Minua kiinnostaa. Kuten huomaat hyvän elämän ehdoista ei ole triviaalia päästä konsensukseen. Sanoisin että se on jopa mahdotonta yleisellä tasolla. Siksi aihetta on mielenkiintoista pohtia ja kuulla mihin lopputulemaan kukin on tahollaan tullut. Asioiden jakamista helpottaa jos pystyy löytämään omasta ajattelustaan yhtäläisyyksiä maailman ilmiöihin. Joku ketjussa määritteli itsensä hienosti sekuläärien aatteiden, kuten Linkolalaisuuden ja nihilismin kautta.
Mä yritin lähtee kirjottaan tästä, mutta pelkkä alkuun pääseminen oli jo useamman kappaleen sekava skriivaus, joten luovutin. Liian pitkä urakka perusteluineen kaikkineen. Heitän yksinkertaistuksia ja niistä eteenpäin voi sit tivata.
Hyvä elämä vaatii sitä, että kokee olevansa onnellinen ja vastavuoroisesi ei puutu liikaa toisten ihmisten onnellisuuden edellytyksiin. Ilman jälkimmäistä pointtia voisi väittää psykopaatin sarjamurhaajan eläneen hyvää elämää. Onnellisuuden kokemiseen vaikuttavat tietysti monet seikat, ensimmäisenä välttämättömien elinehtojen toteutuminen: ruoka, suoja, terveys ja sen sellainen. Toisena elämän kokeminen mielekkääksi ja itsensä merkitykselliseksi. Näihin vaikuttavat tietysti yhteiskunnalliset mahdollisuudet ja sosiaaliset seikat: varallisuus, koulutusmahdollisuudet, "itsensä toteuttamisen" mahdollisuus, sukulaiset, ystävät, pariutumismahdollisuude jne.
Ja siitä eteenpäin tulee aina sekundaarisempia seikkoja, kunnes ollaan jo niin turhanpäiväisissä asioissa, että niiden vain luullaan vaikuttavan onnellisuuteen, kuten tavarat, matkat ym. taloutta pyörittävä mukatärkeä.
Mun näkemys on, että hyvään elämään kuuluisi yhteisöllisyys ja itsestään antaminen muille, tulevien ihmisolentojen huomioon ottaminen, olevien ihmisolentojen huomioon ottaminen ja sen semmonen. Itse koen olevani onnellinen, mutta elän jatkuvassa syyllisyyden tunnossa siitä, että mahdollisesti vietämme niitä paria viimeistä vuosisataa, kun maapallolla on kohtuu suuren ihmisjoukon hubaa olla. Valomerkki tuli jo.