Leuanveto

kova likka...!! :)
Kiitti!

Ja sitten Mywor:lle.
Miesten kevyemmissä sarjoissa eli <60, 70, 80 ja 90 kg oli useampikin äijä joka veti yli oman painonsa mutta naisissa ei kyllä vielä kukaan ole siihen päässyt. Mä oon nyt lähinpänä sitä eli noin 6 kiloa on vielä eroa.
Oli kyllä Mywor:lla rankka kisareissu noitten matkusteluitten suhteen, huh. Onnittelut myös sulle uudesta SE:stä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuten tossa aikaisemmin jo kirjoitinkin niin syksyn toistoleuanvetokisoihin aijon vaihtaa vastaotteen leveään myötäotteeseen. Nyt kun olen miettinyt tota tulevaa harjoittelua niin mieleen tuli muutama kysymys joihin kaipaisin jto:lta vastausta.
Ekana hieman taustaa:
Takana on nyt viime marraskuusta alkanut ja maaliskuun alkuun kestänyt perusvoimakausi (lähes kopiona siitä ohjelmasta minkä olit mulle silloin aikaisemmin tehnyt). Tän perään sitten maksivoimakausi tyyliin huippusarja - nopeus - vakautus (kontrastina).
Myötäotteella en ole tehnyt oikeastaan yhtään treeniä 1,5 vuoteen.
Viime perjantaina tuli testattua toistomaksimi tolla myötäotteella ja tulos oli 25 leukaa ( vastaotteellahan mun enkka on 35 viime syksyltä).
Tänään testasin lisäpainomaksimeita ja ne näyttää tältä: 1 x 30 kg, 2 x 25 kg, 3 x 20 kg ja 6 x 17,5 kg. Eli melko vaatimattomat tulokset verrattuna vastaotteeseen.
Oma paino oli 50,2 kg.
Heikkokohta näyttäisi olevan vedon loppu eli sinne tangon päälle pääseminen.
Ensimmäinen kisa on 2.9. eli noin 16 viikon päästä ja se olisi täysin testikisa eli tarkoitus olisi saada selville miten tekniikka toimii kilpailussa. Tätä kisaa varten ei olisi tarkoitus tehdä varsinaista kestovoimaan ollenkaan vaan alla olisi perus-sekä maksimivoimakaudet. Ensin pk 1 tyyliin 3x8 -> 5x10. Tämän perään lyhyt maksimikausi ja sen jälkeen pk 2 tyyliin 3x4 -> 6x6. Viikossa olisi 3 treeniä ja näistä yksi olisi vetokumilla.

Ja ne kysymykset:
-Näyttääkö toi kausijako yhtään jälkevältä vai onko kuolleena syntynyt ajatus?
-Jos ton pk 2:n tekisi niin, että siihen sisällyttäisi hybriditreeniä niin kuinka useaan treeniin ton hybridin voisi tehdä, esim. onko yksi hybriditreeni viikossa liikaa ( jakson kokonaispituus olisi noin 4-5 viikkoa)?
- Kun treenejä on kolme viikossa ja niistä yksi on vetokumilla niin voisiko ne kaksi muuta treeniä olla ihan normaalilla myötäotteella tehtyjä vai pitäsikö toinen niistä korvata jollain spesiaaliotteella?

- näyttää. painotusta sinne vedon alkuun taloudellisuuden takia ja loppuun selkeen heikkouden poistamisen takia.
- kyllä sitä maksimipuolta voit ylirautoina herätellä samantien jo. varsinaista raskaampaa pari treeniä viikossa, JOS se muu sarjasisältö on rennompaa. muuten kerran. sen tarkotus ei oo piikata kuitenkaa, vaan herätellä jämäkämmin sitä maksimivoimaa.
- tee täs vaihees mahdollisimman paljon myötäotteella. brachialis-hauis-tasapainolle ja sille lähdölle tekis kuitenki hyvää vetää stopista ilman potkuja sillon tällön vastaotteellaki.

Kiitti vastauksesta. Joo, ei ollut tarkoitus jättää kokonaan pois vastaotettakaan. Ainakin niitä ranskalaisia meinasin tehdä, tuntuvat tosi tehokkailta ja mukavilta tehdä.

Kiitti vastauksesta. Joo, ei ollut tarkoitus jättää kokonaan pois vastaotettakaan. Ainakin niitä ranskalaisia meinasin tehdä, tuntuvat tosi tehokkailta ja mukavilta tehdä.

Teetkö Helka muutakin voimaharjoittelua kuin leuanvedon variaatioita tangolla/renkailla?

Helkalla on mahtava toi vääntömomentti loppuun saakka kun noi vedot lähtee niin hitaasti toistoissa ja lisäpainoilla. Uskoisin että jos saisit räjähtävän lähdön niin saisit molemmissa ilmaseksi lisää tulosta, koska se se vauhti säästäis voimia nousussa ja toistoissa säästäis myös aikaa. Mulla ihan toisin päin eli vauhdilla pääsee lähelle tankoa mutta ei ole voimaa siitä vetää ylös maksimipainoilla.

Teetkö Helka muutakin voimaharjoittelua kuin leuanvedon variaatioita tangolla/renkailla?
Lähinnä vain voimapunnerrusta ja kaikenlaisia kehonpaino juttuja. Leuanveto on siis ehdoton ykkönen mutta nyt elokuun lopussa olisi tarkoitus mennä Tampereelle ensimmäisiin voimapunnerruskisoihin kun pääsen yli 50v kilpailemaan ja painosarja olisi 52kg. Heinäkuussa olisi noi street workoutin SM:t ja nekin houkuttelisi mutta en tiedä vielä pääsenkö lähtemään niihin. Kyykkäilyä tulee tehtyä työn puolesta jo niin paljon, että se ei mua mitenkään houkuttele ja sen lisäksi kun toinen polvi on pikkasen ottanut osumaa futisuralla niin ihan vaan ylläpitävänä ja huoltavana tulee tehtyä. Yläkropalle huoltavana sitten leveet soudut ja olkapää-jutut. Laitan tähän alle pari treenivideoo tältä talvelta mistä selviää millasia juttuja tulee tehtyä jos jotakuta kiinnostaa. Tolla ekalla videolla on mm. 57,5 kg sotilaspenkki 51 kiloisena joten se olisi myös siellä kisoissa tavoitteena tehdä.

Helkalla on mahtava toi vääntömomentti loppuun saakka kun noi vedot lähtee niin hitaasti toistoissa ja lisäpainoilla. Uskoisin että jos saisit räjähtävän lähdön niin saisit molemmissa ilmaseksi lisää tulosta, koska se se vauhti säästäis voimia nousussa ja toistoissa säästäis myös aikaa. Mulla ihan toisin päin eli vauhdilla pääsee lähelle tankoa mutta ei ole voimaa siitä vetää ylös maksimipainoilla.
No kuule, tietäisitpä vaan kuinka paljon nytkin tuli tehtyä SM:n niitä räjäntäviä nopeustreenejä. Mulla ei varmaan oo ikinä ollut niitä nopeita soluja ja jos jokunen on ollut niin kyllä ne tähän ikään mennessä ovat jo kuolleet. Oon siis tyypiltäni sitä sitkeetä lihaa. Mutta juu, tiedossa kyllä on, että räjähtävyydestä olisi paljonkin apua mutta nyt mennään näillä eväillä mitä on ja tehdään mitä tehtävissä on. Tota myötäotetta mä en kyllä pysty tekemään kuin tolleen rauhallisesti koska tuntuu, että olkapäät hajoaisivat jos alkaa rykimään. Toistoleuanvetoa meinasin tehdä myötäotteella koska jos näin vaatimattomilla voimatasoilla tulee 25 niin montako niitä tulisikaan kun perus-ja maksivoimaa saa hilattua kovemmiksi. Mun näkemys on, että myötäotteella se toistoleuanveto on paljon taloudellisempaa kuin jos tekisin vastaotteella. No, syksyllä ollaan viisaampia täkin suhteen -katotaan siis kuinka muijan käy.

Lähinnä vain voimapunnerrusta ja kaikenlaisia kehonpaino juttuja. Leuanveto on siis ehdoton ykkönen mutta nyt elokuun lopussa olisi tarkoitus mennä Tampereelle ensimmäisiin voimapunnerruskisoihin kun pääsen yli 50v kilpailemaan ja painosarja olisi 52kg. Heinäkuussa olisi noi street workoutin SM:t ja nekin houkuttelisi mutta en tiedä vielä pääsenkö lähtemään niihin. Kyykkäilyä tulee tehtyä työn puolesta jo niin paljon, että se ei mua mitenkään houkuttele ja sen lisäksi kun toinen polvi on pikkasen ottanut osumaa futisuralla niin ihan vaan ylläpitävänä ja huoltavana tulee tehtyä. Yläkropalle huoltavana sitten leveet soudut ja olkapää-jutut. Laitan tähän alle pari treenivideoo tältä talvelta mistä selviää millasia juttuja tulee tehtyä jos jotakuta kiinnostaa. Tolla ekalla videolla on mm. 57,5 kg sotilaspenkki 51 kiloisena joten se olisi myös siellä kisoissa tavoitteena tehdä.

Huhhuh! I'm impressed! :cool:

View: https://youtu.be/HnObykYt3B0?t=72

Tosiaan kisat meni noin tavoitteiden kohdalta ihan ok, eli uusi SE +110kg sarjaan (@ 121,6kg) 65.5kg. Neljännen vedon jätin pois ja uskoisin että 70kg olisi voinut tulla, mutta jätin vetämättä koska hauiksen kiinnityskohta on ollut tulehtuneena jo hetken aikaa joten varsinkin vedon loppuosa tuotti aika paljon kipua.

Taso on kyllä aivan helvetin kova alemmissa painoluokissa sekä naisten ja masters sarjoissa, sieltä sitten omaan treeniin motivaatiota haetaan. Kovia tuloksia tehtiin kyllä näistä jokaisessa sarjassa, joten vaikea yksittäistä henkilöä nostaa esille. Lauttamuksen YT (197kg) ja toinen 100kg ylittäjä sekä naisissa yli oman painon veto oli kyllä hurjia tuloksia.

Toivottavasti ei jäänyt itsestä tyly kuva, kun ehkä normaalia hiljaisempi olin ja vetäytynyt. Selityksenä sanoisin, että edellisen yön matkustanut Rovaniemeltä bussilla ensin Heinolaan ja siellä n. 3.5 tunnin unien jälkeen Jyväskylään. Jälkeenpäin ajateltuna olisi pitänyt yrittää keskustella ihmisten kanssa enemmän, sillä sitä varten itse näitä kisareissuja teen. Kokonaisuudessaan kisa vkl kasaantui sellaiset 26 tuntia matkustamista n. 48 tunnin sisään.

Kyllähän sä juttelit :) Ja varmasti olisit ennemmänki jos olisin ollu enemmän paikalla. Oli kyllä omat aikataulut kans vähä turhan tiukat kisaa ennen ja jäläkehen. Ehkä sitte ens kerralla jos törmätähän.

Jos välissä ei ole kitkaa niin en keksi tarkempaa. Jos käytät leveetä
Vyötä ja karhennettua tankoa tai pehmeetä tankoa niin en keksi epätarkempaa. Eli laita jotain kiipeilijäköyttä ja sileeseen kohtaan niin toimii hyvin.

kiipeilyköysissä on niissäkin kitkaa ja se about sentti on liian paksu. mieluummin ns. prusik-narut käyttöön, mitkä on 2-6mm paksuina tosi hyviä ja rissan kautta rullaavat hyvin. esim: https://varuste.net/Petzl+Cordelette+5mm+naru+6m?_tu=55278 5mm naru kestää 4 kN. riittänee useimmille...

Aloitin n. viikko sitten harjoittelemaan ykl:ää juuri tuon vastapainon avulla. Ei kai sillä tangon ja vyön/narun välisellä kitkalla ole kovin suurta merkitystä, jos pystyy käyttämään treenatessa aina samoja välineitä(?) Todellinen kevennys ei toki välttämättä ole juuri sen vastapainon suuruinen, mutta progression toteuttaminen onnistuu silti varsin luotettavasti. Valitsee vaan alkuun sopivalta tuntuvan painon ja hienosäätää sitä sitten työmäärän ja kehityksen mukaan.

Pieni leuka pyramidi, mitä tesmasin. 1:stä kymppiin aina 1 toisto lisää sarjoihin ja taukoa nii vähä, ku mahollista. Vaikeempaa, mitä olisin olettanu, vaikka vähän puoli-palautuneena vedinki. 1-10 ja sit viel takas ylhäältä alas, olis aika kova tavote.

Kokemuksesta voin kertoa, että ne todelliset tuskan hetket alkaa siitä kun kympin jälkeen tekee ysin. Kasi ja seiskakin ovat vielä pahat mutta kutosesta alas päin sitten taas jo helpottaa. Näin siis ainakin mulla. Videosi innoittamana piti sitten itsekkin pitkästä aikaa kokeilla tätä. Tota kelloa vastaan kun kisaa niin siinä vieressä pitäisi olla jonkun tsemppaamassa ja potkimassa perseelle niin saisi itsestä vielä enemmän irti. Mukava ja hauska treeni kaikesta tuskasta huolimatta.

Joku ihan random heebo, jonka löysin omalta leukavideolta kommentoimasta. Katoinpa tän videota sit, ja hups 113kg leukahan se siellä :D. Ihan laitonta jo. Taitaapi olla kovin ikinä. David Marchante(powerexplosive) on ainoo, kuka vetelee about samanlaisilla raudoilla. leuka kunnolla tangon yliki.

No jaa...ala-asennossa kyynärnivelet eivät ole suorina ja kaveri lähtee vetämään, kun jalat ovat vielä lattiassa kiinni. Tekeepä jopa pienen ponnistusliikkeenkin jaloilla lattiasta.

Joku ihan random heebo, jonka löysin omalta leukavideolta kommentoimasta. Katoinpa tän videota sit, ja hups 113kg leukahan se siellä :D. Ihan laitonta jo. Taitaapi olla kovin ikinä. David Marchante(powerexplosive) on ainoo, kuka vetelee about samanlaisilla raudoilla. leuka kunnolla tangon yliki.

Hirvee rauta, mutta olis ihan mielenkiintosta nähdä paljon nousis jos lähtis vetämään roikunnasta.

Hirvee rauta, mutta olis ihan mielenkiintosta nähdä paljon nousis jos lähtis vetämään roikunnasta.

Tuli mieleen tosta, saako suomalaisiin leuanvetokilpailuihin osallistua ulkomaalaiset? Ei kyllä Kyrööläistä voittais mutta olishan tossa ainesta himmeempiin mitaleihin jos ei tuolla styroksilevyjä välissä. :D

Alotan täs piakkoin taas yhen käden leuka treenin. Miten toi ihmeen talja variaatio toimii käytännössä? Siis missä heität köyden tangon yli, johon sidottu joku paino yhteen päähän.
Ajattelen nyt ehkä vähän, ku idiootti tän, mut en tajuu miten toi systeemi auttaa sua vetämisessä :D? Luullu aina, et toi toimii vaan merkkinä, et näkee kuinka paljo autat toisella kädellä, ku se köysi liikkuu.

Eikös ollut niin, että sulla ei hirveän kaukana ykl ollut? Mielenkiinnosta: Montako saat yhdellä kädellä toisen käden pikkurillillä avustamalla? Entäs keskisormella? Avustava käsi myötäotteella.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom