Maastaveto: nopea liike toistojen välissä lattiaa koskettamalla vai pysäytys?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 113872
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mitäs mieltä muuten olette siitä, että painot ei kosketa lattiaa, vaan otetaan hipasulla uus toisto. Itse mietin, että oiskohan kyseinen metodi paras selkävaivaiselle vai mikä.

No perustelehan miksi tuo sun tyyli on selkävaivaiselle jotenkin parempi? Itse lähtisin kyllä siitä, että mahdollisimman paljon happea--> parempi paine vatsaontelossa--> enemmän tukea lannerangalle--> turvallisempi. Ja yläasennossa raudat käsissä et todellakaan saa samalla tavalla keuhkoja täyteen kuin kuoletuksella.

No perustelehan miksi tuo sun tyyli on selkävaivaiselle jotenkin parempi? Itse lähtisin kyllä siitä, että mahdollisimman paljon happea--> parempi paine vatsaontelossa--> enemmän tukea lannerangalle--> turvallisempi. Ja yläasennossa raudat käsissä et todellakaan saa samalla tavalla keuhkoja täyteen kuin kuoletuksella.

Sillä mietin vain, että ei tarvitsisi käyttää niin isoja romuja.

Kyllä minulle toimii paremmin touch and go tyylinen maastanosto voimaharjoitteluun paljon paremmin kuin kuolletuksella tehty. Pitkään yritin siirtyä kuolletukseen jonka seurauksena sarjapainot tippuivat dramaattisesti ja maksimivoiman kehitys hidastui huomattavasti. Irrotuksessa minulla ei ole ikinä ollut ongelmia varmaan koska teen paljon maastavetoa korokkeelta apuliikkeenä. En pompauta painoja alhaalta vaan pidän tangon koko ajan hallinnassa ja kosketan maata. Hapet voi ottaa hyvin liikkeen yläasennossa ja puhaltaa ulos ylös mentäessä hitaasti. Richard Hawthorne:lta oppinut paljon tähän tekniikkaan liittyen:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Minulla tulee alaselkä kipeäksi jos lasken tangon vauhdikkaasti maahan. Tärähtää se tanko niin kovaa. Pitäisikö puristusta tangosta hellittää alaslaskuvaiheessa tai jopa aukaista kämmenet kokonaan ja antaa tangon ihan reilusti tippu loppumatka vapaasti?

Minulla tulee alaselkä kipeäksi jos lasken tangon vauhdikkaasti maahan. Tärähtää se tanko niin kovaa. Pitäisikö puristusta tangosta hellittää alaslaskuvaiheessa tai jopa aukaista kämmenet kokonaan ja antaa tangon ihan reilusti tippu loppumatka vapaasti?

Itsellä on ollut samaa ongelmaa, kun raudat on luokkaa liikaa. Silti tekisin alaslaskun rauhassa, etenkin jos sä sarjaa teet. Keskikroppa kiittää, kun kontrollissa tekee alusta loppuun vedon.

En ymmärrä miks tästäkin pitää vääntää kättä. se mikä toimii toiselle ei toimi välttämättä toiselle. Kokeilkaa ja hakekaa se oma tyyli, ihan turha siitä on täällä jauhaa kumpi tyyli parempi. Toinen tykkää tyttärestä ja toinen.. Ja sitä rataa.

En ymmärrä miks tästäkin pitää vääntää kättä. se mikä toimii toiselle ei toimi välttämättä toiselle. Kokeilkaa ja hakekaa se oma tyyli, ihan turha siitä on täällä jauhaa kumpi tyyli parempi. Toinen tykkää tyttärestä ja toinen.. Ja sitä rataa.

Luultavasti siksi että toinen tyyli kehittää paremmin voimaa ja toinen lihasta. Hyvähän se on tietää kumpi toimii paremmin omia tarkoituksia varten.

hipaisumave

En oikein ymmärrä miksi maastaveto pitäisi pysäyttää alhaalla ja jokainen veto ikäänkuin aloittaa alusta. Eihän penkissäkään tankoa lasketa rinnalle lepäämään. Itse vedän sarjan siten, että painot hipaisevat maata ja joskus saattavat jäädä jopa sentin parinkin irti. Tämä on minun mielestä (minulle) hyvä siksi, että keskikroppa pysyy tiukkana pakettina koko sarjan ajan, joka on tärkeää välilevyn pullistuman takia. Väläri oikkuilee meikäläisellä heti, jos yrittää tehdä pysäytysnostoina, jolloin herkemmin keskivartalon tiukkana pito herpaantuu.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En oikein ymmärrä miksi maastaveto pitäisi pysäyttää alhaalla ja jokainen veto ikäänkuin aloittaa alusta. Eihän penkissäkään tankoa lasketa rinnalle lepäämään. Itse vedän sarjan siten, että painot hipaisevat maata ja joskus saattavat jäädä jopa sentin parinkin irti. Tämä on minun mielestä (minulle) hyvä siksi, että keskikroppa pysyy tiukkana pakettina koko sarjan ajan, joka on tärkeää välilevyn pullistuman takia. Väläri oikkuilee meikäläisellä heti, jos yrittää tehdä pysäytysnostoina, jolloin herkemmin keskivartalon tiukkana pito herpaantuu.

Siksi koska nosto lähtee kuolleesta tilasta ilman venytysrefleksiä niin kuolettamalla saadaan kaikilla toistoilla treenattua sitä kuollutta nostoa. Paineet saan ite paremmin kuolettamalla. Vaikka ite olen sitä mieltä että stoppaamalla kannattaa treenata mavet ja samojen lihasten reversal strengthiä treenataan sitten kyykyillä, niin en nykyään rupea kellekkään suosittelemaan yhtä tai toista. Kaikkien pitää ite kokeilla ja päättää miten tekee.

Yli 400 kg vetäjiä on niin kuolettamalla vetäjiä kuin pomputtajiakin.

Itsellä just päinvastoin. Jos yritän tehdä maven tai kulmasoudun jatkuvana liikkeenä ilman kuoletusta, niin jo 2. toiston jälkeen alkaa alaselkään muodostua kivulias paine. Koskaan ei ole selkää diagnosoitu, mutta luultavasti on kyse samasta vaivasta, kuin sinulla. Joudun tekemään soudutkin kuolettamalla lattiaan siksi, että jo jollain 50 kg:lla tehdessä toi jatkuva liike on ihan myrkkyä selälle. Tuntuu, että selkäranka ikäänkuin "roikkuu" ilmassa, vailla kunnollista tukea.

Kun toistot soudussa tekee kuolettamalla, pystyn lukitsemaan alaselän liikkumattomaksi, ei pelkästään vatsalihasten avulla, vaan myös pakarat ja takareidet osallistuvat liikkeen stabilointiin osana liikeketjua, joka alkaa lattiasta. Samalla tavalla, kuin jos maven tekee kuolettamalla. Myös mavessa selkä alkaa itsellä kremppamaan jo lämppäreissä, jos paineita ei ota joka toistoon erikseen.

Off topic, itsellä meni alaselkä viime treenistä jumiin, kun tein hauiskääntöä tangolla 40 kg:lla. Nojasin vähän liikaa taakse. Tämä vaan esimerkkinä siitä, että jos selkä on ottanut tarpeeksi paljon osumaa vuosien aikana, niin siihen ei paljon vaadita, että sen saa tosi pienellä fuskaamisella pahaan jumiin. Ja jatkuvalla liikkeelä tehtyä mavea tai soutua on oikeasti paljon vaikeampi kontrolloida, kuin stopeista tehtynä, ainakin omalla kohdalla. Ihmisethän ovat erilaisia, mitään yhtä oikeaa totuutta tuskin on olemassakaan, joka pätisi joka tilanteessa kaikkien kohdalla.

Tulin juuri ajatelleeksi sitä, että jos maven tekee jatkuvana liikkeenä, mutta kuitenkin pelkällä kosketuksella ilman pomppua, niin teoriassahan selkä tekee siinä 2x enemmän duunia, kuin kuolettamalla. Tämä siksi, että jos liikkeen tekee jatkuvana, niin pomputtelun välttämiseksi tuossahan on käytännössä pakko jarruttaa liikkeen negatiivista vaihetta ihan älyttömästi verrattuna kuolettamiseen, jossa painot voi käytännössä rysäyttää maahan.

Mutta asia taitaa kuitenkin olla näin vain teoriassa. Käytännnössä veikkaan, että kukaan ei omaa sellaista itsekuria ja lihaskontrollia, että pystyisi tekemään em. tyylillä, ja silti käyttämään isoja rautoja. Siis käyttämään isoja rautoja ilman, että rauta alkaa viedä vetäjää, ja sarjan jatkuessa joka toisto on aina edellistä rumempi.

Teen yleensä pieneltä korokkeelta.
Pystyy tekemään täysimittaista liikettä ilman että paino kolahtaa välillä lattiiaan.

Tulin juuri ajatelleeksi sitä, että jos maven tekee jatkuvana liikkeenä, mutta kuitenkin pelkällä kosketuksella ilman pomppua, niin teoriassahan selkä tekee siinä 2x enemmän duunia, kuin kuolettamalla. Tämä siksi, että jos liikkeen tekee jatkuvana, niin pomputtelun välttämiseksi tuossahan on käytännössä pakko jarruttaa liikkeen negatiivista vaihetta ihan älyttömästi verrattuna kuolettamiseen, jossa painot voi käytännössä rysäyttää maahan.

Mutta asia taitaa kuitenkin olla näin vain teoriassa. Käytännnössä veikkaan, että kukaan ei omaa sellaista itsekuria ja lihaskontrollia, että pystyisi tekemään em. tyylillä, ja silti käyttämään isoja rautoja. Siis käyttämään isoja rautoja ilman, että rauta alkaa viedä vetäjää, ja sarjan jatkuessa joka toisto on aina edellistä rumempi.

Ja mikä on mavessa sen hitaan negatiivisen osuus suhteessa painoihin ja sitä kautta selän tekemään työhön? Väitän, että kuolettamalla raskaampi ja ennenkaikkea turvallisempi.

Sun pitää kokeilla kumpi on raskaampi tapa tehdä.. Pistät tarpeeksi rautaa tankoon ja kokeilet molemmilla tavoilla, sillähän se selviää.

Ite oon kyllä kuolettamisen kannalla. Kun ottaa jokaisen toiston tavallaan ykkösenä maasta, niin kyllä se itelle on ainakin paljon raskaampi tyyli nostaa kuin että painot olisivat jatkuvassa liikkeessä. Toisekseen en edes uskalla tehdä tuolla toisella tavalla, kun ei pysy keskivartalo tiukkana pakettina.. nii ja IMO! :D

kuolettamalla raskaampi ja ennenkaikkea turvallisempi.
Tämä

Sama periaate toimii myös muissa liikkeissä: kyykyn box variaatiot, penkin lattia/pinna/stoppi/yms variaatiot, pendlay soutu, yms.
Oikeasti hipaisu-tekniikkaa ei kyllä isoilla romuilla missään näe. Pompulla vaan saa isommat romut sarjoihin, missä taas mielestäni parempi vaihtoehto on tehdä stopilla mutta ottaa kumit käyttöön niin saa lisää kuormaa loppuvaiheeseen jos oikeasti tavoitteena on kuormittaminen.

Jos oikeasti haluaa sen venytysrefleksin siihen vetoon niin, silloinkin parempi tehdä vaikka romanialaista pukin päältä oman liikkuvuuden mukaiseen syvyyteen. Liike kohdistuu silloin siihen takapakkiin, missä on myös jotain mihin venytysrefleksi sopii.

En pomputa ikinä maastanostosta, enkä tee sitä ikinä niinkään, että jättäisin muutaman sentin vajaaksi lattiasta. Jokaisella toistolla paino lattialle, pieni paussi, uudet paineet ja uusi toisto = hyvä. Haluan treenata maastanostoa, en hajoittaa selkääni, siksi noin.

Pitäiskö tästä nyt keskustelusta osata päätellä yhtään mitään? Itse tehny maastavedon mahd suorilla jaloilla ja silleen että painot käy lähellä maata riippuen miten perse venyy kyseisenä päivänä. Mutta en tiennyt että se olisi raskaampi jos ne painot käyttää lattialla. Käy kyllä järkeen koska se alkuhan siinä on raskain. Huijannut näköjään itseänikin. Toisaalta painot nousee joka tapauksessa enkä kisoihin ole ikinä lähdössä että onko sillä loppujen lopuksi mitään väliä. Se tuntuu myös hyvältä ku koko ajan on äijä jännityksessä, ehkä laiskuuttaa, ehkä vain siksi että se tuntuu hyvältä. Tärkein syy ja se miksi tänne vastaan on se että haluan toki pitää selän kunnossa ja moni väittää että se painot maahan asti ois helpointa selälle. Jos niin on niin ehdottomasti vaihdan tyyliä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom