Kyllä tässä nyt tietää juosseensa :D
Juu niin tietää... yhtään ylimäärästä porrasta alaspäin ei vihti tänään kyllä ottaa, mutta eiköhän se tästä loppuviikkoa kohti :whip:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä tässä nyt tietää juosseensa :D
Juu niin tietää... yhtään ylimäärästä porrasta alaspäin ei vihti tänään kyllä ottaa, mutta eiköhän se tästä loppuviikkoa kohti :whip:
Kysymäni piti vielä, että oliko Finlandian juoksijoilla mittareita mukana? Mitä oli keksisyke ja maksimi?
Nyt en omia tietojani osaa tähän heittää ihan tarkalleen, mutta keskisyke oli 170 päälle ja maksimi noin 185.
Sykkeitä on aika turha seurailla. Jo pelkästään juokseminen tapahtumassa ja isossa porukassa nostaa joillakin sykkeet tappiin vaikka itse juoksu tuntuu kevyeltä. Sitten myös mittari ottaa isossa porukassa häiriötä vaikka ne kuinka on koodattu. Minulla on joskus esim ollut 200 sykkeillä juostuja pätkiä, mikä todellakaan ei pidä paikkansa.
Itse juoksen 2-3 maratonia vuodessa + 1-2 puolikasta, jonkun fíllari tapahtuman ja tänä kesänä ekaa kertaa triathlonia. Lokakuusta helmikuulle menee salilla 3-4 harjoitusta viikossa, uintia 2-3 kertaa, juoksua 2-3 ja sekalainen määrä hiihtoa ja pyöräilyä. Tällä ylläpidän lihaskuntoa ja aerobista kuntoa. 12 viikon teho-ohjelmalla sitten pyrin hakemaan juoksussa tuloskunnon pintaan. No tulokset ei ole häävejä mutta juostuja kuitenkin
Jos et ole 15 km pitempää lenkkiä juossut niin suosittelisin juoksemaan ensin puolimaratonin. Itellä oli sama lähtökohta ja olen nyt juossut kolme puolimaratonia parin vuoden sisällä. Kaikki nuo olisivat jääneet kesken jo varmaan tuossa 15-20 km kohdalla jos olisivat olleet täysmaratoneja. Kunnosta ei tuo ollut kiinni vaan erilaisista jalkakivuista. Varsinkin jos on tottunut juoksemaan pitkiä lenkkejä soralla tai pururadalla niin pinnan vaihtuminen asfaltiksi on yllättävän iso juttu jaloille.Mulla on funteerauksessa maraton ens kesänä. En vaan oikein tiä, pitäiskö mennä puolikkaalle vai samantien kokonaiselle...
Kannattaa tosiaan. Ero tuli ainakin itselleni yllätävän dramaattisena. Jos nyt olisin menossa ekalle puolikkaalleni, pyrkisin etukäteen juoksemaan ainakin kymmenen 10 kilsan lenkkiä asfaltilla.Oon tosin juossut pääosin hiekkateillä, ja asfaltilla aika paljon vähemmän. Hmm, ehkä mä kokeilen täs joku viikonloppu kuinka pitkälle pääsen, kun juoksen asfaltilla.
Hei kuule, on ihan eri juttu henkisesti juosta puoli-maratoni loppuun kuin keskeyttää maratoni puolessa välissä. Oikeasti kun mietit, niin kumman jälkeen mielihyvä olisi suurempi...? Ahnehtia ei kannata, vaan pitää pitää myös mieli tyytyväisenä!Toisaalta ajattelin ilmoittautua Turun Paavo Nurmi -maratonille, jonka lenkki on sellainen, et puolimaratoonarit juoksee sen kerran ja kokomaratoonarit kaks kertaa... Eli periaatteessa voisin ilmoittautua koko maratonille, ja jos tuntuu, ettei jaksa, niin jättää siihen puolikkaaseen...
Tässä on ollut pitemmän aikaa haaveena juosta joku päivä maraton, täällä pohjoisessa päin näyttäisi olevan seuraava maraton tuossa toukokuun loppupuolella ensi vuonna,
johon kiinnostaisi osallistua. Tällä hetkellä ikää siis 18-vuotta, lenkkeiltyä on tullut jo 13-kesäsestä lähtien.
Viimeiset 2 vuotta on tullu säännöllisesti lenkkeiltyä ja viime kesänä tuli parhaimmillaan juostua joka toinen päivä yli 20 kilometrin lenkkejä ja toisena päivänä noin 7 kilometrin,
ennen kuin penikkatauti iski. Nyt talvella määrä on suurinpiirtein pysynyt samana muuten, paitsi kuitenkin 20 kilometrin lenkit ovat vaihtuneet 12-16 kilometriin.
Joten 6 kuukautta tässä olisi aikaa reenata elämäni ensimmäiselle maratonille, ja mieleeni nousee monia kysymyksiä, joihin toivoisin vastaukseni kokeeneemmilta juoksijoilta.
-Pitäisikö lenkkikilometrejä lisätä kevättä kohden vai pitää samana?
-Millaiset lämmittelyt tulisi tehdä ennen maratonia?
-Miten syömiset ja juomiset maraton päivänä?
-Kauanko maratonista palautuminen kestää?
Kiitos (ja anteeksi) vastaajille