Liian pitkät jäsenet ja kyykky

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Manala
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
taipuuko ex71:n polvi varpaiden yli kuinka monta cm, kun venytät? ellei, paljonko jää vajaaksi? olen nähnyt onnettoman jäykkiä nilkkoja, joilla kuitenkin on kyykätty ja paljon ja syvältä.

suosittelen leventään asentoa ja tarkistamaan, että varpaat ei mee suoraan, vaan hieman sivullepäin, jonne sitten polvetkin iloisesti menee.

puhuttaessa kyykkytekniikasta tulee erottaa voimanosto- ja bodauskyykky toisistaan, sillä niiden tekniikat eroavat hyvin runsaasti toisistaan. myös vaikutukset ovat erilaisia.

mutta
Toki jos joku kykenee mulle näyttämään miten pääsen kyykkyyn kaatumatta, niin otan opetuksen mieluusti vastaan!
Mistä sulla tuo kyykky kiikastaa? Pystytkö jotenkin selittämään? Kääntyy väkisin päkiöille alhaalla, polvet lähtee väkisin työntymään eteen?

Itse olen yhden kaverin ainakin saanut opetettua kyykkäämään, vaikka tämä kivenkovaan väitti ettei siihen rakenteellisesti pysty kun ei edes ilman painoja pääse kyykkyyn. No nyt pääsee, ja vielä kohtuu kapealta ja syvälle polvien kuitenkaan työntymättä juuri eteen. Kannattaa oikeasti kysyä joltain, joka näyttää homman osaavan, että voisiko hän hieman opastaa. Ei se heti lähde sujumaan, mutta ahkeralla harjoittelulla homman saa kyllä haltuun.

Venyttelyä ja harjoitusta niin lähtihän se sujumaan.Tekniikka on kyl vieläki ihan persiistä mut ainaki liike on hyvinkin mahdollinen. Alussa oli sellanen etukenoinen asento ja kantapäät ilmassa, erittäin mukavaa. :D

Ei todellakaan. Smith-laite on pec-deckin ja vatsalihaslaitteiden ohella turhinta, mitä salilla voi olla IMO. Luonnoton ja pakotettu liikerata lisää loukkaantumisen riskiä ja tukilihakset eivät vahvistu ollenkaan niin hyvin kuin vapaalla tangolla kyykätessä.

Komppaan Gillyannea ja Sepsistä. Kyykky ei ole samanlainen helppo liike kuin vaikka joku hauiskääntö, jonka tekniikan jokainen osaa (jos ei vain laita liikaa painoja). Kyykyn oppiminen vie aikaa, joillakin enemmän, joillakin vähemmän. Mutta pitkäjänteisyys kannattaa, sillä kun liikkeen oppii tekemään oikein, se palkitsee moninkertaisesti.

Kannattaa muuten koittaa myös tempausvalaa. Jos sen liikkeen oppii, on liikkuvuutta varmasti tarpeeksi ja normaalin takakyykyn tekeminen tuntuu sen jälkeen lastenleikiltä.
mun mielest smith on iha hyvä vaihtoehto vaik kyl senki voi tehä päin helvettii..
myös monet huiput tekee kyykyt smithissä. ite suosin tosin vapaata kyykkyä enemmän mut kyl smithissäkin tulee välil tehtyy.

taipuuko ex71:n polvi varpaiden yli kuinka monta cm, kun venytät? ellei, paljonko jää vajaaksi? olen nähnyt onnettoman jäykkiä nilkkoja, joilla kuitenkin on kyykätty ja paljon ja syvältä.

Mulla oli kans vähän täntapanen juttu tossa keväällä. Lopetin takakyykkyn(niskakyykky) tekemisen, ja tein prässiä, missä ei päässy kauheen syvään. Sittenku siirtys parin kk:n jälkeen takasi kyykkyyn, niin ei millään päässy niin syvälle kun ennne, lonkka tms. oli niin saattanan jäykkä. Se meni sitten ajan myötä poies... onneks :D

Tosi vaikeaahan tuota ongelmaa on selittää. Jonkun pitäisi olla katsomassa, mutta tänne on teillä vähän turhan pitkä matka...

Ehkä yritän vielä tutkia missä perusvika oikein on. Kävin oikein vessassa kokeilemassa, kun ei avokonttorissa viitsinyt... Eli istuessa tuolilla saan polven useamman sentin varpaiden ohi, mutta kyykkyyn mentäessä polvi käy vain 1-2 cm varpaiden edessä. Kapealla asennolla en pääse alas kaatumatta, mutta leveällä pääsen -- tosin "alas" tarkoittaa tässä sitä että reisiluu on nipin napin vaakatasossa, ja silloinkin mun on pakko kääntää selkä linkkuun. Ja sitä en halua yli sadan kilon romujen kanssa sentään tehdä.

Smithissäkin käännän toki varpaita ulospäin, ja asento on hiukan hartioita leveämpi.

Eli istuessa tuolilla saan polven useamman sentin varpaiden ohi, mutta kyykkyyn mentäessä polvi käy vain 1-2 cm varpaiden edessä. Kapealla asennolla en pääse alas kaatumatta, mutta leveällä pääsen -- tosin "alas" tarkoittaa tässä sitä että reisiluu on nipin napin vaakatasossa, ja silloinkin mun on pakko kääntää selkä linkkuun. Ja sitä en halua yli sadan kilon romujen kanssa sentään tehdä.
Ei niiden polvien tarvitse (eikä mielellään saisikaan) mennä varvaslinjan yli. Mitä tarkotat kun mainitset, että tarvitsee kääntää selkä linkkuun? Kyllä sitä selkää tuleekin hieman kallistaa eteenpäin, eli takakyykyn ollessa pohjassa niin selkä ei ole täysin pystysuorassa. Etukyykky on sitten asia erikseen.

SIC: body-kyykyssä pyritään painottamaan reisiä, ja polvet menee siinä yleensä enemmän eteen. jalat on myös kapeammalla. voimanostossa pyritään hyödyntämään mahdollisimman paljon ja laajasti lihaksia, varsinkin lantiota. jalat usein leveemmällä ja polvet ei mee niin eteen. näin noin lyhyesti.

Ex71: tuolloin kyl pitäs pystyä kyykkimään vallan hyvin jo. kuten mainittua, ei voimakyykyissä tarvi polvia eteen hirveesti työntää. tee seuraava testi: istu penkkipunnerruspenkin yli hajareisin jalat metrin etäisyydellä toisistaan ja polvet ulos. tää on myös hyvä kyykkyasento. kuinka alas saat navan? uskosin, että sun ongelmat ei oo nilkoissa, vaan ylätakareisissä. toi venyttely tulee olemaan sun aamupala, välipala, lounas, päivällinen ja iltapala.

jos selän kääntäminen linkkuun tarkoittaa sen eteen kallistamista, se kuuluu asiaan, kuten sepsiskin mainitsi. pystysuorassa se selkä harvoin pysyy, eikä niin ole tarpeenkaan. jos se köyristyy ala-asennossa, syy on toi ylläoleva huono liikkuvuus.

Asiaa hieman sivuten:
Viime keväänä ohjasin erään terveyskeskuksen henkilökunnalle 12vko 2-3krt/vko saliharjoittelua. Mukana olleista vain yksi oli mies, loput naisia. Ensimmäisten puolenkymmenen "treeni" kerran tarkoituksena oli opetella perusliikkeiden tekniikat harjanvarrella ja sitä kautta pelkällä tangolla.

No, ensimmäisenä ajattelin opettaa kyykkyn. Ennen ensimmäistäkään kokeilua, yhtä henkilöä lukuunottamatta, kaikki kertoivat etteivät pysty kyykkäämään. Oli huonoa selkää, huonoja polvia ym. No, pyysin kummiskin jokaista kokeilemaan henkilökohtaisessa ohjauksessani harjanvarrella tuota mahdotonta liikettä. Kaikki lupautuivat kokeilemaan "pienen" suostuttelun jälkeen.

Aluksi katsottiin vain tärkeimpiä seikkoja, eli etsittiin jokaiselle optimi jalkojen asento. Syvyyden löytämisessä käytimme ns. boksia persauksen alla. Jalkojen asennossa painotin vain ettei polvien tule mennä juurikaan yli varvaslinjan ja että lonkkanivel-polvilumpio-toinen varvas pysyisivät linjassa koko suorituksen ajan. Jokainen kyykkäsi vuorollaa, muiden seuratessa vierestä kuunnellen mitä ohjasin jokaiselle henk. koht. Selän luontainen lordoosi säilytettiin alaselässä koko liikkeen ajan.

Ei kulunut kuin 3 treeni kertaa, kun KAIKKI mukana olleet kyykkäsivät ns. voimanosto syvyyteen ilman ongelmia. Ja mikä parasta, KAIKKI pitivät kyykkäämistä jopa miellyttävänä ensimmäisten kahden viikon jälkeen ja kyykkäsivät oma alotteisesti miltei jokaisella salikäynti kerrallaan.

12 viikon jälkeen nämä kaikki 12 henkilöä tekivät salilla oma aloteisesti kyykkyjä,(+ maastavetoja, pystypunnerruksia ja kulmasoutua) ilman ohjausta, varsin hyvällä tekniikalla. Mielestäni tämä osoittaa että kyykkyjä on miltei kaikkien mahdollista tehdä, jos vain opetellaan se itselleen sopiva tekniikka kyseiseen suoritukseen.

Tulipa pitkä teksti, no, lukee kuka tahtoo ja ymmärtää miten haluaa.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Niin, siis tietenkin kallistan selkää eteenpäin kyykyssä. Mutta linkkuun tarkoittaa just sitä ihteänsä: Reisiluuta en saa vaakatasoon ilman älytöntä taitetta.

jto: Toi ylätakareisi kuulostaa itse asiassa varsin mahdolliselta ongelmapesäkkeeltä. Mutta toi testi meni nyt vähän ohi? Pitikö istua vai seistä, ja miten päin? Ja navan alas?

Niin, siis tietenkin kallistan selkää eteenpäin kyykyssä. Mutta linkkuun tarkoittaa just sitä ihteänsä: Reisiluuta en saa vaakatasoon ilman älytöntä taitetta.
Koitappa työntää sitä persettä reilusti taakse ja mietit että laskeudut ikäänkuin niiden jalkojen väliin.

istut. ylätakareisi venytellessä jalan tulee olla koukussa. eli reisi mieluiten kyykkysyvyydessä hieman alle vaakatason, niin saat lajinomaisuutta. siitä vaan jalkaja leveelle ja selkä normaalikaarella pyrit painamaan napaa penkkiin. pidä jalkapohjat maassa ja asento kuten kyykätessä. tällai saat hieman haettua myös tekniikkaa. boksikyykky on varmaan paras tekniikkaliike leveempään kyykkyyn. yksinkertasena: lantio taakse ja alas. ylöstullessa purista lantio eteen.

Entäpäs tällainen tilanne?

En ole pitkä (168 cm), mutta selkä lienee lyhyehkö suhteessa raajoihin.
Takareisien liikkuvuudessa ei ongelmaa, istuessa matalalla penkillä jalat haarallaan varpaat ulospäin napa menee penkkiin.

Nilkatkin lienevät sangen taipuisat. Toinen polvi (leikattu) on hieman jäykkä ja se ei mene kivutta ihan 100% kiinni, mutta aivan "perse tonttiin" kyykkyä en tavoittelekaan.

Selkä kallistuu voimakkaasti kyykyssä eteenpäin ja yli 90 asteen kyykyssä tulee toivoteltua reippaat hyvät huomenet. Lisäksi tuntuu, että isot lihakset (reidet ja pakarat) pystyisivät kovempaankin duuniin, mutta joku osa taas panee vastaan (en oikein osaa tulkita, mikä). Alaselän lihakset ovat mielestäni vahvat, vatsan puolella tai syvissä vartalon lihaksissa voisi olla heikkoutta? Tai jossain lonkan tukilihaksistossa? Lantion käytössä ongelmaa? Onko tanko liian ylhäällä / alhaalla? Päässä vikaa? :D

Taisinpa löytää itse ratkaisua, kokeilin kapeampaa kyykkyasentoa tämän päivän viimeisessä setissä ja selän asento heti parempi, eikä näytä siltä että nousisin perse edellä ylös.

Alkuun tuollainen vain hieman hartioita leveämpi asento tuntui aivan liian kapealta syvempään kyykkäämiseen. Täytyy vielä testailla. Varpaita täytyy kääntää melko paljon ulospäin kapeassakin asennossa. Haittaako? Polvi näyttäisi pysyvän linjassa.

yleensä liika levee asento on vaikee syvyyden kannalta. luonnollisuus ratkaisee myös. tee, kuten hyvältä tuntuu. hieman hartioita leveempi asento on ehkä keskilevee jo. ei ne varpaat haittaa, kunhan asento tuntuu tukevalta ja tunnet, että pystyt tekeen kropalla töitä, eikä rauta vie.

jto: Kiitän tarkennuksesta ja mielenkiinnosta. Olin poissa pelipaikalta muutaman päivän, mutta huomenna kokeilen kunhan salille ennätän.

Oon kans koitellu kyykkyä alottaa, mut tekniikassa tuntuu olevan ongelmia.
Pienemmät painot menee hyvin mut 100kg tai vähän yli ni alkaa ala-asennossa selkä pettämään ku menee selkä kans melko alas.
Viimeset 10cm että saa reiden vaakatasoon ni laskee sen selän täysin.
Leveellä asennolla oon saanu selän pysymään paremmin pystyssä mut oisko mitää neuvoja tohon kapeempaan?

Saako takakyykyssä laskeutua nopeasti alas vai pitääkö siinäkin olla hidas negatiivinen vaihe? Minulla pysyy tasapaino paremmin hallussa, kun menen nopeammin alas.

Etukyykky!
Tavan kyykyssä alkaa mennä kaikki paino selälle jos mennään matalalle, eikä se ole enää kovin tarkoituksenmukaista. Hyvin leveä asento auttaa kyllä.
Smithiä en kannata, koska smithillä on eri liikerata kuin keholla.

allekirjoitan^
itse teen jalkatreeneissä takakyykyt (4x5, voimanostokyykky) ja etukyykyt 2x10 (ihan pohjaan asti) ja etukyykyssä pysyy pystyssä vaikka takakyykyssä kallistuu eteenpäin

Suositut

Back
Ylös Bottom