Leuanveto

Meta title: 💥 Leuanveto – Yläkropan kuninkuusliike ja kilpailu egojen sekä voimien rajasta

Meta description: Keskustelua tekniikasta, ohjelmista, lisäpainoista ja kehityksestä – kuka repii eniten ja millä tyylillä?**

Ojentajat ja rintalihakset tekee leuoissa hommia eli ei mitään outoa tuossa. Eri leveydet on ok vaihtelua sillon tällön, mutta suurin osa treeneistä tulis tehdä sillä parhaalla otteella. Ja tietenki selkeällä suunnitelmalla.

Vedin vuoden vaihteessa ehdottamallasi (tai sen kaltaisella) 10 kevyttä sarjaa päivässä joka toinen päivä. Se toi pari leukaa lisää ja ennen kaikkea kapasiteettia vetää paljon. (Tässä kohtaa tuli kuukauden tauko muihin vammoihin liittyen). Sitten siirryin vähän kotikutoiseen ohjelmaan, jossa 1x viikossa lisäpainolla 3x5 ja painoa lisää kun menee. Lisäksi 1x viikossa ihan vetelyä kehon painolla ja jokunen jarruteltu sekaan tai vetoa rintaan asti. Lisäksi 1x viikossa joku fiilistreeni, joka on milloin vaakasoutua, milloin leukoja, milloin mitäkin. Ajattelin nostella lisäpainotleuat 1x5x20kg ja sitten ehkä lisätä määrää kehonpainoleuoissa.

Ojentajat ja rintalihakset tekee leuoissa hommia eli ei mitään outoa tuossa. Eri leveydet on ok vaihtelua sillon tällön, mutta suurin osa treeneistä tulis tehdä sillä parhaalla otteella. Ja tietenki selkeällä suunnitelmalla.
Jep. Teen apuliikkeenä/boosterina välillä 3xpaussi(paussi keskellä, tangon päällä, ja uudelleen keskellä alas mennessä) leukoja, ja noista menee joka kerta tuo ulkorinta todella kipeeks(hyvällä tapaa). Sama efekti ilmenee myös jos oon tehny hitaita(1 toisto kestää vaikka 10s) leukoja. Jälkimmäistä en koe vaan yhtä hyödyllisenä. Noi paussit sen sijaan kehitti itellä aika vitusti. Alaosa leuoissa on hyvin vahva(niinku yleensä monilla tuntuu olevan), mut keskiosa on vaikein osuus ku kädet on 90 asteessa. Leuka kunnolla tangon päälle taas on imo semmonen osa tota liikettä, ettei se voi oikeen olla kenelläkään liian vahva. Ainakaan myötäotteella vetäessä. Vastaotteella se on iisimpää.

Hitaasti nostamiselle ei oikein ole tilausta koskaan eikä missään. Vastus on silti sama, vaikka kuinka hidastelisit. Stopit liikeradan eri kohdissa ja tietenkin mieluiten lisäpainoilla on varsin näppärä keino päästä eroon eri liikkeiden heikoista kohdista.

Hitaasti nostamiselle ei oikein ole tilausta koskaan eikä missään. Vastus on silti sama, vaikka kuinka hidastelisit. Stopit liikeradan eri kohdissa ja tietenkin mieluiten lisäpainoilla on varsin näppärä keino päästä eroon eri liikkeiden heikoista kohdista.
Jep, pääasiassa samaa mieltä. Hitaissa leuoissaki tulee toki enemmän aikaa vietettyä eri kulmissa, mut kyl nopeus on voimaa, ellei suoritus itessään oo vaikka jokin staattinen elementti.

Juu se hidas liike on hidasta liikettä ja sen takia ei oo verrannollista staattisten pitojen jne kanssa. Ainoa paikka oikeestaan, missä hyödyntäisin tuollaista hitaampaa vääntävää tekemistä ilman mitään momentumin tuomaa apua, olis oman lajini (kiipeily) lajivoimajutut. Aina kun ei vaan voi tehdä asioita nopeesti ja se jatkuva kontrolli on joskus isossa osassa. Nää jutut tosin teettäsin seinällä/kalliolla, enkä puntilla.

Voimamielessä negojen tulis olla yliraskaita eli ainakin 101% sun maksimista. Bodymielessä kaikki negavaiheet kannattaa jarrutella huolella. Siitä on jonkin verran näyttöö kehitykselle.

On kotona aika haasteellisia noi yli 100% negatiiviset. Eilen vedin hieman vajaa sadalla% ja siinäkin oli vaikeuksia päästä ylös jakkaralle ettei tarvi hyppää. 120% meni jo pelleilyksi ylösmenon suhteen ja tulikin aika nopeesti alas mut tulihan kokeiltua. Mikä volyymi noihin sopii? Tein 4 noita hitaita ja sit se yks nopee/yliraskas ja ainakin ne kuormitti. Nämä tein renkailla kun tankoon pitäisi hypätä ja sitten heiluu ikävästi.

Haittaako jos ottaa alkuun isometristä pitoa siellä ylhäällä kun se on se mun heikko kohta. Se loppu ei ole niin hidas enää jos ensin on ollu ylhäällä pidossa. Yleensä ohjeistettu erikseen isometriset ja negatiiviset.

120% on liikaa. Sen pitäs tulla n. 5s ajan kontrollissa. No kaikkea ei voi tehdä ja turvallisesti ny mieluiten. Volyymiä ei juuri paljoa. 3*1*105-110% on semmonen, mitä penkissä käytän monille. Staattiset on hyviä apuja, mutta niiden käyttöaika on kans mietittävä. Se stoppikohta pitää olla se sun heikoin kohta. Mä teetän leuoissa yläosan heikkoudelle sillai, että lähtö normaalisti ja sitten stoppi 2s tanko otsan huitteilla ja sit ylös ja siellä stoppi myös. Tuota voi jatkaa laskemalla takasin otsan kohdalle ja stoppi taas ja ylös. Sitten alas. Tää olis yks toisto. Noita sarjassa 1-3. Lisäksi kuminauhoja, ketjuja, yläosan osatoistoja... Toimii kyllä.

Joo 120 oli selkeesti liikaa, halusin vaan yllättää kehon : ) YLIraudalla

OK, pidin siis liian ylhäällä pidon kun leuka tankoon on se kuolokohta jos sinne saakka saa vauhdilla.

Kannattaako mun tota myötäotetta pitää mukana kun aina ollu heikompi ja siinä varsinkin tuntuu että ei mitään tehoa yläkohdassa isommilla painoilla. Toistot menee suht samaan. Olen nyt tehnyt ehkä 30-40% kappeella myötäotteella kun se on helpompi kyynärpäälle mulla (sama kuin tosi kapee vastaote). Nyt kun alotin jotain kehonpainoliikkeitä tekemään niin teen enää kaksi reeniä leukoja viikossa ja eka reeni tiukka ja tokassa sitten jotain muuta.

Voit sä sarjan pari myötää tehdä, jos erityisesti sen mukana haluat pitää. Enempi kuitenki panostusta siihen ongelmakohtaan.

Täytyy sanoo, etten oo ikinä oikeen ymmärtäny noita negatiivisia. Ellei treenaa jtn itelleen niin haastavaa/raskasta juttua(esim. ykl tai jotkut jänteille yms. kovat voimisteluliikkeet), johon noilla hakee tuntumaa tai kontrollia(koska ei välttämättä edes konsentriseen osuuteen pysty ollenkaan), ni mitä noilla on tarkotus saavuttaa voimailussa? Lisää taim ander tenssöniä, jolla saavuttaa X? Joku kehon herätys sotatilaan, mitä ei saavuta 90-100% lämmittelyillä? En oo noita juuri ollenkaan tehnyt, paitsi jossain liikkeissä missä haluun kontrollia turvallisuuden vuoks. Esim. kyykky, julle, dippi yms. Vaikee nähä hyödyllisinä, vaikka jotkut tekeeki. Jos vaikka leuoissa pitää huolen, että aina vetää leuan tangon yli eikä höntsäile, ni tuskinpa siitä kauheen pahaa ongelmakohtaa voi muodostua. Viettää siel tangon pääl extrana vähän enemmän aikaa kans.

Negoilla on kyllä vaikutusta konsentriseenkin voimantuottoon, joten siinäpä syy niitä tehdä. Mutta kuten mainittua, tällöin puhutaan yleensä ykkösistä ja raudat on yli maksimin. Sen verran kuitenkin maltilliset, että pysyy se lasku kontrollissa. Esim 170kg penkkaajalle teetän 175-180kg negoja ja työaika niissä 5s luokkaa. Nää ajaa suht helpolla jumiinkin, joten ei kannata liikaa innostua.

Jos vaikka leuoissa pitää huolen, että aina vetää leuan tangon yli eikä höntsäile, ni tuskinpa siitä kauheen pahaa ongelmakohtaa voi muodostua. Viettää siel tangon pääl extrana vähän enemmän aikaa kans.
Jos haluu semmosen jurosmaisen loppugrindauksen niin ei pelkkä vetely ole mulla riittänyt vaan se vauhti kun loppuu niin siihen jää. Ja pyrin vetämään kunnolla tangon yli. Voi toki olla henkilöstä kiinni ja mulla on erityisen pitkät kädet pituuteen verrattuna > 10cm

Kyllä se yläosa voi olla ongelma huipullakin, vaikka olis tyyliltään erittäin räjähtävä. Sen takia ei oo ollenkaan huono idea tehdä erilaisia apuversioita sen auttamiseksi.

View: https://www.youtube.com/watch?v=zvuSdlcXXiY

Leuanveto ja eksentriset negatiiviset 20-30 % maksimia korkeammalla painolla. Alkaen 25 minuutista.
On kyllä hyvää tietämystä Rännälän Jarilla bodailusta ja voimailusta yksilötasolla. Mielenkiintoinen video.

Itsekin olen vetänyt lisäpainoleukoja. Ennätys yhteispaino 159 kg ja toistoja 150 kg 3 leukaa.
Loppu on ollut itselle vaikein, nuo stopit ja yläosan erikseen harjoittelu on parhaiten auttanut. Räjähtävä toisto pitää olla.
Pieni lisä maksimin päälle eksentrisessä ei mielestäni minulla toiminut. Itselläkin on tuo 20-30 prosentin lisäpaino on kokeilematta vielä, ei ole osannut yhdistää noita treeneihin.

Viimeksi muokattu:
Jos haluu semmosen jurosmaisen loppugrindauksen niin ei pelkkä vetely ole mulla riittänyt vaan se vauhti kun loppuu niin siihen jää. Ja pyrin vetämään kunnolla tangon yli. Voi toki olla henkilöstä kiinni ja mulla on erityisen pitkät kädet pituuteen verrattuna > 10cm
Okei. Mut kuka on Juronen?

Mario Juronen. Kolmessa sarjassa vetäny yli 96kg tuloksen. Siis lisäpaino, ei yhteismassa, mitä harvemmin ilmoitellaan tai ainakin pitäis aina olla vetäjän paino ilmoitettuna myös. Juronen on semmonen vahva vedon loppuosan vääntäjä.

Eilen tein maanantain negatiivisten kaveriksi sitten ekaa kertaa pelkää yläosareeniä. 80%:lla ylästoppii -20cm tangosta, siitä niin ylös ku menee ja sit takas siihen stoppiin ja vielä kerran ylös. 4 settii ja sit koitin 90% ja olikin jo aika max, joten palasin aiempaan painoon ja tein vielä 5 settii. Otti aika lailla ojentajiin.

Back
Ylös Bottom