Jos yleistää, ni onhan myötäote suurimmalle osalle vaikein. Vaikeempi yleensä vetää korkeelle, ku vastaotteella.
Mulla vastaotteella 40kgx4-5 & 53.5kg ykkönen, myötäotteella 40kgx8-9 & 60kg ykkönen. Syy ainoastaan se, että myötäotteella tehny aina ja vastaotteella tosi harvoin. Vastaotteen sais kyl paljo nopeempaa kehitettyä varmaan ja alan itekki näin tekeen.
Ihan totta, että myötäotteella on vaikeampi vetää ne vikat sentit leuka tangon yli. Aloin funtsia, että miksi näin? Periaatteessahan latsit on mekaanisesti vahvemmassa asemassa ja kovemmassa venytyksessä nimenomaan vastaotteella, vaikka jengi yleensä mieltää hauiksen ansioksi sen, että nousee enemmän rautaa/toistoja. Nyt kun olen leikkinyt myötäotteella, niin tuntuu, että mitä ylemmäs vetää, niin sitä enemmän takaolkapäät, teres majorit ja muut yläselän "pikkulihakset" joutuvat tekemään duunia. Hassu juttu: vastaoteleuat eivät mulla ole käytännössä kehittyneet viimeisen 3v aikana, jolloin meni 40kgx4. Mutta tuohon aikaan vedin pelkällä vastaotteella kaikki leuat, jos olisin yrittänyt, myötäotteella olisi mennyt ehkä 25kgx4.
Nyt taas, kun olen tehnyt treenissä tosi paljon erilevyisiä soutuja, niin myötäotteella menee 40kgx2. Eli noi soudut korreloivat jotenkin leveämmän otteen kanssa, varmaan juuri vahvistamalla lavanlähentäjiä, jotka eivät hartiota kapemmalla vastaotteella vetäessä juuri joudu töihin leuoissa, jos vrt. leveä myötäote. Tai sitten oli kyse heikoista forkuista/otteesta. Vaikea sanoa. Kuitenkin myötäote on se, mihin huvittaa santsata, kerta selkeästi mulla on joku heikkous/rajoitin voimissa, kun vastaote ei ole kehittynyt ikuisuuksiin. Ehkä otteen vaihtelu paikkaa näitä heikkouksia, tai sitten ei..