Maalämpöpumpun säätäminen ja huoltaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
En laitakaan omaa exceliä tarjolle kun maalämpöfoorumilta löytyi valmis. Koittakaapa tuota. Täytyy itekin koitella.
https://sites.google.com/site/brunomaalampo/

edit: meni datan otto puihin. tuli jotain yksittäisiä rivejä omiin tiedostoihin. Pitää yrittää uudestaan.

Eihän tuo mahtanut olla vaan se karkauspäivän bugi? Päivititkö softat Niben sivuilta silloin keväällä tai oletko tarkastanut että pumpussa on uusin softa? Lopetitko loggauksen ennenkö otit tikun pois?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En ole päivittänyt mitään ja loggaus oli lopettanut itse itsensä. Illalla koitin laittaa loggauksen päälle niin samantien lopetti itse itsensä. Helmikuussa otin viimeksi logeja ja ne toimi hyvin.

Siellä ylimmällä rivillä excelissä on luku millä pitää kyseinen sarake jakaa. Useimmin se on 10.

Tuo mun omakin on jatkuvasti näyttänyt pieleen. Anturi siis toimii loogisesti, mutta se näyttää jatkuvasti pari astetta liian vähän. Eli lähinnä kalibrointiin liittyvä vika tai sitten anturi on vaan huonosti laitettu oikeaan kohtaan. Tämä virhe näkyy siinäkin, että pitkän lepojakson aikana jatkuvalla kaivon kierrolla tuleva ja lähtevä ei ole sama. Normaalistihan ymmärtääkseni lämpötila pitäis mennä samaksi eli MLP:ltä lähtee yhtä kylmää nestettä mitä kaivosta tulee, koska kompura ei ota siitä energiaa. Tämä siis siinä vaiheessa vasta kun neste on kiertänyt koko kaivon lenkin. Nyt menee kaivoon -2,5-asteista lämmitysjakson lopussa. Keskiulkolämpö +5.

- - - Updated - - -

Jos Käikäleelle ja Timballe sopii, niin Timba voisit varmaan tiputtaa sen mullekin, jahka ehdit?

Pari päivää sitten kävin tsekkaamassa sisäänuloslukuja kun käyttövettä oli tehty jonkin aikaa. 6C sisään ja 3C ulos. Erohan piti olla juuri kolmen luokkaa. Minkälainen ero sulla on lämmitettäessä kun ulosmenevä näyttää alakanttiin? Väittäisin että ei saisi mennä vielä edes nollaan tuo uloslähtevä.

Kyllähän se viittaisi tosiaan anturivikaan jos kierrätettäessä ulkonestettä "tyhjää" on ero sis/ulos tuntuva. En millään enää muista miten se mulla oli, eli oliko jatkuvalla sisään ulos eroissa minkäänlaista eroa. Soittele nibelle niin tulevat varmaan laittamaan takuuna kuntoon.

En ole päivittänyt mitään ja loggaus oli lopettanut itse itsensä. Illalla koitin laittaa loggauksen päälle niin samantien lopetti itse itsensä. Helmikuussa otin viimeksi logeja ja ne toimi hyvin.

Siinä tapauksessa suosittelen:
http://www.nibe.fi/Huolto/Ohjelmistopaivitys/

- - - Updated - - -

Pari päivää sitten kävin tsekkaamassa sisäänuloslukuja kun käyttövettä oli tehty jonkin aikaa. 6C sisään ja 3C ulos. Erohan piti olla juuri kolmen luokkaa. Minkälainen ero sulla on lämmitettäessä kun ulosmenevä näyttää alakanttiin? Väittäisin että ei saisi mennä vielä edes nollaan tuo uloslähtevä.

Kyllähän se viittaisi tosiaan anturivikaan jos kierrätettäessä ulkonestettä "tyhjää" on ero sis/ulos tuntuva. En millään enää muista miten se mulla oli, eli oliko jatkuvalla sisään ulos eroissa minkäänlaista eroa. Soittele nibelle niin tulevat varmaan laittamaan takuuna kuntoon.

Kiitos paljon! Sulla nuo luvut näyttää siltä miltä pitääkin. Putkari väittää vaan, että on normaalia. No se tosin myöntää ettei ymmärrä säädöistäkään mitään. Viime talvena jo Nibeltäkin kyselin, mutta oli muka normaalit lämpötilat. Kokeilen varmaan nyt taas uusiksi sieltä suunnalta, kun viimeksi oli ehkä vaikeammat kelit ja lämmityskausi oli lopuillaan, niin kaivon tila vaihtelee varmaan enemmän kuin lämmityskauden alussa.

3.0 -3.5 välissä mulla tuo ero on ollut riippuen vähän lämmityksen määrästä. Nyt on aika keskellä tuota vaihteluväliä.

Nojoo... soittelin Nibelle ja nyt on sitten huoltomies ensi viikolla tulossa käymään. Tällä kertaa oli selkeästi asiantunteva kaveri toisessa päässä puhelinta.

Mielenkiintoista oli kyllä se, että alkoi heti kyselemään kuka on porannut kaivon. Kulutus normaalia, tunnit ja toiminta muuten normaalia, mutta lämmöt oudot. Ilmeisesti ei ole ihan harvinaista, että olisi jäänyt kaivo matalaksi...

Nojoo... soittelin Nibelle ja nyt on sitten huoltomies ensi viikolla tulossa käymään. Tällä kertaa oli selkeästi asiantunteva kaveri toisessa päässä puhelinta.

Mielenkiintoista oli kyllä se, että alkoi heti kyselemään kuka on porannut kaivon. Kulutus normaalia, tunnit ja toiminta muuten normaalia, mutta lämmöt oudot. Ilmeisesti ei ole ihan harvinaista, että olisi jäänyt kaivo matalaksi...

No joo. Tätä vähän epäilen itsekin vaikka toivottavasti vika anturissa. Tossa aikaisemmin kysyin erosta ja jos se on OK, niin sitten homma menee vähän epäloogisesti. Jos poistuvan anturi näyttää alakanttiin, niin silloinhan eron pitäisi olla enemmän kuin se optimaaliset 3 astetta.

Eihän tuo mahtanut olla vaan se karkauspäivän bugi? Päivititkö softat Niben sivuilta silloin keväällä tai oletko tarkastanut että pumpussa on uusin softa? Lopetitko loggauksen ennenkö otit tikun pois?

Kävin päivittämässä pumpun ja nyt ei ainakaan lopettanut logitusta heti. Katsellaan myöhemmin saako sieltä oikeanlaista dataa ulos.

No joo. Tätä vähän epäilen itsekin vaikka toivottavasti vika anturissa. Tossa aikaisemmin kysyin erosta ja jos se on OK, niin sitten homma menee vähän epäloogisesti. Jos poistuvan anturi näyttää alakanttiin, niin silloinhan eron pitäisi olla enemmän kuin se optimaaliset 3 astetta.

Joo siis kumpikin (palaavan ja poistuvan) anturi näyttää liian kylmää. Suunnilleen asteen verran on suunnilleen se mitä näyttää pieleen (=anturien välinen ero) jatkuvalla kierrolla. En muista tähän hätään kumpi niistä näyttää liikaa tai liian vähän eli onko ero nyt sitten todellisuudessa liikaa vai liian vähän (joten dt on siis 2,0-4,5 välissä). Tuollakaan ei vielä pitäis tulla niin huono hyötysuhde, että kaivon vetäis kylmäks. Eikä vuoden sähkönkulutuskaan näytä mitenkään erityisen pahalta.

Puhelun perusteella kuulemma yhden asteen heitto ei vielä ole mikään ongelma. Mun mielestä se kyllä on aika paljon, jos tavoite on saada dT 3-astetta. Siitä yksi aste on kolmannes. Eipä tuo kolmanneksen heitto optimaalisesta varmaan vaikuta hyötysuhteeseen montaakaan prosenttia, mutta olishan se mukava silti oikein saada. No ei se suurin ongelma tässä ole kyllä, että sen puoleen oli ihan oikeassa.

Laitoi sulle Loftis meiliä.

EDIT: Tsekkaappas tuosta mun taulukosta se tilastotieoa osuus, siellä on nuot Niben suositukseen verrattavat käyttöveden arvot päin vittua ja muut on ok. Eli jotain mun pumpussa kusee kun se käyttää käyttöveden tekoo lähes tuplat mitä muilla.

Jos viittitte niin laittakaas vielä Niben pumpun omistajat mitkä asetukset teillä on lämpimän veden tekoon. Jotain mulla on tuolla pielessä...

Laitoi sulle Loftis meiliä.

EDIT: Tsekkaappas tuosta mun taulukosta se tilastotieoa osuus, siellä on nuot Niben suositukseen verrattavat käyttöveden arvot päin vittua ja muut on ok. Eli jotain mun pumpussa kusee kun se käyttää käyttöveden tekoo lähes tuplat mitä muilla.

Jos viittitte niin laittakaas vielä Niben pumpun omistajat mitkä asetukset teillä on lämpimän veden tekoon. Jotain mulla on tuolla pielessä...

Ootko tarkistanu menikö sulla sarakkeet logissa samoin kuin toisessa excelissä? Mun koneella näyttäis, että siellä datasivulla olevan käyttöveden arvot on ihmeellisiä. H-sarake ainakin on mennyt jotenkin pieleen. Se sitten vaikuttaa AA-sarakkeeseen, mikä sitten taas kai vaikuttaa siihen tilastotietojen laskemiseen käyttöveden kohdalla.

Lähetin paluupostissa omat datat ja sinne loppuun unohdin sun omaa dataa, kun sulla oli pitempi keruuaika. Eli voit napata ne lopusta pois jos haluat tilastoja vertailla. (Rivi 1322 alkaen)

Joo, pitää kattoo. Voi olla että meni datat vituiksi kun näyttää jotain ihmeellisen isoa miinuslukua tuossa. Täytyy katella illalla uudemman kerran tuota.

Kävin päivittämässä pumpun ja nyt ei ainakaan lopettanut logitusta heti. Katsellaan myöhemmin saako sieltä oikeanlaista dataa ulos.

Puolen päivän testijaksolla logitus onnistui hyvin mutta eilen kävin hakemassa viikonlopun logeja niin eipäs tullutkaan mitään. Pitää varmaan odottaa pitempään kun ottaa tikun pois tai jotain.

Datan suora kopiointi ei toimi kun itsellä kone ei kerää arvoja BT50:lle. Onko muilla Niben omistajilla sisätila-anturi käytössä? Meillä sähköri sanoi ettei niitä yleensä laiteta.

Puolen päivän testijaksolla logitus onnistui hyvin mutta eilen kävin hakemassa viikonlopun logeja niin eipäs tullutkaan mitään. Pitää varmaan odottaa pitempään kun ottaa tikun pois tai jotain.

Datan suora kopiointi ei toimi kun itsellä kone ei kerää arvoja BT50:lle. Onko muilla Niben omistajilla sisätila-anturi käytössä? Meillä sähköri sanoi ettei niitä yleensä laiteta.

Joo siinä pitää odotella hetki. Valikosta näkee milloin saa ottaa pois.

Ei mullakaan ole käytössä BT50. Samaa sanoi mulle.

Ei ole minullakaan sisälämpöanturi käytössä. Varmaan ois laitettu mutta mitä hyötyä siitä on tallissa...eli ei laitettu.

Kyllä mä valikosta seurasin, että milloin sen saa irroittaa mutta niin vaan logi puuttui vaikka odotin. Tuolla tikulla on aina aiemmin logit tulleet talteen.

Kävin taas hakemassa tikun ja ihmettelin ettei mitään tullut. Vain vanhoja logeja tikulla. Sitten hokasin, että tikkuhan oli tyhjä kun laitoin kiinni eli pumpun päiväys ja kellonaika on mennyt softapäivityksen myötä poskelleen. Onko tuo normaalia vai olisko päiväys ollut koko ajan noin 7 kuukautta pielessä?

edit: käyttöveden ja lämmönkeruupiirin asetuksia pitäisi vissiin säätää.

Lämmitysprosessin käyntiaika (7) 0,283 6:48:34 28,4 %
Käyttövesiprosessin käyntiaika (15) 0,042 1:01:05 4,2 %
Kompressorin käyntiaika yhteensä 0,326 7:49:39 32,6 %
Kompressorin lepoaika 0,673 16:10:21 67,4 %
Legionellan lisälämmitysaika 0,000 0:00:00 0,0 %
Mittausjakso 0,999 100,0 %

Kompressorin käynnistyksiä 16 16,0
Kompressorin käyntiaika keskimäärin 0:29:19 Niben suositus yli 20 minuuttia
Kompressorin lepoaika keskimäärin 1:00:34

Lämpötilatietoa ka. min. max.
huonelämpö 0,0 0,0 0,0
ulkolämpö 0,6 -1,4 3,5
lämmitysveden pyyntö 28,5 27,7 29,2
käyttöveden lämpö 49,8 47,2 52,3
lämmitysvesi 6,9 6,2 9,7 Niben suositus 5…10
käyttövesi 2,9 0,0 3,5 Niben suositus 8…10
lämmönkeruupiiri -5,1 -2,6 -5,8 Niben suositus -2…-5

Kävin taas hakemassa tikun ja ihmettelin ettei mitään tullut. Vain vanhoja logeja tikulla. Sitten hokasin, että tikkuhan oli tyhjä kun laitoin kiinni eli pumpun päiväys ja kellonaika on mennyt softapäivityksen myötä poskelleen. Onko tuo normaalia vai olisko päiväys ollut koko ajan noin 7 kuukautta pielessä?

Karkauspäivänä sekos päiväykset ja sillä Niben sivujen softapäivityksellä on kellot sen jälkeen kyllä toimineet.

Käikäle, ootko vilkaissut tästä ketjusta noita meidän keskusteluja Timban kans viime talvelta ja keväältä? Noihin sun arvoihin vois jotain viilausta löytyä sieltä suoraan.

Olen mä ne jossain vaiheessa lukassut mutten muista enää. Ja olen mä noita aikoinaan tutkinut maalämpöfoorumillakin. Nyt ei ehdi syventyä kunnolla tähän hommaan joten laitetaan se tuonne jonoon ja koitetaan ehtiä tutkimaan jossain välissä. Kompressorin käyntikerrat on kuitenkin ihan järkevällä tasolla ja kämpän lämmöt 3+1 käyrällä 21,5-22,5 astetta. Riittää mulle mutta mamman takia muutin tänään 3+2:een.

Latest posts

Back
Ylös Bottom