraton harjoittelu -osiosta. Eli vuoden ensimmäisestä viikosta lähtien olen harjoitellut. Heh, nyt on jo takana yksi mahatauti ja molemmissa silmissä silmätulehdukset, mutta treenit vain jatkuvat! Mitä mieltä olette tämän hetkisestä harjoittelustani (tämä on tältä viikolta ja joka kerta nosta km määrää pitkällä lenkillä):

Maanantaina: n. 10 km kevyt juoksu (n. 1h siinä menee)
Tiistaina: lihaskunto jumppaa
Keskiviikko: 6,15 km raskas juoksu (39 min)
Torstai: 5,5 km kevyt juoksu (40 min)
Perjantai: Lepo
Lauantai: 16 km pitkä juoksu (aikaa en vielä tiedä, mutta viikko sitten juoksin ennätykseni 14 km aikaaan 1h 28 min eli rauhallisesti otan)
Sunnuntai: Lepo

Juoksen siis aina 3 viikkoa nostaen pitkän lenkin pituutta 2km ja sitten 1 viikko on ns. lepo viikko eli otan paljon iisimmin. Puoli maraton on siis 16.5 (heh..tulee nimipäivä kisa :D) niin miltäs harjoittelu vaikuttaa. Pitäisikö juosta joku lenkki kovempaa tai pidempään?

Keskiviikko: 6,15 km raskas juoksu (39 min)
Tarkoitatko tuolla "raskaalla" tasavauhtista kovaa lenkkiä eli kovavauhtista? Siihen voisi ottaa vaikka vuoroviikoin intervallityyppisen harjoittelun, eli tasavauhdin sijaan juoksisit esim. kilometrin vielä nopeammin ja sitten taas kilometrin lönkötellen jne. Harjoituksen kesto pysyisi kutakuinkin samana. Torstain lenkki kannattaa pitää "palauttavana" tosi kevyenä hölkkänä.

Kyllä tuo näyttää minusta ihan ok:lta kunhan pitää niitä kevyempiäkin viikkoja välissä. Pirkka-lehti ei voi olla väärässäkään :rock:

Juu, kova vauhtista tarkoitankin! Vaikka kun itsekin aloin katselemaan niin ei se vaikuta torstain kevyeen paljonkaan raskaamalta. Mutta nuo km tulevat askelmittaristani ja tajusin juuri että km määrä on varmaan pidempi tuolloin ke, koska askelmitta on otettu vähän hitaammasta tahdista. Torstain lenkin yritän juuri pitää paljon kevyempänä kuin keskiviikon.

Teen siis 3 viikkoa tehokasta treeniä ja 4 viikko menee paljon helpommin. Silloin ei treeni ohjelmaan kuulu kuin 2x kevyt juoksu, 1x uinti tai kuntopyöräily ja 1 vain pidempi venyttelykerta. Pitkä lenkki jää silloin välistä pois. Sitten takaisin 3 viikon treenaukseen :D

Ite olen tässä nyt vuoden alusta asti aloitellut maratontreenejä ensi kesälle. Muutama viikko meni ok ja nyt joku viimeisen kuukausi mennyt ihan vituralleen. Kävin sitten mittauttamassa Hb:n ja sieltähän rävähti lukema 101 :rock: :curs: Jees, ei mikään ihme, että juokseminen tuntuu jaloissa ihan paskalta ja lihakset ei tunnu palautuvan. Portaiden ylös kiipeäminenkin ottaa koville. Nyt tässä pureskelen rautaa ja otan muutaman viikon rennosti, että Hb nousee.

Ei ole muuten eka anemia :curs: Kolmas kolmeen vuoteen. Hiphei.

Nyt tässä pureskelen rautaa ja otan muutaman viikon rennosti, että Hb nousee.

Ei ole muuten eka anemia :curs: Kolmas kolmeen vuoteen. Hiphei.
Raudan pureskelun sijaan/lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota ruokavalioon ylipäätään. Itse kärsin yläaste-lukioaikana alhaisesta (100-120) hemoglobiinista, joka kuitenkin aikuisiässä nousi jonnekin 135 paikkeille. Viime vuoden ajan söin hyvin ja terveellisesti sekä juoksin paljon. Nyt hemoglobiini on yli 160.

Kannattaa muistaa, että esim. maito hidastaa raudan imeytymistä. Ite olen aina ollut kauhea vasikka ja juon tosi paljon maitoa edelleen. Silloin tällöin on hyvä juoda ruoan kanssa pelkästään vettä, etenkin kun syö rautapitoista ruokaa esim. verilättyjä.

Ruokavalio kuntoon niin ei lisärautaa tartte!

Itse ajattelin tänä vuonna ilmoittautua HCR:lle ja HCM:lle. Mitään ihmeempää treeniä en ajatellut noita varten suunnitella, ihan fiiliksen mukaan silloin tällöin juoksua/soutua/pyöräilyä puntin ohella. Kesällä tulee usein pelattua fudista, joten siinä varmasti kunto kohoaa tarpeeksi jotta maratonin läpi vetää.

Kerran olen HCR:n juossut 2007, puolet matkasta siskon kanssa jonka loppuaika 2:04:44, itse kiiruhdin n.11km loppumatkalla hieman karkuun, oma aika 1:51:17.
Painoa on tullut jonkun verran tuosta juoksusta lisää enkä ole syksyn jälkeen harrastanut mitään aerobista juurikaan, joten sillä vanhalla pohjalla tuo HCR läpi, tavoitteeksi 1:50:00 - 2:00:00 väliltä aika.

Kannattaako HCR/HCM varten ostaa erillisiä kenkiä? Tällä hetkellä omistan 4 vuotta vanhat Asics DS Trainerit, joista pohjat ovat kyllä kuluneet aivan loppuun. Itselläni penikat kipeytyvät melko helposti, varsinkin jos juoksee monta kertaa viikossa, ja hieman jänskättää miten noilla pidemmillä matkoilla sitten käy.

Kannattaa ehdottomasti ja ajaa sisään ne ennen varsinaista juoksupäivää. Jos ei löydy luontaista lahjakkuutta juoksemiseen niin voi tulla ainakin maratonilla aika kylmää kyytiä kolmenkympin tienoilla ilman kunnollista valmistautumista. Voihan sen toki yrittää siihen kuuteen tuntiinkin kävellä. Jos meinaat noilla vanhoilla pohjilla vetää niin yritä edes pudottaa pikkasen painoa niin helpottaa.

Juokseminen on kohtuu halpa harrastus kun ei tarvitse panostaa kuin KUNNON lenkkareihin, eli 4 vuotta juostut kengät ovat ehdottomasti vesilintuja varten. Jos juoksee paljon, niin kannattaa ostaa kahdet lenkkarit, joita käyttää vuorotellen, kengätkin ehtivät palautua edellisestä lenkistä paremmin ja tuon vuoksi kaksi rinnakkaisparia kenkiä kestää kauemmin kuin kaksi peräkkäin ostettua paria.

Sisäänajo on varmuuden vuoksi syytä suorittaa, mutta itse olen juossut puolimaratonin pakasta vedetyillä kengillä ja meni ihan ok. Hyvä konsti on muuten pitää kaksia ohuita sukkia päällekkäin niin välttää hiertymät. Ensimmäiset kilometrit saattavat tuntua vähän jalkoja hiostavilta, mutta sen jälkeen kaikki muut tuntemukset menevät edelle :)

Futiksessa ei muuten välttämättä maratonkunto parane, eli lisäksi kannattaa tehdä pitkiä rauhallisia juoksulenkkejä.

Totta, pyöräilyä todennäköisesti tulen jonkun verran harrastamaan, esimerkiksi kesäsin mökille ja takaisin voisi yrittää vähintään kerran viikossa pyöräillä, yhteen suuntaan n. 30km.

Kengistä vielä, olen katsonut noita Asicsin DS Racereita, ovat hemmetin hyvät jalassa ja kevyet, mutta painan yli 80 kiloa, niin onko tuollaisista pitkään iloa? Trainereista kului pohjat melko piippuun jo yhden kesän aikana, juoksukilometrejä tuli tuolloin n. 200km.
Eli ostanko Racerit vai jotkut ihan maratooniin suunnitellut kengät? Tai sitten molemmat? Tykkään nimittäin juosta myös lyhyitä matkoja pururadalla, vai olisikoha siihen racereita parempi valinta nämä ns. varvastossut?

Huggermugger.

Joo. Ei sun kannata mitään ihmeempää treenailla maratonia varten. Kyllähän sellainen 42 km juoksua menee ihan vaan siinä sivussa fudista pelaillen ja välillä pyöräillen -varsinkin jos välillä soutaa. Ja nuo 4 vuotta vanhat lenkkarit käyvät ihan hyvin.

Ja jos sitten ei menekään, niin voit aina sanoa että enpä treenannutkaan ja olihan nuo lenkkaritkin vanhat.

Tai sitten voi tietenkin sanoa, että ei treenaa juoksua, mutta jättää samalla sanomatta kilpahiihtäjä/suunnistaja tausta.

Zimpanssi,

jääkiekkotausta on noin kuudelta vuodelta, lopetin 4 vuotta sitten. Ei itsellä ole tavoitteenakaan juosta mitään huippuaikaa, kunhan nyt juoksee sen pois alta. HCR kuitenkin tuntui omasta mielestä niin lyhyeltä ja helpolta lenkiltä, että en usko maratonin olevan mikään mahdottomuus vähäisellä treenillä. Olen kuitenkin ollut aina melko urheilullinen kaveri, joten uskon selviytyväni tästäkin.

Ehkä ainut tavoite mitä HCM:lle laitan on se, että koko matkan suunnilleen pystyy suorittamaan ilman kävelyaskelia.

Ja lenkkareista puhe, niin tässähän olen kysynytkin hieman siihen suuntaan niistä, että aikomus on ostaa hyvät kengät maratonille, ettei sen suorittaminen niistä jää kiinni.

Ehkä olet saanut sen kuvan että pidän 42km:n lenkkiä lasten leikkinä. En pidä, mutta en pidä sitä myöskään erityisen haastavana läpäisemiseen. Tosin en ole juossut koskaan maratonia, niin mieli voi hyvinkin muuttua sitten kun olen juossut/yrittänyt juosta.

Nonni, omiin treeneihin tuli nyt taukoa kun torstain juoksu treenin jälkeen perjaina tuli vasemman nilkasta kehruunalta jalka todella kipeäksi. En sitä lenkillä venäyttänyt, mutta huomasin alussa kylmän tuntuvan nilkoissa..paha virhe. Nyt sitten kylmä hoitoa, mobilaattia ja lepoa vaan jalkaan. Kyseessä siis luultavammin vain rasitusvamma (ainakin terveydenhoitajan mielestä, koska torstaina jalka ei vielä ollut kipeä). Ärsyttää vaan tälläinen takaisin isku, varsinkin kun nyt kaikki lenkit ovat menneet upeasti! Siitä tulikin mieleen, kannattaisiko sitten jatkossa pudottaa viikon juoksu määrä 3 kertaa ja esim. kuntopyöräillä 4:n sijaan, vain voinko kun jalka alkaa paranemaan niin alkaa juosemaan 4 krt viikossa?

Huggermugger osta uudet lenkkarit!! Varsinkin jos ne vanhat ovat jo pohjastaan ihan kuluneet. Kaikkein parhainta on käydä ostamassa lenkkarit silloin kun kauppaan on tehty "juoksu klinikka" tai vastaava, missä kunnon asiantuntija osaa sanoa millaiset lenkkarit tarvit. Itse ainakin olen löytänyt parhaimmat lenkkarini tätä kautta. Vanhojen lenkkareiden iskunvaimennus on yleensä kadonnut, mikä voi mahdollistaa erilaisille jalka kivuille. Täältä löydät myös vähän tietoa mitä ottaa huomioon lenkkareita ostaessa

Voihan sitä toki lähteä kylmiltään yrittämään maratonia, mutta ihan pakko kysyä, että miksi ihmeessä? Miks haluut juosta maratonin, jos et tykkää juoksemisesta siinä määrin, että vaivautuisit siihen treenaamaan? Todennäköisin lopputulema on se, että jätät puolivälissä kesken, kun joku paikka juoksemaan tottumattomista jaloista kipeytyy liiaksi. Tai sitten väännät loppuun asti, mutta saat niin hirveen kammon juoksemiseen, ettet juokse enää kilometriäkään eläessäs. Pahimmassa tapauksessa saat jonkun vamman, joka vaivaa loppu elämän.

Oot lopettanut jääkiekon 4 vuotta sitten ja juossut sen puolmaran 3 vuotta sitten. Jos et oo aerobista liikuntaa harrastanu siinä välillä säännöllisesti niin tilanne on aika dramaattisesti erilainen kuin sillon 3 vuotta sitten. Toinen juttu on sitten jalkojen tottumattomuus juoksuaskeliin. Tulee todella kivulias reissu, jos et totuttele juoksemiseen juoksutreenin kautta.

Lähe siis ihmeessä treenaamaan suunnitelmallisesti sitä kisaa varten, jos siihen haluut oikeesti osallistua. Se vaatii sellasen 2kk suunnitelmallisen treenin, ei siis todella mitenkään mahdoton juttu. Näissä lajeissa ei jaella mitään ekstraäijäpisteitä treenaamattomuudesta :)

Heissan!! Elikkäs ilmoittauduin Geneven maratoonille, mikä on 8.5. Oon tässä pari viikkoa treenannu, juoksufoorumilta bongasin hyvän ohjelman. Mitään sen kummempaa juoksutaustaa mulla ei ole, mitä kaikenlaisia joukkuelajeja oon harrastanu mutta juoksin Yyterin piikin (puolikas maratooni) 2007 tai 2008, ei muista tähen hätään kumpana vuonna juoksin mutta aikaan 2:17 taapersin. Tosin mun matka oli 23km, kun juoksin parin muun jampan kanssa ohi reitin. "Muistaakseni" se tuntui ihan hyvältä siis ei juoksu ollut mitenkään epämiellyttävä kokemus, kivaa kuin lumessa kieriminen.

Esimerkkinä yksi mun viikoista näyttää jotenkin tältä:

MA: 75min peruskestävyyttä
TI: Sali 1-jakoista / Rugby harkat
KE: 5x1km vetoja
TO: Rugby harkat
PE: 1h peruskestävyyttä
LA: Rugby peli
SU: Pitkä lenkki 2-3h

Pitkää lenkkiä seuraa kyllä lepopäivä kokonaan juoksusta. Salilla käyn sen 1-3 kertaa viikossa pitämässä lihaskuntoa yllä ja periaatteessa mulla on joka päivälle aina jotain tekemistä, kuten näkyy.

Ainoastaan mua mietityttää jaksanko vetää tälläsellä tahdilla tän 3kk mitä on jäljellä. Tavoitteeksi pistin samantien +-4h, joten haukkaanko tässä liian suurta palaa kakkua? Safkapuoli ja varusteet ovat kunnossa ja mieli virkeänä.

premier,

en mie nyt ihan kylmiltään ole menossa juoksemaan, kyllä varmasti tulee juostua kun lumet sulaa keskimäärin 2 kertaa viikossa lenkkiä, 1 pitkää ja 1 lyhyttä. Se vaan on niin, että jalkapalloa tulee varmasti pelattua keskimäärin 4-5h viikossa, sitten pyöräilyä 1 pidempi lenkki eli n. 2-3h ja puntit päälle. Kyllähän se aerobinen kunto kasvaa ainaki tuossa pyöräilyssä, vähän myös jalkapallossa. Jos liikuntaa tulee kesällä vaikkapa n.2h/päivä, kyllä siinä jonkunlainen kunto kehittyy ja maratoni vedetään läpi.

Olet kyllä siinä oikeassa, että jalkoja varmasti pitää totutella, ehkä kesän aikana voisin 1-2 kertaa hölkkäillä n.30km lenkin, jos ne menevät ok, niin varmasti maraton menee myös. Jos ei mene, sitten pitää miettiä karsinko jotain muita harrastuksia pois vai lisäänkö vain 1 pidemmän lenkin vielä lisää.

itellä on takana 5 maratonia ja omaa kokemusta ko tapahtumasta voisin heitellä. Kenkiin kannattaa ehdottomasti sijoittaa. 3:s maratoni tuli suoritettua kengillä, jotka olivat palvelleet todella hyvin 2 edellistä vuotta reeneissä edellisillä juoksuilla. Tuloksena tällä kertaa oli kumminkin jalkapohjan jänteen tulehtuminen, mikä haittasi kaikkea jaloilla tehtävää liikuntaa seuraavat puoli vuotta. En alkuun suostunut uskomaan kenkien vikaan varsinkin, koska olin peitonnut näillä tennareilla monia muita vaivoja, juokseminen oli tuntunut hyvältä ja olinhan toki sijoittanut näihin aikanaan hieman rahaakin. Uusiin sijoittamalla ongelma poistui kumminkin pikkuhiljaa. Tennareiden kläyttöönotosta olen kuullut sisäänajosäännöistä, että näillä tulisi reenata sen 100 km ennen ensimmäisiä pidempiä juoksuja. No tämä on varmasti jalka ja käyttäjäkohtaista. Itse olen ennen käytttöön ottoa kävellyt ainakin useamman kymmenyksen. Selviää vähemmillä rakoilla. ihan uusilla ei maratonia ikinä pitäisi juosta. Ja reenaamisessahan niitä kilometreja pitäisi tulla, ei maratonissa.

Mitä reenaamiseen sitten tulee, suositteliisin jonkin ohjelman suorittamista. Ohjelman aikana oppii kumminkin tuntemaan omaa kroppaa ja saamaan myös kiinni omasta aerobisen/anaerobisen juoksemisen rajastaan. oman kokemuksen mukaan näitä ei kumminkaan voi ihan kirjoistakaan, tai palstoilta opetella. omilla maratoneilla tuo keskisyke on heitellyt 163:en ja 169 välillä, anaerobisen rajan oleesa 148 kieppeillä. Sykemittari on lajissa hyvä kaveri ja ehdottomasti kenkien jälkeen seuraava hankinta. Pitkillä lenkeillä taso tulisi pitää anaerobisen alapuolella, joka on joskus yllättävänkin hidasta vauhtia.

ilman mittaria härkäileville voi rajaa hakea kumminkin puhumalla ääneen 3:en p:n sääntöä, pystyn puhumaan puuskuttamatta.

Sykemittarin toinen hyvä puoli on kellon näkeminen. Kannattaa mittailla, jos mahdollista reenilenkille kilometrikohtia, josissa voi arvioida oman lenkin kilometrivauhtia. Tästä on hyötyä voimien jakamisessa maratonilla, voi arvioida tulevaa maratonvauhtia ja samalla näkee omaa kehittymistään. Muistaakseni 6:en tunnin tahti vaatii 8 min/km koko 42 km. Juoksufoorumilta/seponkotisivuilta löytyy näistä varmasti lisää infoa.

Itse en ole reenatessa tehnyt yli 22 km lenkkejä, enkä harrastelijatasolla näe ehkä kovin kovaa hyötyä tuosta ylimenevilläkään. Hyvä periaate 20 kieppeillä olevilla lenkeillä on kumminkin pitää se, että kun pääsee kotio, jaksaisi vielä jotain tehdäkin, esimerkiksi jatkaa lenkkiä. Toinen funktio näillä pitkillä lenkeillä on jalkojen/nivelteen totuttaminen rasitukseen. Joskus muistan lukeneeni, että yli 2:en tunnin lenkit kuluttavat enemmän kuin kehittävät niveliä. Viikon ohjelmaan alkuun liputtaisin ainakin yhtä pitkää, ja kahta hieman lyhyempää lenkkiä, mutta näissäkin jokainen oman aikataulunsa mukaan. Näissä kaikissa lenkeissä kuitenkin ohjelman mukaisesti pientä nousuijohteisuutta, matkoissa ja vauhdissa.

Ja mitä fudikseen tulee, on se ehkä ihan loistava intervallityyppinen urheilulaji juoksun ohelle. Eli laskisin sen ehdottomasti myös juoksuhjarjoittelua tukevalle puolelle.

Pääasiana voisin painottaa sopivaa vauhtia, hyviä tennareita, oikeata tankkausta. asennetta, ja totuttautumista välineisiin ja juoksemiseen, ennenkaikkea kovaan alustaan, silleen sopivasti. Sittenhän se ei ole kuin hiertymiä, hikeä, ja pitkäjänteisyyttä. Matkahan ei loppupeleissä ihan järin kummallinen ole, mutta pieni reenaaminen alle ei haittaakaan tee.

...Vihaan myös Bertietä.

Ainoastaan mua mietityttää jaksanko vetää tälläsellä tahdilla tän 3kk mitä on jäljellä. Tavoitteeksi pistin samantien +-4h, joten haukkaanko tässä liian suurta palaa kakkua? Safkapuoli ja varusteet ovat kunnossa ja mieli virkeänä.

Et jaksa, missä lepo? Olettaen että treenatte rugbyssä oikeasti ettekä vaan juo poikien kanssa limpparia vaihdossa niin kuin jääkiekossa. Tuohon kun lisäät vielä työpäivät ja satunnaiset viihteelliset illat niin palautuminen voi olla todella heikkoa. Miten onnistuisi se että otat esim kaksi treeniä peräkkäin, vaikka peruskestävyyslenkin ennen harkkoja tai peliä. Sehän olisi lajiin hyvä alkulämppä. Itse yritäisin saada kaksi kokonaista lepopäivää viikkoon.

Joo, eilinen pitkä lenkki oli niin tuskaa, ettei vähään aikaan urheilu ollu niin epämiellyttävää. Ei mulla ollut yhtään lepopäivää viime viikolla ja vikatikki se oli. Energiatasot oli aivan finaalissa jo 45min jälkeen. Mun tarttee vaihtaa kyllä tohen kaks harkkaa päivään, kerkeen juokseen yli tunnin ennen harkkoja pkta tai sitten jonkun intervalli-harkan.

Rugbyharkoissa vedetään kyllä sellaisella 90% intensiteetillä itse peleistä. Tarttee rukata mun suunnitelma uuteen uskoon.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom