Mua kiinnostaisi kuulla muiden sellaisten näkemyksiä/kokemuksia jotka eivät usko Jumalaan, että miten te näette/koette läheiset tai tutut ihmiset ketkä ovat uskossa tai tulleet uskoon?
Näistä on minullakin kokemuksia vuosien varrelta. Aika harva uskoon tullut on kyennyt itse selittämään kokemustaan minulle, vaikka uteliaana luonteena olen sitä kysynyt. Mutta tässä joitakin kokemuksia, jotka myös ovat vaikuttaneet omaan maailmankuvaani. Nykyään ajattelen (suuremmin paineita ottamatta, eli lähinnä joko uteliaisuutta tai mielenkiintoa tuntien), että suuret muutokset toisissa ihmisissä usein pakottavat myös itseä tarkastelemaan ilmiöitä toisista, joskus todella vieraista näkökulmista. Tällä on
uskoakseni ollut omaan ajatteluun mustavalkoista asettelua välttelevä vaikutus. Eri asia on, pystynkö sitä todistamaan...
1. Vuosia sitten läheinen ystävä tuli uskoon ja liittyi helluntalaiseurakuntaan, joka ikään kuin korvasi vanhat ystävät uusilla. Vähän kyllä ihmeteltiin, miksi hänen oli katkaistava siteet kaverien kanssa, ja kun asiaa tiedusteltiin, hän vastasi, ettei halunnut elää synnissä. Ystävällä ei tietääkseni ollut mitään vahvaa uskonnollista kasvatusta, joskin äiti oli kuulunut pitkän aikaa helluntaiseurakuntaan. Ystävän käytös ja mielipiteet hyvin nopeassa tahdissa muuttuivat ainakin itselle hankalasti käsitettäviksi; en mene yksityiskohtiin, mutta esim. yhteiset harrastukset loppuivat, kun hän alkoi nähdä synnin vaaraa kaikkialla. Niin siinä sitten loppujen lopuksi kävi, ettei yhteyttä tullut pidettyä pitkään aikaan, kun maailmankuvat alkoivat käydä yhteen sovittamattomiksi. Tapasin häntä joitakin vuosia sitten, ja hän oli uskonasioista aika vaitonainen. Jos ajattelen häntä (hänen elämäänsä) mielenterveydellisestä näkökulmasta, niin kieltämättä hän oli sisäisesti varsin kiihkeäluontoinen, muttei koskaan muita kohtaan epämiellyttävällä tavalla - kunnes tuli uskoon. Joten hänen kohdallaan minun oli ja on vaikea nähdä, mitä hyvää uskoon tulemisesta seurasi, kun entisinä ystävinä näin lähinnä syrjäänvetäytymisen, irrationaalisen voimakkaan synnin pelon ja muut negatiiviset ilmiöt. Eli asian voisi tiivistää siten, että ajatellessani tätä ystävääni, koen oloni surulliseksi - en tiedä, mitä hän uskostaan sai, mutta aika moni "menetti" ystävän.
2. Eräs sukulainen tuli uskoon, elettyään päihteiden, parisuhdeväkivallan, mielenterveysongelmien kanssa toista vuosikymmentä. Hänkin liittyi helluntaiseurakuntaan, jonka karismaattinen ja mustavalkoinenkin ote varmasti miellytti häntä. Aluksi hänellä oli kieltämättä muita ärsyttävä tarve moralisoida muita, mutta se on vähentynyt, kaiken kaikkiaan hänestä on tullut tasapainoisempi ihminen mikä on mielestäni hieno saavutus kuten se olisi keneltä tahansa muultakin, oli uskossa tai ei. On vaikea sanoa, mikä osuus on uskolla ja mikä sosiaalisen ympäristön tervehtymisellä (sillä aika moni uskonnollinen yhteisö, negatiivisista piirteistä huolimatta, auttaa ihmistä voimaan paremmin kuin akuutisti päihdeongelmaiset "kaverit"). Matemaattisin termein ilmaistuna, sukulainen on uskosta johtuen tai siitä huolimatta plussan puolella, ja riippumatta siitä mistä se johtuu, voin olla iloinen hänen puolestaan. Kieltämättä jonkinlaisia yhtymäkohtia "uskoon tulossa" on löydettävissä edelliseen esimerkkiini; kummallakin ihmisellä oli tarve kuulua johonkin, ja kumpikin oli taipuvainen viemään asiat pidemmälle kuin "normaalit" ihmiset.
3. Eräs tuttava tuli uskoon, kun hänen poikansa sairastui psykiatriseen sairauteen. Varmaankin hänen kohdallaan moni ajatteli (myös minä), että vuosikausia lähes toivottomana kestänyt tilanne ja vanhempana esiin noussut syyllisyys jne. ajoivat hänet siihen pisteeseen, että voimat yksinkertaisesti loppuivat. Hänen uskonsa on kuitenkin hiljaista laatua, eikä hän koskaan ole tuonut uskoaan aktiivisesti esiin. Tämä tuttava on kuitenkin seurakunnasta todennut, ettei siitä ole ollut hänelle paljonkaan apua, sillä hänen sanojaan lainaten, "siellä kaikilla on asiat niin hyvin". Käsitin asian siten, että lopulta siellä ei ole sopivaa puhua kipeistä asioista, ja kysyinkin sitten häneltä, mitä seurakunta sitten voi tarjota. Hän vastasi, että sosiaalisia kontakteja.
4. Toinen sukulainen tuli uskoon, tai pikemmin voidaan sanoa että hänet aggressiivisesti käännytettiin uskoon. Hän kärsi mielenterveyden ongelmista ja muistakin sairauksista, oli ollut onnettomassa avioliitossa alkoholistin kanssa jne. Tulos: eräät uskovaiset hyväksikäyttivät häntä taloudellisesti, ja kannustivat häntä lopettamaan lääkityksensä, koska "vain Jumala voi hänet parantaa". Tarina ei päättynyt kauniisti. Minulta ei löydy paljonkaan ymmärrystä uskon varjolla toisia manipuloivia - usein heikossa asemassa olevia - ihmisiä kohtaan.
Esimerkkejä olisi todella paljon annettavana, mutta tässä nyt kaksi liittyen tälläiseen herätykseen ja sen tekemään muutokseen. Näissäkin kahdessa tapauksessa aika vahvasti tulee esille se että vastoinkäymisiä on ollut ja ihmiset ovat henkisesti heikompia eivätkä kykene muiden ihmisten tavoin pärjäämään, ja usko on sitten tullut lohduksi ja turvaksi.
Tällaisia havaintoja olen itsekin tehnyt. Seurakunnathan usein (vähän suuntauksesta riippuen) joko a) aktiivisesti etsivät tai b) ottavat mielellään vastaan ihmisiä, jotka syystä tai toisesta tuntevat vetoa uskon asioihin. Voidaan varmaan todeta, että hakeutuakseen johonkin aluksi itselle vieraaseen yhteisöön ihmisellä on jokin tarve, olkoon sitten lohdun tai turvan tarve, jotka ovat hyvin inhimillisiä ilmiöitä.
Kun mietin kaikkia tuntemiani uskonnollisen herätyksen kokeneita, tai syvästi uskossa olevia ihmisiä, niin kyllä heillä kaikilla on jotain mielenterveysongelmia. En siis itse tunne yhtäkään psyykkisesti tervettä ja ns. "normaalia" ihmistä kenellä elämä olisi sujunut tavalliseen tapaan, ja sitten tultaisi uskoon. Minun viimeisen 20 vuoden kokemuksella lähes poikkeuksetta uskonnollisuus liittyy siis enemmän tai vähemmän siihen kun sairastutaan psyykkisesti. Tunteeko muut uskoon tulleita tai uskossa olevia ihmisiä jotka ovat ihan "normaaleja"?
Itselläni on mielenterveyden saralta työkokemusta joten oma näkemykseni on siltä osin väkisinkin painottunut mielenterveyden kannalta toiseen ääripäähän. Mutta kieltämättä en tunne tai tiedä minäkään omasta elämänpiiristä yhtään psyykkisesti tasapainoista ihmistä, joka olisi yhtäkkiä tullut uskoon. "Hiljaisesti uskoon tulleita" tiedän kyllä useita, ja heidän elämänsä ei välttämättä sisällä suuria tai lukuisia vastoinkäymisiä. Inhimillisenä kokemuksena "uskoon tulo" on kyllä varsin mielenkiintoinen, ja käytännössä mitä rajumpana se tapahtuu, sitä enemmän se vaikuttaa muiden silmissä mielenterveyden häiriöltä. Aihettahan (siis uskonnollisia kokemuksia) on jonkun verran tutkittu tieteellisesti mm. neurotieteiden puolella, mikäli sellainen näkökulma kiinnostaa.