Maastaveto

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Lapoja ei oikein voi vetää kunnolla yhteen vedossa. Tärkeintä on että opit pitämään kunnolla hapet sisällä ja oikeanlaisen ryhdin ruodossa. Ja käsien pitää olla aivan suorana tai hauikset laulaa kovissa sarjoissa niinkuin oli mainittukin ylempänä..

Jepjep. Pidempää sarjaa pienemmillä painoilla tehdessä jaksaa pitää tankoa paremmin ja silloin huomasin, kuinka roikotuksen sijaan voi pitää ryhtiä käsillä ja yläselällä. Kovilla sarjoilla kädet todellakin vain roikkuvat, eikä tee yhtään mieli nostaa tankoa yläselällä.

Siitä aloin vain miettimään, että mikä on se paras tapa nostaa ja missä on keskitie asteikolla "Kädet venyvät kuin Ihmeperheessä, mutta paino ei liiku" - "Tempauksen alkuasento". :hyvä:

Kannattaako painoja "roikottaa" vai pitää ryhdikkäämmin lapoja yhdessä ja tankoa ehkä hieman ylempänä? Entä mitä tykkäätte myötöotteesta? Itselläni siinä rajoilla, jaksaako pitää viittä toistoa kauemmin kiinni. Muuten pysyy asento hieman suorempana kuin ristiotteella.

Yks tuttu (salitaustaakin löytyy...) neuvoi mulle, että roikottaa, koska se syö voimia pitää hartioita ylempänä. Mulla meinaa vieläkin vahingossa nousta hartiat melkein joka sarjassa. En sitten tiedä, jos hartioita nostamalla haluaa jotain muuta etua, epäkkäisiin ottaa enemmän treeni silloin?

Mä teen myötäotteella itse, magnesiumia raskaimpiin vetoihin, mutta muuten menee ilmankin (joku 80% asti). Ristiotetta en kokeile niin kauan kuin pärjään magnesiumilla ja myötäotteella sekä tietysti ilman remmejä. :)

edit: seuraava sivu jäi huomaamatta, joten tuli vastattua vähän vanhempaan postiin :P

itellä venähti jänne keskisormesta ku tein kulmasoutuu.. joskus kauan sit ja tossa uuellee muutama kuukaus sitte..aika naurettava juttu missä venähti:Dpuristin tiskirättiä kuivaks:hyper: et itellä noi remmit aika pakolliset tai toisessa käessä ainaki..vaikka ei tuo enää pahemmin vaivaa..mut voi kyllä pahentuu jos repii painoja..

Morjensta.

Vaihdoin juuri mavessa normi noston sumoon, koska selkä on niin pitkä
suhteessa jalkoihin, ettei oikein tahdo saada kunnolla selkää suoraksi
alkuasennossa... Onko muilla kokemuksia? Sarjapainot noussu huomattavasti
ja alaselkä ei tuu enään kipeeksi. :thumbs:

Morjensta.

Vaihdoin juuri mavessa normi noston sumoon, koska selkä on niin pitkä
suhteessa jalkoihin, ettei oikein tahdo saada kunnolla selkää suoraksi
alkuasennossa... Onko muilla kokemuksia? Sarjapainot noussu huomattavasti
ja alaselkä ei tuu enään kipeeksi. :thumbs:
Mulla kanssa tuntuu, että sumolla jaksaa nostaa kovempia painoja, eikä ota yhtä kovaa alaselkään. Oon kuitenkin yleensä tehnyt sarjat normityylillä, juuri siksi että se alaselkä (joka siis ilmeisesti on suhteessa jalkoihin heikko, kun ottaa niin paljon tuntumaa mavessa(?)) saisi enemmän treeniä. Sumoa käytän siis vain silloin kun teen erityisen kovia sarjoja, ja maksimeita kokeillessa. Osaako joku kokeneempi sanoa, onko tällaisessa tavassa mitään järkeä?

Eikös tämä juuri ole maastavedon tarkoitus?

Mä en näe että tarkoituksena on sitä alaselkää jumiin vetää.

Ite oon huomannu että 6 toistoa on ihan max. mitä lähden tekemään. Vetää alaselän niin jumiin pidemmät sarjat että ei pysty edes kävelemään suorassa, ainaki näin "selkävammaisella". Käsittääkseni topikin aloittajallakin jotain ongelmaa ollut ainakin selän kanssa niin tuskin kannattaa pitkiä sarjoja lähteä kiskomaan.

Eikös tämä [alaselkä jumiin] juuri ole maastavedon tarkoitus?

Ei...

Eikös mavessa ole aika tärkeää kun tehdään sarjoja, että pidetään paineet selässä myös siinä kohtaa kun painot on laskettu maahan toistojen välissä.

Se on edistyneiden bodarien tyyli, jossa tarkoituksena pitää lihasjännitys koko ajan päällä... kutsutaan myös pumppailuks (jos mavessa voi sellaista edes tehdä sanan varsinaisessa merkityksessä).

Paineet saa kyllä pidettyä, vaikka tanko pysäytetään toistojen välissä... ja toistojen välissä pysäytys (=kuoletus) on ERITYISEN TÄRKEÄÄ silloin kuin:
a) vielä rakennnetaan/harjoitellaan tekniikkaa
b) halutaan voimaa (esim. kulmasoutua varten)
...itse olen AINA tehnyt maven pysäytyksin ja mun raaka maksimi on 270kg ja alaselkä on yks parhaista lihasryhmistä.

Kannattaako painoja "roikottaa" vai pitää ryhdikkäämmin lapoja yhdessä ja tankoa ehkä hieman ylempänä? Entä mitä tykkäätte myötöotteesta? Itselläni siinä rajoilla, jaksaako pitää viittä toistoa kauemmin kiinni. Muuten pysyy asento hieman suorempana kuin ristiotteella.

Kun treenaa neitipainoilla niin mahdollista, joskaan ei järkevää jos joskus haluaa edetä äijäpainoihin!

Ite oon huomannu että 6 toistoa on ihan max. mitä lähden tekemään. Vetää alaselän niin jumiin pidemmät sarjat että ei pysty edes kävelemään suorassa, ainaki näin "selkävammaisella". Käsittääkseni topikin aloittajallakin jotain ongelmaa ollut ainakin selän kanssa niin tuskin kannattaa pitkiä sarjoja lähteä kiskomaan.

Samaa mieltä että 6 on maksimi sitten kun aletaan TREENAAN... muttaa aloitteluvaiheessa on pakko tehdä "vähän" pidempää joten 8 vielä just ja just suotavaa! Mm. Jouko Ahola jo aikanaan sano että mavessa ei 6 toistoo pidempiä sarjoja!! Ja siinä on aika vahva äijä :)

MT

Paineet saa kyllä pidettyä, vaikka tanko pysäytetään toistojen välissä... ja toistojen välissä pysäytys (=kuoletus) on ERITYISEN TÄRKEÄÄ silloin kuin:
a) vielä rakennnetaan/harjoitellaan tekniikkaa
b) halutaan voimaa (esim. kulmasoutua varten)

c)halutaan harjoitella nimenomaan irroitusvaihetta, joka useimmilla on se kompastuskivi. Onhan lajikin DEADlift.

Mä vaihdan jokaiseen toistoon otteen, tulee pysäytettyä tanko eikä ote lipsu, kun ottaa sen joka kerta uudestaan. Nykyisin on melkein aivan sama, kummin päin vedän, puoliero on tasottunut kivasti (ja itse asiassa entinen luonteva ote on nykyisin se aavistuksen heikompi jostain syystä).

Samaa mieltä että 6 on maksimi sitten kun aletaan TREENAAN... muttaa aloitteluvaiheessa on pakko tehdä "vähän" pidempää joten 8 vielä just ja just suotavaa! Mm. Jouko Ahola jo aikanaan sano että mavessa ei 6 toistoo pidempiä sarjoja!! Ja siinä on aika vahva äijä :)

Olen eri mieltä siitä, tartteeko mavessa ikinä tehdä kovin pitkää sarjaa. Kokonaistyömäärää voi lisätä lisäämällä sarjoja ja lisää hikeä saa lyhentämällä palautuksia. Lyhyissä sarjoissa pysyy tekniikka parempana eikä vedä alaselkää jumiin, vaikka tekisi paljon sarjojakin. Lyhyemmät sarjat mahdollistavat myös kovemmat raudat.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Mitäs jos on välilevyvikaa, krooninen selkävamma ja huonot kehon välityksen maveen... Onko se silti "yksittäisistä liikkeistä paras"??

...ei pidä olla niin yksiulotteinen!!

mikähän tän postauksen idea oli?
se nyt vaan on ihan varma että veto on luultavasti paras liike mitä voi tehdä.

mikähän tän postauksen idea oli?
se nyt vaan on ihan varma että veto on luultavasti paras liike mitä voi tehdä.

Eiks se idea siinä lue: "...ei pidä olla niin yksiulotteinen!"

ps. Yleisellä tasolla olen samaa mieltä että mave on paras / monipuolisin / tehokkain liike mitä löytyy, mutta se ei kuitenkaan ole AINA paras KAIKILLE... valitettavasti :rolleyes:

Eiks se idea siinä lue: "...ei pidä olla niin yksiulotteinen!"

ps. Yleisellä tasolla olen samaa mieltä että mave on paras / monipuolisin / tehokkain liike mitä löytyy, mutta se ei kuitenkaan ole AINA paras KAIKILLE... valitettavasti :rolleyes:

Ymmärsin kyllä sun idean. Mutta tolla periaatteella et ikinä vois varauksetta suositella kenellekkään mitään liikettä ennenku on käyty sairaskertomus läpi. Itse ainakin ohjaan jos joku kysyy, niin ensiksi juurikin vedon yms. kimppuun kunnes henkilö itse kertoo mahdollisen syyn miksi ei voi sitä tehdä.
Tämä siis melko kärjistetysti, mutta kuitenkin.

Kertokaapa tyhmälle perustellusti mikä on maastavedon käsiotteen idea? ( Se että toinen käsi ottaa kiinni tangosta vasta- ja toinen myötäotteella ). Miksi näin?

Kertokaapa tyhmälle perustellusti mikä on maastavedon käsiotteen idea? ( Se että toinen käsi ottaa kiinni tangosta vasta- ja toinen myötäotteella ). Miksi näin?
Parempi pito. Tanko pysyy käsissä paremmin. Huomaat kun pääset vähän isompiin rautoihin käsiksi.

mave ja kyykky on parhaat yksittäiset liikkeet

Mitä mieltä ootte mavessa ja selkä puntissa ylipäätään remmien käytöstä..
Itte tykkään/tykkäsin tehä pitkään remmeillä kun liikkeen sai vietyä loppuun ja ei loppunu näpeistä paukut..Mutta sit aloin huomaan että puristus voimat on aika nolla ja lopetin remmien käytön.Ainoo mavessa vielä käytän remmejä kun käsistä loppuu paukut liian aikaisin..mutta tarkotus olis mavessakin remmeistä luopua!

Suositut

Back
Ylös Bottom