Maastaveto repivällä tyylillä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jos on tutkittu useampaan kertaan, niin osaatko linkata edes yhteen tällaiseen tutkimukseen? Olen kuullut kummankin väitteen aiemmin, mutta ilman faktoja ja loogista mallia, niin se on vain väite siinä missä rautarunnarin väite, että toimii noinkin. Selkein peruste pitää alaselkä suorana on tietenkin se, että huiput nostelee niin painonnostossa ja voimanostossa alaselkä suorana, mutta olis mukava tietää ihan laskennallinen tai mitattu perustu sille.

Tuskin on tutkittu. Sanoohan se jo terve järkikin miten selän käy jos se on mutkalla, tai ainakin pitäisi...
Taitaa tämä rautarunkkaus mennä samaan kategoriaan "teron" ja "hali annan" ja mitä näitä nyt oli kanssa, kaikki löytyy salikomediaa ketjusta. Tämän thredin vois joku mode nakata sinne saman tien tai laittaa lukkoon.

Jos on tutkittu useampaan kertaan, niin osaatko linkata edes yhteen tällaiseen tutkimukseen? Olen kuullut kummankin väitteen aiemmin, mutta ilman faktoja ja loogista mallia, niin se on vain väite siinä missä rautarunnarin väite, että toimii noinkin. Selkein peruste pitää alaselkä suorana on tietenkin se, että huiput nostelee niin painonnostossa ja voimanostossa alaselkä suorana, mutta olis mukava tietää ihan laskennallinen tai mitattu perustu sille.

En osaa. Katsoppa googlella mitä löytyy. Jotain pitäisi netistäkin löytyä, on tuo sen verran yleinen aihe. Mainitsemassani kirjassa on 30 sivun verran käsitelty aihetta ja viitataan muutamiin mittauksiin. 50kg maastanostossa paine välilevyille 380kg suoralla selällä ja 630kg pyöreällä (from motor abilities of athletes p.60). Sitten on viitattu nimihirviöön "biomechanical foundations in the prevention of injuries to the spinal lumbar region during physical exercise training".

Stuar McGillin Low Back Disorders on jotain kerrottu "loads on low back during exercises".

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19528856

Tuossa jotain tutkimusta vahvin mies -kisaajista, jossa olettamuksena pidettiin atlaskivien nostelun olevan erityisen haitallista selälle koska 'suoraselkäistä' nostoa ei niiden kanssa yksinkertaisesti pysty tekemään (johtuen kivien muodosta, otteesta, ym ym). Kuitenkin, kovan tason kisaajat pystyivät muilla keinoin tukemaan rankaa.... tekniikoilla, joita ei huonommilla kisaajilla ollut. Ja niinpä sitten huonoilla kisaajilla välilevypaineet olikin tapissa vaikka nostetut kivet olivat pienempiä/kevyempiä.

"The case study shows how the spine is fully flexed and remains flexed for the majority of the lift. The spine is “hooked” over the stone and remains hooked as the stone is rolled up to the thighs. The extension of the hip and spine is used to place the stone on the platform. The world-class strongman once again used total torso stiffening to lock the spine, whereas the club strongman moved the spine and had distinct phases in muscle activation, compromising both performance and protective stiffness."

"Although it had been hypothesized that the stone lift would create the highest compressive load on the lumbar spine, this was not the case. The stone’s center of mass was positioned close to the low back by the strongman, who curled over the stone with a torso “hooking” technique. This required extreme spine flexion, which was maintained until the final hip and torso extension thrust to place the stone on the platform."

"The stone lift is an interesting study for the tradeoff between performance and injury risk control. While the spine is fully flexed to hook over the stone, this assists in getting the stone as close as possible to the low back and hip. These are the joints subjected to the most torque and, therefore, are the limiters of performance (notwithstanding grip on the stone). However, full spine flexion is the posture in which the spine has the lowest tolerance or the highest risk of end-plate fracture. However, the spine in the world-class lifter remained in this locked position until the final extension phase needed to place the stone. In this way, spine power was low during the lifting phase (i.e., no spine motion). Low spine power reduces injury risk, and high spine power (both high load and high spine velocity) greatly increases injury risk.

Technique differences were observed between the world-class competitor and the others that led to superior stiffness and hip and back moment generation to enhance performance and reduce the risk of injury."

Tuossa aikaisemmin jo laitoin mavevideon jossa Ahola rykii tankoa tavalla joka olisi pystymetsästä revitylle helvetin haitallista. Mutta hänelle, hänen välityksillään, kokemuksellaan ja painekontrollilla se lienee turvallisin tapa nostaa kyseinen paino. Se nyt vain on niin että vahvat tietää mitä tekee, muuten se rauta olis edelleen maassa [edit: 100kg mave ei tarkoita sitä vahvaa mitä mä tarkoitan]. ;)

Vertauksena voisi miettiä jos tuon videon Ahola korvattaisiin jollain 17v lukiokollilla ja 360kg:n painosta napattaisiin 260kg pois, mutta jätettäisiin tekniikka prikulleen ennalleen. Olen satavarma että sormi pystyssä oltaisiin sitä lukiokollia opettamassa ettei noin saa tehdä ja että selkä menee paskaksi.

PS: mutta ehkäpä tän ketjun aloittaja olis oikealla tekniikalla runnaamisen sijaan jo rykimässä 150kg tuohon tahtiin. Ei voi tietää ja oma on selkänsä.

Tuossa aikaisemmin jo laitoin mavevideon jossa Ahola rykii tankoa tavalla joka olisi pystymetsästä revitylle helvetin haitallista. Mutta hänelle, hänen välityksillään, kokemuksellaan ja painekontrollilla se lienee turvallisin tapa nostaa kyseinen paino. Se nyt vain on niin että vahvat tietää mitä tekee, muuten se rauta olis edelleen maassa. ;)

Vertauksena voisi miettiä jos tuon videon Ahola korvattaisiin jollain 17v lukiokollilla ja 360kg:n painosta napattaisiin 260kg pois, mutta jätettäisiin tekniikka prikulleen ennalleen. Olen satavarma että sormi pystyssä oltaisiin sitä lukiokollia opettamassa ettei noin saa tehdä ja että selkä menee paskaksi.

PS: mutta ehkäpä tän ketjun aloittaja olis oikealla tekniikalla runnaamisen sijaan jo rykimässä 150kg tuohon tahtiin. Ei voi tietää ja oma on selkänsä.

Eikai kukaan nyt väitä Joukon tekniikan olevan terveellisin? Vaikka sanotkin, että tietää mitä tekee, no aivan varmasti tekee - vetää sillä tekniikalla, millä saa eniten rautaa. Tuskin se nyt siinä kelailee jotain välilevyjen paineita.

Täällä vaan usein rauta pyhittää tekniikan ja kun siitä sanoo, niin vastaus on "ET ITSE NOSTAISI!". Saman huomaa kaikissa kyykkyvideoissa varsinkin.

Eikai kukaan nyt väitä Joukon tekniikan olevan terveellisin? Vaikka sanotkin, että tietää mitä tekee, no aivan varmasti tekee - vetää sillä tekniikalla, millä saa eniten rautaa. Tuskin se nyt siinä kelailee jotain välilevyjen paineita.

Täällä vaan usein rauta pyhittää tekniikan ja kun siitä sanoo, niin vastaus on "ET ITSE NOSTAISI!". Saman huomaa kaikissa kyykkyvideoissa varsinkin.

Siitäpä syystä tuo vinkaava hymiö siellä onkin. Rauta pyhittää keinot. Kunnes on sitten se oma selkä entinen, ja loppuelämä sen vuoksi vituillaan. Mutta sitä en ymmärrä miksi se selkä pitäisi eheroontaharoon hajottaa painoilla joihin pääsee 2-6kk treenillä... joka palauttaa taas aiheeseen.

Ei kannata riuhtomaan ainakaan ruveta ja lämmittely ja venyttelyki on tärkeet. Itellä kerran meni alaselästä joskus joku kun rupesin 100kg jotain kiskomaan ja oli monta kuukautta kipee. Monella muullakin menny alaselkä tässä liikkeessä. On kyllä hemmetin kova liike, heti tulee hikipintaa ja niinkun joku sano että testontuotannon käynnistysliike :)

Mistä muuten tiedät ketjun aloittajan tulokset? Kuten olen jo muutaman kerran maininnut:
ketjun aloittajalla ei ole mitään tekemistä videolla esiintyvän henkilön kanssa.

Videolla oleva henkilö ei kirjoittele foorumeilla, joten jospa tämän mustamaalaamisen voisi jo lopettaa. Kiitos.

Huomaa kyllä, että täällä Pakkotoistolla keskustelun taso ei vuosien saatossa ainakaan parane.

Muutamia ihan hyviä ja fiksuja juttuja, ja sitten näitä.

Onneksi tulee aika harvoin käytyä, mutta tämän linkitys aina saa välillä käymään.

Mutta palataan taas asiaan ensi vuonna, kun joku linkittää taas saman videon.

Taisi olla jo kolmas kerta tämä sama video.

Saattaa olla Tamppaaja asialla aikaisemmin, en tiedä? Mutta tämä Tamppaaja -kundi 20-30v. on Turusta. Eikä todellakaan kuulu tuttavapiiriin.

Mutta joo, näillä mennään.

Tsemppiä treeneihin.

En osaa. Katsoppa googlella mitä löytyy. Jotain pitäisi netistäkin löytyä, on tuo sen verran yleinen aihe. Mainitsemassani kirjassa on 30 sivun verran käsitelty aihetta ja viitataan muutamiin mittauksiin. 50kg maastanostossa paine välilevyille 380kg suoralla selällä ja 630kg pyöreällä

Ketju täynnä pakkislaisia, jotka kauhistelee tekniikkaa, mutta silti mun pitäisi etsiä perustelut sille, miksi tekniikka on väärä. Yksikään kauhistelijoista ei näytä tietävän. Mitä tarkoittaa 380 kg paine, kun kg on massan yksikkö? Paljos on paineet, jos nostaa pyöreällä selällä 150kg? Paljos olis Joukolla paineet 360 kilolla? Se mitä keho tekee 50 kilolla ei tarkoita, että se tekee suhteessa painoon saman 150 kilolla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Huomaa kyllä, että täällä Pakkotoistolla keskustelun taso ei vuosien saatossa ainakaan parane.

Muutamia ihan hyviä ja fiksuja juttuja, ja sitten näitä.

Onneksi tulee aika harvoin käytyä, mutta tämän linkitys aina saa välillä käymään...

No eipä kyllä Muskelifoorymin jutut paljoo näistä eroa. huoh...

Ketju täynnä pakkislaisia, jotka kauhistelee tekniikkaa, mutta silti mun pitäisi etsiä perustelut sille, miksi tekniikka on väärä. Yksikään kauhistelijoista ei näytä tietävän. Mitä tarkoittaa 380 kg paine, kun kg on massan yksikkö? Paljos on paineet, jos nostaa pyöreällä selällä 150kg? Paljos olis Joukolla paineet 360 kilolla? Se mitä keho tekee 50 kilolla ei tarkoita, että se tekee suhteessa painoon saman 150 kilolla.

No eikö se oo jo moneen kertaan selitetty miksi ei saa pyöreällä selällä nostaa

Ensin sinulle selitetään kuinka paljon isompi paine syntyy välilevyille pyöreällä, kuin suoralla selällä josta voi jo päätellä sen suurentavan riskiä vammoille, ja nyt kyseenalaistat jotain paineen ja massan yksikköjä wtf!? Koittamalla selviää kestääkö ne välilevyt kauhean kauan jos nostetaan kissanselällä ;)

Jos kiinnostaa tarkemmin niin sitten vaan etsimään tarkempaa infoa. Suurimmalle osalle riittää että tietää miten asia on. Kun asiantuntijat mitkä on perehtyneet asiaan, kuten Zatsiorsky ja McGill, kertovat että homma on näin, niin se riittää.

Käytin ite vähän aikaa noiden mittaustestien etsimiseen. Tuossa yksi missä 20kg nostaminen pyöreällä selällä 2.3 MPa ja sama kuorma "koulussa opetetulla tavalla" 1.7 MPa.

http://www.fonar.com/news/061206.htm

Round Back Deadlifts
Tuossa juttua pyöreällä selällä vetämisestä. Pääpointti on se että kumpaankin suuntaan extreme taivutus on huono ja selän pitää pysyä "neutral zonella".

Jos kiinnostaa tarkemmin niin sitten vaan etsimään tarkempaa infoa. Suurimmalle osalle riittää että tietää miten asia on. Kun asiantuntijat mitkä on perehtyneet asiaan, kuten Zatsiorsky ja McGill, kertovat että homma on näin, niin se riittää.

Jos sinä vain uskot, mitä jotkut auktoriteetit sanovat, niin se ei ole tietoa. Se on vain uskoa. Kun sinulle riittää pelkkä usko, niin sinun uskottavuutesi murenee minun silmissäni.

Jos sinä vain uskot, mitä jotkut auktoriteetit sanovat, niin se ei ole tietoa. Se on vain uskoa. Kun sinulle riittää pelkkä usko, niin sinun uskottavuutesi murenee minun silmissäni.

Pienelle lapselle riittää se usko, että pistorasiaa ei sorkita, koska iskä sanoi sen olevan huono juttu. Hänen ei vielä tarvitse TIETÄÄ kaikkien eri aineiden konduktiivisuusarvoja tai suurten läpikulkevien sähkövirtojen vaikutuksista elimistössä. Lapsi ei ole uskottava, ehkei, mutta hän oli fiksu kun tajusi kuunnella viisaampiaan.

Sitten on tietysti sellaista 'tietoa', joka liittyy usein rahan tai muun vastaavan oman hyödyn tavoitteluun. On sellaisia narsisteja ja kusettajia, jotka ovat keksivinään jotain maailmaa mullistavia teorioita ja laitteita, jotka koittavat saada lyömään läpi. Se on tyhmä, joka sellaista autokauppiasta uskoo ilman mitään kritiikkiä.

Varmaan luit jo nuo jutut, jotta sinun ei tarvitse enää haastaa riitaa?

No kaikkihan on lopulta pelkkää uskoa. Et sä voi tietää että Suomen korkeus Utsjoelta Hankoon on 1157 km jos et ole itse mitannut. Sun on pakko uskoa viisaampia. Sama juttu tässäkin. Miksi ei voi uskoa jos asiaa on kuitenkin tutkittu? Mä taas en voi uskoa silmiäni että joku voi olla näiden todisteiden edessä eri mieltä.

On kyllä aika huono vertauskuva verrata pientä lasta ja pistorasiaa aikuiseen mieheen ja voimailuliikkeeseen, tuota voisi sanoa jo melkein argumentaatiovirheeksi. Itse oon kans sitä mieltä että kannattaisi rohkeasti ajatella omillakin aivoilla näitä treenijuttuja eikä uskoa sokeasti mitä vaikkapa Pakkiksella kerrotaan.

On kyllä aika huono vertauskuva verrata pientä lasta ja pistorasiaa aikuiseen mieheen ja voimailuliikkeeseen, tuota voisi sanoa jo melkein argumentaatiovirheeksi. Itse oon kans sitä mieltä että kannattaisi rohkeasti ajatella omillakin aivoilla näitä treenijuttuja eikä uskoa sokeasti mitä vaikkapa Pakkiksella kerrotaan.

Pistorasiaa sörkkivä lapsi ja häntä opastava vanhempi. Mavea repivä ammattikoulun Kalle ja tekniikan tohtori, joka laskee alaselkään kohdistuvien paineiden arvoja. Aika hyvinhän noi natsaa kun puhutaan älyn tasoeroista :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom