Maastaveto

Kun yleinen mielipide tuntuu olevan, ettei mavessa kannata tehdä toistoja juuri kuutta enempää, niin minkälaisia toistomääriä tulisi sitten tehdä, jos haen lähinnä massaa, enkä niinkään maksimivoimaa? Muissa selkäliikkeissä pyrin saamaan yleensä sen noin 12 toistoa / sarja, jonka olen käsittänyt nimenomaan tuovan lihaa parhaiten. Enpä tuntunut ihan heti löytävän vastausta haullakaan, kun kaikki kehoilijat tuntuvat karttavan mavea sen "keskivartalon levenemisen" pelossa ;)

Kun yleinen mielipide tuntuu olevan, ettei mavessa kannata tehdä toistoja juuri kuutta enempää, niin minkälaisia toistomääriä tulisi sitten tehdä, jos haen lähinnä massaa, enkä niinkään maksimivoimaa?

En oo jaksanu lukee koko trediä läpi, mutta ketkä oikeen väittää että alle kuus toistoo on MUST? Ite pyrin joka mavereenissä siihen, että vähintään se 6 mutta havittelen kymppiä. Perustelen sen yksinkertasesti sillä, että tekniikka pysyy kasassa kun ei lähe repimään kauheita rautoja etenkään ilman vyötä.

Ja tuohon kysymyksees, tees vaikka 10-12 toistoja ettei mee voima- tai kestävyyspuolelle.

Onko maastavedossa haittaa pituudesta (jalat kapeella)? Tuntuu itestä ainaki pirun hankalalta se liike siihen verrattuna ku kattoo jotai alle 170cm kavereita tekemässä mavea. Itellä mitää 188cm.. "Sumo otteella" eli jalat melko leveellä tuntuu luontevammalta kyllä..
Itse teen ihan normilla ja ihan hyvin menee, lienee tekniikka/ajoitus kysymys... T-Nation on pullollaan tästä asiasta.

Haluaisin itsekin nähdä jotain faktaa näistä väitetyistä toistoasioista, että se max 6 toistoa olisi oikeasti pätevä sääntö. Massakaudella pyrin itse pitämään toistot minimissään kuudessa. Välillä tuli tehtyä 15 toistollakin. Yleensä kuitenkin 8-10. Voimakaudella sitten pysytään alle 7-toiston sarjoissa.

Kyllä ne pitkät sarjat (+10 toistoa) vaan vetää niin törkeen jumiin. Teen maven aina näin perjantaisin, joskus on alaselkä jumissa, tänään taas on epäkkäät jumissa niin, ettei kykene tuolissakaan istumaan. Silti mä vaan jaksan tehdä. Ehkäpä se 5 kg lisää per reeni motivoi ihan hyvin. Ja kyllä mave on muutenkin mun lempiliike! :rock:

Kannattaa venytellä huolellisesti pitkien sarjojen jälkeen.

En oo jaksanu lukee koko trediä läpi, mutta ketkä oikeen väittää että alle kuus toistoo on MUST?

En tarkoittanut, että kukaan olisi suositellut pitämään toistomäärät alle kuuden, vaan että juurikaan yli kuuden toiston sarjoja ei yleisesti suositeltaisi. Esim:

Samaa mieltä että 6 on maksimi sitten kun aletaan TREENAAN... muttaa aloitteluvaiheessa on pakko tehdä "vähän" pidempää joten 8 vielä just ja just suotavaa! Mm. Jouko Ahola jo aikanaan sano että mavessa ei 6 toistoo pidempiä sarjoja!! Ja siinä on aika vahva äijä :)

Eikä kyseessä ole siis todellakaan ainoa kerta, kun vastaavaan väitteseen törmään, mikä onkin pistänyt miettimään miten soveltaa noita yleisiä toistoalueoppeja maastavetoon. Toistaiseksi olenkin yrittännyt mennä oikeastaan jonkinlaisella kompromissilla ja pitänyt toistot 8-10:ssä per sarja. Mitään tukkoisuutta tai jumia en ole huomannut, mutta aloittelijana sitä rautaa ei tangossa vielä hirveästi olekaan (n. 90 kg edellä mainitun kaltaisissa sarjoissa).

Itellä saman verran pituutta ja teen kapealla, joka tuntuu luonnollisemmalta kuin sumo :)

Mulla 183-senttisenä tulee kunnon sumossa semmone fiilis että ei nosta ollenkaa, ku tuntuu matka niin lyhyeltä verrattuna kapeaan :D Tänään kokeilin sitten puolisumoa leveyttä, tuntui kyllä että tekniikka pysyi paremmin kasassa ja meni nosto hyvin peräsimelle. Varmaan teen sillä nyt ainakin hetken taas.

Varmaan pääsyy tuolle kutosten sarjojen suosimiselle on, että mavepainot ovat rasitukseltaan niin suuret ettei sitä jaksa kovin pitkää takoa. Vähän sama kuin esim. joskus koettanut smithissä yhden jalan SJMV:tä, siinä kun kympin sarjan heittää ja nousee ylös ni melko hyvin ottaa kuupasta välillä :)

Itse olen tehnyt mavea nyt muutaman kuukauden varsin hyvin tuloksin ottamalla ensin kolme kovaa ykköstä, josta 20 kilon tiputuksin kolme 3, 5 ja 7 toiston sarjaa. Lopussa painot eivät ole enää mitään isoja mutta eipä haittaa. Sarjoja siis tulee siis 12 + lämppärit, mikä on aika maksimi mitä viittii yhen treenin aikana tehdä. Päälle sitten voimapyörää ja vähän hauberssonia ja palkkarin kimppuun.

Se miksi teen ykkösiä joka treenissä johtuu siitä, että huomasin tämän auttavan huomattavasti muiden sarjojen tekoon. Ilmeisesti hermosto vaatii jonkinlaista herätystä ennenkuin toimii kunnolla.

Tänään sit piti sitä maximii koittaa, et tietää vähän mis mennään..Luulin alussa et olis jotain 120kg luokkaa mut oliki pikkasen enemmän..Siis mave treenejä vasta 3 alla ja jokasessa treenissä ollu vaan 2 sarjaa mavee, jotka tehny 70kg-90kg painoilla.
No tänään otin 1x151kg ihmeen hyvin vielä et varmaan 160kg ois tullu...Olin menko yllättyny et noin paljon nous, vaikka mevee en ol elämäni aikana treenannu ku 3 kertaa.. :)

itse pidän mavea selkä treenissä mukana.. vedän kapeella ja käytän vedossa paljon selkää. Mutta kun seuraa mavettajia jotka ottaa sen leveellä sumotyylillä, niin ottaako sumo nosto selkään yhtä paljon kun kapealla veto? nimittäin selän liike on aika olemattoman pieni ja nostomatka selkeästi lyhyempi.

sumo vetäjät otatteko vedon selkä vai jalka treenin mukana?

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Itelläni kyykky ihan paska, mutta mavesta on tullut vyön kanssa 220kg joskus. Nykyään en juurikaan käytä vyötä vatsavaivojen takia (reflux). 175kg tuli kolmonen viimeksi kun koitin ja siinä oli kyykky ensin otettu ja ilman vyötä.

Unohtakaa vähäks aikaa hyvät ihmiset ne maksimit ja treenatkaa koko kroppaa vaikka sillä massanhankinta treenillä, keskittykää suoritustekniikkaan ja hakekaa oikea tekniikka ajan kanssa. Kyllä sitä voimaa siinä sivussa tulee ja voi sitten maksimeja jossakin välissä rueta koittelemaan.

Kirjoita vastaus...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom