Lisäravinteiden käyttö ruuanlaitossa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pexi80
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Tulipa tuossa pizzapohjaa vääntäessä mieleen melko villi ajatus: Voisikohan lisäravinteita, esim. protskujauhoa käyttää osana vaikkapa juuri pizzapohja- tai sämpylätaikinaa? Eihän mikään estä kokeilemasta.. mutta lähinnä haen vastausta siihen, tuhoutuvatko lisäravinteiden ominaisuudet sitä kuumennettaessa?

Vaihtelun vuoksi voisi olla kiva mutustaa treenin jälkeen "palautussämpylä" :D

Kyllähän maito esim. pastöroidaan eli kuumennetaan tosi nopeasti tosi kuumaksi joidenkin bakteerien tappamiseksi, ja silti maidossa on hyviä proteiineja... En sitten tiedä miten tuo pätee jauheisiin, mutta jos tuo pastörointi tehdään esim. maidolle ennen kuin siitä tehdään juustoa niin eikö sitten hera proteiini olisi ainakin kertaalleen kuumennettu? Voiko sille jauheelle sitten jotain käydä vaikka (denaturaatio? onko tuostakaan mitään haittaa?) vaikka se kuumennetaan?

tuollahan on FAQissa joku protskusämpylät-ohjekkin,muistaakseni...

Soijaproteiini soveltuu paremmin vaikka muurauslaastiksi. En itse ainakaan käyttäisi kalliita proteiineja ruoanlaitossa, ainakin paistamisessa ravintoaineita vissiin tuhoutuu jonkin verran.

Pizzapohja on ainoa missä olen saanut soijaproteiinin sivumaun peittoon. Joku viisaampi on täällä maininnut, että soijalla voi korvata 1/3 vehnäjauhosta. Sämpylöihinkin toki sopii, mutta niissä ainakaan minä en saanut soijan makua peittoon. Periaatteessa kuitenkaan mitään syytä ei ole miksi ruuanlaitossa ei voisi proteiinijauhoja käyttää. Toki osa proteiinista hajoaa kypsennettäessä, mutta harva meistä syö raakaa lihaakaan.

Ite oon laittanu maustamatonta heraa munakkaan joukkoon..enpä oikeen maistanu mitään eroa joten hyvä niin. Voisihan noita jauhoja johonkin muuhunkin laittaa.

Olen joskus tehnyt "pienen" testierän, kolme pellillistä pizzaa, jossa pohjat perustui riisiproteiiniin. :hyper:

Itkuhan siinä meinas tulla niitä syödessä, mutta sai ainakin hyvin protskua. En suosittele kokeilemaan. :D

Riippuu varmaan vähän määristä mitä niitä tonne laittelee. Itse kun en kauheesti lihaa syö niin heittelen toisinaan proteiinijauhetta vähän sinne tänne, kun en sen makua pidä ollenkaan pahana. Joskus puuroon, joskus vaikka kasvissosekeittoon:) Sit ihan klassikoita on rahka+ananas/mehukeitto+soijajauhe -mössöt. Ei haittaa vaik ois kuinka liisteriä, ne on jotenkin ihastuttavia sellaset liisterit... mutta mulla ON aika erikoisia makutottumuksia ilmeisesti, koska monet noille irvistelee.

Mutta luulis että jonkun määrän protskujauhoo voi taikinaan laittaa! En tiä kuinka paljon siitä sitten hyötyä on, koska ei ne määrät hirveitä oo. Joku soija+täysjyväsämpyläjauho -yhdistelmä kuitenkin kuulostaa ainakin vehnäjauhoa paremmalta;)

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Lapo sanoi:
Voiko sille jauheelle sitten jotain käydä vaikka (denaturaatio? onko tuostakaan mitään haittaa?) vaikka se kuumennetaan?

Denaturoituminen ei vaikuta proteiinin laatuun millään tavalla, sillä se ei vaikuta mitenkään aminohappoihin. Sidokset vaan hajoavat eli proteiinista tulee "yksinkertaisempaa".

Itse kun kokeilin täältä löytyvästä ohjeesta: proteiini lätyt, eli siis perus lättytaikina mutta heitettiin mansikan makuista proteiini jauhetta:hyper:
Oli todella hyviä ja todella täyttävää:kuola:

yleensä "jenkkiprotskut" kestää kuumennuksen/ruoanlaiton...
siitä maininta törpön kyljessä..
mä laitan moneen sapuskaan protskua, kuumensin safkaa tai en...

Taitaa osittain riippua proteiinista, miten se soveltuu ruuanlaittoon, ainakin omien kokkausteni perusteella toiset soveltuu hyvinkin, toiset menee ihan kökköön ja klimppien syöminen ei mitään kauheen miellyttävää hommaa ole. Jenkkiprotskut varmaan melkeen parhaita, kuten tossa jo mainittiinkin. Ite oon käyttäny lähinnä leivonnassa eli siis lätyissä, pannareissa,kääretortussa jne., mut miksipä ei myös suolaisissa tuotteissa toimisi, tosin jos korvaa ison osan, esim.puolet,niin kannattaa varautua siihen, ettei taikina nouse pahemmin ja muutenkin tuotoksista tulee hieman lässähtäneenpiä ku normisetit. Tai näin ainakin täällä.

meinaan jouluks leipoo vehnäleseistä ja hera80 mansikasta makeutusaineilla makeutettua pullaa/leipää. Myös pannukakkua uunissa, vehnäjauhot korvaan vaan jollain muulla ja heraa mukaan..

Mitäs ihmeellistä jauhojen käyttämisessä esim. leivonnassa on? :wanha: juttu. Viimeksi tänään tein pitsapohjan, johon pistin 1/3 jauhoista pullajauhoa, 1/3 ruisjauhoa ja 1/3 riisiprotujauhoa. Sämpylätaikinaan olen pistänyt yleensä ton ruisjauhon tilalle jotain lesettä, mutta jauhojen suhteet samat. Hyvin toimii.

Mielestäni riisiprotujauho sopii soijaa paremmin leivontaan. Tämä siksi, koska soijaprotujauho sitoo nestettä todella paljon. Nojoo, se pitää vaan tietää ja siihen varautua, niin eipä hätää. Soijaprotun maku nyt ei mua kummoisesti häiritse edes pelkässä soijaprotu & vesi juomassa, eikä senkään vertaa leivonnassa. Hyvin uppoaa. :kuola:

Vieläkin on kokeilematta maitoprotujauho leivonnassa. Pitää kyllä kokeilla esim. pieni satsi protusämpylöitä sitäkin käyttäen. Puuron sekaan en viitsi edes enää yrittää sotkea mitään jauhoa, tulee niin hirveetä sotkua, ei kiitos. Heraa en käyttäisi, kuin ehkä jossain itsetehdyissä protupatukoissa tai makeissa leivonnaisissa. Muistaakseni siitä tulee kuuman kaman kanssa karseen juustomaista tahmaa.

Mustikkapuuro:

1 di heraa + 3-4 desiä mustikkakeittoa. vatkataan vispilällä homogeenseksi. Proden makua ei maista, ja on herkullista mustikkapuuroa. (sokeroitu mehukeitto paremman makuista)

vähän ehkä:offtopic: mut silti: Denaturoituminen= Proteiiniin senkudaari- ja tertiaarirakenne muuttuu siten, että proteiini menettää biologisen tehonsa....eli primaarirakenne säilyy muuttumattomana(=aminohappoprofiili ei muutu vaan säilyy ennallaan) Ainakin näin mulle on opetettu koulussa...(terv. tuleva laborantti)

Krice sanoi:
Soijaproteiini soveltuu paremmin vaikka muurauslaastiksi. En itse ainakaan käyttäisi kalliita proteiineja ruoanlaitossa, ainakin paistamisessa ravintoaineita vissiin tuhoutuu jonkin verran.

"kalliita"?

halpisherassa tai soijajauhossa tulee proteiinit halvemmaksi kuin jossain maitorahkassa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom