Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tarkennan tuota aiemmin kirjoittamaani viestiä ettei siitä tule väärinkäsitystä. Siis en ole ateisti vaan uskon kyllä Jumalaan. Mutta en sotke keskenään maallista ja taivaallista, koska järki ei taivu. Maallliset asiat selittää tiede, mutta uskonnollisiin ja hengellisiin asioihin sitä on turha sotkea. En edes yritä sitä vaan hyväksyn että kun rukoilen niin heitän tiedemiehen aivot narikkaan.

Vertaan sitä siihen, että fyysikoille tuottaa ongelmia yhdistää kvanttiteoria ja suhteellisuusteoria. Molemman teoriat periaatteessa pätevät mutta ovat kuitenkin ristiriidassa keskenään. Tiedekin toki kehittyy ja joskus tulevaisuudessa se voi selittää semmoisia asioita mitä se ei tänä päivänä selitä. Siihen asti pidän ne asiat kuitenkin henkilökohtaisina uskonasioina.

Tarkennan tuota aiemmin kirjoittamaani viestiä ettei siitä tule väärinkäsitystä. Siis en ole ateisti vaan uskon kyllä Jumalaan. Mutta en sotke keskenään maallista ja taivaallista, koska järki ei taivu. Maallliset asiat selittää tiede, mutta uskonnollisiin ja hengellisiin asioihin sitä on turha sotkea. En edes yritä sitä vaan hyväksyn että kun rukoilen niin heitän tiedemiehen aivot narikkaan.

Vertaan sitä siihen, että fyysikoille tuottaa ongelmia yhdistää kvanttiteoria ja suhteellisuusteoria. Molemman teoriat periaatteessa pätevät mutta ovat kuitenkin ristiriidassa keskenään. Tiedekin toki kehittyy ja joskus tulevaisuudessa se voi selittää semmoisia asioita mitä se ei tänä päivänä selitä. Siihen asti pidän ne asiat kuitenkin henkilökohtaisina uskonasioina.

Sitähän se jumala monesti on, se piiloutuu niihin paikkoihin mitä ihminen ei ymmärrä, ennen se oli taivaalla ja tähdissä auringossa ja veden pinnan alla, nyt kun on nähty ettei siellä ole mitään erikoista, niin se on ollut sydämessä ja sielussa etc.. Ei sitä oikeen sieltäkään ole löytynyt niin tuonne kvanttiteorian ja suhteellisuusteorian väliin sitä on hyvä laittaa. Käy aina vaan pienemmäksi nuo jumalan piilopaikat. Dawkins sen taisi jo aikaa sitten kertoa että jumala on piilopaikkojen jumala. Tässäkin threadissa on käynyt niitä kreationistejä joiden jumala on evoluution välimuotojen luona ja jehovilla se sijaitsee jossain veren osien sisällä.

Ajatuksesi ei ole uusi, on pitkään ollut tosiasia että jos tiede on liian vaikeaa on helppo selittää asioita jumalan tekeminä, se kun on tavallaan helpompaa kun ei tarvitse ajatella, kaikki on ajateltu valmiiksi, naisten pitää olla hiljaa ja homoja ei suvaita. Tietyistä jutuista voi luopua, sunnuntaisin voi tehdä töitä, kaikkia ei ole pakko kunnioittaa ja lähimmäisestäkin voi vähän ajatella pahaa.

Mukavaa luettavaa, koska about löysit uskon Jeesukseen? Itsellä tulee vuosi siitä ku elämä muuttui ja Jumala ns astui mun elämän näyttämölle radikaalisti. Ateisti en ollu ikinä mutta kun en seurannu Jeesusta täysillä, ni nuoruuden ja lapsuuden usko jäi ja väärään suuntaan menin kokoajan syvempään suohon. Tätä onnea ja rauhaa mikä nyt on vaikeissakin hetkissä, en anna ikinä pois..

No oon kyllä uskonut näihin juttuihin lapsesta asti periaatteessa.. sitten tuli 17-23v sellainen aika, kun ei asiat napanneet tai tuntuneet niin erityisen tärkeiltä ja sitten n. 10 vuotta sitten kun olin riittävän hajalla olikin jo monta syytä etsiä Jumalaa tai Hengellistä apua mun sisäiseen tilaan. Aloitin tän ketjun kai jo niihin aikoihin kun olin tehnyt selvän valinnan uudesta suunnasta elämälleni - pitää olla "kylmä tai palava".. ei "haalea". En kadu yhtään valintaani =)

Uskovaisille kysymys: eikö teitä kiinnosta lainkaan totuus ja faktat?

Samalla on pakko tarttua tähän. Monesta uskossa olevan kirjoituksesta henkii käsitys, että vain he ovat onnellisia ja elävät ns. täyttä elämää ja elämässä hyvät asiat ovat tulleet uskosta. Ikäänkuin uskovaiset olisivat jollain tapaa parempaa kansaa. Miksi kirjoittelette näin? Onko meidän ateistien onnellinen elämä ja elämän hyvät asiat jotenkin huonompia kuin teidän?

Ihmetyttää ja himpun kyllä välillä närästää tuon kaltaiset kirjoittelut.

En noita faktoja tässä kommentoi. Mutta tämä toinen kysymys. Sanoisin että ulospäin olemme kaikki yhtä epätäydellisiä riippumatta siitä uskommeko vai emme. Meillä kaikilla on hyvät ja huonot päivämme.

Uskovat ihmiset varmasti saavat sisäisesti siitä uskosta itselleen irti positiivisia asioita. En tiedä ovatko he todellisuudessa sen onnellisempia kuin muutkaan mutta heidän elämäänsä se kuitenkin tuo iloa.
Uskovaisilla ei ole mitään perustetta sanoa ateisteille että nämä tulisivat onnelliseksi Raamattua lukemalla. Meillä kaikilla on omat tapamme saada iloa elämään ja purkaa paha olo pois.

Semmoinen ajatus että uskovaiset olisivat jollain tavalla hyveellisempiä ihmisiä ei ole mielestäni millään tavalla perusteltu. Koetulla yhteydellä Jumalaan on varmasti uskovaan positiivinen vaikutus sisäisesti mutta en usko että se tekee ihmisestä kauheasti muita parempaa ihmistä ulospäin.

Eri mieltäkin saa olla. Tämä on minun mielipide.

No oon kyllä uskonut näihin juttuihin lapsesta asti periaatteessa.. sitten tuli 17-23v sellainen aika, kun ei asiat napanneet tai tuntuneet niin erityisen tärkeiltä ja sitten n. 10 vuotta sitten kun olin riittävän hajalla olikin jo monta syytä etsiä Jumalaa tai Hengellistä apua mun sisäiseen tilaan. Aloitin tän ketjun kai jo niihin aikoihin kun olin tehnyt selvän valinnan uudesta suunnasta elämälleni - pitää olla "kylmä tai palava".. ei "haalea". En kadu yhtään valintaani =)

Mutta minun kirjoituksen pointti oli että semmoinen aito hengellisyyden löytäminen tapahtuu jonkulaisen henkilökohtaisen havahtumisen kautta (otin esimerkiksi tuon vastoinkäymisen). Vastakohtana tälle en usko että ihminen löytää hengellisyyttä sillä että sitä tuputetaan hänelle.

Tuntuu, että useesti nää "kovimmat" uskovaiset on tälläisiä elämän muutoksen tehneitä kavereita. Kynäniska opetettiin lapsesta asti uskomaan, mutta ei napannut, myöhemmin sitten elämä oli tarpeeksi karua, että uskonto kiinnosti taas. Sama juttu Kaljulla 34 vuotta (?) ei ilmeisesti uskossa ja sitten tapahtuu jotain, mikä kääntää mielen. Ja korostan sanan mielen.
Mikähän prosessi aivoissa tapahtuu, kun ollaan pohjalla ja sitten tullaan uskoon?
Jeesus se eí ole, koska jos olisi niin se varmaan auttaisi kaikki. Kuinka monta narkkaria rukoilee päästäkseen eroon aineista, mutta kuoleekin parin päivän päästä yliannostukseen. Ja se oli vain yksi esimerkki tässä maailmassa. Ei se niin voi mennä, että harvat ja valitut pelastetaan. Vai onko se Jumalan tahto, miksi sitä kutsutaan, kun pikkulapsi kuolee syöpään vaikka vanhemmat ruokoilee Jeesusta auttamaan. No aika turhaa pohdintaa, mutta omasta mielestä pelastus lukeman pitäisi olla 100%, jos jeesus olisi takana. Itse ajattelen sen näin.
Vaikka se hetki, kun Kalju tuli uskoon, niin niinä samoina aikoina joku toinen tässä maailmassa rukoili myös Jeesusta, mutta ei auttanut

No ei sulla kyllä mitään tiedemiehen aivoja ole missään vaiheessa ollutkaan, joita oisit voinut narikkaan heittää.

Tuossa sun konstruktiossa ei ole mitään järjen hiventäkään. Jos uskonto ei millään tavalla vaikuta "maallisiin" asioihin, niin sittenhän sillä ei ole kertakaikkiaan mitään merkitystä minkään kannalta. "Maallinen" kun tuossa tarkoittamassasi mielessä (eli siis sellaiset asiat joita voidaan luonnontieteessä tutkia) tarkoittaa kaikkea fyysisesti olemassaolevaa. Jos uskonnon sisällöillä ei ole mitään merkitystä minkään luonnossa esiintyvän asian kannalta, niin mihin se sitten vaikuttaa? Huomaa, että jos esim sielu olisi olemassa, niin se kuuluisi tähän luonnon ilmiöiden piiriin, ja silloin siis konstruktiosi mukaan sillä ei olisi mitään uskonnollista aspektia.

Tuntuu, että useesti nää "kovimmat" uskovaiset on tälläisiä elämän muutoksen tehneitä kavereita. Kynäniska opetettiin lapsesta asti uskomaan, mutta ei napannut, myöhemmin sitten elämä oli tarpeeksi karua, että uskonto kiinnosti taas. Sama juttu Kaljulla 34 vuotta (?) ei ilmeisesti uskossa ja sitten tapahtuu jotain, mikä kääntää mielen. Ja korostan sanan mielen.
Mikähän prosessi aivoissa tapahtuu, kun ollaan pohjalla ja sitten tullaan uskoon?
Jeesus se eí ole, koska jos olisi niin se varmaan auttaisi kaikki. Kuinka monta narkkaria rukoilee päästäkseen eroon aineista, mutta kuoleekin parin päivän päästä yliannostukseen. Ja se oli vain yksi esimerkki tässä maailmassa. Ei se niin voi mennä, että harvat ja valitut pelastetaan. Vai onko se Jumalan tahto, miksi sitä kutsutaan, kun pikkulapsi kuolee syöpään vaikka vanhemmat ruokoilee Jeesusta auttamaan. No aika turhaa pohdintaa, mutta omasta mielestä pelastus lukeman pitäisi olla 100%, jos jeesus olisi takana. Itse ajattelen sen näin.
Vaikka se hetki, kun Kalju tuli uskoon, niin niinä samoina aikoina joku toinen tässä maailmassa rukoili myös Jeesusta, mutta ei auttanut

Te olette hienomies, syvällistä ja rehellistä pohdintaa. Uskon, toivon ja rukoilen että Jumala joka tietää kaiken ja näkee sydämen antaa sulle vastauksia. En nimittäin osaa yhtäkkii ainakaan vastata itse sulle. Omaan uskoontuloon liittyy brutaaleja olosuhteita, yliluonnollisia ihmeitä. Ilman Jumalan konkreettista asioihin puuttumista olisin moninkertaisesti kuollut. En avaa asioita sen enempää tässä enkä muualla. Mutta mun elämä on Isän kädessä, olen jatkoajalla ja menneisyys, nykyisyys ja tuleva on Kristuksessa.

Rukoilusta tuli mieleen, mitä te uskovaiset yleensä rukoilette?
Rahaa, maailmanrauhaa, menestystä vaparihäkissä, onnea itselle ja lähimmäisille, jonkun toisen ihmisen kääntymistä uskoon, Jeesusta häihin tekemään viiniä ettei tarvitse matkustaa Viroon, jotain muuta?

Entä onko toimivuudesta millaisia kokemuksia?

Kuinka monta narkkaria rukoilee päästäkseen eroon aineista, mutta kuoleekin parin päivän päästä yliannostukseen. Ja se oli vain yksi esimerkki tässä maailmassa. Ei se niin voi mennä, että harvat ja valitut pelastetaan. Vai onko se Jumalan tahto, miksi sitä kutsutaan, kun pikkulapsi kuolee syöpään vaikka vanhemmat ruokoilee Jeesusta auttamaan. No aika turhaa pohdintaa, mutta omasta mielestä pelastus lukeman pitäisi olla 100%, jos jeesus olisi takana. Itse ajattelen sen näin.

Hehe, ihan hyvää logiikkaa. Joku kurjassa tilanteessa oleva narkkari voi saada varmasti voimia itselleen rukouksesta ja puhtia lopettamiseen, mutta ei mikään Jumala häntä kuiville voi ottaa hänen itsensä puolesta. Jos hän jatkaa kaman vetämistä niin ei hän Jumalaa voi yliannostuksestaan syyttää vaan se on ollut ihan hänen oma valinta. En myöskään usko että jollain sairaudesta paranemisella ja rukouksella on syy-seuraussuhdetta. Eikä se olisi oikeudenmukaista rukoilemattomia kohtaan. Ihminen voi edelleen saada rukouksesta voimia ettei vaivu masennukseen, mutta jos syöpä on pahanlaatuinen niin ei rukous niitä etäpesäkkeitä poista.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hehe, ihan hyvää logiikkaa. Joku kurjassa tilanteessa oleva narkkari voi saada varmasti voimia itselleen rukouksesta ja puhtia lopettamiseen, mutta ei mikään Jumala häntä kuiville voi ottaa hänen itsensä puolesta. Jos hän jatkaa kaman vetämistä niin ei hän Jumalaa voi yliannostuksestaan syyttää vaan se on ollut ihan hänen oma valinta. En myöskään usko että jollain sairaudesta paranemisella ja rukouksella on syy-seuraussuhdetta. Eikä se olisi oikeudenmukaista rukoilemattomia kohtaan. Ihminen voi edelleen saada rukouksesta voimia ettei vaivu masennukseen, mutta jos syöpä on pahanlaatuinen niin ei rukous niitä etäpesäkkeitä poista.

Toisaalta Jumalahan loi taivaan ja maan ja ihmisen ..näin ollen myös ihmisille tahdon tehdä valintoja. Jotkut niistä on helvetin huonoja ja jotkut helvetin hienoja. Näin ollen Jumalahan on täys sadisti koska antoi myös ne väärät valinnat joiden seurauksena henki lähtee aineita käyttämällä tai tekemällä muuta tyhmää niinkuin esim. kuolemalla sairauteen jonka muuten Jumala loi. Rukoilee tai ei, ei meille opetettu Jumala ole millään tavoin oikeudenmukainen.

Miten voit ummistaa silmäsi kaikelta paskalta jota ympärillä tapahtuu ja silti uskoa, että on olemassa ihana ja rakastava Jumala jonka luo pitää pyrkiä? Ei pysty käsittämään, ei vaikka mitenkä yrittäisin.

En myöskään usko että jollain sairaudesta paranemisella ja rukouksella on syy-seuraussuhdetta.
Tällainen syy-seuraussuhde on kyllä voitu tieteellisesti todistaa. Sydämen ohitusleikkauspotilaille, jotka tiesivät, että heidän puolestaan rukoiltiin, kehittyi muita tutkittuja ryhmiä enemmän komplikaatioita: linkki.

Tällainen syy-seuraussuhde on kyllä voitu tieteellisesti todistaa. Sydämen ohitusleikkauspotilaille, jotka tiesivät, että heidän puolestaan rukoiltiin, kehittyi muita tutkittuja ryhmiä enemmän komplikaatioita: linkki.

tuli stressiä ku tiesi olevansa rukouksen kohde? :) Mutta mikäs se tutkimus oli jossa todettiin että ihminen kevenee kuollessaan? Siis välittömästi. Keveneekö myös eläin?

tuli stressiä ku tiesi olevansa rukouksen kohde? :) Mutta mikäs se tutkimus oli jossa todettiin että ihminen kevenee kuollessaan? Siis välittömästi. Keveneekö myös eläin?
Olet mun ignorelistalla, mutta näköjään Tapatalk silti ilmoittaa, kun lainaat mun postausta. Kun nyt sitten luin tän sun kysymyksen (curiosity killed the cat), niin kirjoittelempa nyt sitten vastauksenkin.

Se tieteellinen tutkimus, jossa todettiin ihmisen kevenevän 21 grammalla (yhdellä unssilla) kuollessaan oli joko tahallinen huijaus tai tahaton mittausvirhe. Tohtori Duncan MacDougall teki "tutkimuksensa" vuonna 1901 ja perustui kuuden ihmisen ja 15 koiran punnitsemiseen ennen ja jälkeen kuoleman. Tohtorin tavoitteena tutkimuksessa oli todistaa sielun olemassaolo, joten luultavasti tuo tahallinen huijaus lienee lähempänä totuutta. Koko sählinki olisi unohtunut nollatutkimuksena jo aikoja sitten, elleivät kristityt uskovaiset edelleen välittäisi tätä tarinaa totena toisilleen, mistä "fakta" löysi tiensä myös Hollywood elokuvaan "21 grams" vuonna 2003. Tuloksia ei ole pystytty toistamaan riippumattomissa tutkimuksissa, joten tieteelliseltä kannalta tämä on ollut case closed jo pitkään mapissa puutaheinää.

Mielelläni näkisin tämän tutkimuksen, paljonko sielu painaa. Ja arvaa onko rukoilusi vaikuttanut? Oon taas päissään ja naureskelen edelleen uskovaisten hölmöjen jutuille :)

Tänään kävi muuten aamupäivällä pari jehovan todistajamummoa ovella. Voisin pistää isonkin vedon ettei oo martat tulossa takas, latasin aikalailla täyslaidallisen mummoille naamalle ja kerroin mitä mieltä olen niiden humpuukista. Kehoitin mummoja unohtamaan lastentarut ja elelemään lapsenlapsiensa kanssa loppuelämän sen sijaan että vetävät kiertolaiskauppiaan roolia ympäri kyliä, sanoin että tää laiffi on tässä ja nyt jatko-osaa ei ole luvassa joten kannattaa nauttia hetelmistä nyt. Ilmeet oli paljonpuhuvia :D

EDIT jaha tutkimusvastaus tulikin jo, ei yllätä että uskovainen ei tutustu koko tapaukseen vaan jättäytyy huijauksen varaan ja toistelee sitä.

En nyt ihan saa kiinni tuosta Capsun yllä kirjoittamasta tekstistä noista Jumalan luomishommista.

Maailmassa on aika monta uskontoa, joilla on vielä eri suuntauksia. Näillä on kaikillla omat oppinsa ja jumalkäsityksensä. Kellä on mandaatti sanoa mitkä ovat niitä hyväksyttäviä oppeja joita käyttää elämässä ohjenuorana? Ei kellään, edes ateistilla. Jokainen ihminen voi oman päänsä sisällä muodostaa oman maailmankatsomuksen niiden oppien mukaan mitkä itse hyviksi näkee ja uskoa niihin joko hartaasti tai vähemmän hartaasti. Kunhan siitä ei ole ulospäin haittaa muillle osapuolille.

Potentiaalisesti vaarallisia ovat semmoiset ihmiset joiden maailmankatsomus perustuu äärimmilleen vietyyn uskoon, sekä semmoiset ihmiset jotka ovat tarpeeksi häikäilemättömiä käyttääkseen hyväkseen näitä uskonkiihkoisia.

En nyt ihan saa kiinni tuosta Capsun yllä kirjoittamasta tekstistä noista Jumalan luomishommista.

Maailmassa on aika monta uskontoa, joilla on vielä eri suuntauksia. Näillä on kaikillla omat oppinsa ja jumalkäsityksensä. Kellä on mandaatti sanoa mitkä ovat niitä hyväksyttäviä oppeja joita käyttää elämässä ohjenuorana? Ei kellään, edes ateistilla. Jokainen ihminen voi oman päänsä sisällä muodostaa oman maailmankatsomuksen niiden oppien mukaan mitkä itse hyviksi näkee ja uskoa niihin joko hartaasti tai vähemmän hartaasti. Kunhan siitä ei ole ulospäin haittaa muillle osapuolille.

Potentiaalisesti vaarallisia ovat semmoiset ihmiset joiden maailmankatsomus perustuu äärimmilleen vietyyn uskoon, sekä semmoiset ihmiset jotka ovat tarpeeksi häikäilemättömiä käyttääkseen hyväkseen näitä uskonkiihkoisia.

Uskonkiihkoisia uskonnosta riippumatta käyttävät hyväkseen kunkin seurakunnan johtohahmot. Jokainen uskovainen on täysin oman poppoonsa vietävissä.

Jos hän jatkaa kaman vetämistä niin ei hän Jumalaa voi yliannostuksestaan syyttää vaan se on ollut ihan hänen oma valinta.

Voiko Jumalaa sitten "syyttää"(ylistää), jos hän paranee eikä kuole yliannostukseen? Vai oliko paraneminen myös oma valinta? Tämä siis on vain yksi esimerkki monista, sama koskee ihan mitä vaan mihin Jumalaa rukoillaan missä on se ns.nseuraus-suhde.

Te olette hienomies, syvällistä ja rehellistä pohdintaa. Uskon, toivon ja rukoilen että Jumala joka tietää kaiken ja näkee sydämen antaa sulle vastauksia. En nimittäin osaa yhtäkkii ainakaan vastata itse sulle. Omaan uskoontuloon liittyy brutaaleja olosuhteita, yliluonnollisia ihmeitä. Ilman Jumalan konkreettista asioihin puuttumista olisin moninkertaisesti kuollut. En avaa asioita sen enempää tässä enkä muualla. Mutta mun elämä on Isän kädessä, olen jatkoajalla ja menneisyys, nykyisyys ja tuleva on Kristuksessa.

Jep Jep, Näitä on mukava pohdiskella. Itellä se kuitenkin jää tänne foorumille.

Rukoilusta tuli mieleen, mitä te uskovaiset yleensä rukoilette?
Rahaa, maailmanrauhaa, menestystä vaparihäkissä, onnea itselle ja lähimmäisille, jonkun toisen ihmisen kääntymistä uskoon, Jeesusta häihin tekemään viiniä ettei tarvitse matkustaa Viroon, jotain muuta?

Entä onko toimivuudesta millaisia kokemuksia?

No varmaankin jokainen rukoilee omia juttujaan ja on todennäköisesti aika henkilökohtainen asia. Tuskin nyt mitään maailmanrauhaa on järkevää rukoilla. Ne voi olla ihan arkisia asioita. Toimivuudesta on lukemattomia kokemuksia.
Tosin henkilökohtaisesti minun on helpompi suorittaa rukoukseni enkelille, koska näen heidät Jumalan sanansaattajina ja helpommin ymmärrettävinä olentoina. Jumala on aika abstrakti ainakin minun järjelle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom