Maraton

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Juu niin tietää... yhtään ylimäärästä porrasta alaspäin ei vihti tänään kyllä ottaa, mutta eiköhän se tästä loppuviikkoa kohti :whip:

Hyvä, että muillakin on samaa ongelmaa :hyvä: Portaat on kyllä mielenkiintoinen asia.

Varpaisiin tuli rakot (ja taisi tulla vielä verirakot :rolleyes:) ja yksi kynsi on ihan mustana, mutta eiköhän tästä hengissä selviä.

Tekee mieli jo seuraavalle juoksulle :hyper:

Kysymäni piti vielä, että oliko Finlandian juoksijoilla mittareita mukana? Mitä oli keksisyke ja maksimi?

Nyt en omia tietojani osaa tähän heittää ihan tarkalleen, mutta keskisyke oli 170 päälle ja maksimi noin 185.

Nyt mietityttää tosiaan, että mitenkähän tässä jatkaisi... Kiinnostaisi lähteä ensi kesänä kokonaista maratonia juoksemaan, mutta en osaa kyllä yhtään ajatella mitä tekisi ennen sitä. Jemmassa olisi Juoksija-lehden Cooper 2500m- ohjelma, jota ajattelin lähteä seuraavaksi testaamaan lähinnä mielenkiinnon vuoksi. Ohjelma kestää 3kk joten jos esim. lähtee tähtäämään HCM:lle vuodelle 2010 niin siihen jäisi harjoitusaikaa sitten 8kk. Tarkoitus oli vedellä edelleen Juoksija-lehden "Maraton juoksemalla maaliin" -ohjelmalla, mutta aloin tosiaan miettiä, että olisikohan jotain parempiakin vaihtoehtoja... Jos vaikka asettaisi kuitenkin aikatavoitteen itselleen ja lähtisi treenaamaan vähän kovempaa kuin periaatteella "juoksemalla maaliin". Vai onkohan se tämmöiselle aloittelijalle liian kova pala? :rolleyes:
Sepon alle 4.30 ohjelma vaikuttaa kiintoisalta, mutta on tosiaan melko lyhyt (12 vko). Ainakin Sepon puolimaraohjelma on nyt todettu toimivaksi, kun siinä luvattiin 2.30 alitus ja sehän tuli :D

Mutta mutta tosiaan. Enpä kyllä keksi miten tästä jatkaa harjoittelua...

Sykkeitä on aika turha seurailla. Jo pelkästään juokseminen tapahtumassa ja isossa porukassa nostaa joillakin sykkeet tappiin vaikka itse juoksu tuntuu kevyeltä. Sitten myös mittari ottaa isossa porukassa häiriötä vaikka ne kuinka on koodattu. Minulla on joskus esim ollut 200 sykkeillä juostuja pätkiä, mikä todellakaan ei pidä paikkansa.

Itse juoksen 2-3 maratonia vuodessa + 1-2 puolikasta, jonkun fíllari tapahtuman ja tänä kesänä ekaa kertaa triathlonia. Lokakuusta helmikuulle menee salilla 3-4 harjoitusta viikossa, uintia 2-3 kertaa, juoksua 2-3 ja sekalainen määrä hiihtoa ja pyöräilyä. Tällä ylläpidän lihaskuntoa ja aerobista kuntoa. 12 viikon teho-ohjelmalla sitten pyrin hakemaan juoksussa tuloskunnon pintaan. No tulokset ei ole häävejä mutta juostuja kuitenkin :)

Sinuna keskittyisin juoksemaan keskimäärin kolme lenkkiä viikossa, huolehtimaan lihaskunnosta ja harrastamaan kaikkea muutakin liikuntaa. Tärkeintä on ettet hukkaa nyt saatuja pohjia talven aikana ja aloita taas keväällä "pohjilta".

Kysymäni piti vielä, että oliko Finlandian juoksijoilla mittareita mukana? Mitä oli keksisyke ja maksimi?

Nyt en omia tietojani osaa tähän heittää ihan tarkalleen, mutta keskisyke oli 170 päälle ja maksimi noin 185.

Mulla oli keskisyke sillä puolikkaalla 170, maksimi 186. Kertaakaan ei laskenut alle 165 ja aiheutti kyllä sen, että kun olin ekaa kertaa "pappia kyydissä" en uskaltanut lähtee meneen riittävän ajoissa kovempaa kun pelkäsin katkeavani, vaikka tuintui juoksu ihan hyvältä. Mutta ilmeisesti tuossa oli sitä numerolapun aiheuttamaa adrenaliinilisää. Seuraavalla kerralla osaan varmaan arvoida omaa jaksamistani paremmin tuntemusten mukaan enkä sorru vahtaamaan sitä mittaria liikaa.

Sykkeitä on aika turha seurailla. Jo pelkästään juokseminen tapahtumassa ja isossa porukassa nostaa joillakin sykkeet tappiin vaikka itse juoksu tuntuu kevyeltä. Sitten myös mittari ottaa isossa porukassa häiriötä vaikka ne kuinka on koodattu. Minulla on joskus esim ollut 200 sykkeillä juostuja pätkiä, mikä todellakaan ei pidä paikkansa.

Tuo on kyllä totta. En ennen tiennyt tuota. Ekalla/ainoalla maralla Tukholmassa olin ihan ihmeissäni, kun sykkeet oli 160-170 luokkaa, vaikka juostiin todella hitaasti. Normaalisti sillä vauhdilla oli noin 130-140 sykkeet. Turhaan alettiin sitten vähän hidastelemaan alkumatkasta, jotta sykkeet tulisivat alemmaksi.

Kokonaista yritin ja polvi porsi 28km kohdalla sen verran että piti jättää leikki kesken. 4h 30min tavoiteajassa olin silloin vielä mutta sen verta jäi koko homma sapettamaan että seuraavaa maratoonia kattelen jo. Ei vielä ensimmäistä läpi tällä kertaa. Oli hyvä meno jyväskylässä ja vaikka sinne onkin pidempi reissu ajettava niin kyllähän se on ensivuonna tultava näyttämään (ehkä!) närhen munat.

Itse juoksen 2-3 maratonia vuodessa + 1-2 puolikasta, jonkun fíllari tapahtuman ja tänä kesänä ekaa kertaa triathlonia. Lokakuusta helmikuulle menee salilla 3-4 harjoitusta viikossa, uintia 2-3 kertaa, juoksua 2-3 ja sekalainen määrä hiihtoa ja pyöräilyä. Tällä ylläpidän lihaskuntoa ja aerobista kuntoa. 12 viikon teho-ohjelmalla sitten pyrin hakemaan juoksussa tuloskunnon pintaan. No tulokset ei ole häävejä mutta juostuja kuitenkin :)

Tuli työnantajalta haaste ensi kevään HCR:iin. Juoksin kesällä cooperissa 2700 ja sen jälkeen ei ole paljo aerobista tullu tehtyä, punttia enemmänkin. Minkälaisia neuvoja olisi antaa, jos nyt päättäisin lähteä kokeilemaan. Pitäiskö punttaamisen ohelle ottaa 3-4 kevyttä lenkkiä viikossa; aluksi kävellen ja sitten kiristäisi tahtia kunnon ja fiiliksen mukaan. Aika hyviä puolimaratooniin valmistavia ohjelmia oon jo netistä katellu, mutta niitten kesto on ollu sita 12viikon luokkaa. Neuvoja kiitos?! :)

Aikalailla tuollain vetäisin mitä laitoit. Jos käytän itseäni esimerkkinä (hyvänä tai huonona) niin nyt ylimenokaudella kun keskityn punttailuun menee viikossa 3-4 aerobista ja kaikki salilla. Joko juoksen matolla, soudan, spinnaan tai teen yhdistelmän. Sulla on aikaa kuitenkin niin paljon vielä että ottaisin alussa osan aerobisesta muuna kuin juoksuna. Jalat eivät kipeydy ja saat treenattua punttiakin. Hiljalleen lisäilet juoksun osuutta ja siinä vaiheessa kun aloitat 12 viikon ohjelman niin kaikki aerobiset juosten. Jos ei aika ole tavoitteena HCR:llä niin lenkit voi olla aika pk painotteisia, ehkä kerran viikkoon nopeempaa juoksua.

Mulla on funteerauksessa maraton ens kesänä. En vaan oikein tiä, pitäiskö mennä puolikkaalle vai samantien kokonaiselle... Tähän mennessä oon juossut pääosin sellasia keveitä 10 kilsan lenkkejä ja muutaman 15 kilsan lenkin. En oo kyllä edes noitten pitempien lenkkien jälkeen ollut kertaakaan ihan naatti, et uskon kyl, et sen puolikkaan pystyisin jo nyt juoksemaan. Sinänsä tuntuis hivenen hölmöltä ilmoittautua puolimaratonille, kun ei siinä sitä haastetta oikein enää olis. Toisaalta taas puolikkaan ja kokonaisen välillä on aika hurja ero. Hmm, onneks on viel aikaa pähkäillä. :)

Mulla on funteerauksessa maraton ens kesänä. En vaan oikein tiä, pitäiskö mennä puolikkaalle vai samantien kokonaiselle...
Jos et ole 15 km pitempää lenkkiä juossut niin suosittelisin juoksemaan ensin puolimaratonin. Itellä oli sama lähtökohta ja olen nyt juossut kolme puolimaratonia parin vuoden sisällä. Kaikki nuo olisivat jääneet kesken jo varmaan tuossa 15-20 km kohdalla jos olisivat olleet täysmaratoneja. Kunnosta ei tuo ollut kiinni vaan erilaisista jalkakivuista. Varsinkin jos on tottunut juoksemaan pitkiä lenkkejä soralla tai pururadalla niin pinnan vaihtuminen asfaltiksi on yllättävän iso juttu jaloille.

Itse menen maratonille vasta sitten kun takana on pari jalkakivutonta puolikasta. Sen eteen tehdään töitä nyt talven ajan punttitreenien yhteydessä ja juokseminen alkaa taas keväällä.

Puolimaratonille saat haastetta asettamalla tavoiteajan, esim. alle 2 h on hyvä alku :)

No miksei puolikkaalla voisi olla haastetta? Asetat vain itsellesi kovan, mutta realistisen tavoiteajan. Eihän se kokomaratoninkaan läpihölkkäily ole temppu eikä mikään. Viimeistään Radio Rockin Heikelä todisti asian :D Ne jotka ei tiedä tapausta, niin Heikelä lupasi joskus (muistaakseni elokuussa) juosta maratonin ilman yhtään harjoittelua. Ja niinhän kaveri pari päivää sitten hölkkäili maratonin, loppuajan ollessa viiden ja puolen tunnin luokkaa.

Niin no. Puolikasta mä alun perin ajattelinkin, mut nälkä kasvaa syödessä. :) Se puolikas menis ihan varmasti jo nyt, niin sikäli mietin, et kun tässä on melkein vuosi treenausaikaa, niin samallahan tuota vois harjotella kokonaiselle. Kelloa vastaan en oo koskaan juossut, mut normaali vauhti on sellanen pikkasen vajaa 10 kilsaa tunnissa, ja sen katsoisin olevan mulle sellainen leppoinen tahti eli en tuolla tahdilla vedä itteeni erityisen piippuun. Oon tosin juossut pääosin hiekkateillä, ja asfaltilla aika paljon vähemmän. Hmm, ehkä mä kokeilen täs joku viikonloppu kuinka pitkälle pääsen, kun juoksen asfaltilla. Toisaalta ajattelin ilmoittautua Turun Paavo Nurmi -maratonille, jonka lenkki on sellainen, et puolimaratoonarit juoksee sen kerran ja kokomaratoonarit kaks kertaa... Eli periaatteessa voisin ilmoittautua koko maratonille, ja jos tuntuu, ettei jaksa, niin jättää siihen puolikkaaseen...

Voihan sitä 1-2kk ennen maratonia käydä juokseen sen puolimaratonin, niin tietää vähän tuntemuksia ja voi miettiä miltä se toinen samanlainen lenkki noin ajatuksena tuntuisi.

Kyllähän puolikkaalle haastetta saa kun nostaa vauhtia. Itse kävin juuri yrittämässä uutta ennätystä ja kyllä se puolikaskin ihan riittävän pitkämatka on siinävaiheessa kun vauhti nousee itselle riittävän kovaksi ja vaatii myös päätä, että jatkaa vaikka väsyttää, vituttaa ja sattuu.

Marallakin nuo samat fiilikset saavuttaa mutta paljon myöhemmin.

Oon tosin juossut pääosin hiekkateillä, ja asfaltilla aika paljon vähemmän. Hmm, ehkä mä kokeilen täs joku viikonloppu kuinka pitkälle pääsen, kun juoksen asfaltilla.
Kannattaa tosiaan. Ero tuli ainakin itselleni yllätävän dramaattisena. Jos nyt olisin menossa ekalle puolikkaalleni, pyrkisin etukäteen juoksemaan ainakin kymmenen 10 kilsan lenkkiä asfaltilla.
Toisaalta ajattelin ilmoittautua Turun Paavo Nurmi -maratonille, jonka lenkki on sellainen, et puolimaratoonarit juoksee sen kerran ja kokomaratoonarit kaks kertaa... Eli periaatteessa voisin ilmoittautua koko maratonille, ja jos tuntuu, ettei jaksa, niin jättää siihen puolikkaaseen...
Hei kuule, on ihan eri juttu henkisesti juosta puoli-maratoni loppuun kuin keskeyttää maratoni puolessa välissä. :) Oikeasti kun mietit, niin kumman jälkeen mielihyvä olisi suurempi...? Ahnehtia ei kannata, vaan pitää pitää myös mieli tyytyväisenä!

Mä kävin tänään vähän testailemassa. Juoksin 21 kilsaa pääosin asfaltilla. Ajaks tuli rupuset 2 ja puol tuntia. Mutta, mulla oli alunperinkin tänään huono juoksupäivä. Lihakset ja jäsenet oli jotenkin jäykän oloiset ja juoksu ei tahtonut kunnolla rullata. Jossain siel 10 kilsan kohdalla alkoi kylkeen pistää ja se ei loppumatkan aikana kadonnut. Vikan viiden kilsan aikana alkoi olla lihaksetkin aika väsyneet. Vähän mietityttää, et jos huonona juoksupäivänä kykenee vetämään sen puolikkaan maratonin, niin miten pitkälle pääsisin hyvänä juoksupäivänä?

Mä luulen, et kokeilen täs viel pariin otteeseen tuota 20 kilsan lenkkiä ja katon millaiset fiilikset niistä jää ennen kuin päätän minkä pituiselle matkalle kesällä meen.

Onhan sulla nyt kesään aikaa reenata kuukausikaupalla...

Jos nyt menee puolikas, niin seuraava lenkki vaikka pari kilsaa pidempi. Nyt vaan totutat jalkoja ja kroppaa pitkiin lenkkeihin 2-3 pitkää kuukaudessa ja keväällä nostat pitkiä lenkkejä nousujohteisesti sinne 30km asti. Kyllä sä martonin kesällä juokset jos vaan reenaat. Pohjat on hyvät.

Tässä on ollut pitemmän aikaa haaveena juosta joku päivä maraton, täällä pohjoisessa päin näyttäisi olevan seuraava maraton tuossa toukokuun loppupuolella ensi vuonna,
johon kiinnostaisi osallistua. Tällä hetkellä ikää siis 18-vuotta, lenkkeiltyä on tullut jo 13-kesäsestä lähtien.
Viimeiset 2 vuotta on tullu säännöllisesti lenkkeiltyä ja viime kesänä tuli parhaimmillaan juostua joka toinen päivä yli 20 kilometrin lenkkejä ja toisena päivänä noin 7 kilometrin,
ennen kuin penikkatauti iski. Nyt talvella määrä on suurinpiirtein pysynyt samana muuten, paitsi kuitenkin 20 kilometrin lenkit ovat vaihtuneet 12-16 kilometriin.
Joten 6 kuukautta tässä olisi aikaa reenata elämäni ensimmäiselle maratonille, ja mieleeni nousee monia kysymyksiä, joihin toivoisin vastaukseni kokeeneemmilta juoksijoilta.

-Pitäisikö lenkkikilometrejä lisätä kevättä kohden vai pitää samana?
-Millaiset lämmittelyt tulisi tehdä ennen maratonia?
-Miten syömiset ja juomiset maraton päivänä?
-Kauanko maratonista palautuminen kestää?

Kiitos (ja anteeksi) vastaajille :)

Tässä on ollut pitemmän aikaa haaveena juosta joku päivä maraton, täällä pohjoisessa päin näyttäisi olevan seuraava maraton tuossa toukokuun loppupuolella ensi vuonna,
johon kiinnostaisi osallistua. Tällä hetkellä ikää siis 18-vuotta, lenkkeiltyä on tullut jo 13-kesäsestä lähtien.
Viimeiset 2 vuotta on tullu säännöllisesti lenkkeiltyä ja viime kesänä tuli parhaimmillaan juostua joka toinen päivä yli 20 kilometrin lenkkejä ja toisena päivänä noin 7 kilometrin,
ennen kuin penikkatauti iski. Nyt talvella määrä on suurinpiirtein pysynyt samana muuten, paitsi kuitenkin 20 kilometrin lenkit ovat vaihtuneet 12-16 kilometriin.
Joten 6 kuukautta tässä olisi aikaa reenata elämäni ensimmäiselle maratonille, ja mieleeni nousee monia kysymyksiä, joihin toivoisin vastaukseni kokeeneemmilta juoksijoilta.

-Pitäisikö lenkkikilometrejä lisätä kevättä kohden vai pitää samana?
-Millaiset lämmittelyt tulisi tehdä ennen maratonia?
-Miten syömiset ja juomiset maraton päivänä?
-Kauanko maratonista palautuminen kestää?

Kiitos (ja anteeksi) vastaajille :)

Voisin tässä lyhyesti yrittää vastata noihin kysymyksiin vaikka en ole varsinaisesti alan asiantuntija. Noilla juoksumäärillä jaksat aivan varmasti juosta maratonin läpi, tavoiteajasta on paljon kiinni tarvitseeko määriä lisätä jos kovia aikoja tavoittelee niin tietysti harjoittelun sisällöllä on suuri merkitys. Itse olen sitä mieltä että esimerkiksi yli 4h maratoonarin ei tarvitse paljoakaan lämmitellä suoritusta varten, koska juoksuvauhti on sen verran hidas ja ensimmäiset kilometrit toimivat lämmittelyinä, mitä kovempi juoksuvauhti sen paremmat lämmittelyt. Maratonpäivänä tuskin pystyy enää hirveästi syömään ellei halua konosia heittää. Maratonilla "tankkaus" tapahtuu enimmäkseen parina maratonia edeltävänä päivänä. Maratonpäivänä riittävästi nestettä ja kevyttä hiilihydraattipitoista ruokaa. Maratonista palautuminen vaihtelee tosi paljon, mutta kannattaa varautua että harjoittelu saattaa kulkea normaalisti vasta viikkojen päästä. Ei kannata väkisin yrittää ruveta harjoittelemaan liian pian maratonin jälkeen. Kuuntele vain kehosi merkkejä. Onnea yritykseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom