"Luontainen" leuanveto

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Katselin pari viikkoa sitten, kun joku työporukka teki kuntotestia punttisalilla. Olivat noin 20-30 vuotiaita, ja reilun kymmenen hengen porukka. Valtaosa veti leukoja 0 tai 1, eikä ylipainoa ollut kauheasti, osalla ei ollenkaan.

Katselin pari viikkoa sitten, kun joku työporukka teki kuntotestia punttisalilla. Olivat noin 20-30 vuotiaita, ja reilun kymmenen hengen porukka. Valtaosa veti leukoja 0 tai 1, eikä ylipainoa ollut kauheasti, osalla ei ollenkaan.

Niin, kun taas kuuntelee 20-vuotiaita miehiä niin suht iso osa vetää (puheiden mukaan) yli kymmenen. Tietysti yhtä iso osa on sitten näitä 1-3 vetäjiä.

Vaikea kuvitellä ettei joku saisi yhtään leukaa... Siis varmaan 25% ihmisistä ei saa, mutta itse painan 88kg ja yksi toisto tuntuu tyyliin yhtä raskaalta kuin pelkkä tanko penkistä :)

Ja lisäyksenä että olen viellä huono leuanvedossa. Tainnut kehittyä vuodessa 3x20kg(78kg) -> 10x20kg(88kg).

Mun on vaikee uskoo, että normijantteri sais leukoja enemmän kun 3. Ei mullakaan leukoja noussut intin tulotesteisä kun pari-kolme, sit kun aloin niitä treenaamaan niin jo rupes kevenee ja intin lopputestissä 9kk myöhemmin sainkin sit jo 18 vaikka painoo tuli intissä 11kg lisää... Leuanveto on vaan semmonen liike, että siinä kehittyy vaan leukoja vetämällä ja harvalla normijannulla on kiinnostusta leuanvetoo treenata nykyään.

Mulla on syksyllä ensimmäiset kertausharjoitukset, ja odotankin nyt innolla päästä näkemään mikä on porukan (ikä n. 25v) kuntotaso. Varsinkin toi leuanveto kiinnostaa, sillä vaikuttaa erikoiselta, jos ei yhtäkään leukaa saa.

Itse sain vuosi sitten 12 leukaa. Pohjana oli monen vuoden monipuolinen yleisurheilutausta kuntosaliharjoitteluineen, mutta itse leuanvetoa en ollut harjoitellut juuri ollenkaan. Olin mielestäni pyörinyt tuossa kymmenen leuan paikkeilla jo vuosia, ja painoin kuitenkin aina erittäin vähän (BMI hädintuskin 20) ja lihaskuntoni oli mielestäni ihan hyvää tasoa. En siis yhtään ihmettele, jos moni varsinkin hieman ylipainoisista ei saa ollenkaan leukoja. Nyt noin vuoden säännöllisen leuanvetoharjoittelun jälkeen saan noin 25-30 leukaa riippuen suoritustekniikasta, eli on vain todettava, että leuanveto kehittyy vetämällä leukoja.

en nyt lukenut koko ketjua joten en tiedä ottiko joku tämän asian jo esille. eli eikö keskiverto miehen ja miesten keskimäärin vetämät leuat oo eriasia?
keskiverto mies (eli suurin osa miehistä) saa n.0-3 leukaa, kun taas keskimäärin miehet vetävät ehkä noin 1-5 leukaa, kun otetaan huomioon enemmän vetävä marginaali.

omassa koulussa (pieni, ei rinnakkaisluokkia) 8.lk pojista noin 1/5 ei saanut käsiä kunnolla edes koukkuun, n.1/3-4 ei vetänyt yhtään leukaa ja 2 oppilasta ei kyennyt hyppäämään tankoon kiinni :D

loput vetelivät 5-15 leukaa

lukion 1. luokalla olen ja meidän luokalta ite vein 30+, eräs toinen 28 ja muutama yli 25 kpl... muutama vain rimpuli tangon alla eikä noussu senttiäkään

Saa kiittää nyky-yhteiskuntaa tuosta ihmisten olemattomasta kunnosta. Itse muistan yhä eka kerran kun vedin leukoja. Ekaluokan alkupuolella luokkakaveri kysyy välitunnilla leuanvetotelineen vieressä montako leukaa saat tehtyä. Piti kysyä mikä se on ja miten tehdään, noh 7 tuli kuitenkin. Tosin puussa kiipeilyt ja päivät pihalla juosten oli ihan normitouhua ennen kouluikää ja muukin liikunta oikeastaan koko ala-asteen. Tulos on pysynyt sitten jossain 5-18 välillä koko iän, seassa myös pari ihan täyttä paskamättövuotta.

Siinä mielessä ärsyttää tämä nykyaika, hyötyliikunta on suurimmalla osalla 0 ja monia ei kiinnosta sitten erikseen liikkua. Tuloksena reipas ylipaino ja olematon kunto kaikin puolin. Seurauksena siitä sitte erinäisiä elintasosairauksia, joiden takia elämästä saadankin paljon vähemmän irti.

Mä taisin saadan kasin kuntotestissä yhen leuan ja senkin kusettamalla. Nyt (3 vuotta myöhemmin) menee omalla painolla +30 ja läskimpi mä nyt oon. :lol2: Paino nousuu 60-65kg --> +85kg. Ei ne leuatkaan kehity kun leukoja vetämällä, että en kuitenkaan pitäisi leuanvetoa minään absoluuttisena peruskunnon mittarina.

Ei ne leuatkaan kehity kun leukoja vetämällä, että en kuitenkaan pitäisi leuanvetoa minään absoluuttisena peruskunnon mittarina.

En nyt sanoisi välttämättä ihan noinkaan. Itsellä on ollut välillä vuosienkin taukoja, jolloin en ole vetänyt leukoja kuin kerran pari vuodessa testimielessä (kuinka paljon menee). Aina on mennyt yli kymmenen, välillä reippaastikin yli. En tarkoita, että leuanvetoa voisi käyttää tarkkana peruskunnon mittarina, mutta tuntuu siltä, että leuanveto on huomattavasti helpompaa, jos on hyvä peruslihaskunto esimerkiksi kuntosaliharjoittelun takia.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En nyt sanoisi välttämättä ihan noinkaan. Itsellä on ollut välillä vuosienkin taukoja, jolloin en ole vetänyt leukoja kuin kerran pari vuodessa testimielessä (kuinka paljon menee). Aina on mennyt yli kymmenen, välillä reippaastikin yli. En tarkoita, että leuanvetoa voisi käyttää tarkkana peruskunnon mittarina, mutta tuntuu siltä, että leuanveto on huomattavasti helpompaa, jos on hyvä peruslihaskunto esimerkiksi kuntosaliharjoittelun takia.

Lihaksilla ja voimalla niitä leukoja vedetään, joten jos on saanut lihakset muilla liikkeillä salilla kuin leuanvedoilla, ei ole yllätys että niitä leukoja pystyy vetämään. Teknisesti ei kovin haastava liike, ellei sitten pyri eristämään selkää tarkasti.

joku viisas sanoi kerran että leukojen vedossa käyretään sellasia lihaksia joita on vakeampi treenata. ptääkö tämä paikkansa?

joku viisas sanoi kerran että leukojen vedossa käyretään sellasia lihaksia joita on vakeampi treenata. ptääkö tämä paikkansa?
jos hirveellä räpellyksellä vetää leukoja niin se voi helposti mennä tukilihaksille.
teknisesti kivan leuan pitäisi ottaa ihan sellaisiin lihaksiin joita on helppo treenata.

Niin, kun taas kuuntelee 20-vuotiaita miehiä niin suht iso osa vetää (puheiden mukaan) yli kymmenen. Tietysti yhtä iso osa on sitten näitä 1-3 vetäjiä.

Vaikea kuvitellä ettei joku saisi yhtään leukaa... Siis varmaan 25% ihmisistä ei saa, mutta itse painan 88kg ja yksi toisto tuntuu tyyliin yhtä raskaalta kuin pelkkä tanko penkistä :)

Ja lisäyksenä että olen viellä huono leuanvedossa. Tainnut kehittyä vuodessa 3x20kg(78kg) -> 10x20kg(88kg).

JOo kiinnostaa itsekin tietää mistä tälläinen "erilaisuus" eri tyyppien välillä johtuu. Kroppahan voi about saman näköinen. lähdetään myös siitä että se harjoitellumpikaan nyt ei ole mikään aktiivisalikuntoilija. eli voisko joku viisaampi valaistavoisko asia johtua geeneistä vai tahdosta vai mistä kaikista. tiedän myös kaverin kaksi jotka ovat tehneet jopa ruumiillista työtä mutta penkistä ei nouse 50-60kg enempää.

Nuorten kunto huononee. Jostain luin, että nyt 37 % 15 vuotaista ei saa enää vedetyä yhtään leukaa. 70-luvulla nollakerholaisia oli 15 % ikäluokasta.

jos hirveellä räpellyksellä vetää leukoja niin se voi helposti mennä tukilihaksille.
teknisesti kivan leuan pitäisi ottaa ihan sellaisiin lihaksiin joita on helppo treenata.
Salilla jossa käyn näkee harvemmin varsinaisia räpellyksiä. Lähinnä liike jää pahasti vajaaksi. Jotkut tekevät varmaan mielestään tosi monta leukaa ja helppoahan se onkin, jos liikerata on 2/3 siitä mitä sen pitäisi olla.

"tavallinen ja ilokseen treenaileva"

Kun en suoritustasi ole nähnyt, niin on vaikea suoraan sanoa, onko kova tulos vai ei. Kaikki tyynni, ihan millä vaan tekniikalla vedettynä - ja vielä lukioikäisenä - ei voi ainakaan vähätellä tulostasi. Epäilisin, että harrastat jotain urheilulajia ihan seuratasolla, sillä ihan tavallinen ilokseen treenaava tuohon ei pysty.

Tänä keväänä salilla vedin uuden ennätyksen 33toistoa:) muistan kun joskus ala-aste ikäsenä sain sen 15-leukaa, ja älkää epäilkö, siis puhtaita leukoja perinteisellä vastaotteella, ensin tankoon roikkumaan siitä ylös leuka tangon päälle ja alas ei ihan lukkosuoraan, vaan ehkä n. 95-prosenttisesti kädet suoraan jne. ja viimeset pari toistoakin menee ihan käsillä/selällä puhtaasti, jaloilla ei tarvi potkiskella:), sehän menee jo vähän fuskaamisen puolelle (mun mielestä:)). Mut kyllä semmonen yli 15 on jo hyvä tulos.

Leukoja menee hartioiden levyisellä vastaotteella ehkä 12-13 kappaletta hikiseen. Kympin lisäkiekolla tulee enää seiska.

180/80 ja kohta vuoden treenannut. "Miken" kulmasoutu 80kg 3x10, alatalja 70kg 3x10, penkistä 110kg :david:

Olen paska vetämään leukoja. Tuntuu että samankokoiset ja muissa liikkeissä samoja painoja liikuttelevat kaverit kiskoo kaikki sen reilut 20kappaletta...
Selässä ja hauiksissa on kuitenkin kokoa tullut ihan nätisti, mutta leuat ei ota sujuakseen. Uupuu niissä voimat jotenkin kummallisesti...

Tänä keväänä salilla vedin uuden ennätyksen 33toistoa:) muistan kun joskus ala-aste ikäsenä sain sen 15-leukaa, ja älkää epäilkö, siis puhtaita leukoja perinteisellä vastaotteella,

Ei epäillä. Kyllähän noita aina välillä näkee. Uotilakin on tainnut vetää 63 leukaa myötäotteella. Ja kädet oli alhaalla täysin suorina. Mutta usein kun jengi kertoo vetävänsä reippaasti yli kahtakymmentä, niin kyllä niillä liike tuppaa vajaaksi jäämään.

Saanko kysyä paljonko sinulla on pituutta ja painoa kertynyt?

Ku itse olin intissä n. 7 vuotta sitten niin keskimäärin jätkät varmaan veti sen 4-5 leukaa. Mutta jos otetaan ikäryhmä 20-40v niin se tippuu huomattavasti. Tuolloin kaikki oli kuitenkin liikkunut vielä jonkun verran kouluissa jne ja parin kympin jälkeen alkaa usein harrastukset vähenemään ja läskiäkin alkaa kertymään. Joten kai se perus suomalainen äijä vetää ehkä 1-2 leukaa.

Pakkislaiset on tietenkin oma lukunsa :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom