"Luontainen" leuanveto

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Jaa´a, ei nyt ihan suoraan verrannollinen, mutta suuntaa antavaa kuiten.

Opiskeluaikoina tuli tehtyä kaikenmoisia kuntotestauksia, junioorista seniooreihin molemmille sukupuolille. Yksi parhaiten mieleen jäänyt oli juurikin leuanveto, joka oli bonus testinä 4 ja 6 luokkalaisille pojille, siis toistomäärä. No, ei tullut laskemisesta ongelmaa. Yli 50:stä pojasta vain 3 sai vedettyä puhtaan leuanvedon. Siis suorilta käsiltä lähtö alhaalta roikunnasta ja siitä leuka tangon yli. Ja kannattaa lukee uusiksi, siis tosiaan yli 50:stä vain 3 sai sen vedettyä! Eikä yksikään muuten käpännyt köyttäkään kattoon (n.8m.). Aikanaan samoissa köysissä kilpailtiin siitä kuka käppääilee nopeiten sinne kattoon, ei siitä kuka osaa tai jaksaa edes käpätä.

Kyllä ei oinut ku silmiään pyöritellä. Varsinkin kun tulee mieleen ajat jolloin itse oli samanikäinen ja oli nuita testauksia. Jokainen poika veti silloin ainakin sen yhden leuan ja vähänkään urheilleet heti reilun sarjan. Tai saattoi olla se yksi lihava luokalla jolta se ei onnistunut, mutta kyllä ne tukevammatakin muistaakseni ainakin sen yhden veti aina.

No, kaiketi nyky junioorit ei kiiku joka puuhun minkä näkee, käppäile lyhtypylväissä ja harrasta muuta vastaavaa kiipeilyä ja venkoilua. No, ehkä niillä on nopeemmat peukalot ja silleen kun on nuo pleikkarit ja muut vermeleet.

Eli tuskimpa tuo 1 leuka keskiarvona pahastikkaan nykyään heittää. Voi olla, että kun otettaisiin kadulta randomina 100 ukkoa testaamaan, niin uskon, että reilusti yli puolelta jää se leuka vetämättä.

Mielestäni ei silti pitäisi huolestua tilanteesta, eikä pitää nykyajan ihmisiä huono kuntoisina wowittajina. Asiahan on niin, että jos enemmistö epäonnistuu leuanvedossa, ne harvat(eli suurin osa tähänkin threadiin kirjoittavista) erottuvat joukosta, tuntevat itsensä vahvemmiksi, saavat naaraitten(ja/tai koiraitten) huomion kiinnittymään itseensä, lisääntyvät, ja jatkavat rotevien voimailijoiden sukua. Se on sitä evoluutiota tai jotain :puntti: :whip:

Pilkunnussimista, mutta pitää nyt silti sanoa, että vaikkei saisi yhtäkään kokonaista leukaa, niin yrittäminen johtaa silti tuloksiin. Itse en saanut n. 2kk sitten kuin puolikkaan leuan, eli sain väännettyä itseäni hieman ylöspäin. Tänään testatessa meni 6(melkein 7) myötäotteella, ja saman verran perään vastaotteella. Tämäkin siis vain satunnaisella leuanvedolla silloin tällöin, ilman mitään treeniohjelmia tai ruokavalioita lihaksen kasvattamiseen.
Tuota tuota, oikeastaan tätähän itsekin tarkoitin, koska kuten sanoin, niin en saanut seiskaluokalla ainuttakaan leukaa, ja silloin aloitin leuanvedon sitten vetämällä jakkaran päältä leukoja 90 asteen käsikulmasta ylöspäin. Toki jos ei sitä ainuttakaan saa, niin kannattaa lähteä tekemään niitä vajaita toistoja, koska siitä se homma lähtee liikkeelle. Mulle ainakin oli aluksi kaikista vaikeinta saada se toisto lähtemään ala-asennosta nousuun, mutta kyllä sekin sitten lopulta onnistui. Kuitenkin sen treenin eka virstanpylväs on mun mielestä sen ekan täyden vedon saaminen, koska sen jälkeen tekniikka ja lihaskoordinaatio alkaa parantumaan kuin itsestään, jolloin suhteellisen pienellä vaivalla saa sen 5 toistoa lisää.

Tuota tuota, oikeastaan tätähän itsekin tarkoitin, koska kuten sanoin, niin en saanut seiskaluokalla ainuttakaan leukaa, ja silloin aloitin leuanvedon sitten vetämällä jakkaran päältä leukoja 90 asteen käsikulmasta ylöspäin. Toki jos ei sitä ainuttakaan saa, niin kannattaa lähteä tekemään niitä vajaita toistoja, koska siitä se homma lähtee liikkeelle. Mulle ainakin oli aluksi kaikista vaikeinta saada se toisto lähtemään ala-asennosta nousuun, mutta kyllä sekin sitten lopulta onnistui. Kuitenkin sen treenin eka virstanpylväs on mun mielestä sen ekan täyden vedon saaminen, koska sen jälkeen tekniikka ja lihaskoordinaatio alkaa parantumaan kuin itsestään, jolloin suhteellisen pienellä vaivalla saa sen 5 toistoa lisää.

Näinhän se nimenomaan menee. Sori jos käsitin aikaisemman postisi väärin :)

Kuulostaa liian huonolta tuo yhden toiston keskiarvo miehillä. Sehän tarkoittaa sitä, että todella monet eivät saa yhtään leukaa, koska todella monet taas saavat useampia toistoja. Jos joku vaikka vetää 20 leukaa, niin tätä henkilöä kohti pitää olla 19 äijää jotka eivät saa yhtään leukaa, jotta keskiarvoksi saadan 1 leuka per lärvi. Eikös se noin lasketa?

Eiköhän tässä aloituksessa käsitelty asiaa siltä kannalta, että toistojen määrällä ei ole sen enempää väliä,
kuin että se on joko <1 tai >1, ja sitten hyväksytyistä ja hylätyistä tuloksista laskeskellaan onnistumisprosentti.

Mulla oli suunnilleen sama tilanne noihin aikoihin. Ite aloitin vedot sillä tavoin että ponnistin vauhtia maasta kun muuten ei saanu yhtään leukaa, aika nopeasti jaksoi sitten vetää puhtaasti.

^nusnus edelleen:

Harvemmilla narukäsi-läskeillä mitään mahdottoman leveää V-selkääkään on... :peace:
Joo, leveällä selällä ne leuat vedetään, sentti lisää leveyttä on yks leuka lisää...not!

Kyllähän nyt keskiarvo on varmaa reilusti yli yhden, mut alottajan postauksessa kysyttii saako keskiverto mies yhden leuan, eikä miesten leuanvetojen keskiarvoa. Eli saako esim. yli 50 % vedettyä sen yhden leuan. tai sit ei, mut joo..

Yksikin leuka on aika helvetisti jos: ei treenaa + on ylipainoa. Ja sitä porukkaa kyllä löytyy melkoisesti..
Toisaalta muutama leuka ei ole mikään ongelma ylipainoisellekaan, jos edes jotenkin treenaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ihan näin mielenkiinnosta: vedin 31 toistoa lukion 1. luokalla kuntotestissä eli onko toi oikeesti kovaki tulos jo? Aikaahan oli 1 minuutti ja kädet periaatteessa pitäis mennä kohtuusuoraan. Painoa tuolloin oli varmaan se 70kg.

Ja kyllä ainaki yläaste- ja lukiotasolla lähes kaikki vetää ~5 paikkeille. Ja aika paljon mun tutuissa ollut aina sellasia 10-20 välille menijöitä ja aina muutama yli 20 toiston.

Kun en suoritustasi ole nähnyt, niin on vaikea suoraan sanoa, onko kova tulos vai ei. Kaikki tyynni, ihan millä vaan tekniikalla vedettynä - ja vielä lukioikäisenä - ei voi ainakaan vähätellä tulostasi. Epäilisin, että harrastat jotain urheilulajia ihan seuratasolla, sillä ihan tavallinen ilokseen treenaava tuohon ei pysty.

Kun en suoritustasi ole nähnyt, niin on vaikea suoraan sanoa, onko kova tulos vai ei. Kaikki tyynni, ihan millä vaan tekniikalla vedettynä - ja vielä lukioikäisenä - ei voi ainakaan vähätellä tulostasi. Epäilisin, että harrastat jotain urheilulajia ihan seuratasolla, sillä ihan tavallinen ilokseen treenaava tuohon ei pysty.

Tuolloin olin harrastanut salibandyä 6v, käynyt vapaaottelun alkeiskurssin ja treenaillut ihan omaksi ilokseni eli ei varmaan mistään kauhean hyödyllisestä lajitaustasta ollut kyse, mutta tosiaan aika hankala sanoa jos ei näe itse suoritusta.

Vois taas kokeilla max toistomäärää tässä kesän mittaan jossain vaiheessa ja postailla tänne foorumeille päin.

Niin ja tää kaikki vissiin hirveetä offtopicia(?)

Pikainen Googletus tuotti tällaisen sivun:

http://www.elitefeet.com/are-you-an-average-man

Sen mukaan keskimääräinen mies pystyisi tekemään yhden leuanvedon.

Number of pull-ups he can do: 1

Pull-up on kämmenet poispäin tehty leuanveto, chin up taas taas kämmenet sisäänpäin tehty leuanveto. En minäkään saa edes hyvin kevytrakenteisena kuin korkeintaan tuon yhden pull-upin tehtyä (leveällä otteella en ainuttakaan), vaikka chin upeja pystyy nakuttamaan useammankin hartian levyisellä otteella.

Löytyykö "vika" mahdollisesti ranteista tahi forkuista? Ei mulla ainakaan oo yli 2 toistoa eroa noiden pull upin/chin upin välillä. Totta kai ne ottavat myös hieman eri kohtiin selän lihaksistoa, mutta ei luulisi sen mitään suuria eroja aiheuttavan.

Pull upit ovat ainakin itselleni HUOMATTAVASTI raskaampia ja vaikeampia. Alussa en edes yrittänyt tehdä niitä, koska liike tuntui epäluonnolliselta ja väärältä, mutta hetken harjoittelun jälkeen pull upitkin alkavat sujua. Tällä hetkellä pull up ennätykseni on jopa parempi, kuin paras chin up tulokseni :O

Noissa koulun kuntotesteissähän yleensä tehdään pull uppeja, jotka ovat suurelle osalle uusi kokemus. Jouduin itse tekemään(yrittämään) niitä tosiaan ensimmäisen kerran vasta lukiossa ja eihän siitä mitään tullut :(

Things You Should Know How To Do: Pullup

e. Niin omista kokemuksista sen verran, että ennen salitreeniä ei menny kyllä yhtään. (Ei voimaa, mutta painoa löytyi) Tästä useampi vuosi jo tosin aikaa. Nykyään tilanne paljon parempi :D

Löytyykö "vika" mahdollisesti ranteista tahi forkuista? Ei mulla ainakaan oo yli 2 toistoa eroa noiden pull upin/chin upin välillä. Totta kai ne ottavat myös hieman eri kohtiin selän lihaksistoa, mutta ei luulisi sen mitään suuria eroja aiheuttavan.

Mhhh. Oon kyl tyttö, mut sain joskus chin upei, tai siis niin eiks ne nyt oo vastaotteel leukoi ihan vaan helpoiten sanottuna, 9 ja pull upei 5. Tein vastaoteleukoja aika kapealla leveydellä, eli tuli käsillä varmaan puristettuu vikat toistot. Pull up menee musta puhtaammin selälle.

Kyl mä luulen et sentään ainakin puolet miehistä sen yhen leuan saa vedettyä. Naisista ei ala-asteen jälkeen kovin moni... Tai itse muistan kun 5. luokalla kisailin yhen telinevoimistelua harrastavan pojan kans leuanvedoissa, silloin sain 12 ja se 13, että ärsytti :D
Nyt ollu jo puoli vuotta aikalail taukoo puntista, kun ei oo päässyt salille, pari sellasta parin viikon kautta ja sit on taas kipee tai kiirettä, mut menee silti ehkä 5-6 leukaa vastaotteella. Vuos sitten sain ensimmäisen leuan ton peruskoulun jälkeen, sit kaks viikkoa ekasta leuasta niin niitä meni varmaan jo 5. Tekniikka siinä on se kompastuskivi varmaankin, miksei niitä saa vedettyä, vaikka voimat riittäisi. Luulen et mulla helpotti kovasti se, kuinka pikkusena leukojen vetely oli maailman siisteintä puuhaa, niin muisti vielä et miten se leuka sinne tangon päälle pitäis vetää, sit siitä piti vaan yrittää.

Nykyään kyl jostain syystä saan eniten vedettyä leukoja niin et toinen on vastaotteella ja toinen käsi sit myötäotteella. Varmaan puristusvoima lähteny niin, et tolla saa tukevimman otteen tangosta.

Naisista ei ala-asteen jälkeen kovin moni... Tai itse muistan kun 5. luokalla kisailin yhen telinevoimistelua harrastavan pojan kans leuanvedoissa, silloin sain 12 ja se 13, että ärsytti :D

Heh, joo ehkä toi osaltaan johtuu siitä, et ala-asteen jälkeen tytöt ostaa meikkipussin, mutta pojat kiipeilee puissa vielä tuonkin jälkeen. Voi tosin olla, et nykyään ei pojatkaan kauheesti puissa kiipeile (kuten joku tässä threadissa jo epäili), ja hyvien selkä- ja käsivarsilihasten sijaan niille kehittyy... noh, nopeat peukalot! :hyvä:

Eli varmaan laskussa on leukoja vetävien miestenkin määrä, mut pleikkaria ne hakkaa sitäkin kovemmin!

Ei kai noi pull-upit oo juurikaan edes raskaampia ku chin-upit, ainakaa mulle.. Chin-upeja menee ainaki 20, pull-upeja muutama toisto vähemmän, ja se kyllä ottaa mulla ainaki enemmän selkään ku vastaotteella..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom