Liian pitkät jäsenet ja kyykky

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Manala
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Ikä
39
Linkatkaa jos tästä aiheesta on käyty vääntöä aikaisemminkin, mutta ongelma on sen verran hankala minulle, että pitäsi saada hieman apua.

Miten siis suoriutua kyykystä pitkien säärien ja reisien kanssa.
Ongelmanahan normaalissa suorituksessa pitkien raajojen kanssa on se että painopiste tulee normaalia paljon edemmäs, jolloin selän suorana alastuonti on mahdottomuus ilman perseelleen tupsahtamista.
Pystyisikö kyseisen ongelman korjaamaan ns. venyttelemällä akilesjänteitä ja lonkkia normaalia enemmän, jolloin säärien vienti enemmän perseen alle olisi mahdollista.
Kyykyn teko onnistuu kyllä toki tuki kantapäiden alla, mutta en tunne silloin liikkeen menevän etureisille, vaan lähinnä pakaroille ja takareisille.
Myös Prässi ja Hack tuottavat kohtalaisen suuria vaikeuksia kun ei voi ottaa painopistettä kohtisuoraan kropan alta. Varsinkin prässin alastulovaiheessa perse vetäisee itsestään alaselän irti selkänojasta koska kroppa ei muuten anna reisien tulla kiinni alavartaloon.

Mulla on noita ihan samoja ongelmia. Eli pitkät raajat ja lyhyt selkä. Eikä ainakaan venyttelyt ole auttaneet.

Mä en tee kyykkyä ihan kuin siihen asti, mikä tuntuu hyvältä. Perseelleen kaatuu, jos liian alas yrittää laskeutua. Tai sitten on kaksin kerroin ja selkä vituillaan, kun muuten meinaa kaatua. Prässissä en ole saanut liikettä juuri koskaan tuntumaan edes etukäteisväsytyksillä. Tuolla kyykkytyylilläni saan kyllä halutessani reidet ja perseen enemmän kuin kipeäksi ja pahan olon, joten kai se jotenkin kuitenkin toimii.

Prässissa on ihan sama vaiva kuin Manalalla, eli alaselkä nousee selkänojasta irti.

Aika kumiukkona itseäni kuitenkin pidän eli venyn hyvin ja siihen päälle vielä aika irtonaiset nivelet niin syyn ei ainakaan pitäisi olla kireydessä.

Edit: Siinä kyykkytelineessä, missä tanko kiinteästi menee vain yhtä liikerataa onnistuu tuo kyykkäminen jotenkin selkä suorana, kun se menee väkisin niin, mutta se ei tunnu kovin luonnolliselta enkä siksi sitä tee.

Mulla on myös hieman pitkät raajat ja se onkin tuottanut ongelmia oikean tekniikan löytämisessä maastavetoon ja kyykkyyn. Tarpeeksi kauan kyykyn kanssa tapeltuani, vaihdoin etukyykkyyn joka toimii, ainakin minulle, paljon paremmin. :) Kokeile kyykkyä vaikka smithissäkin, niin että viet jalat reilusti tangon etupuolelle ja laskeudut siitä perse kohti lattiaa, selkä pystysuorassa. Tuokin tuntui hyvin, mutta mulla alkaa tossa aina olkapää kiristämään niin perhanasti.

Etukyykky!
Tavan kyykyssä alkaa mennä kaikki paino selälle jos mennään matalalle, eikä se ole enää kovin tarkoituksenmukaista. Hyvin leveä asento auttaa kyllä.
Smithiä en kannata, koska smithillä on eri liikerata kuin keholla.

Ihan aikusten oikeesti!!!

Jos venyttelette ne takareidet, pohkeet, lähentäjät ja vaikka lonkankoukistajat kunnolla, niin rupee kyykkykin sujumaan.

Tarkoitan päivittäistä kehittävää ja myös ylläpitävää venyttelyä. Turha venytellä 2 kertaa ja ruveta sitten itkemään, kun ei auta. PERKELE!

Sitten keskivartalo kuntoona ja lauta kantapäinen alle, niin alkaa pelittää. Näin ainakin mulla. Jottei tule väärin käsityksiä, niin mä oon 194 pitkä, hoikka ja jalat on pitkät.

Pertti 123 sanoi:
Ihan aikusten oikeesti!!!

Jos venyttelette ne takareidet, pohkeet, lähentäjät ja vaikka lonkankoukistajat kunnolla, niin rupee kyykkykin sujumaan.

Tarkoitan päivittäistä kehittävää ja myös ylläpitävää venyttelyä. Turha venytellä 2 kertaa ja ruveta sitten itkemään, kun ei auta. PERKELE!

Sitten keskivartalo kuntoona ja lauta kantapäinen alle, niin alkaa pelittää. Näin ainakin mulla. Jottei tule väärin käsityksiä, niin mä oon 194 pitkä, hoikka ja jalat on pitkät.

No ei se aina siitä venyttelystä oo kiinni! Jos reidet on niin pitkät, että tavallinen kyykky ei onnistu ilman, että selkä menee paskaks niin se ei onnistu! Ite en voi ottaa kyykkyä just sen takia kun reidet niin pitkät. Kun alkaa menee ihan alas kyykyssä niin alaselkä ikäänkuin hieman notkahtaa ja tulee sen jälkeen kipeeks..

hanter sanoi:
No ei se aina siitä venyttelystä oo kiinni! Jos reidet on niin pitkät, että tavallinen kyykky ei onnistu ilman, että selkä menee paskaks niin se ei onnistu! Ite en voi ottaa kyykkyä just sen takia kun reidet niin pitkät. Kun alkaa menee ihan alas kyykyssä niin alaselkä ikäänkuin hieman notkahtaa ja tulee sen jälkeen kipeeks..

Luuletko oikeesti, että "sä et vaan voi tehä kyykkyä". Olisko vaan niin, että se on sulle vaikeempi, kuin jollekkin toiselle ja se että väärät paikat tulee kipeeks johtuu tekniikasta / lihas epätasapainosta / liikkuvuudesta tai vastaavasta.

Tarviiko kyykyssä mennä ihan alas? Eikös se vaakataso riitä.

Notkahtaminen johtuu varmaankin jostain seuraavasta.
-tekniikka
-lihastasapaino
-heikko keskivartalo (vähän sama, kuin edellinen)
-huono liikkuvuus
-yrität liian syviä kyykkyjä ominaisuuksiisi nähden
-liikaa painoja
-ym. näitä keksis varmaan lisääkin

Ogrsh sanoi:
Kokeile kyykkyä vaikka smithissäkin, niin että viet jalat reilusti tangon etupuolelle ja laskeudut siitä perse kohti lattiaa, selkä pystysuorassa.

Tämä toimi mullakin hyvin, pituutta 190. Jalat joko reilusti etupuolelle, tai vähän etupuolelle, jolloin selkä ei kyl ollu lähellekään suorassa, mut jaloissa tuntu.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
jos on kyse voimanhankinnasta eikä bodailusta, kannattaa leventää jalkojen asentoa melko runsaasti. sillai saat pikkusen vipuja paremmaksi. pyri pitää sääret melko pystyssä ja levitä polvia alasmennessä. selkä pysyy yllättävän pystyssä. voimalussakin on kyllä hyvin pitkillä jaloilla ja lyhyellä selällä tehty ihmeitä. etsikääs verkosta hra nimeltä lamar gant...

bodailuhommissa kannattaa ehkä normaalikyykky unohtaa, jos välitykset on hankalat. smith-versio just mainitulla tavalla jalat hieman edessä (ei liikaa), hack, prässi jne auttaa.

Pertti 123 sanoi:
Luuletko oikeesti, että "sä et vaan voi tehä kyykkyä". Olisko vaan niin, että se on sulle vaikeempi, kuin jollekkin toiselle ja se että väärät paikat tulee kipeeks johtuu tekniikasta / lihas epätasapainosta / liikkuvuudesta tai vastaavasta.

Tarviiko kyykyssä mennä ihan alas? Eikös se vaakataso riitä.

Notkahtaminen johtuu varmaankin jostain seuraavasta.
-tekniikka
-lihastasapaino
-heikko keskivartalo (vähän sama, kuin edellinen)
-huono liikkuvuus
-yrität liian syviä kyykkyjä ominaisuuksiisi nähden
-liikaa painoja
-ym. näitä keksis varmaan lisääkin

Tässä alas menemisessä tarkoitan, että pääsis ees siihen vaakatasoon! Tiedän hyvin, että alas asti meneminen ilman selän menemmättä paskaks johtuu siitä, että nilkat on niin jäykät, että ei anna tarpeeks periks. Joo voinhan mä niitä venytellä, mutta aikoinaan on nilkat tutkittu ja ne ei tuu ikinä olemaan niin taipusat, et kyykky luonnistuis niinku haluisin.
Joo yleensä varmaan venyttely auttaa tälläsiin juttuihin:thumbs: , mut ei kuitenkaan aina. Et ei sitä kannata niin hehkuttaa;)

hanter sanoi:
Tässä alas menemisessä tarkoitan, että pääsis ees siihen vaakatasoon! Tiedän hyvin, että alas asti meneminen ilman selän menemmättä paskaks johtuu siitä, että nilkat on niin jäykät, että ei anna tarpeeks periks. Joo voinhan mä niitä venytellä, mutta aikoinaan on nilkat tutkittu ja ne ei tuu ikinä olemaan niin taipusat, et kyykky luonnistuis niinku haluisin.
Joo yleensä varmaan venyttely auttaa tälläsiin juttuihin:thumbs: , mut ei kuitenkaan aina. Et ei sitä kannata niin hehkuttaa;)
Mullakin on rakenteellinen vika, joka vaikuttaa myös nilkkojen jäykkyyteen. Toisaalta vähän outoa, koska mulla on yliliikkuvat nivelet ja nilkatkin on useampaa kertaan elämän aikana vääntyneet, kun ei aina kontrolli pidä.

Silti siinä tapauksessa, kun lyödään painoa niskaan ja pitäisi kyykistyä niin nilkoissa onkin jäykkyyttä niin (ortopedi ihan todennut), että perseelleen meinaa kupsahtaa, jos ihan alas menee. Vaakatasoon ja hieman allekin onneksi pääsee. Tosin siitä alaspäin vielä mentäessä alkaa polviinkin ja sattumaan sen verran, että täytyy luovuttaa. Ja näin käy jopa ilman painoja.

Eli ei aina tosiaan venyttelyt tai jopa vaan se, että yrittää, ei ihan riitä.

lej sanoi:
Mullakin on rakenteellinen vika, joka vaikuttaa myös nilkkojen jäykkyyteen. Toisaalta vähän outoa, koska mulla on yliliikkuvat nivelet ja nilkatkin on useampaa kertaan elämän aikana vääntyneet, kun ei aina kontrolli pidä.

Silti siinä tapauksessa, kun lyödään painoa niskaan ja pitäisi kyykistyä niin nilkoissa onkin jäykkyyttä niin (ortopedi ihan todennut), että perseelleen meinaa kupsahtaa, jos ihan alas menee. Vaakatasoon ja hieman allekin onneksi pääsee. Tosin siitä alaspäin vielä mentäessä alkaa polviinkin ja sattumaan sen verran, että täytyy luovuttaa. Ja näin käy jopa ilman painoja.

Eli ei aina tosiaan venyttelyt tai jopa vaan se, että yrittää, ei ihan riitä.
Sama Homma myös täällä. Jotenkin sen mieltää, että kuten esim minulla nuo nilkat on niin pirun jäykät, niin se keho tasapainottaa sitä normaalin toiminnan liikeratoja yliliikkuvilla polvinivelillä. Itse olen suurinmmaksi osaksi kanssa taipuisa kuin kumiukko, mutta nilkat ja perse/alaselkä on kuin raudasta veistettyjä. Sen sijaan se selkä alkaa kaartua siitä alaselän keskeltä jos yrittää liian eteen nojata tuossa kyykyssä. Ja ihan huomiona nyt tuli tuomio ortopedilta myös tänne, että ne sääret yksinkertaisesti ON LIIAN PITKÄT "normaaliin" kyykkyyn, sillä se painopiste tulee niin paljon taakse, ettei selän etukenoon kallistaminen sen tasapainottamiseksi ole enää turvallista (liian suuri kaari). Kokeilussa on nyt ollut sekä tuo lankku kantapäiden alle, sekä etukyykky. Treenitpainoissa tulee takapakkia aivan tolkuttomasti, mutta tuntuu toimivan. Lankun kanssa jotenkin kyllä tuntuu, että se treeni menee reisien etuosalle (ns.polvien sivuille), ja aheuttaa tietynlaista epämukavaa poltetta. Etukyykky ja Hack taitaakin olla tämän taistelijan se viimeinen Mannerheimlinja :D

Mulla on kanssa samat ongelmat. Olen pitkä ja pitkät ovat jalatkin, eikä nilkat ja takaosasto taivu mihinkään. Takakyykky sujuu jotenkuten kun laittaa laudan kantapäiden alle, mutta takakyykystä aion luopua koska nykyinen paras kaverini ETUKYYKKY sopii ainakin meikäläiselle kuin nyrkki silmään.

Tein tuossa tänään juuri elämäni ensimmäisen etukyykkytreenin, jossa ihan vaan harjoittelin tekniikkaa pienillä painoilla (60 kg). Hyvin sujui, vaikken ole koskaan aiemmin kyseistä liikettä tehnyt. Ei tarvitse kapuloita eikä tunnu siltä että selkä katkeaa/kaatuu naamalleen. Suosittelen.

MickeyDee sanoi:
Mistähän tuo johtuu, et kyykkyni tuntuu "kaatuvan" eteenpäin?

Perseeseen, takareisiin ja alaselkään lissää voimoo sä tarvit. Niin ja vatsoja kans.

Aikaisemmin näkyi olevan keskustelua nilkkojen jäykkyydestä takakyykyssä. Kertokaapas minulle miten se nilkkojen jäykkyys vaikuttaa kun takakyykyssä kuitenkin yleensä olisi tarkoitus pitää polvi paikallaan ja sääri pystysuorassa. Ääripäähän on polvi - varpaat pystyakseli jonka etupuolelle polvi ei saa karata. Kai nyt jokaisella sen 10 astetta nilkka taipuu??! Aika tönkköä on muuten kävelykin :lol2:

Pertti postasikin jo tuolla listaa notkahtelusta ja yhdyn siis siihen :)

Joo ja se on vielä sanottava että jos on onkelmaa kyykyn kanssa niin hommatkaa ihmeessä joku asiaa tunteva henkilö katsomaan teiltä tekniikan kuntoon.

Yleisesti ohjeeksi minulta lähtee:
1. Koettakaa leventää asentoa ja kääntää jalkateriä ulospäin.
2. Istukaa TAAKSE ja VÄLIIN alas mennessä (boxilla hyvä harjoitella ja peilejä saa käyttää.)
3. ÄLKÄÄ ANTAKO ALASELÄN NOTKAHTAA POHJALLA vaan kokeilkaa sitä syvään kyykkäämistä pienemmillä painoilla siihen asti kun löydätte teille passelin asennon.

MickeyDee sanoi:
Mistähän tuo johtuu, et kyykkyni tuntuu "kaatuvan" eteenpäin?

Liian heikko selkä, tai sitten koitat sitä 1-2cm korkoketta kantapäiden alle.

Gdane sanoi:
Aikaisemmin näkyi olevan keskustelua nilkkojen jäykkyydestä takakyykyssä. Kertokaapas minulle miten se nilkkojen jäykkyys vaikuttaa kun takakyykyssä kuitenkin yleensä olisi tarkoitus pitää polvi paikallaan ja sääri pystysuorassa. Ääripäähän on polvi - varpaat pystyakseli jonka etupuolelle polvi ei saa karata. Kai nyt jokaisella sen 10 astetta nilkka taipuu??! Aika tönkköä on muuten kävelykin :lol2:
Voit kysyä noista mun nilkkojen jäykkyydestä kahdelta ortopediltä ja parilta fysioterapeutilta. En itse enää muista tarkkaan mitä ovat sanoneet. Esim. toinen noista ortopedeistä sanoi heti, kun mun jalkoja tutkitiin ja piti mennä kyykkyyn, että onpa sulla jäykät nilkat, että kyllä se jäykkyys varmaan näykyy ja vaikuttaa. Ja se ei nyt välttämättä tarkoita, että itse nilkka ei sinänsä liikkuisi, varsinkaan kävellessä.

Ei ne polvet nyt varpaiden ylikään mene, mutta suoremmassa ei sääri pysy tai sitten menee nurin. Sitten, kun lisätään soppaan alaselkä, joka ei taivu niin ei se kyykky voi onnistua. Ja lisäksi alaselässä on myös yksi pahasti yliliikkuva nikama, joka on muutaman kerran aika pahasti napsahtanut. Ja kuten näkyy se yliliikkuvuus ei suinkaan johda paremmin taipuvaan selkään, vaan jäykempään. Ja minä en kyykkyyn kunnolla edes pääse ilman, että on painoa selässä, että semmoset jalat ja selkä mulla on. Silti olen kaikki kavereitani notkeampi, jos esim. venyttelyä vertaa.

Täälläkin on välillä jotkut niin helvetin ehdottomia kaikessa. Mulla ei ole ongelmia hyväksyä sitä, että monella auttaa esim. venyttely, miksi jotkut eivät siis voi hyväksyä sitä, että olen tämän asian kanssa vuosia tapellut ja venytellyt ja eri tekniikoita kokeillut, mutta esim. syväkyykky ei ole mahdollista.

Manala sanoi:
Myös Prässi ja Hack tuottavat kohtalaisen suuria vaikeuksia kun ei voi ottaa painopistettä kohtisuoraan kropan alta. Varsinkin prässin alastulovaiheessa perse vetäisee itsestään alaselän irti selkänojasta koska kroppa ei muuten anna reisien tulla kiinni alavartaloon.
Prässissä auttaa ainakin se, että ottaa kunnon asennon eikö vaan makoile sitä tukea vasten. Tärkeintä on mielstäni pitää rinta ylhäällä ja pääkoppa kiinni tukilevyssä. Tällä tavalla pääsee syvemmälle ilman, että alaselkä/takapuoli irtoaa tuesta. Hackissa kannattaa sitten laittaa jalat niin eteen kuin vaan pystyy, eli varpaat vaan levyn yli.

Itsekkään en mieluiten tee normi kyykkyä, vaikka olenkin tälläinen pätkä (175). Mieluummin teen etukyykkyä tai Zercher-kyykkyä ja sitten tietenkin hackia ja prässiä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom