Maalämpöpumpun säätäminen ja huoltaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
kävin vilkaisemassa väliaikatietoja kulutuksen osalta, että näkis jo vähän onko viileämmällä menovedellä ollut vaikutusta. Jos sama tahti jatkuisi loppukuun, menisi vajaat 9ookWh, kun joulukuussa meni jotain 1650 muistaakseni. Eli nyt oli mennyt 290kwh ekalta 10 päivältä. Onhan nyt toki aika lämpöiset kelit olleet, mutta ei niin kylmää ollut jatkuvasti joulukuussakaan, että eiköhän tässä taas joku järki tule kulutukseen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
1417 kwh oli meillä tarkka kulutus joulukuulta. Marraskuussa meni alta 800 että aika isos merkitys näillä lämmöillä. Jos nyt tähän tammikuulle ei tule kovia pakkasia niin jäänee alta tonnin. Mutta helposti on 1200 taulussa jos taas nappaa sinne päälle parinkymmenen.

Tosin osansa vaikuttaa aina se että on sitten kaksi autoa piuhan päässä joista toisessa sisätilalämppäri. En mä jaksa näillä parin asteen pakkasilla mitään autoja lämmitellä, ihan sama mitä joku suosittelee.

Samaa lääkettä annoin omalle pumpullekin, eli käyttöveden nopeutta alas (mulla ei ole erillistä varaajaa). Nyt vaan odotellaan ja katsotaan mitä lahjomaton data kertoo kun sen heittää exeliin ;)
Viimekuun käyttötunnit 379, veteen 52, vettä meni 13 m3. Varaajan lämpötila-asetukset on tehtaan säädöissä.

Otin dataa 1,7 vrk, minuutin välein, kun laskin tuon käyttöveden kiertoa 10% (40%->30%) ja delta muuttui 5,2 -> 6,4. Niben suositus 8-10. Eli sehän vaikutti ja nyt ollaan lähempänä suositusarvoja.

Laitoin tähän threadiin kun ei sovi oikeen energiankulutuksen seurantaan ...

Säädin asteminuutit 120 -> 200. Katsotaan miten vaikuttaa käynnistysmääriin. Toivottavasti ei muutu lämmöt epätasaiseksi.

Säädin asteminuutit 120 -> 200. Katsotaan miten vaikuttaa käynnistysmääriin. Toivottavasti ei muutu lämmöt epätasaiseksi.

Kuinka tiheään käynnistelyyn pureuduit tuolla säädöllä?

Mun kaivo näyttää lämmenneen tässä viimeisen kuukauden aikana, sen jälkeen kun tuon lämmönjaon säädön tein. Nyt kaivoon menee -3,8 silloin kun pakkasta on n. -15.

Kuinka tiheään käynnistelyyn pureuduit tuolla säädöllä?

Mun kaivo näyttää lämmenneen tässä viimeisen kuukauden aikana, sen jälkeen kun tuon lämmönjaon säädön tein. Nyt kaivoon menee -3,8 silloin kun pakkasta on n. -15.

Hyvä homma. Kylmähköltähän tuo -3,8 kin tuntuu. Mulla ei ole mennyt missään vaiheessa miinukselle, tosin pakkasta ei ole paljon yli kymppiä ollut missään vaiheessa. En nyt muista tarkasti, mutta käynnistyksiä on ollut melko reilusti. Pistä dataa sitten kolmen viikon päästä, niin nähdään vaikutti kuinka.

Tuskin vielä heittää lämpöjä. Mulla -300 ja sisälämpökäyrä on kuin kuolleen aivokäyrä jos ei takkaa polttele.

Tuskin vielä heittää lämpöjä. Mulla -300 ja sisälämpökäyrä on kuin kuolleen aivokäyrä jos ei takkaa polttele.

Tuskimpa tulee mitään. Yritän tehdä aina kerralla pieniä muutoksia. Lisäilen asteminuutteja sitten jos homma menee OK.

Mites tuohon Niben pumppuun lisätään sitä liuosta? Asentajan käsikirjassa puhutaan jostain täyttöpumpusta mutta eihän mulla semmoista ole.

sivu27:
Lämmönkeruujärjestelmän täyttö ja ilmaus
Sekoita veteen jäätymisenestoainetta avoastiassa lämmönkeruujärjestelmää
täytettäessä. Seoksen tulee kestää vähintään
-15 °C lämpötila. Käytä lämmönkeruunesteen
täyttöön kytkettyä täyttöpumppua.
1. Tarkasta lämmönkeruujärjestelmän tiiviys.
2. Kytke täyttöpumppu ja paluujohto lämmönkeruujärjestelmän
täyttöliitäntään kuvan mukaisesti.
3. Jos käytetään vaihtoehtoa 1 (tasoastia), sulje tasoastian
(CM2) alla oleva venttiili.
4. Sulje täyttöliitännän kolmitieventtiili (lisävaruste).
5. Avaa täyttöliitännän venttiilit.
6. Käynnistä täyttöpumppu.
7. Täytä, kunnes nestettä tulee paluuputkesta.
8. Ilmaa lämmönkeruujärjestelmä F1245-lämpöpumpun
ilmausventtiilillä .
9. Sulje täyttöliitännän venttiilit.
10. Avaa täyttöliitännän kolmitieventtiili.
11. Jos käytetään vaihtoehtoa 1 (tasoastia), avaa tasoastian
(CM2) alla oleva venttiili.

Eikö sitä voi vain lisätä suoraan tasopaisunta-astiaan. sivu 31?

Jälkisäätö, ilmaus, lämmönkeruupuoli
Tasopaisunta-astia
2/3
LEK
Tarkasta tasoastian (CM2) nestetaso. Jos taso
on laskenut, täytä järjestelmä.
1. Sulje astian alla oleva venttiili.
2. Irrota liitännät tasoastian päällä.
3. Täytä lämmönkeruuliuoksella, kunnes
astia on noin 2/3 täynnä.
4. Asenna liitäntä astian päällä.
5. Avaa astian alla oleva venttiili.
Painetta korotetaan sulkemalla sisääntulevan
pääjohdon venttiili lämmönkeruupumpun
(GP2) ollessa käynnissä ja tasoastia (CM2) avoinna niin,
että nestettä imeytyy astiasta.

Mulla on ainakin sellainen erillinen paisuntasäiliö tai siis käytännössä muovikanisteri jossa sulut molemmissa päissä. Alempi sulku auki aina. Sitten kiinni jos säiliöön pitää lisätä nestettä jolloin päälimmäinen sulku on tietysti lisäyksen ajaksi avattava.

Eihän tuonne mistään muualta litkuja lisää saa...tai en minä ainakaan keksi että mistä ja miten ja miksi.

Sitten minä olen aivan pihalla jos sitä johonkin muualle lisätää kuin sinne tasopaisunta-astiaan.

Mulla on ainakin sellainen erillinen paisuntasäiliö tai siis käytännössä muovikanisteri jossa sulut molemmissa päissä. Alempi sulku auki aina. Sitten kiinni jos säiliöön pitää lisätä nestettä jolloin päälimmäinen sulku on tietysti lisäyksen ajaksi avattava.

Eihän tuonne mistään muualta litkuja lisää saa...tai en minä ainakaan keksi että mistä ja miten ja miksi.

Sitten minä olen aivan pihalla jos sitä johonkin muualle lisätää kuin sinne tasopaisunta-astiaan.

Sama täällä

Joo, sellainen säiliö meilläkin on ja nestettä nyt lisätty koska sitä oli liian vähän. Pumppu herjaa edelleen seuraavaa: Hälytys 60. Alhainen lämmönkeruulämpötila ulos.
Pitääkö painetta korottaa alla olevan ohjeen mukaan jotta neste imeytyy?

Jälkisäätö, ilmaus, lämmönkeruupuoli
Tasopaisunta-astia
2/3
LEK
Tarkasta tasoastian (CM2) nestetaso. Jos taso
on laskenut, täytä järjestelmä.
1. Sulje astian alla oleva venttiili.
2. Irrota liitännät tasoastian päällä.
3. Täytä lämmönkeruuliuoksella, kunnes
astia on noin 2/3 täynnä.
4. Asenna liitäntä astian päällä.
5. Avaa astian alla oleva venttiili.
Painetta korotetaan sulkemalla sisääntulevan
pääjohdon venttiili lämmönkeruupumpun
(GP2) ollessa käynnissä ja tasoastia (CM2) avoinna niin,
että nestettä imeytyy astiasta.

En ole koskaan törmännyt tuohon että painetta pitäisi korottaa? Jos sinne onkin päässyt ilmaa? Eli lisäät sitä litkua astiaan ja pistät nesteet jatkuvalle kierrolle vaikka pariksi päiväksi tai miksei samantien se 10 päivän jatkuva joka sieltä asetuksista löytyy.

Omassa pumpussa oli tuota alussa kun järkeässä oli ilmaa ja samaa oli pari kertaa tuossa minkä joku viikko sitten kävin käynnistämässä. Eli herjaili tuota alhaista lämmönkeruupiirin paluulämpöä ilmasta johtuen. Siksihän uudessa järkässä ajetaan se 10 päivää tuota pumppua jatkuvalla kierrolla että ilmat poistuu.

En siis minä ainakaan osaa sanoa mikä merkitys tuolla paineella on?

Kai se neste lähtee paremmin liikkeelle sieltä astiasta jos tulo suljetaan -> imee paineella? En mä kyllä näistä mitään tiedä mutta pistin kiinni tulon venttiilin ja säiliöstä vähän kaikkos sitä nestettä. Jatkuvaa kiertoa pitää kokeilla seuraavaksi.

Kompura oli ollut pois päältä ilmeisesti jo lähes viikon kun lisäyksen tunnit olivat lisääntyneet roimasti 38->192h.

edit: häly ei uusiutunut saunomisen aikana joten toivottavasti homma lähti pelittämään. Täytyy vähän tarkemmin tarkkailla tuota nestettä vaikka kuukauden vaihteessa kun ottaa lukemat talteen.

Kai se neste lähtee paremmin liikkeelle sieltä astiasta jos tulo suljetaan -> imee paineella? En mä kyllä näistä mitään tiedä mutta pistin kiinni tulon venttiilin ja säiliöstä vähän kaikkos sitä nestettä. Jatkuvaa kiertoa pitää kokeilla seuraavaksi.

Kompura oli ollut pois päältä ilmeisesti jo lähes viikon kun lisäyksen tunnit olivat lisääntyneet roimasti 38->192h.

edit: häly ei uusiutunut saunomisen aikana joten toivottavasti homma lähti pelittämään. Täytyy vähän tarkemmin tarkkailla tuota nestettä vaikka kuukauden vaihteessa kun ottaa lukemat talteen.

Kannattaa vilkuilla tuota nesteen pintaa sen verran säännöllisesti nyt, että huomaa, jos se siitä lähtee laskemaan taas. Ei olis mitenkään poikkeuksellista, että vaakavedon ja keruuputken liitoskin voisi vuotaa.

Muutenhan tuo täyttäminen meni ilmeisesti ihan oikein. Ne alun ohjeet oli tosiaan täyttämiseen ja sitä pumppua tarvitaan kierrättämään sitä nestettä piirissä, kun siellä on sitä ilmaa vielä reippaasti eli käytännössä imetään johonkin kiljupönttöön sitä nestettä ja uutta tilalle. MLP vaan pukkais vikaa jatkuvasti.

Kannattaa vilkuilla tuota nesteen pintaa sen verran säännöllisesti nyt, että huomaa, jos se siitä lähtee laskemaan taas. Ei olis mitenkään poikkeuksellista, että vaakavedon ja keruuputken liitoskin voisi vuotaa.

Äsken kävin taas katsomassa ja hälyt on edelleen pysyneet poissa mutta nestettä ei pöntössä näyttänyt pahemmin olevan joten tarvii käydä lisäämässä. Mitenhän tuo liitos nyt alkaisi yhtäkkiä vuotamaan. Kiva olis ruvetaan kaivaan sitä esiin tuolta lumikasan alta.

edit: tuo pönttö on valkoista muovia josta näkyy todella huonosti läpi. Ei siis kovin käyttäjäystävällinen.

Äsken kävin taas katsomassa ja hälyt on edelleen pysyneet poissa mutta nestettä ei pöntössä näyttänyt pahemmin olevan joten tarvii käydä lisäämässä. Mitenhän tuo liitos nyt alkaisi yhtäkkiä vuotamaan. Kiva olis ruvetaan kaivaan sitä esiin tuolta lumikasan alta.

edit: tuo pönttö on valkoista muovia josta näkyy todella huonosti läpi. Ei siis kovin käyttäjäystävällinen.

Kuulemma joskus jos on jäänyt joku pieni hiekanjyvä asennusvaiheessa sinne liitokseen, niin siitä jo on alkanut vuotamaan, kun kelit on otolliset. Tämä siis tällaisessa muovisessa puristusliitoksessa.

Pöntöstä näkee paremmin nesteen pinnan jos saa jonkun valon taakse. Lotiseeko muuten keruuputket, vai onko ne ihan hiljaiset? Oletko seurannut yhtään keruupuolen lämpötiloja?

edit: tuo pönttö on valkoista muovia josta näkyy todella huonosti läpi. Ei siis kovin käyttäjäystävällinen.[/QUOTE

Tämän takia laitoin liitokset ja kaivon putkeen niin että pääsen niihin käsiksi ja tarkastamaan ne koska vaan. Ei kai niitä kannata kovin syvälle maan alle kaivaa?

Mulla ne on kannellisen betonirenkaan sisällä minkä päälle olen kolannut melkoisen kasan lunta eristeeksi.

Kuulemma joskus jos on jäänyt joku pieni hiekanjyvä asennusvaiheessa sinne liitokseen, niin siitä jo on alkanut vuotamaan, kun kelit on otolliset. Tämä siis tällaisessa muovisessa puristusliitoksessa.

Pöntöstä näkee paremmin nesteen pinnan jos saa jonkun valon taakse. Lotiseeko muuten keruuputket, vai onko ne ihan hiljaiset? Oletko seurannut yhtään keruupuolen lämpötiloja?

Aika vaikea on saada valoa pöntön taakse kun on sentin-pari irti seinästä. Joutuu näyttämään valoa pöntön reiästä sisään tai heiluttamaan pönttöä jotta näkee mistä kohtaa hölskyy.

Kevyttä lotinaa oli aiemmin, lisäyksen jälkeen lotisi vaikka kuinka paljon mutta tarvii nyt käydä lisäämässä nestettä käydä jossain vaiheessa kuuntelemassa lotiseeko. Usbille olen joskus ottanut dataa ja silmämääräisesti seuraillut keruupuolen lämpöjä mutta en mä niistä osaa sanoa ovatko normaaleja vai ei.

Meillä on piiriin päässyt ilmaa jokusen kerta (viime jussin tienoilla, nyt joulun alla ja heti alkuvuodesta uudestaan) yhden paineettoman imupuolen tiivisteen kautta, siis ihan sisätiloissa koneen kuorien sisällä olevan. Ilmeisesti nimenomaan tuo systeemin paineettomuus muuten kuin kompuran käydessä tuohon vaikuttaa. Nyt kolmatta kertaa tuota tiivistettä vähän erilaiseen vaihdettaessa oli puhe, että jos vielä tuota jatkaa, niin pitää tuo piiri tehdä kanssa paineelliseksi paisuntasäiliöllä.

Latest posts

Back
Ylös Bottom