Leuanveto

On kotona aika haasteellisia noi yli 100% negatiiviset. Eilen vedin hieman vajaa sadalla% ja siinäkin oli vaikeuksia päästä ylös jakkaralle ettei tarvi hyppää. 120% meni jo pelleilyksi ylösmenon suhteen ja tulikin aika nopeesti alas mut tulihan kokeiltua. Mikä volyymi noihin sopii? Tein 4 noita hitaita ja sit se yks nopee/yliraskas ja ainakin ne kuormitti. Nämä tein renkailla kun tankoon pitäisi hypätä ja sitten heiluu ikävästi.

Haittaako jos ottaa alkuun isometristä pitoa siellä ylhäällä kun se on se mun heikko kohta. Se loppu ei ole niin hidas enää jos ensin on ollu ylhäällä pidossa. Yleensä ohjeistettu erikseen isometriset ja negatiiviset.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
120% on liikaa. Sen pitäs tulla n. 5s ajan kontrollissa. No kaikkea ei voi tehdä ja turvallisesti ny mieluiten. Volyymiä ei juuri paljoa. 3*1*105-110% on semmonen, mitä penkissä käytän monille. Staattiset on hyviä apuja, mutta niiden käyttöaika on kans mietittävä. Se stoppikohta pitää olla se sun heikoin kohta. Mä teetän leuoissa yläosan heikkoudelle sillai, että lähtö normaalisti ja sitten stoppi 2s tanko otsan huitteilla ja sit ylös ja siellä stoppi myös. Tuota voi jatkaa laskemalla takasin otsan kohdalle ja stoppi taas ja ylös. Sitten alas. Tää olis yks toisto. Noita sarjassa 1-3. Lisäksi kuminauhoja, ketjuja, yläosan osatoistoja... Toimii kyllä.
 
Joo 120 oli selkeesti liikaa, halusin vaan yllättää kehon : ) YLIraudalla

OK, pidin siis liian ylhäällä pidon kun leuka tankoon on se kuolokohta jos sinne saakka saa vauhdilla.

Kannattaako mun tota myötäotetta pitää mukana kun aina ollu heikompi ja siinä varsinkin tuntuu että ei mitään tehoa yläkohdassa isommilla painoilla. Toistot menee suht samaan. Olen nyt tehnyt ehkä 30-40% kappeella myötäotteella kun se on helpompi kyynärpäälle mulla (sama kuin tosi kapee vastaote). Nyt kun alotin jotain kehonpainoliikkeitä tekemään niin teen enää kaksi reeniä leukoja viikossa ja eka reeni tiukka ja tokassa sitten jotain muuta.
 
Voit sä sarjan pari myötää tehdä, jos erityisesti sen mukana haluat pitää. Enempi kuitenki panostusta siihen ongelmakohtaan.
 
Täytyy sanoo, etten oo ikinä oikeen ymmärtäny noita negatiivisia. Ellei treenaa jtn itelleen niin haastavaa/raskasta juttua(esim. ykl tai jotkut jänteille yms. kovat voimisteluliikkeet), johon noilla hakee tuntumaa tai kontrollia(koska ei välttämättä edes konsentriseen osuuteen pysty ollenkaan), ni mitä noilla on tarkotus saavuttaa voimailussa? Lisää taim ander tenssöniä, jolla saavuttaa X? Joku kehon herätys sotatilaan, mitä ei saavuta 90-100% lämmittelyillä? En oo noita juuri ollenkaan tehnyt, paitsi jossain liikkeissä missä haluun kontrollia turvallisuuden vuoks. Esim. kyykky, julle, dippi yms. Vaikee nähä hyödyllisinä, vaikka jotkut tekeeki. Jos vaikka leuoissa pitää huolen, että aina vetää leuan tangon yli eikä höntsäile, ni tuskinpa siitä kauheen pahaa ongelmakohtaa voi muodostua. Viettää siel tangon pääl extrana vähän enemmän aikaa kans.
 
Negoilla on kyllä vaikutusta konsentriseenkin voimantuottoon, joten siinäpä syy niitä tehdä. Mutta kuten mainittua, tällöin puhutaan yleensä ykkösistä ja raudat on yli maksimin. Sen verran kuitenkin maltilliset, että pysyy se lasku kontrollissa. Esim 170kg penkkaajalle teetän 175-180kg negoja ja työaika niissä 5s luokkaa. Nää ajaa suht helpolla jumiinkin, joten ei kannata liikaa innostua.
 
Jos vaikka leuoissa pitää huolen, että aina vetää leuan tangon yli eikä höntsäile, ni tuskinpa siitä kauheen pahaa ongelmakohtaa voi muodostua. Viettää siel tangon pääl extrana vähän enemmän aikaa kans.
Jos haluu semmosen jurosmaisen loppugrindauksen niin ei pelkkä vetely ole mulla riittänyt vaan se vauhti kun loppuu niin siihen jää. Ja pyrin vetämään kunnolla tangon yli. Voi toki olla henkilöstä kiinni ja mulla on erityisen pitkät kädet pituuteen verrattuna > 10cm
 
Kyllä se yläosa voi olla ongelma huipullakin, vaikka olis tyyliltään erittäin räjähtävä. Sen takia ei oo ollenkaan huono idea tehdä erilaisia apuversioita sen auttamiseksi.
 

View: https://www.youtube.com/watch?v=zvuSdlcXXiY


Leuanveto ja eksentriset negatiiviset 20-30 % maksimia korkeammalla painolla. Alkaen 25 minuutista.
On kyllä hyvää tietämystä Rännälän Jarilla bodailusta ja voimailusta yksilötasolla. Mielenkiintoinen video.

Itsekin olen vetänyt lisäpainoleukoja. Ennätys yhteispaino 159 kg ja toistoja 150 kg 3 leukaa.
Loppu on ollut itselle vaikein, nuo stopit ja yläosan erikseen harjoittelu on parhaiten auttanut. Räjähtävä toisto pitää olla.
Pieni lisä maksimin päälle eksentrisessä ei mielestäni minulla toiminut. Itselläkin on tuo 20-30 prosentin lisäpaino on kokeilematta vielä, ei ole osannut yhdistää noita treeneihin.
 
Viimeksi muokattu:
Mario Juronen. Kolmessa sarjassa vetäny yli 96kg tuloksen. Siis lisäpaino, ei yhteismassa, mitä harvemmin ilmoitellaan tai ainakin pitäis aina olla vetäjän paino ilmoitettuna myös. Juronen on semmonen vahva vedon loppuosan vääntäjä.
 
Eilen tein maanantain negatiivisten kaveriksi sitten ekaa kertaa pelkää yläosareeniä. 80%:lla ylästoppii -20cm tangosta, siitä niin ylös ku menee ja sit takas siihen stoppiin ja vielä kerran ylös. 4 settii ja sit koitin 90% ja olikin jo aika max, joten palasin aiempaan painoon ja tein vielä 5 settii. Otti aika lailla ojentajiin.
 
Juu se ojentajan pitkä pää on lapaluussa kiinni ja tekee aika paljon hommia leukojen lopussa. Tää pitää huomioida treenejä suunniteltaessa. Eli ettei penkit jne rassaa ojentajia väsyksiin liikaa. Mulla leukakisaajat ei tee penkkiä jopa kuukauteen ennen kisaa.
 
Mä lopetin penkin kokonaan yli vuos sitten kun ei ole duunisali auki. Ehkä se jeesas että leuoissa tuli hieman edistystä. Nyt olen tehnyt vain ylöspäin suuntautuvia punnerruksia kun se oli/on ollut mun heikoin suunta
 
Paljon Cuntilla menee nykyään lisäpainoja? Aiemmin olit aina noin 5 kiloa edellä ja mun kehitys on tooodella hidasta, kilo tai kaks vuodessa.
65kg joskus viime vuonna, jota en usko rikkovani pitkään pitkään aikaan. Jos ikinä :/. Tuntuu sen verran hankalalta. Vastaote on nykyään mukana aina treenissä, ja tuossa on salee mahista kehittyä johki halutessani. Koen että mulla, ja kaverilla joka seuras tuollon mun jalanjäljissä kehitty joskus alotellessa historiallisen nopeesti taso, ja nyt on sit ikuinen jumitus. Kaveri lopetti treenaamisen kokonaan ;D. Leuanvedossa olin selkeesti keskivertoa parempi imo jo sillon ku oli 0 päivää kuntoilua takana. n. 16 vastaote leukaa/kymppi 10kg:lla, ni ehkä raja tulee nopeemmin vastaan. Toki melkeen 20kg kevyempänä.
 
Mulla nousee nostokiloja läskikuurilla enemmän kuin jos tiristää ylimääräset pois. Jouluna otin suklaakuurin ihan rennosti kun halusin läskienkan 74 kiloo ja sillon tein myös kotienkan 62.5kg mut nyt kun kiristeli eka 9 kiloo pois niin tippu 5 kiloo lisäpainot ja yhteistulos ihan räikeesti. Otin takas 68 omapainoksi (ketolla kuitenkin) niin taas kulkee paremmin, muttei yhtä hyvin kuin läskikuurilla.

Ehkä se lihashiilarit täynnä vaikuttaa kuitenkin myös RM1 vrt. jos ketoilee. Jotenkin olen ymmärtänyt tutkimuksista että ATP:t riittäis ykköseen vaikka carnivorellakin ja aiemmin olen kaikki enkat tehnytkin hirveen cutin jälkeen ihan hiilareista kuivana. Nyt vois testata seuraavaa ykköstestiä hiilariviikolla ja siten ehkä jopa pari kiloa painavempana. JTO muistaakseni onkin maininnut että ei ole optimia toi ketoilu, mut T1D:n takia sitä harrastan.
 
Juu näin se menee. Teholajiurheilijan pitää saada hiilareita kyllä. Kroppa ei tee rasvasta ja proteiineista ollenkaan samaa vauhtia bensaa, ku hiilareista.
 
Hmmm, voikohan hiilareita tankata RM1:stä varten ilman että samalla tulee se kaikki neste (jopa pari kiloa) sinne lihakseen mukana? Pitääpä tutkiskella, mutta ei tule mieleen mitään tutkimusta missä moista olisi sivuttu. Ketogains porukka tankkaa kahvi+MCT+hera+krea ennen reeniä, koska MCT:n pitäs nostaa ATP:tä. Tuota olenkin alkanut testaamaan, mutta en varsinaisesti osaa sanoa onko auttanut.
 
Eihän se 1RM testitreeni vaadi paljoo sokuria energiamäärällisesti siis, vaikka parikin tuntia kestäis. Ei punttitreeni paljoa kuluta. Mutta energiatehokkuus on eri ja sen verran pitää olla pöperöö hihassa, ettei jää siitä kiinni.

Tankkailuja ei nykyään tehdä juuri ees kestävyyslajeissa. Ainakaan old skool -tyyliin tyhjentämällä eka. Ketoosi on lähtokohtasesti kropalle myrkytystila. Fanaattinen uskonnollisuus ketoosiin on pääasiassa sitä, fanaattista. Paljon siinä antaa tasotusta, jos kauheen tiukasti hiilareita karsii.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom