"Luontainen" leuanveto

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Niin vielä alkuperäiseen kysymykseen. Reilu pari vuotta sitten "perusmiehenä" : sisätyöt päätteen äärellä, ei juuri mitään liikuntaa, ylipainoa 85-87 kg/ 178 cm. Niukin naukin sain 3-4 leukaa. Itse kuvittelin, että lähes jokainen, joka ei ole silminnähden lihava jo vaatteet päällä, vetäisi muutaman leuan harjoittelemattakin.

Yläasteen kuntotestissä täydet pisteet leuanvedosta sai, jos veti vähintään 15 tai 16 leukaa, määrä vähän vaihteli iän mukaan. Jos oikein muistan, niin käytössä ollut taulukko oli sellainen, että täydet pisteet sai tuloksella, johon pystyi yksi prosentti koko ikäluokasta.
Samansuuntaista muistelen itsekkin. Tuo prosenttitaulukko on kyllä varsin omituinen, koska vedin parhaillaan sen noin 15 leukaa, jolla sai täydet pisteet, enkä suinkaan ollut ainoa ja parempiakin tuloksia tehtiin jo omassa parinkymmenen hengen ryhmässäni puhumattakaan muista ryhmistä. Eli se, että vain yksi prosentti ikäluokasta saisi esimerkiksi 15 leukaa ei voi kyllä millään pitää paikkaansa.

Samansuuntaista muistelen itsekkin. Tuo prosenttitaulukko on kyllä varsin omituinen, koska vedin parhaillaan sen noin 15 leukaa, jolla sai täydet pisteet, enkä suinkaan ollut ainoa ja parempiakin tuloksia tehtiin jo omassa parinkymmenen hengen ryhmässäni puhumattakaan muista ryhmistä. Eli se, että vain yksi prosentti ikäluokasta saisi esimerkiksi 15 leukaa ei voi kyllä millään pitää paikkaansa.

Meidän ryhmässä (noin 25 tyyppiä) muutama kaveri veti myös tarvittavat 15 leukaa, eli täydet pisteet saaneiden osuus oli reilut kymmenen prosenttia. Ylipäänsä leuanveto oli sellainen laji, että tuloksissa hajonta oli melkoisen suuri. Useilta kavereilta jäi ensimmäinenkin suoritus tekemättä tai saivat yhdestä kolmeen vetoa tehtyä.

Niin, ja itse olen -85 syntynyt, että tässä puhutaan yhdeksänkymmentäluvun loppuvuosista.

Joo meillä se taas meni niin että piti saada se 20leukaa jopa, mutta harvat sais edes 2 :D itse sain 33:dance:

Testasin tuossa kun en ole pariin vuoteen vedellyt leukoja kunnolla ja 9 toistoon tuo jäi sätkimättä, painoa 127kg. 15-20 toistoon pääsisi pienellä vaivalla mutta eipä ole ollut tuota tankoa tuossa ovessa jotta voisi roikkua. Töissä tuli kaverin kanssa vedettyä silloin tällöin mutta kun hän vaihtoi alaa niin satunnaisia yhden leuan vetoja lukuun ottamatta on homma jäänyt, tuolloin meni 15-20 toistoa hiukan kevyempänä. Yksi hyvä kuntotesti on kiivetä mäntyyn jossa oksat alkavat vasta ylempää +5metristä ja läpimittaa vähintään se 40cm. Tuli vaan mieleen kun tuosta puuhun kiipeilystä puhuttiin.:D

Sanottava noista koulun testeistä, et tosi mones paikkaa kyl saa tehdä millä tekniikalla vaan ne eikä oo niin tarkkaakaan et käyks kädet suorana alaalla jne. Eli ite ainakin aika varauksella niihin suhtaudun.

Oon kyl muuten katkera ku tytöil se testi oli joku tangos roikkuminen.... Oon katkera siitä, olis varmaan pitäny mennä poikien ryhmään vetämään, mut hyvä näin 10v myöhäs tsumplia :D

Toi uotilan vetely on kyl hurjan näköstä.

eipä noita ihan kunnon leuoiksi voi kutsua kun ukko heilauttaa koko kropalla itsensä ylös niin että leuka menee just ja just tangon yläpuolelle ja sieltä tiputtaa ittensä alas

mutta kova suoritus silti, ei olisi uskonut :eek:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
eipä noita ihan kunnon leuoiksi voi kutsua kun ukko heilauttaa koko kropalla itsensä ylös niin että leuka menee just ja just tangon yläpuolelle ja sieltä tiputtaa ittensä alas

mutta kova suoritus silti, ei olisi uskonut :eek:

No joo, siis onhan toi tyyli vähän mitä on... mut toisaalta, jos leuanvedon virallinen vaatimus (esim. kisoissa) on se, et leuan saa vedettyä tangon yläpuolelle ja lähtöasento on kädet suorina alhaalla, niin mitäpä sitä tekemään itselleen yhtään vaikeammaksi.

Sama kait se millä tavalla sinne rimpuilee, kunhan se leuaksi lasketaan. Toki sit jos lihastreenin kannalta asiaa katsoo, niin "puhtaampi" tekniikka on varmaan parempi. Mut se onkin eri asia sit.

Sitten saa toki alkaa kritisoimaan, kun ensin itse vetää puhtaita leukoja sen 60+ ;)

Testasinpa äsken muutamat kolmen sarjat eri otteilla, kun ei ollut parempaakaan tekemistä. Helpoimpia olivat leuat vastaotteella, hartioiden levyinen ote oli helpompi, kuin hartioita leveämpi ja kapeampi ote. Myötäotteella helpoimmaksi osoittautui hartioita leveämpi ote, kun taas vaikein oli äärimmäisen kapea ote.

Ei tällä nyt mitään informatiivista arvoa taida olla, mutta heitinpä tänne kun kerran kaikkea randomia täällä jo keskustellaan :o

Hartioiden levyinen vastaote on useimmille paras. Empiirisesti todettu asia. :)
Myötäotteella tippuu keskimäärin pari-kolme toistoa maksimi, kapeella otteella vielä enemmän.

Eksoottisiin otteisiin siirryttäessä, esim kädet ristissä (eli vasen käsi oikealla puolella ja päinvastoin) alkaa olemaan jo hiton vähän porukkaa. Kannattaa koittaa esimerkiksi hartioiden levyinen myötäote kädet ristissä ja siitä veto. Rintamasuunta koko ajan suoraan ja pitäis tuntua rasitusta. :lol2:

Taisin jo kirjoitella tännekin mutta helpoin tapa saada pari extratoistoa on tehdä testi joustavassa pitkässä tangossa. Ylhäältä vaan aivan täysiä alas ihan pohjaan asti ja ei tarvii kuin pitää kiinni ja olkapäät tiukkana ja puolesvälis ylöspäin ollaan. :D

Oma kokemus on, että hartian levyinen vastaote on leveää myötäotetta huomattavasti parempi kun vedetään lisäpainoilla 2x8x25kg vs. 2x6x22,5kg. Sarjojen lyhennessä tuo vielä korostuu lisää. Omalla painolla tehdessä taas eroa ei käytännössä ole 25xBW vs. 24xBW.

Emännällä myös aivan sama tilanne 6x10kg vs. 6x5kg ja 16xBW vs 15xBW.

8. luokalla 20 pojasta (n. 50-75kg ja pituutta 160-180cm) niin eli liikunnan ryhmässämme oli 20 poikaa joista noin 10 ei saanut yhtään leukaa. vaikka olivat ihan normaalin kokoisia. Koulun kuntotesteissähän leuat pitää tehdä myötäotteella. Muistelisin että Luokkamme ennätys oli 20 leukaa myötäotteella. itse vedin toiseksi 15 leualla (55kg ja 160cm). Enkä ollut leukoja kummemin koskaan reenannut.

olen 13v poika ja seiska luokan liikkatestit vähä pelottaa,ku kunto on niin huono. jos saan noin 5 leukaa ja punnerruksia joku 10 (se on tosi huonosti!). niin onko se tosi huono? onko mitää toivoa päästä sitä käsilihas osioo läpi? vai pitääkö vaa viel :puntti: :puntti: :puntti: :puntti: :puntti: bodata ja pituutta on 150cm ja painoa 40kg

Leuanveto saattaa olla jopa keskimääräistä parempi, punnerrukset on kyllä ainaki mun mielestä melko heikot. Ite ku olin seiskalla nii ei kovin moni saanu enempää ku tuon 5 leukaa mutta useimmat kyllä punnersi enemmän ku 10. Rupeahan treenaamaan ahkerasti!

Aika usein salilla näkee noita maksimitoistoyrityksiä, missä varsinkin siinä ala-asennossa kädet on ~90 asteen kulmassa. Toistojen määrä tippuu usein huomattavan paljon, kun tangossa rimpuilun ja nykimisen sijaan vedetään puhtaita leukoja.

Mä olen kans seurannut tätä joskus miten erilaisia tekniikoita ihmisillä on. Itse koen sen fuskauksena jos ei mene alas saakka suorilla käsillä ja näin ollen en osaa laskea niitä edes leuoiksi. Omalla painolla olen saanut 7 leukaa hartianlevyisellä vastaotteella ja 5 leveällä myötäotteelle. Eilen tuntui vastaotteen 7 leukaa yllättävän kevyiltä kun olen hetken nyt myötäotteelle treenannut, kun ottaa enemmän selkään. Pitääkin tänään kokeilla uusiksi, tavoitteena kun sais ne 10 toistoa joskus :)

Leuanveto saattaa olla jopa keskimääräistä parempi, punnerrukset on kyllä ainaki mun mielestä melko heikot. Ite ku olin seiskalla nii ei kovin moni saanu enempää ku tuon 5 leukaa mutta useimmat kyllä punnersi enemmän ku 10. Rupeahan treenaamaan ahkerasti!

eli siis punnerruksii vai? ja jos ny viittisit jotenki opastaa en monta kertaa päiväs niit pitäs tehä?

ja miten kauan pitäs treenata et menis se 20 punnerrusta. ku 10 tekee jo tosi tiukkaa :( just joku 12 menee max. :(((

Ei sitä kukaan voi sanoa että kuin kauan pitää treenata. Otan kuitenki esimerkkinä tämän leuanvedon, sillon seiskalla ku vedin 4 nii tuli sellane vitutus että pakko ruveta treenaamaan leuanvetoa, muutaman kuukauden päästä meni 12 eli kolminkertaistu. Etunojapunnerruksiin voi auttaa myös esim. penkkipunnerrus, penkki kapealla otteella jne. eli liikkeet (etenkin punnerrusliikkeet) jotka kehittävät rintaa ja ojentajia. En usko että sun pitäis monesti päivässä punnerrella tai edes kerran päivässä.. Salitreeni vaikka joka toinen tai kolmas päivä (yksijakoinen) ja sen yhteydessä teet myös etunojia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom