Leuanveto

Meta title: 💥 Leuanveto – Yläkropan kuninkuusliike ja kilpailu egojen sekä voimien rajasta

Meta description: Keskustelua tekniikasta, ohjelmista, lisäpainoista ja kehityksestä – kuka repii eniten ja millä tyylillä?**

oon ottanu leuanvedon (2011 syksyllä) ylätaljan ja monen muun selkäliikkeen "korvikkeeksi", reeniohjelma: 3 vkon jaksolla, 1vko (pyramidi)->1x5, 2vko 5x5, 3 vko 3-4x8,vko ohjelmat. käytän lisälevyjä paitti tuossa 3-4x8 vkolla jolloin saatan tukiliikkeeksi ottaa ylätaljaa (tämä ns. kevyt vko+hyvät tekniikat). ohjelma tavallaan vkolla 2 jakoinen, mut monesti tulee 3 krt viikossa. riippuen elpymisestä!!

lapa antaa itellä pahasti myöden suurilla painoilla mm. mavessa mut tätä kestää hyvin ja kehittyy jollain tasolla...

kunha sais oman painon joskus lisänä ylös leuanvedossa niin ois jees, nyt 85kg elopainoa... (ehkä joskus vielä 90kg) ;)

Terve!

Olen kiinnostunut leuanvedosta ja tavoitteena on siis saada vedettyä mahdollisimman monta. Luin tätä treadia ja olen joskus kokeillut kaikenlaisia ohjelmia kuten aiemmin esitettyä 50pullups ja sen jälkeen treenannut pitkiä sarjoja 3krt viikossa (noin 25*3) ja myös maksimivoimaa lisäpainoilla (noin 40kg*2*3) omapainolla 65kg, kuten aiemmissa viesteissä neuvotaan ja keskittynyt rytmiin, mutta maksimi tulos on pysynyt noin 30-35 riippuen päivästä. En saanut täyttä selvyyttä aiemmista viesteistä että miten kestovoimaa ja toistomaksimia siis kannattaisi jatkossa treenata. Siis olisiko paras lisätä sarjoja/treenipäiviä/treenta lisäpainojen kanssa vai ilman/vetää aina mahdollisimman monta leukaa/tai jotain muuta? Toistotavoite olisi heinäkuuhun mennessä 50, mutta 40 olisi myös todella mahtavaa, niin voisiko joku neuvoa miten kannattaisi treenata, kun enää en oikein tiedä miten olisi paras? :)

Onko 22 leukaa leveellä vastaotteella hyvä tulos 60kg painavalle 15 vuotiaalle? kapeella vastaotteella ennätys on 37. Oon nyt tätä threadia lukenu aika paljon mutta vaikka se vastaus täältä löytyiski niin kysyn silti : Onko leveä myötäote paras selän treenaamiseen? Jos ei niin mikä? Kiitos vastauksista etukäteen.

Armeijan lihaskuntotesteissä leuanvedon kiitettävän arvosanan raja oli 14 leukaa silloin kun se testi oli vielä käytössä. Lisäksi harvemmin minä ainakin olen törmännyt 15 vuotiaaseen, joka vetää yli 20 leukaa tai edes 15. Niin ainakin minun mielestä tuo tulos on hyvä ja kun vertaa vaikka tuohon armeijan entiseen testiin :) Paras ote selän treenaamiseen on tuossa aiemminkin kirjotettu olevan juuri tuo leveä myötäote, mutta joku voi korjata jos olen väärässä :)

tuohan on reippaasti yli nykyisen suomen ennätyksen toistoleuanvedoissa. Eri asia on sitten onko yksikään noista leuoista hyväksyttävä:D.

Onko 22 leukaa leveellä vastaotteella hyvä tulos 60kg painavalle 15 vuotiaalle? kapeella vastaotteella ennätys on 37. Oon nyt tätä threadia lukenu aika paljon mutta vaikka se vastaus täältä löytyiski niin kysyn silti : Onko leveä myötäote paras selän treenaamiseen? Jos ei niin mikä? Kiitos vastauksista etukäteen.

Mistä näitä sikiää...

Leuanvedoissa on tosi paljon eroa tekeekö sen ihan alas asti vai viis senttiä vähemmän ku alas. En oo kokeillu maksimeita vähään aikaan, mutta arvelisin hartianlevysellä vastaotteella menevän ehkä 15 leukaa sillon kun menee täysin alas asti. Jos ne toistot jättää sen viis senttiä vajaaks, menis varmaan lähemmäs 20. Monet tekee niin, ettei mee ihan loppuun asti (itseni mukaan lukien, kun teen sarjoja). Kerrankin olin salilla kaverin kanssa ja tämän isä oli myös mukana käymässä ja tämä isä veteli siellä leukoja. Meinasin ruveta nauramaan, kun hänen kehonsa liikkui ehkä 20cm koko toiston aikana. Sanoi saavansa jotain yli kolmeakymmentä ihan helposti.

Luulen, että tuo yllämainittu 37 on juuri sellasia osittaisia nytkytyksiä. Kokeileppa joku kerta silleen, että roikut joka toiston välissä pari sekuntia.

Onko jollain muuten jotain vinkkejä, miten sais vähennettyä sitä jumalatonta heilumista leukoja vedellessä? Ei, en sätki mitenkään ylös mennessä, mutta joillain tangoilla (?) tehdessä koko keho alkaa heilumaan niin, että pitää jostain ottaa jaloilla tukea ja pysäyttää.

Onko jollain muuten jotain vinkkejä, miten sais vähennettyä sitä jumalatonta heilumista leukoja vedellessä? Ei, en sätki mitenkään ylös mennessä, mutta joillain tangoilla (?) tehdessä koko keho alkaa heilumaan niin, että pitää jostain ottaa jaloilla tukea ja pysäyttää.

Et heilu? Keskityt siihen, että kroppa pysyy paikoillaan ylös ja alasmenossa. Mikäli kroppa alkaa sätkimään niin toisto on failure.

Melkoista rytkyttelyä etenkin tuo "World Record 62 Pull Ups in 60 Seconds--Age 50" -video. Lisäksi se ukko käyttää ranneremmejä...

Tässä vähän puhtaampaa leuanvetoa SM-kisoista:

Itse ainakin vedän samalla lailla kuin videossa näkyvä henkilö ja silloin ei tule sätkimistä kun vetää tarpeeksi rauhassa. Olen myös nähnyt joskus sellaisen tangon, joka laitetaan seinään ja siinä vetoetäisyys seinästä on n.30-40cm niin silloin heiluminen ei ole oikeastaan edes mahdollista.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Laitetaan nyt tännekin miten treenit edistyy. Kokeilin vetää aamujumpaksi 100 leukaa aikaa vastaan ja nappasin sen videolle. Vajaa 10 minuuttia meni. Sen verran pitää puolustella, että eilen tuli vedettyä 200 leukaa, jotka vielä hieman tuntuivat lihaksissa. Yritin vältellä hapottamista ja pidin sarjat lyhyinä. Pidemmillä sarjoilla olisi myös käytetty aika pidentynyt huomattavasti. Hauskaa treenivaihtelua ja mukavan pumpin sai aikaiseksi. Linkistä näkee rimpuilun.

http://www.youtube.com/watch?v=A83ZsB48ank&context=C455e5afADvjVQa1PpcFPeUlgsG62RDZxe00YjbVY5eVI4TL_NHRo=

Toi 37 jotka joskus puoli vuotta sitten sain tuli ehkä vähän alle 90 asteen ei ehkä ihan puhtaita mutta silti :) Mutta ku treenaan niin ihan alas asti menen. Edit: Ja painoin sillon ehkä 7 kiloa vähemmän ja myönnän että viimeset meni vähän rytkyttelyllä.

Onko mitään järkeä hommata vetokumeja keventämään leuanvetoja vai pitäydynkö vain nykyisessä systeemissäni eli treenin alkuun 3-5 settiä penkiltä leuanvetoasentoon ja alaslasku hitaasti -leukoja (atm menee ehkä noin 3-6 "leukaa" tuolla tavalla, oon siis tosi keijo näissä) kun haluan vielä joskus kyetä vetämään niitä ihan puhtaita leukoja ilman mitään apuja? Ts. onko noista kumeista enemmän haittaa kuin hyötyä?

Emmätiiä mihin tää kuuluu, mutta leuanvetotredi tää ainaskin on ja siihen tää mun kysymys liittyy.

Onhan niissä jotain järkeä, itse ainakin pääsin alkuun juurikin tuolla tavalla. Käytössä oli mitä lie marketti kumppareita, mutta kyllä niistä apua sai. Alussa käytössä oli kolme kumpparia ja pikkuhiljaa sain vähennettyä niitä. Progression kehittäminen nuilla ainakin onnistui helposti.

Nyt on 2 kuukauden volyymitreenit takana ja olisi aika siirtyä kehittämään maksimivoimaa leuanvedoissa. Ajatuksena olisi tehdä 3 treeniä viikkoon ja mahdollisesti yksi kevyempi vetotekniikkaan panostava/huoltava treeni. Päätreenit sis aina lisäpainojen kanssa. Meinasin tehdä 1-4 toistoa ja sarjamäärät välillä 3-6. Lisäpainot sellaisina, että vedot pysyy puhtaina, mutta viimeinen toisto olisi tiukka. Mitään tarkempia lukuja tai prosentteja en ajatellut suunnitella, vaan tarkoitus olisi treenata sen mukaan, miltä tuntuu. Kuukauden päästä on aikomus siirtyä tekemään kestovoimaa ja kesäkuun alussa siis toistomaksimitesti. Miltä kuulostaa?

ps. nyt 2 kuukauden treenin jälkeen meni 24 leukaa. Kuukausi sitten 19 ja lähtötaso oli 10 leukaa.

jokanen maksimitreeni pitää aatella myös tekniikkatreeninä. suunnitelma on ok. kehitys myös :)

tekniikka = hermoston priimaa työskentelyä. maksimivoima on juuri samaa kamaa.

tekniikka = hermoston priimaa työskentelyä. maksimivoima on juuri samaa kamaa.

jto sinä, kun käsittääkseni ymmärrät leuanvedosta aika paljon niin voisitko kertoa miten sais tuota leuanvetoa kehitettyä. Tuntuu, että vaikka miten treenais ni pysähtyy siihen 8 leukaan. Tänään meni vain 7.

Oon tehny lyhyitä sarjoja niin, että jää paukkuja varastoon, välillä niin paljo ku menee, ja on lisäpainoillaki yritetty puuhastella. Välillä tehny useasti leukoja viikossa ja välillä kerta viikkoon. Ei vain kehity.

Pystytkö auttaa avutonta?

Back
Ylös Bottom