Maastaveto - Kehonrakennus

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Rauta Rane sanoi:
Eihän tämmöisestä asiasta kannata väitellä,mutta minun mielipiteeni on että jos haluaa todella ison ja vahvan selän niin on tehtävä maastavetoa koska se on se "kuninkuusliike" selälle,mutta kyllä tietenkin kulmasoudulla ja taljoillakin saa lihaa selkään ja ovat hyvänä lisänä mavelle.

Maastaveto tuo nimenomaan sitä IMHO välttämätöntä yleisvahvuutta selälle ja jaloille, jotka taas mahdollistavat muunkin lihaksiston kehittymisen vahvan rangan ympärille.

Kyllä siihen taloonkin ne perustukset eka rakennetaan, eikä seinäkerrallaan. :D

Manala sanoi:
Kyllä siihen taloonkin ne perustukset eka rakennetaan, eikä seinäkerrallaan.
Olen nyt reilun vuoden käynyt salilla ja mielestäni kehitys alkoi vasta sitten kun otin n. 8 kk sitten maven ja kyykyn ohjelmaan mukaan. Massaa ja voimaa alkoi vasta sitten kertymään. Toki siihen auttoi tiedonkin lisääntyminen ruokailusta yms. Vedän polven alapuolelta eli painot ei käy maassa välillä, yleensä selkätreenin viimeisenä liikkeenä 1xlämppäri + 2x6. Selkä ja jalkatreenin välillä on riittävästi päiviä joten teen molemmat samassa kierrossa.

kuula kiekkola sanoi:
Peruskysymykseen:
Aikoinaan kultaisella -70 ja -80-luvuilla muistan kehonrakentajien välttäneen maastavetoa, koska kehonrakennuksessa on kyse paitsi massasta, myös symmetriasta. Maastavedon katsottiin kehittävän tasapaksuja patukoita ja yleisön ja tuomariston ihailema v- malli katosi vartalosta jos maastavedolla vahvisti keskikroppaa liikaa -- en tiedä onko ihanne muuttunut? :thumbs:

Ei pitäisi ainakaan alle 350kg vetotuloksilla olla ongelmia tuon V mallin menetyksen kanssa.

http://www.kpfitness.fi/timovilponen/isoselusta.jpg

neutraali sanoi:
Vetelet pikkuisen polven alapuolelta tankoa ylös niin ottaaa tosi hyvin takareiskoihin, eli kun lasket tangon niin sitten kun se on mennyt pikkuisen polven alapuolelle(samalla työnnät persettä hieman taakse päin) ja siitä ylös.

Vähän tällainen on se mun "SJMV", mulla kun ei toi liikkuvuus riitä jalat suorina tekemään. Mutta hyvin tuntuu ottavan takaresiin ja ihan mukavasti myös pakaroihin ja alaselkäänkin.

Ainut syy miksi maastavetoa on olla tekemättä on se kun se on kovasti reenatessa vittumainen liike. Sama koskee vapaa tangolla tehtyä kyykkyä. Jos joku jättää sen liikkeen poijes syynä on joko Ei osaa tehdä sitä tai sitten on vaan niin laiska ettei viitsi "ajatella" ja opetella kuinka se tehdään. Eikä se veto keskiroppaa kasvata. näkyyhän se jo vilposenkin vyötäröstä harvalla on kapeempi vyötärö. äijähän on kuitenkin tainut parhaillaan vetää 3*340kg jos en aivan väärin muista.

fullpower sanoi:
Ainut syy miksi maastavetoa on olla tekemättä on se kun se on kovasti reenatessa vittumainen liike. Sama koskee vapaa tangolla tehtyä kyykkyä. Jos joku jättää sen liikkeen poijes syynä on joko Ei osaa tehdä sitä tai sitten on vaan niin laiska ettei viitsi "ajatella" ja opetella kuinka se tehdään.
En nyt menisi ihan noin kylmästi yleistämään, esimerkiksi itse yritin saada kyykyn toimimaan usean vuoden ajan (venyttelin akillesjänteitä ja takareisiä jopa tunnin päivässä jotta pystyisin kyykkäämään mahdollisimman pystyssä syvälle) enkä siltikään saanut sitä ikinä ottamaan mihinkään muualle kuin takareisiin, perseeseen ja alaselkään.

Vaihdoin sitten vihdoin viimein etukyykkyyn, joka alun tekniikkavaikeuksien jälkeen osoittautuikin monta kertaa paremmaksi etureisiliikkeeksi kuin takakyykky. Nyt jälkikäteen vituttaa vain, etten tajunnut irrottautua tuosta absoluuttisesta ajattelutavasta ("kyykkyä on pakko tehdä jos haluaa isot reidet") vuosia aiemmin koska takakyykky ei yksinkertaisesti toiminut mun välityksillä kehonrakennusliikkeenä.

Tästä syystä ärsyttääkin nykyisin lukea tällaisia ehdottomia lausuntoja jostakin liikkeestä, koska samanlaisten kirjoitusten vuoksi löin päätäni seinään takakyykyn kanssa 4 vuotta.

Hulkki sanoi:
Tästä syystä ärsyttääkin nykyisin lukea tällaisia ehdottomia lausuntoja jostakin liikkeestä, koska samanlaisten kirjoitusten vuoksi löin päätäni seinään takakyykyn kanssa 4 vuotta.

Noh paljoonko sait hilattua ne kyykkypainot? Jos treeni on järkevää ja ruokaa riittävästi niin kai siitä nyt 4 vuodessa voimaa kertyi jonnekin 220-240kg sarjapainoihin?? Jos tuonne pääsit ja reidet ei kasvaneet niin sitten uskon että liikkeessä on ollut vika lihaksen kasvamisen suhteen :D

Jos taas olet pumppaillut tuntumalla jollain 140kg sarjoilla niin en yhtään ihmettele...

Fatso sanoi:
Noh paljoonko sait hilattua ne kyykkypainot? Jos treeni on järkevää ja ruokaa riittävästi niin kai siitä nyt 4 vuodessa voimaa kertyi jonnekin 220-240kg sarjapainoihin??
Voi lollo, jotta mä saisin otettua sarjaa 220-240 kilolla pitäisi ykkösen olla lähemmäs 350 kg. Mulla on nimittäin aina ollut melkoinen ero maksimiykkösen (räjähtävä suoritus) ja sarjapainojen (kontrolloituja suorituksia) välillä: esimerkiksi 17-vuotiaana, kun otin helpon ykkösen 200 kilolla syväkyykystä (varusteina vyö ja Rehband-polvilämmittimet) sain 140 kilolla pari tuskaista 4 toiston sarjaa.

Fatso sanoi:
Jos taas olet pumppaillut tuntumalla jollain 140kg sarjoilla niin en yhtään ihmettele...
150 kilolla tein tänä keväänä 20 toiston sarjan syväkyykkyä. Eikä se ole varmasti sinulle mikään kova tulos, mutta tuntien oman paskan sarjakestävyyteni olen siihen jotakuinkin tyytyväinen.

Hulkki sanoi:
En nyt menisi ihan noin kylmästi yleistämään, esimerkiksi itse yritin saada kyykyn toimimaan usean vuoden ajan (venyttelin akillesjänteitä ja takareisiä jopa tunnin päivässä jotta pystyisin kyykkäämään mahdollisimman pystyssä syvälle) enkä siltikään saanut sitä ikinä ottamaan mihinkään muualle kuin takareisiin, perseeseen ja alaselkään.
.

TArkoitin kirjoituksellani sitä. että turvaudutaan heti hackiin, smithiin jos ei etu- taikka taka kyykky suju. Itse olen niin itsepäinen ihminen että jos en jotain osaa se opetellaan vaikka väkisin jollain tavalla. Olen reenannut 7 vuotta enkä osaa takakyykkyä vieläkään kunnolla. ehkä se vie sen toiset seitsemän vuotta ,mutta joskus sen vielä opin. Tuohon reisien kasvuun en ota mitään kantaa takakyykyn suhteen kun se on niin paljon siitä kiinni miten sen tekee / miten kukakin sen pystyy tekemään että se ottaa etureisiin. Miten teit sen takakyykyn?(sinäkin olen niin pitkä jalkanen kaveri että varmasti takakyykyllä on ongelmia saada etureisiin tuntumaa) Itsekkään en pysty kapealla takaa kyykkäämään(syvään) ilman kyykkykenkiä ja silti pitää olla lankku kantapäitten alla ja tanko aivan niskassa. Ilman lankkua kovat sarjat tahto kaikki kaatua eteen ja kun tietyssä syvyydessä pohkeitten liikkuvuus rupes jarruttaa vastaan niin takapuoli karkasi liian taakse. Eli täysi tekniikka virhe/liikkuvuus ongelma. Itsekkin olen suhteellisen pitkä koipinen ,mutta saan sillä kyllä etureidet kipeiksi jos vain haluan tuolla lankulla/niska kyykky systeemillä. Teen sitä edelleen etukyykyn kanssa apuliikkeenä leveämmän kyykyn ohessa.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Kyllä kuuluvat. Maastaveto on erittäin tehokas liike esim. selälle ja jaloille

Olisin taasen ottamassa mavea takaisin treenikuvioihin ja kysyisinkin mielipidettänne seuraavasta asiasta. Treeni on 3-jakoinen joka vedetään viikossa 6 kertaa läpi. Kannattaisiko mavea tehdä kaksi kertaa viikossa joka toinen viikko vai kerran viikossa joka toinen viikko. Mavea korvaavana liikkeenä toimisi T-soutu ja muut selkäliikkeet olisivat alatalja ja ylätalja. Alataljan tilalla ehkä myös kulmasoutu tangolla.

Olisin taasen ottamassa mavea takaisin treenikuvioihin ja kysyisinkin mielipidettänne seuraavasta asiasta. Treeni on 3-jakoinen joka vedetään viikossa 6 kertaa läpi. Kannattaisiko mavea tehdä kaksi kertaa viikossa joka toinen viikko vai kerran viikossa joka toinen viikko. Mavea korvaavana liikkeenä toimisi T-soutu ja muut selkäliikkeet olisivat alatalja ja ylätalja. Alataljan tilalla ehkä myös kulmasoutu tangolla.

Itsellä oli saman tapainen juttu aikoinaan kun oli kahtena päivänä viikossa selkä, niin tein sitten itse sillä tavalla että tein vaan kerran viikossa maven ja apuliikkeet, ja toisena päivänä vaan apuliikkeet.:)

Missä vika, kun aloitin eilen maven ja alaselkä tuli illalla todella kipeäksi, ja on vielä tänäänkin ollut sitä, mutta ei niin pahasti. En tehnyt edes kovin isoilla painoilla, enkä vetänyt sarjoja loppuun 3x6.

Onkohan vika tekniikassa, vai viekö tuo vaan aikansa tottua?

Missä vika, kun aloitin eilen maven ja alaselkä tuli illalla todella kipeäksi, ja on vielä tänäänkin ollut sitä, mutta ei niin pahasti. En tehnyt edes kovin isoilla painoilla, enkä vetänyt sarjoja loppuun 3x6.

Onkohan vika tekniikassa, vai viekö tuo vaan aikansa tottua?

Jos kyseessä on ihan vaan lihaskipua, se on ihan normaalia ekoilla kerroilla. Jos taas särky on hermoperäistä/selkä on jumissa on syytä katsoa, onko tekniikka varmasti kunnossa. Maastavedon tekniikkaa ei voi koskaan hioa liikaa, oma selkä meni paskaksi yhdellä vetokerralla.

Eikö lihaskipu ole normaalia muuten kuin ekoilla kerroilla mavetellessa?

Eikö lihaskipu ole normaalia muuten kuin ekoilla kerroilla mavetellessa?
On toki, mutta omalla kohdalla sitä ei esiinny kun taukojen jälkeen. Tosin ei mulla esiinny lihaskipua muissakaan liikkeissä jos ei ole ollut taukoja.

Oli vähän hämäävä siis tuo kirjotus, eli ei siis lihaskipu ole pahasta.

Ite vedän sen verran hooceesti et paikat ain muutaman päivän kipeet treenist :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom