Maastaveto - Kehonrakennus

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ite saan hyvän tuntuman pukeilta vedettäessä, siten että nosto lähtee juuri polven alapuolelta. Ottaa koko selkään ja trapseihin. Hyvä liike, jos selkä kestää.

Bodarit yleensä välttävät tämän liikkeen sen keskivartaloa kasvattavan vaikutuksen vuoksi, mutta kuten jo todettu, moni sitä silti tekee. Eli "v-muodon" saavuttaminen voi hankaloitua jos tekee liikaa mavea/kyykkyä jne.

Posiitiivisia vaikutuksia on kuitenkin omasta mielestäni sen verran (hormoonituotannon kiihtyminen, yleisvoimaa rutkasti, "massa"liike) että mave on mukana treeniohjelmassa noin 1/2 vuodessa. :kippis1:

ehdottomasti mave kuuluu bodarin ohjelmaan! mielestäni mave on yksi peruselementti paksun selän kasvattamiseen...

mikäli jalat eivät ehdi palautumaan niin veto pukeilta (n.15-20cm) on oiva liike jossa saa juntata selän kasvuun...

Itse aloitin normaalin maven tekemisen selkätreenissä vasta pari kuukautta sitten, vaikkakin tein monta vuotta takareisille aina suorin jaloin vetoa.

Nyt olen täysin maven pauloissa, aivan loistava selkäliike. Teen liikkeen tosin kehopainotteisesti, eli ensimmäinen toisto otetaan lattialta mutta sen jälkeen tanko pysyy ilmassa koko sarjan ajan vaikka joskus se voikin toistojen välillä vahingossa tulla lattiaan asti. Siis melkein sama tyyli kuin Dorian Yatesilla Blood & Gutsissa, mutta tanko tuodaan alemmas - melkein lattiaan asti.

Tällä tavoin jännitys pysyy selällä koko ajan, paine ei purkaudu selkärangasta (jos lasken tangon lattialle toistojen välissä huutavat nikamat hoosiannaa seuraavan viikon ajan) ja painot pysyvät sen verran kurissa ettei homma mene egoiluksi.

Olen tosin omalla kohdallani huomannut, että mave kehittyy parhaiten kun sitä ottaa vain joka toinen viikko. Tämä soveltuu hyvin ohjelmaan, jossa on kaksi erillistä selkätreeniä:

1. Raskas treeni, jossa aloitetaan mavella ja siirrytään muihin isoihin vapaapainoliikkeisiin ja tehdään lyhyitä sarjoja isohkoilla painoilla voimapainotteisesti
  2. Pumppitreeni, jossa ei tehdä mavea vaan enemmän selkää eristäviä liikkeitä (taljat, tuetut soudut jne) pienemmillä painoilla, lyhyemmillä palautuksilla ja pidemmillä sarjoilla
Mave = ehdottoman arvokas liike myös kehonrakentajalle.

Jossain bodaus lehden numerossa tota pohdittiin kanssa, sanottiin myös että se on ainoa tapa saada paksut putket tuohon alaselkään... :eek:

Kyllä maastanoston voi tosiaan tehdä hyvin tuolla Hulkinkin kuvaamalla kehonrakennustyylillä ts. ilmastanostona, mutta itse teen maastanoston maasta (engl. Deadlift = kuolleen painon nosto). Oikeastaan kaikki huippuvalmentajat näyttävät suosittelevan maastanostoa nimenomaan maasta (muillekin kuin voimanostajille), koska silloin jokaiseen toistoon uudelleen asettautumalla useimpien ihmisten on helpompi pitää asento vakaana, lantio alhaalla ja selkä suorana, jolloin useammat lihasryhmät ovat tehokkaasti mukana ja selkä turvassa. Mutta pompotella ei saa.

Yleisesti ottaen lihasten jännityksen ylläpitäminenkin on tärkeää, mutta maastanoston kaltaisessa liikkeessä lattiallelaskun viemä jännitys kompensoituu hyvinkin em. eduilla. Mutta kyllä "maasta"noston voi tietysti pystyä suorittamaan verrattain tehokkaasti ja turvallisesti "ilmasta"nostonakin kunhan keskittyy tarkkailemaan koko ajan: lantio alhaalla, selkä suorassa.

Itsellä taitaa tuo suorin jaloin veto olla aika lähellä maastavetoa, jos määritelmänä on MAASTAveto, eli painot nostetaan maasta niin että selkä loppuasennossa on suorana ja lavat taakse vedettynä. Taloyhtiön salilla on halkaisijaltaan aika pienet levypainot ja lasken tuossa vedossa tangon suunnilleen säären puoleenväliin tai hiukan alemmas. Selkä on "aloitusasennossa" noin 90 asteen kulmassa. Jalat pidän polvesta vähän koukussa ja vedän tangon lähellä reisiä ylös. Ylhäällä vedän lavat taakse ja aloitan uuden toiston. Painot eivät koske maahan, mutta luulisin että tuollaiset halkaisijaltaan isommat yleensä saleilla olevat painot koskisivat. Ronnie tekee tuolla videollaan melkein samalla tapaa tuon vedon. Itse pidän painot aika pieninä (max. 120 kg), koska yritän saada tuon tuntumaan takareiskoissa.

Peruskysymykseen:
Aikoinaan kultaisella -70 ja -80-luvuilla muistan kehonrakentajien välttäneen maastavetoa, koska kehonrakennuksessa on kyse paitsi massasta, myös symmetriasta. Maastavedon katsottiin kehittävän tasapaksuja patukoita ja yleisön ja tuomariston ihailema v- malli katosi vartalosta jos maastavedolla vahvisti keskikroppaa liikaa -- en tiedä onko ihanne muuttunut? :thumbs:

132942.23209.gif

kuula kiekkola sanoi:
Peruskysymykseen:
Aikoinaan kultaisella -70 ja -80-luvuilla muistan kehonrakentajien välttäneen maastavetoa, koska kehonrakennuksessa on kyse paitsi massasta, myös symmetriasta. Maastavedon katsottiin kehittävän tasapaksuja patukoita ja yleisön ja tuomariston ihailema v- malli katosi vartalosta jos maastavedolla vahvisti keskikroppaa liikaa -- en tiedä onko ihanne muuttunut? :thumbs:

Valitettavasti näin on käynyt :itku:

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Quadzilla sanoi:
Ite saan hyvän tuntuman pukeilta vedettäessä, siten että nosto lähtee juuri polven alapuolelta. Ottaa koko selkään ja trapseihin. Hyvä liike, jos selkä kestää.

Ite oon joskus tehnyt myös tempaus otteella kyseistä liikettä...hyvä mutta aika rankka...niinkuin kuuluukin olla :)

armstrong74 sanoi:
Ite oon joskus tehnyt myös tempaus otteella kyseistä liikettä...hyvä mutta aika rankka...niinkuin kuuluukin olla :)
Jees, laitahan armstrong avatariksi selkäsi kuva, niin näkee ei-vipitkin minkälainen monsteri siellä kirjoittelee.
:rock:

Kyllä maastanosto leventää keskivartaloa, mutta en usko, että se olennaisesti V-muotoa tuhoaa kun se kuitenkin myös leventää yläselkää. Mielestäni kehityssuunta, jossa ainakin miesten bodauksessa hyväksytään leveämmätkin keskivartalot, on suotava. Ihmisen todellinen toiminnallinen voimalaitos on keskivartalo ja kai miesbodareidenkin jonkinlainen ihanne olisi näyttää voimakkaalta eikä miltään ampiaisvyötäröiseltä fitnessbeibiltä.

Quadzilla sanoi:
Jees, laitahan armstrong avatariksi selkäsi kuva, niin näkee ei-vipitkin minkälainen monsteri siellä kirjoittelee.
:rock:

Vielä tässä monsteri :david: No selkä on mulla paras lihasryhmä ja muutapa hyvää sit ei ookaan...pitää nyt tästä lähteä just hapon kans salille älyttömiä kinttuja treenaamaa :)

Sinuna kyllä menisin syksyllä jo kisoihin...mallikas ja lihaksikas oot ja jos kunnolla diettaat niin varmaan sen mitalin nappaisit ;)

MKM sanoi:
kai miesbodareidenkin jonkinlainen ihanne olisi näyttää voimakkaalta eikä miltään ampiaisvyötäröiseltä fitnessbeibiltä.
Yksi ampparivyötärö tänne, kiitos! Saat vaihdossa yhden kappaleen Gh-gutteja.

makew sanoi:
Kun liike tehdään jatkuvana(ei lasketa tanko joka toiston välissä maahan vaan jätetään 5-10 min. ylös lattian tasosta)

Aika hapoille taitaa mennä jos noin kauan pitää ilmassa. Ja 6 toiston sarjaankin menee 30min-tunti...

:D *pilkunnussija*

Tällä hetkellä teen pelkästään suorin jaloin vetoa jalkapäivänä, tuntuu ottavan aivan älyttömän hyvin takareisiin. Varsinaista mavea olen ainoastaan kokeillut joskus mutta nykyisellään se ei kyllä mahdu treeniohjelmaan kun jalat tuppaa olemaan sen verran väsyneet vielä jalkatreenistä. Pitää kyllä ehdottomasti kokeilla tota pukilta vetoa, ei varmaan ota jalkoihin läheskään niin paljon kuin maasta vedettäessä.
Joka tapauksessa silloin kun mavea tuli kokeiltua niin älyttömän hyvältä liikkeeltä vaikutti, mahdoton punuppi selässä. :)

suorin jaloin maastaveto on kanssa hyvä liike :rock:

Counani sanoi:
Itsellä taitaa tuo suorin jaloin veto olla aika lähellä maastavetoa, jos määritelmänä on MAASTAveto, eli painot nostetaan maasta niin että selkä loppuasennossa on suorana ja lavat taakse vedettynä. Taloyhtiön salilla on halkaisijaltaan aika pienet levypainot ja lasken tuossa vedossa tangon suunnilleen säären puoleenväliin tai hiukan alemmas. Selkä on "aloitusasennossa" noin 90 asteen kulmassa. Jalat pidän polvesta vähän koukussa ja vedän tangon lähellä reisiä ylös. Ylhäällä vedän lavat taakse ja aloitan uuden toiston. Painot eivät koske maahan, mutta luulisin että tuollaiset halkaisijaltaan isommat yleensä saleilla olevat painot koskisivat. Ronnie tekee tuolla videollaan melkein samalla tapaa tuon vedon. Itse pidän painot aika pieninä (max. 120 kg), koska yritän saada tuon tuntumaan takareiskoissa.

Vähän samanlaisia kokemuksia, eli taitaa olla se romanialainen maastaveto enemmänkin kuvaava kun SJMV. Ja tossa 100 kilon vähän paremmalla puolella on ne painot täälläkin pidetty sa sarjat vähän pidempinä, kunhan vaan tekniikka kestää. Mutta oon tän tehnyt enemmänkin takareisiliikkeenä ja selkäpäivänä ei mitään maastavetoja olla tehty, mutta en myöskaan selkäpäivänä tee mitään muuta kun ylätaljaa/leuanvetoa ja alataljaa/kulmasoutua. Että ihan hyvä paikkaus siitä tulee. Tosin nyt kun teen 2-jakosella, on mulla selkä ja takareidet samassa reenissä ja nämä kaikki hoituu siinä sopivasti.

Miten te bodailijat muuten teette ton maastavedon, siis sumo vai kapea? miten käsien paikki, ote jne? kiinnostaa vaan tietää...

Hulkki sanoi:
Nyt olen täysin maven pauloissa, aivan loistava selkäliike. Teen liikkeen tosin kehopainotteisesti, eli ensimmäinen toisto otetaan lattialta mutta sen jälkeen tanko pysyy ilmassa koko sarjan ajan vaikka joskus se voikin toistojen välillä vahingossa tulla lattiaan asti. Siis melkein sama tyyli kuin Dorian Yatesilla Blood & Gutsissa, mutta tanko tuodaan alemmas - melkein lattiaan asti.

Tällä tavoin jännitys pysyy selällä koko ajan, paine ei purkaudu selkärangasta (jos lasken tangon lattialle toistojen välissä huutavat nikamat hoosiannaa seuraavan viikon ajan) ja painot pysyvät sen verran kurissa ettei homma mene egoiluksi.
Nikamia nirhaavia vedon variantteja ovat ne, missä painot pompautetaan laittiasta uudelleen ylös koko ajan paineet päällä. Itse en suosittelisi näitä ilmavetojakaan. Turvallisempaa on antaa painojen laskea aika vauhdilla lattiaan ja jäädä siihen, ottaa rauhassa uudet paineet ja puristaa romut ylös ilman alkutempaisua. Näitä yli 10 toiston sarjoja isoilla (suhteessa omiin voimiin) romuilla ja käsite kokovartalohapot saa aivan uusia ulottuvuuksia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom