Miten maastaveto kannattaisi suorittaa jotta se olisi mahdollisimman tehokas liike ns.kehonrakennusmielessä?
-Maastavetohan on tosi paljon jalkapainotteinen liike, jossa selkä pysyy suorana. Massaliikkeenä se on hyvä..mutta herkästi massaa tulee jalkoihin. Ainakin itselläni. Ja kyllähän sitä paksuutta selkään tulee samalla.
Mutta millään tavallahan tuo maastaveto ei ole selkää eristävä liike, että ei siinä mitkään latsit kyytiä saa.
Itse oon pitkään tehny maastavetoa ja nyt olen ajatellut että lopettaisin sen kokonaan. Ei se musta oo hyvä selkäliike...varsinkaan jos leveyttä haluaa. Ja pumppia selkään.
Kulmasoutua, alataljaa ja ylätaljaa vaan selälle ja selänojennusta...ainakin ite teen.
Silleen ei tuu jalkoihin ns liikaa massaa.
Muuten saattaa jossain vaiheessa käydä niin, että sulle tulee massaa kyllä nopeemmin maastavetoa tehdessä, mutta se massa kyllä tulee jalkoihin enemmän kuin selkään.
Et ite mieluummin panostan energiani selkätreeneissä ylläoleviin liikkeisiin, kuin et teen jossain vaiheessa selkätreeniä maastavetoa. Joka ottaa jalkoihin samalla. Kokonaisvaltainen kuin on.
Ja sit sun kalliilla ostamat protskut tehoo selkätreenin yhteydessä jalkoihin, jotka huutaa palautusjuomaa...samalla kuin selkä sitä tarvitsee.
Mut tää on vaan mun mielipide...siis kun ajatellaan kehonrakennusta.
Mutta eihän maastavetoa voi kun suositella semmoiselle, jolla ei kauheesti oo massaa...ja joka ehkä tarvitsis massaa jalkoihin ja selkäänkin. Joten mikäs sen parempaa kun mahd kokonaisvaltainen liike.
Mut muutenhan jalkatreenit on erikseen.....minusta.
t.Juha