"Luontainen" leuanveto

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tulos riippuu hyvin pitkälle siitä, millä tekniikalla vedetään. Hirvee heiluminen ja käsien jättäminen täysin koukkuun ala-asennossa ei ole mun mielestä leuanvetoa nähnytkään. Kädet hallitusti täysin suoraksi alhaalla, ja ylhäällä leuka selkeästi tangon yli, eikä mitään heilumista liikkeeseen koko matkalla. Aika usein salilla näkee noita maksimitoistoyrityksiä, missä varsinkin siinä ala-asennossa kädet on ~90 asteen kulmassa. Toistojen määrä tippuu usein huomattavan paljon, kun tangossa rimpuilun ja nykimisen sijaan vedetään puhtaita leukoja.

Täytyy muistaa, että aina ne kaverit ei välttämättä yritäkään tehdä mitään maksimeja saatika sitten puhtailla toistoilla. Mullakin on usein tapana puntin päätteeks "avata" paikat roikkumalla tangossa ja vetämällä siinä ohessa fiiliksen mukaan 10-20 leukaa heittämällä eli fuskaamalla. Mutta silloin kun leuanvetoa tehdään ihan treeniin kuuluvana harjoitteena, allekirjoitan puhtaan suoritustekniikan vaatimuksen täysin.

Heh, joo ehkä toi osaltaan johtuu siitä, et ala-asteen jälkeen tytöt ostaa meikkipussin, mutta pojat kiipeilee puissa vielä tuonkin jälkeen. Voi tosin olla, et nykyään ei pojatkaan kauheesti puissa kiipeile (kuten joku tässä threadissa jo epäili), ja hyvien selkä- ja käsivarsilihasten sijaan niille kehittyy... noh, nopeat peukalot! :hyvä:

Eli varmaan laskussa on leukoja vetävien miestenkin määrä, mut pleikkaria ne hakkaa sitäkin kovemmin!

No tää nyt oli ärsyttävä yleistys. Mul oli meikkipussi jo 8-vuotiaana mut ei paljoo oo haitannu. Eiköhän se oo alkoholi ja naisellistuminen mitkä tulee siinä yläasteella mukaan, ja ne kerryttää mukavasti lisäkiloja joillekin. Leuanvetoa oppii kuitenkin parhaiten tekemällä, et jos olis tanko kotona, niin eiköhän kuukauden päästä tulis jo niitä leukoja ainakin se yks. Toisille se on tietty vaikeampaa, mut en usko et yks leuka olis joku mahdottomuus. Tai meilki oli ala-asteel se tanko, mut sit se meni kai jotenkin rikki. Tai sit iskä ei tykänny ku roikuin siinä aina miten sattuu, tai esim et pää alaspäin keikuttaa itteään siinä, niin ei ehkä turvallisinta touhua :D

No tää nyt oli ärsyttävä yleistys.

Tarkoitin tuon meikkipussin ihan vaan metaforana niille kaikille muutoksille, mitä tytöille nyt ylipäätään tapahtuu tuossa ala-asteen jälkeen. Lähinnä tarkoitin, että tytöt alkavat hiljalleen tuossa iässä puuhastella enemmän "aikuisempia" asioita, kun taas pojat (jotka muutenkin kypsyvät yleensä myöhemmin) pysyvät ehkä jonkin verran fyysisesti aktiivisempina. Tokihan pojistakin nykyään löytyy paljon niitä, joita ei kiinnosta mikään liikunta. Ja kaipa joltakin löytyy jo meikkipussikin :rolleyes:

Muistelisin jostain lukeneeni, että monilla nykynaisilla on heikommat ylävartalovoimat kuin mitä pelkät sukupuolierot saavat aikaan, ja syyksi oli nimenomaan epäilty, että suuri osa tytöistä lopettaa kaikenlaisen peuhaamisen ja kiipeilyn ala-asteen jälkeen. Jaloissa voimaerot eivät ole läheskään yhtä suuret murrosikäisillä pojilla ja tytöillä... ilmeisesti tyttöjenkin pitää vielä nykymaailmassa pystyä kävelemään :)

Ja tämä siis on nimenomaan yleistys, totta hitossa löytyy äärimmäisen sporttisia ja vahvoja tyttöjä, jotka pesevät mennen tullen ison osan pullamössöpojista, oli sitten kyse leuanvedosta tai jostain muusta lajista!

Kai se jatkuva kiipeily ja monenlainen kisaaminen ja leikki pienenä, eli käytännössä valtava määrä erilaisen kuntoilun perustyötä, mahdollisti sen että noita vetelee nykyäänkin koska vaan toistakymmentä, vaikka vuoden treenitauon jälkeen.
Eipä suuri osa lapsista ja nuorista mitään kuntoa kehittävää tee,kun ei ole asian eteen mitään tehty, ei voi mitään tulostakaan tulla.

Kaipa tuo liikerata on vieras useammille, mutta jos vähänkään on lihaskuntoa/treenitaustaa, pitäisi muutama leuka mennä. Niin perusliike kaikessa kuntoilussa, en tiedä mitä on treeneissä tehty jos ei onnistu.:confused:

nusnus: kyllä niitä melkein pelkillä käsilläkin voi vetää, tosin siihen pystyvät vetää normaalejakin hieman enemmän. :D
nusnus2: Tehkää stopista kädet suorana alhaalla, ei tarvii valittaa tyylistä. Kovat jätkät pitää 5-10sek. tauon aina ala-asennossa. 10 toistoa 10sek tauolla pitäs mennä 20 vetävältä. :)

Hyvä tapa on myös tehdä 5 sekunnin lasku yläasennosta ala-asentoon. Voin kertoa, että tuntuu.

Kädet ei tykkää tuosta...
Googlailin lentoyhtiön arvion(luotettavuus vähän niin ja näin) suomalaisten keskipainosta, naisilla 70kg ja miehillä 88kg.
90kg jää varmasti monelta muutaman leuan vetävältä kevyemmältä kaverilta hilaamatta tangon päälle.

Sehän nyt on päivänselvä asia. Ennen kuin aloin vääntämään salia ihan tosissani, tein omalla painolla 15 leukaa - oma paino tuolloin noin 80 kg (enemmän sitä turhaa kuin nykysellään). 10 kg:n lisäpainolla tuli 8 ja 20 kg:n lisäpainolla enää 3. Yhden leuan vedin 30 kg:n lisäpainolla. Jos tuosta nyt jotain nyrkkisääntöä rakentelisi, niin varmaan keskimäärin toistomäärä puolittuu ihmisillä, kun otetaan vyötäisille 15 kg limppu lisäpainoa. Ja näin siis siinä tapauksessa, että omalla painolla saa 10 leukaa tai enemmän. Mutta jos saa omalla painolla ainoastaan 2-3 tiukkaa puristettua, niin en usko, että tosiaan menee edes sitä ainokaista kympin lisillä.

Ei kai noi pull-upit oo juurikaan edes raskaampia ku chin-upit, ainakaa mulle.. Chin-upeja menee ainaki 20, pull-upeja muutama toisto vähemmän, ja se kyllä ottaa mulla ainaki enemmän selkään ku vastaotteella..

Ihminen on 'luotu' tekemään se vetotyö selällä. Kattokaas vaan apinoitakin miten päin ne kiipeilee! :dance:

Sehän nyt on päivänselvä asia. Ennen kuin aloin vääntämään salia ihan tosissani, tein omalla painolla 15 leukaa - oma paino tuolloin noin 80 kg (enemmän sitä turhaa kuin nykysellään). 10 kg:n lisäpainolla tuli 8 ja 20 kg:n lisäpainolla enää 3. Yhden leuan vedin 30 kg:n lisäpainolla. Jos tuosta nyt jotain nyrkkisääntöä rakentelisi, niin varmaan keskimäärin toistomäärä puolittuu ihmisillä, kun otetaan vyötäisille 15 kg limppu lisäpainoa. Ja näin siis siinä tapauksessa, että omalla painolla saa 10 leukaa tai enemmän. Mutta jos saa omalla painolla ainoastaan 2-3 tiukkaa puristettua, niin en usko, että tosiaan menee edes sitä ainokaista kympin lisillä.

Toi on sitten tosin ihan treenihistoriasta kiinni. jto pystyis antamaan varmasti syvällisempää näkemystä aiheesta... Suurimmalla osalla ihmisistä nimenomaan tolla kybän kiekolla ei menis varmaan enää yhtään - jos nyt sitten alkujaankaan edes jotain menny.

Jotenkin kummalla tavalla olen itse tykästynyt tuohon neutral grippiin, mutta pitäisi varmaan selän kehityksen takia siirtyä takaisin myötäotteeseen :)

Viimeksi muokattu:
Tarkoitus oli deletoida tuo oma posti, josta nyt ei ota erkkikään selvää, kuten totesit. Spekulatiivista ympäripyörittelyä sanoisin :D Kerrankos sitä sille päälle sattuu..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Luultavasti tuo paino on suurin este monen kohdalla, heikompikin kevyt kaveri luultavasti saa vedettyä edes yhden leuan ja jaksaa esim. roikkua hetken yhdellä kädellä. En usko että tuo keskivertoheppu pystyy edes roikkumaan yhellä kädellä.
Tuo kympin lätkä ei kyllä alle 4-5 toiston nouse, näin luulisin.

Ite oon pelkällä ovitankojumppailulla vetänyt heti 10x20kg, aivan eka kokemus lisukkeista oli tosin kun tein vajan ovenkarmissa niin että pidin jalkaterien päällä 30kg lyijypainoa! :lol2:

Onhan se näin, että nuorten kunto on laskussa päin. Tosin omat henk.kohtaiset ennätykset chin-up tyylillä on 25 toistoa ja pull-up tyylillä 15. Leveällä pull-up tyylillä menee kutakuinkin +10. Tulokset johtuu varmaan siitä, että on tullut apinoitua nuorempana joka paikassa (enkä kyllä kiistä ettenkö apinoisi nykyäänkin metalliputkissa) ;)

Mutta todellakin, nuorten tulisi (kuten kaikki jo tietää) liikkua enemmän. Tulevaisuudessa ihmisellä on luultavasti vain 2 sormea jäljellä, peukalo ja keskisormi. Toisella haistatellaan ja toisella pyöritellään pleikkariohjainten sauvoja suhinalla.

Kiipeily puissa on kyllä luonnollisempaa pull-up tyylillä, eihän kukaan chin-upilla vedä itseään oksan päälle, jos kädet ovat toisella puolen oksaa :) Ehkä vähän funktionaalisempaa käyttöä on siis pull-upille, ja sitä tässä on tullut aina vedettyä, kun on halunnut. Chin-upilla vedän silti kaikki testit, vaikka sillä tyylillä en treenaakaan, menee vain muutama toisto vielä enemmän sillä tyylillä.

Luontainen leuanveto - Tavallinen kadun pulliainen - en usko keskivertosohvaperunan vetävän yhtään leukaa. Ei pysty, puhdasta sellaista. Ehkä vähän huolestuttavaa, mutta ehkä käytännöllisempää on nykyään osata käyttää niitä peukaloita?

Noissa koulun kuntotesteissähän yleensä tehdään pull uppeja, jotka ovat suurelle osalle uusi kokemus. Jouduin itse tekemään(yrittämään) niitä tosiaan ensimmäisen kerran vasta lukiossa ja eihän siitä mitään tullut :(

Meillä taas ainakin tehtiin chin uppeja ala- ja yläkoulun puolella ja lukiossa. Kuudennen luokan keväällä muistaakseni ensimmäistä kertaa leuanvetoa testattiin, meidän ryhmässä oli silloin kymmenkunta poikaa, joista vissiin kolme jaksoi vetää yhden leuan tai enemmän. Itse vedin kaksi, luokan kovin urheilija ehkä viisi. Hämmästyksekseni vedin sitten jo seitsemän leukaa seiskaluokan syksyn testissä, vaikken ollut tehnyt mitään tuloksen parantamiseksi. Siinä seiskaluokan testissä oli mukana kahden luokan pojat eli jotain parikymmentä kaveria, ja aika monelta jäi ensimmäinenkin suoritus tekemättä.

Yläasteen kuntotestissä täydet pisteet leuanvedosta sai, jos veti vähintään 15 tai 16 leukaa, määrä vähän vaihteli iän mukaan. Jos oikein muistan, niin käytössä ollut taulukko oli sellainen, että täydet pisteet sai tuloksella, johon pystyi yksi prosentti koko ikäluokasta.

Hmmh, onko tosiaan ajat muuttunu noin pahasti sitten viime vuosituhannen loppujen... itse muistelisin, että kouluaikojen kuntotesteissä kaikki pojat niin ala- kuin yläasteella vetivät vähintään jokusen leuan ilman ongelmia. Yleensä se luokan punkero jäi ainoaksi, joka ei onnistunut.

Lukiossa liikuntatestissä leukojenvedosta sai muistaakseni kymmenellä leualla kympin, pari poikaa meistä sen saavutti, suurin osa taisi paukutella parista viiteen leukaa.

Intissäkin vielä jätkät veti leukoja kaikki, isoimmat tosin sen yhden hirveällä sätkimisellä ja rimpuilulla. Ja taas oli yksi tai kaksi selkeästi ylipainoista, joilta jäi vetämättä.

Tästä minulle on siis jäänyt käsitys, että melkein kuka tahansa mies ainakin yhden leuan vetää, ellei sitten ole rehellisesti lihava. Tytöillä ei sitten kuntotestissä leukoja ollutkaan, kun ei kukaan niitä jaksanut vetää, mutta alkaako nyt olemaan sama tilanne jo poikienkin puolella? :)

Niin, ja siis minä olen -80 syntynyt, että en nyt muistele tilannetta mikä vallitsi joskus kultaisella 60-luvulla, vaan pääasiassa yhdeksänkymmentälukua...

Hmmh, onko tosiaan ajat muuttunu noin pahasti sitten viime vuosituhannen loppujen... itse muistelisin, että kouluaikojen kuntotesteissä kaikki pojat niin ala- kuin yläasteella vetivät vähintään jokusen leuan ilman ongelmia. Yleensä se luokan punkero jäi ainoaksi, joka ei onnistunut.

Niin, ja siis minä olen -80 syntynyt, että en nyt muistele tilannetta mikä vallitsi joskus kultaisella 60-luvulla, vaan pääasiassa yhdeksänkymmentälukua...

Aattelin jo kirjoituksesi alussa että ollaan suunnilleen samanikäisiä. Nimittäin ois voinu olla mun kirjoittamaa toi teksti.
Niin ja mä olen -79.

Meilläkin aina tehty koulussa chin-uppeja. Itse en saanut kutosella yhtään, sillon ekaa kertaa testattiin. Seiskalla meni neljä ja sen jälkeen rupesin treenaamaan, noin kuukauden päästä siitä meni jo puolet enemmän. Kasilla meni 12. Nykyään menee yli 20, olen siis menossa lukion toiselle. Olin muistaakseni itse ainut joka käytti täysin suorana käsiä, muut enemmän tai vähemmän koukussa. Ihan off-topicina mainitsen sen, että nyt keväällä eräs kasiluokkalainen veti 46 leukaa kavereidensa edessä ja ku opettaja katto nii 41 melkoisen puhtaasti. Aika kova tulos. Mun silmään kyseinen kaveri ei näytä kovin lihaksikkaalta mutta kyllä sillä kuulemma leveät hartiat ja selkä on.

Mikäli nuo leuat nyt niin puhtaita sitten olivat kaverilla, niin luulisin että kevyillä jaloilla osittain tuossa iässä voi selittyä nuo kovat tulokset. Monihan treenaa aloitellessaan punttihommia muutaman vuoden pelkkää yläkroppaa. Ei sillä, kyllä niitä kavereita varmasti löytyy, jotka chin-upeja sen 50-60 jopa vetäisee tuossa iässä. Puhumattakaan kiinalaisista voimistelijoista, mutta se on jo toinen tarina se.

Vuosia sitten näin tv:ssä dokumentin, jossa sodan aikaan upseerina ollut kertoi, että tuolloin varsinkin maaseudulta tulleet pojat vetivät alokkaina 20-40 leukaa säännömukaisesti lähes jokainen. Se kuulosti hieman liioittelulta silloin.

Nyt, kun yli 40-vuotiaana ilman mitään urheilutaustaa parin vuoden kuntoilun ja salitreenin jälkeen itsekin vedän 20 leukaa, uskon asian täysin. Olisi suorastaan vaikeaa uskoa, ettei tuolloin maa- ja metsätöissä jäntevöityneet nuoret kaverit olisi saaneet helposti yli 20 leukaa jokainen.

No, taitaisi Talvisodan temput (kunnia heille) jäädä tekemättä muutenkin meiltä nykyajan miehiltä.

Tämä saattaa olla vähän erikoinen kysymys, mutta mitenkä on, jaksaako jokainen "keskiverto" mies vetää ainakin yhden leuan? Eli jos otetaan vaikkapa kadulla vastaan tuleva nuori aikuinen mies, joka ei ole liikalihava, ei ole perussairautta yms., niin jaksaako tämä vetää leuan?

Tai jos asiaa ajatellaan toisin päin, montako prosenttia esim. 16 - 40v miehistä saa vedettyä leuan? Entäpä naisista?

Tämä tuli mieleen, kun eräs salillamme treenaava tyttö on ottanut tavoitteekseen vetää yhden leuan ja vaikka hän mielestäni on varsin vahva (mm. kyykkää melkein kuin mies!), tuo leuanveto tuntuu olevan uskomattoman haastavaa hänelle. Toisaalta omasta mielestäni leuanveto on aina ollut helppoa, mutta kyykyissä saan keskittyä ihan kunnolla, että pärjään hänelle :). Olen tätä hommaa sen jälkeen pohtinut jo jonkin aikaa ja ajattelin kysyä mitä mieltä olette asiasta noin ylipäätään?
Kun puhuit siitä miehestä niin kai sillä jonkin sortin hyvät lihakset että jaksaa ees vetää sen yhden leuan. Meinaan ku monet kaverini ovat iha perus 30v ikäisiä ja terveitä äijjiä, mutta eivät jaksa vain vetää sitten yhtäkää leukaa kun meillä oli joskus tällänen kisa

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom