Leuanveto

miksi aina 5 sarjaa ja 5 toistoo? ne ei oo mitään ihmeitä tekeviä zydeemejä ollllllenkaan. perusideana sun tilanteeseen toi mun 3*4 -> 6*6 sopis tosi hyvin. eli alkuun semmonen rauta, millä menee nyt nätisti 3*4, esim. 17kg. sit pyrit tässä 3kk aikana saamaan sarjoja, toistoja ja kilojakin lisäämällä 6*6*20. joka sarjaan toisto pari varaa ja leukoja 2-3x vkossa. joka neljäs viikko kevyemmin varsinki määriltään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onkohan tuolla selän "kasvulle" kuinka suuri merkitys kun eikös vastaotteella ole myös hauikset isosti mukana, että saako latsit yhtä kovan kasvuärsykkeen molemmissa?

View: https://www.youtube.com/watch?v=AlPEp5RKiBc

Tuas taas testaalin maksimivoimaa vaikka ollu tälläänen voimabodausjakso takana. En tiärä oliko se viäläkää tarpeheksi korkia ja aina vaan tarvittoo prikkaa vaikka ukko onki jo lihoonu. Jännästi tua adrenaliini tiputtaa painoa hyvin syänehellä enemmän ku joutuu oikeen oikiasti vessahan kun tällääsehen kerää luantua :D

Mikäs sulla on tavootepaino toukokuus? Luulis jotta sulla tippuu äkkiä lähelle 110 kilua mikäli otat asiaksi :)

En kyllä osaa tavoitetta sanoa, kun tarkoitus olisi toukokuussa myös vahvamies kisata. Siellä ei paranisi liian kevyt olla tai sitten todella tiukka veto -105kg.

Miten tiukkaan kannattaa leuanvedossa painoa vedättää? Varmaan yksilöllistä missä vaiheessa painon tippuminen on niin nopeaa että lisäpainoleuanvedon ei pysty lisää lyömään, vaikka paino tippuisi?

Sellaisessa painossa aion olla kuitenkin, että 70kg tulee ylös. Tosin jos siellä muita +110kg sarjassa on yli 70kg vetämässä, niin tavoite toki korkeammalla.

En kyllä osaa tavoitetta sanoa, kun tarkoitus olisi toukokuussa myös vahvamies kisata. Siellä ei paranisi liian kevyt olla tai sitten todella tiukka veto -105kg.

Miten tiukkaan kannattaa leuanvedossa painoa vedättää? Varmaan yksilöllistä missä vaiheessa painon tippuminen on niin nopeaa että lisäpainoleuanvedon ei pysty lisää lyömään, vaikka paino tippuisi?

Sellaisessa painossa aion olla kuitenkin, että 70kg tulee ylös. Tosin jos siellä muita +110kg sarjassa on yli 70kg vetämässä, niin tavoite toki korkeammalla.

Jonkun verran varmasti yksilöllistä ja ittelle ainaki sopii nopia 4kg tiputus 5-6 päivää ennen kisaa tai testiä. Ja esimerkiksi 2016 Sjoen kisaa ennen olin jo "aika loppu" pari päivää ennen sulatin muavilastan keittiös ja päivää ennen 10,2km hölökkä oli huimauksesta johtuen huteraa ja kisan jälkeen ajoon viälä räpsyn kameratolppaan, mutta leuat kuluki kyllä. Esimerkiksi maastaveto tippuu ittellä ehkä 20kg siinä samalla ja absoluuttinen leuanveto ei välttämättä yhtää. Oon yhyren tiäteesehen pohojaavan kamun kans keskustellu asiasta ja väittelyhän siitä on tullu, mutta mulla ainaki eri voimalajit vaatii täysin eri lähestymisen.

JTO voi antaa kiipeelyn kautta jonkunlaasen käytännön näkemyksen painonpurotuksehen ja sen vaikutuksihin vaikkakin kysymys ei oo absoluuttisesta voimalajista vaan teknisestä paino-voimalajista johona grippi asettaa kans rajansa.

no yksilöllisyys on kyllä pinnalla ihan tässäkin, vaikka semmosia yleisiä perustotuuksia aina on. just tuo timpan mainitsema painonpudotuksen vaikutus eri lajeihin/ liikkeisiin. tieteeseen pitää pohjata asioita, mutta semmosen hepun pitäs juurikin olla hyvin tietoinen noista yksilövaikutuksista. penkki lienee varmaan yleisin painonpudotuksesta kärsivä liike. aika usein se paikka, mistä ekana rasvat lähtee tuppaa kärsimään voimahäviöissäkin eniten ja nopeiten. kisoihin valmistautuminen on se hankalin alue yksilöpuolella ja sen takia kaikenlaisia oman kropan reaktioita olis hyvä laittaa ylös ja opetella sitä omaa vastetta eri asioihin huolella.

Jos yleistää, ni onhan myötäote suurimmalle osalle vaikein. Vaikeempi yleensä vetää korkeelle, ku vastaotteella.
Mulla vastaotteella 40kgx4-5 & 53.5kg ykkönen, myötäotteella 40kgx8-9 & 60kg ykkönen. Syy ainoastaan se, että myötäotteella tehny aina ja vastaotteella tosi harvoin. Vastaotteen sais kyl paljo nopeempaa kehitettyä varmaan ja alan itekki näin tekeen.

Ihan totta, että myötäotteella on vaikeampi vetää ne vikat sentit leuka tangon yli. Aloin funtsia, että miksi näin? Periaatteessahan latsit on mekaanisesti vahvemmassa asemassa ja kovemmassa venytyksessä nimenomaan vastaotteella, vaikka jengi yleensä mieltää hauiksen ansioksi sen, että nousee enemmän rautaa/toistoja. Nyt kun olen leikkinyt myötäotteella, niin tuntuu, että mitä ylemmäs vetää, niin sitä enemmän takaolkapäät, teres majorit ja muut yläselän "pikkulihakset" joutuvat tekemään duunia. Hassu juttu: vastaoteleuat eivät mulla ole käytännössä kehittyneet viimeisen 3v aikana, jolloin meni 40kgx4. Mutta tuohon aikaan vedin pelkällä vastaotteella kaikki leuat, jos olisin yrittänyt, myötäotteella olisi mennyt ehkä 25kgx4.

Nyt taas, kun olen tehnyt treenissä tosi paljon erilevyisiä soutuja, niin myötäotteella menee 40kgx2. Eli noi soudut korreloivat jotenkin leveämmän otteen kanssa, varmaan juuri vahvistamalla lavanlähentäjiä, jotka eivät hartiota kapemmalla vastaotteella vetäessä juuri joudu töihin leuoissa, jos vrt. leveä myötäote. Tai sitten oli kyse heikoista forkuista/otteesta. Vaikea sanoa. Kuitenkin myötäote on se, mihin huvittaa santsata, kerta selkeästi mulla on joku heikkous/rajoitin voimissa, kun vastaote ei ole kehittynyt ikuisuuksiin. Ehkä otteen vaihtelu paikkaa näitä heikkouksia, tai sitten ei..

Allekirjotan ainaki ton, et latsit aika kovilla vastaotteella. Mul lähes kramppaa, jos tosi pitkän sarjan roikkuu tai vetää leukoja tol otteella.
Samoin hauis venyy tossa tosi lujaa mulla, jos alaasentoon erehtyy jäämään huiliin selkeesti. Ihan kivun & nautinnon rajoilla toi venymis sensaatio. Mul on ainaki mm. myötäote leukoja tekemällä(toki muiteki otteita käyttänyt vaihteluks) hieman ehkä ylikehittynyt nimenomaan yläselkä(epäkkäät, rhomboidsit, teres majorit sun muut). Aika tiheä/paksu ja yksityiskohtanen selkä kasvanut näin, mut ei liikaa suhteessa sit v-muotoa. Ei sillä, et merkkais juurikaan, ku en bodaa millää tasolla, mut huomannut tämän. Ja lavanlähentäjät kanssa erittäin selkeä heikkous, ku vähänkää leveämmät soudut on selkeesti haastavampaa. Esimerkkinä vaikka seal row tai leveä alatalja, joissa 80kg on ihan maksimi millä menee jtn lyhyttä tuskaista sarjaa. V-kahva alataljaan takas, ni voi lisää 30kg pakkaan.

Ite pitäis tehä vastaotetta kans kovaa, ku habat hyytyy siinä aina. Toi silti tuntuu nii paljo helpommin kehitettävältä liikkeeltä, ni varmaan senki takia sen arvonen. Suurin etu leuoista, minkä oon huomannu, on todella kova vääntövoima. Erityisesti forkkuihin kehittyny semmonen kiva staattinen jännite. Ehkä siks oonki toistaseks voittamaton kädenväännössä ollu vuosia :D.

Aika mielenkiintoista lukea ja kuulla, kun jengi puhuu hauiksen rasittumisesta vastaoteleuoissa. Salillakin yksi suht vahva kaveri ( 50kg sarjapainot aikoinaan ) selitti, miten hänellä nimenomaan haba ottaa hittiä vastaotteella. Itsellä taas on tosi pitkät kyynärvarret ja suhteessa lyhyemmät olkavarret, ja vastaote on mulla aina rasittanut grippiä ja forkkuja suhteessa enemmän. Sama juttu hauiskäännössä suoralla tangolla, olkapäät, forkut ja selkä rasittuvat enemmän, kuin hauikset. Tietty pitämällä kyynärvarret kropan edessä saa leuatkin menemään enemmän haballe, mutta silloin ei lisäpainoja parane paljon käyttää.

Mulla on anatomia vähän hukassa, eikö nimenomaan epäkkäiden ala- ja keskiosa, sekä rhomboidit, osallistu lapojen taakse vientiin? Tossa alataljassa pystyy vähän vauhtia ottamalla liikuttamaan huomattavasti isompia painoja, joten en tiedä, onko se luotettava voimien mittari. Itse en tosin ikinä tee mitään soutu-liikkeitä 100% strictinä, vaan otan kropalla vauhtia joka toistoon. Tuntuu aika luonnolliseslta, pystyy käyttämään isompia painoja, ja menee perille. 60kg ykkönen myötäotteella on aika kova suoritus, rispect!

forkuille se leukailu ja hauistelu menee suhteessa enemmän/ liikaa, jos on taipumusta ranteen koukistamiseen (lähinnä sen yrittämiseen alitajusesti tai tiedostaen) samalla.

nyt aletaan olemaan asian ytimessä. hieno ja tasapainoinen suoritus, vaikka aikaa vastaan meneekin ahmimiseksi ja kaunis tapahtuma muuttuu rujoksi suorittamiseksi. heitänkin tästä omaan historiaani perustuen osaksi ehkä haasteena, mutta ainakin kauniina kokemuksena seuraavat:
- 155 pinaattilättyä
- 32 leveää sliceä pizzaa (mitattuna 7 2/3 kotipizzan normaalipizzaa)
- 6 litraa jäätelöä, joista 5 litraa mövenpickejä
:)

nyt aletaan olemaan asian ytimessä. hieno ja tasapainoinen suoritus, vaikka aikaa vastaan meneekin ahmimiseksi ja kaunis tapahtuma muuttuu rujoksi suorittamiseksi. heitänkin tästä omaan historiaani perustuen osaksi ehkä haasteena, mutta ainakin kauniina kokemuksena seuraavat:
- 155 pinaattilättyä
- 32 leveää sliceä pizzaa (mitattuna 7 2/3 kotipizzan normaalipizzaa)
- 6 litraa jäätelöä, joista 5 litraa mövenpickejä
:)
Kato tämä Myworin pätkä ehkä kovin suaritus mitä Suames on koskaa tehty.

View: http://www.youtube.com/watch?v=g6gMEJsafwk

arvostan osin, mutta ku ruuasta on kyse, vähä kyseenalaistan aina tota aikaa vastaan tekemistä. silti herkkä ja dynaaminen suoritus kyllä ja arvoituksellisen inspiroiva.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom