Maastaveto - Kehonrakennus

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
fish sanoi:
Aika hapoille taitaa mennä jos noin kauan pitää ilmassa. Ja 6 toiston sarjaankin menee 30min-tunti...

:D *pilkunnussija*

Jeps jotain tollasta :lol2:, ei saatana taas on kirjoteltu vähän väsyneenä...
makew-suomi sanakirjasta:
min.=cm

Maastaveto leveällä otteella..

Pitääkö muiden mielestä paikkansa, et leveämpi ote maastavedossa on hyväksi jos miettii leveetä selkää? Joskus luin jostain bodaus lehestä tjn...et Jouni ja Juhani Herranen ottaa selkään leveyttä leveellä otteella maastavedossa :D

Oma mielipide on, et kyllähän levee ote eri tavalla venyttää selkää, kuin kapeampi.

Pitäs kokeilla joskus leveämmällä otteella.

t.Juha

Dopey sanoi:
Nikamia nirhaavia vedon variantteja ovat ne, missä painot pompautetaan laittiasta uudelleen ylös koko ajan paineet päällä. Itse en suosittelisi näitä ilmavetojakaan. Turvallisempaa on antaa painojen laskea aika vauhdilla lattiaan ja jäädä siihen, ottaa rauhassa uudet paineet ja puristaa romut ylös ilman alkutempaisua.

Olen samaa mieltä. Jos tehdään esim. kovia kolmosia maastanostossa voimanhankintamielessä (miksei pidemmissäkin sarjoissa) voi toistojen välillä nousta ylös, vetää henkeä ja ottaa alkuasento ja paineet uudelleen. Näin saa myös tekniikkaa hiottua ja myöskin saa paineet kunnolla päälle, sillä joskus kovissa sarjoissa voivat paineet "karata", jos ala-asennossa menee liian kauan.

Tuntui aika hyvälle tekniikalle, kun kokeilin viimeksi
:rock: (vedän siis sumo-tyylillä).

Toistaseksi en ole nähnyt syytä ottaa maastavetoa ohjemaani, jalat ja selän treenaan samana päivänä ja ilman mavea olen vajaassa parissa vuodessa saanut molempiin voimaa ja näköä. Vaihtelu kuitenkin virkistää ja mavea on tarkotus hivutella tässä..

Vuoriviikoin selkä/takareisipäivänä joko mave tai sjmv. Syy: kun ei siitä perusmavesta oikein uskalla luopuakaan. Ja onhan se kivaa välillä vähän agreilla . :evil:

ad3bisi sanoi:
Toistaseksi en ole nähnyt syytä ottaa maastavetoa ohjemaani, jalat ja selän treenaan samana päivänä ..

On vissin melko rankka reenipäivä? Kropan suurimmat lihasryhmät samana päivänä! :whip:

Samoilla linjoilla olen Hulkin kanssa tuon maven tekotavan suhteen.
Ja mave kuuluu ohjelmaan joka toinen viikko. Muuten menee selka niin tukkoon etta ukko on kuin rautakanki.
Ottaa vaan pattiin kun talla perkeleen salilla missa kayn ei saa kayttaa mankkua. :evil:
Ja vetoremmeja en halua opetella kayttamaan.
Mutta mave on ehdottomasti loistava liike!

Jotkut vetää, jotkut ei. Mun mielestä sopii kehonrakennukseen eittäin hyvin fiksusti käytettynä. Itse koitan tehdä joka toinen vko selkätreenissä. Jos on ongelmia saada paksuutta selkään ja epäkkäisiin kokoa. Ja vetoja ei ole vedetty, niin turha tulla itkemään, ettei liha tartu.
Se korvaa myöskin kaikki nää alaselän pelleilyliikkeet telineissä, jos se vemputus vituttaa.

Onkohan tuo vyötärön paksuuntuminen vedon takia ihan urbaania legendaa ja aiheetonta paranoiaa? Alkuaikojen bodarit oli usein myös voimanostajia eikä esim. Sergio Olivan (joka kilpaili myös painonnostossa) V:ssä ole paljoa vikaa. Arska ja Franco vetelivät myös isoja rautoja (700 paunaa mainosti Artsi Kvartsinikkari haastattelussa vetävänsä).

Itse olen vetänyt maasta viimeiset 10 vuotta keskimäärin vähintään kerran viikossa kun välitykset sopii tuohon liikkeeseen ja mulla on aina ollut todella kapea vyötärö eikä se mihinkään ole tuosta kasvanut. Lantio onkin sitten melkein leveämpi kuin hartiat, mutta luustolleen ei kai kukaan mahda mitään.

No kasvattaahan se keskikehon lihaksia, mutta mielestäni kellään meistä ei ole huolta, että lihasta olisi jossain liikaa. Sitä on niin vaikea saada eristävillä liikkeillä hommattua pelkkiin olkapäihin ja hauiksiin, vaikka kuinka haluisi. Ja onko sillä Ronnie Colemanilla sitten niin leveä se keskivartalo, vaikka treenaa vetoa ainakin FLEX:in juttujen mukaan ihan normaalisti selkätreenissä. Ei sitä nyt kisadieetillä ehkä kannata energiaansa tuhlata vetoihin, mutta kyllä sillä lihaa saa ympäri kroppaa massakaudella. Niin ja luuthan eivät vedossa veny mihinkään. Sitä en tiedä muuttaako sellaine hirveä läskikondis luustoa jotenkin epäatleettisemmaksi. Käsittääkseni kaikki tollaiset treenillä saatavat luuston muutokset on höpön höpön paskaa....

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
En jaksanut aloittaa uutta postia kysyäkseni asiaani, joten pistin tänne tän.
Kysymykseni koskee tuota maastavedon tekniikkaa ja lähinnä sen intensivitteettiä. Miten maastaveto kannattaisi suorittaa jotta se olisi mahdollisimman tehokas liike ns.kehonrakennusmielessä?
Itselläni tuli tuollainen "AHAA" elämys juuri äsken tunnilla ja ajattelin josko sitä mavea ei tarviisi tehdä kovia sarjoja yli 90% maximista 1-2 sellaista "voimalla ilmaan ja tiputus" tyyliin, vaan ottaisi jollain 60-80% panoilla hitaan noston ja hitaan laskun ilman pienintäkään lepovaihetta alaalla tai yläällä. Hengitys tapahtuisi siis täysin suorituksen aikana ja liike tehtäisiin 6-8 toiston sarjoina.
Itselläni ainakin juuri se selän vihlonta ja väsymys tulee juuri tuosta ei negatiivisella vaiheella alkavasta suorituksesta ja siitä (nopeasti laskettavasta EI tiputettavasta osasta). Liikkeestä tulisi näin sellainen hidas hissityylinen runkkaus jossa painot kävisivät juuri ja juuri siellä lattiassa ja nousisivat taas ylös suorille jaloille, ilman että selkä liikkuu yhtään.
Maximi painot olisivat siis ne joilla pystyt tekemään sen 6-8 toistoa ilman että selkää tarvitsee taivuttaa viimeisimmässäkään toistossa.

Mitäpä on ihmiset mieltä tästä visiosta.
Ps:huomenna selkäpäivä joten ajattelin ennen treeniä sitä kokeilla, kun mave ei muuten ohjelmaan nykyään kuulu.

Miten maastaveto kannattaisi suorittaa jotta se olisi mahdollisimman tehokas liike ns.kehonrakennusmielessä?

-Maastavetohan on tosi paljon jalkapainotteinen liike, jossa selkä pysyy suorana. Massaliikkeenä se on hyvä..mutta herkästi massaa tulee jalkoihin. Ainakin itselläni. Ja kyllähän sitä paksuutta selkään tulee samalla.

Mutta millään tavallahan tuo maastaveto ei ole selkää eristävä liike, että ei siinä mitkään latsit kyytiä saa.

Itse oon pitkään tehny maastavetoa ja nyt olen ajatellut että lopettaisin sen kokonaan. Ei se musta oo hyvä selkäliike...varsinkaan jos leveyttä haluaa. Ja pumppia selkään.

Kulmasoutua, alataljaa ja ylätaljaa vaan selälle ja selänojennusta...ainakin ite teen.

Silleen ei tuu jalkoihin ns liikaa massaa.

Muuten saattaa jossain vaiheessa käydä niin, että sulle tulee massaa kyllä nopeemmin maastavetoa tehdessä, mutta se massa kyllä tulee jalkoihin enemmän kuin selkään.

Et ite mieluummin panostan energiani selkätreeneissä ylläoleviin liikkeisiin, kuin et teen jossain vaiheessa selkätreeniä maastavetoa. Joka ottaa jalkoihin samalla. Kokonaisvaltainen kuin on.

Ja sit sun kalliilla ostamat protskut tehoo selkätreenin yhteydessä jalkoihin, jotka huutaa palautusjuomaa...samalla kuin selkä sitä tarvitsee.

Mut tää on vaan mun mielipide...siis kun ajatellaan kehonrakennusta.

Mutta eihän maastavetoa voi kun suositella semmoiselle, jolla ei kauheesti oo massaa...ja joka ehkä tarvitsis massaa jalkoihin ja selkäänkin. Joten mikäs sen parempaa kun mahd kokonaisvaltainen liike.

Mut muutenhan jalkatreenit on erikseen.....minusta.

t.Juha

Juha_79 sanoi:
Miten maastaveto kannattaisi suorittaa jotta se olisi mahdollisimman tehokas liike ns.kehonrakennusmielessä?

-Maastavetohan on tosi paljon jalkapainotteinen liike, jossa selkä pysyy suorana. Massaliikkeenä se on hyvä..mutta herkästi massaa tulee jalkoihin. Ainakin itselläni. Ja kyllähän sitä paksuutta selkään tulee samalla.

Mutta millään tavallahan tuo maastaveto ei ole selkää eristävä liike, että ei siinä mitkään latsit kyytiä saa.

Itse oon pitkään tehny maastavetoa ja nyt olen ajatellut että lopettaisin sen kokonaan. Ei se musta oo hyvä selkäliike...varsinkaan jos leveyttä haluaa. Ja pumppia selkään.

Kulmasoutua, alataljaa ja ylätaljaa vaan selälle ja selänojennusta...ainakin ite teen.

Silleen ei tuu jalkoihin ns liikaa massaa.

Muuten saattaa jossain vaiheessa käydä niin, että sulle tulee massaa kyllä nopeemmin maastavetoa tehdessä, mutta se massa kyllä tulee jalkoihin enemmän kuin selkään.

Et ite mieluummin panostan energiani selkätreeneissä ylläoleviin liikkeisiin, kuin et teen jossain vaiheessa selkätreeniä maastavetoa. Joka ottaa jalkoihin samalla. Kokonaisvaltainen kuin on.

Ja sit sun kalliilla ostamat protskut tehoo selkätreenin yhteydessä jalkoihin, jotka huutaa palautusjuomaa...samalla kuin selkä sitä tarvitsee.

Mut tää on vaan mun mielipide...siis kun ajatellaan kehonrakennusta.

Mutta eihän maastavetoa voi kun suositella semmoiselle, jolla ei kauheesti oo massaa...ja joka ehkä tarvitsis massaa jalkoihin ja selkäänkin. Joten mikäs sen parempaa kun mahd kokonaisvaltainen liike.

Mut muutenhan jalkatreenit on erikseen.....minusta.

t.Juha

(Aha !!)

Erinomainen liike kehonrakennukseen.
Aktivoi aika suurta osaa selän lihaksista + jalat

http://www.xs4all.nl/~bozo/Rug/Small/Rug 12 Deadlift 2.jpg
http://www.xs4all.nl/~bozo/Rug/Small/Rug 12 Deadlift.jpg

Kyllä oon myös mavetuksen kannalla, mitään tieteellistä pohjaa ei ole mutta voisin väittää että PAKKO sinne selkään on jotain tulla kun pitkät selkäfileet + epäkkäät (ja moni muu paikka) on niiiiin täydellisen tohjona kunnon mavesession jälkeen :kippis1:

Teinpä eilen mavea Hulkin kuvailemalla tyylillä. En siis eilen vielä ollut koko asiaa ajatellut, vaan se nyt kävi vahingossa. Olen kokeilemassa HD-tyyppistä juttua ja tein maastavedonkin melko puhtaalla tyylillä hitaasti, enkä laskenut lattiaan saakka. Eipä tullut selkä pahalla tavalla kipeäksi, ainoastaan lihakset ovat kipeät. Aikaisemmin olen tehnyt maastavedon niin, että olen suunnilleen pudottanut painot maahan ja siitä armottomalla nykäyksellä ylös. Tällaisen rytkytyksen jälkeen on alaselkä yleensä hieman vihlonut seuraavana päivänä.

Mitenkäs muuten toi maastaveto pitäisi tehdä oikeaoppisesti HD-tyylillä? Hidas nosto ja lasku aiheuttaa helposti tyylin hajoamisen, eli selkä ei pysy suorana tms. Myöskin hengitys on hankalaa, kun joutuu yläasennossa alkaa päästelemään ilmoja olos, minkä seurauksena selän kontrolli heikkenee entisestään.

Maven huonoja puolia tosiaan ovat tekniikan hajoaminen pidemmillä sarjoilla ja rasittaa niin moneen lihakseen, että toisen päivän treeni voi kärsiä. Ite oon tehnyt pidempiä sarjoja (8-12), mutta tanko on pakko käyttää jossain välissä maassa muuten itellä ainaki tekniikka menee perseelleen. Ja se tanko kannattaa aina rauhallisesti siitä maasta irrottaa eikä rykäistä.

Eipä kyllä mulla häiritse muita treenejä kun teen selän kanssa koska selkätreenin jälkeen 2pvä lepoa ja kierto alusta, siis ma: rinta-hauis, ti:jalat, ke: lepo, to: olkapäät-ojentajat ja pe selkä :kippis1:

Pitäiskö toi tanko laskee ihan maahan asti, vai siten että tanko menee juuri polvien alapuolelle ja sitten takas ylös? Ainakin Dorin Yatesin videossa tanko menee hikisesti polvien alapuolelle.

Jos tanko/painot vedetään ihan maahan asti, niin koukistetaanko ensin lantiosta (selkä suorana) ja sitten vasta lopussa koukistetaan polvia, vai tapahtuvatko kummatkin asiat samanaikaisesti?

Maastavetohan on kuninkuusliike selälle ja koko kropalle,tuo massaa ja voimaa ala-ja yläselkään,etu-ja takareisiin,pohkeisiin,epäkkäisiin,olkapäihin,hauiksiin ja forkkuihin.Ja fiilis on tosi hyvä kun oot tehny kunnon mave treenin,jos vastaavasti riuhdot jollain naisten taljalla 2x10 ja lähdet kotiin.

Rauta Rane sanoi:
Maastavetohan on kuninkuusliike selälle ja koko kropalle,tuo massaa ja voimaa ala-ja yläselkään,etu-ja takareisiin,pohkeisiin,epäkkäisiin,olkapäihin,hauiksiin ja forkkuihin.Ja fiilis on tosi hyvä kun oot tehny kunnon mave treenin,jos vastaavasti riuhdot jollain naisten taljalla 2x10 ja lähdet kotiin.
Voin lyödä vaikka pallini pantiksi että nää "naisten" talja liikkeet kehittävät selkää kehonrakennus mielessä huomattavasti paremmin kuin "kuningas" mave.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom