Leuanveto

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
kuinka usein yleensäkin kannatta leukoja vedellä, että tulee kehitystä selkään ja toistomäärät nousee? leuanvetotankoja kun sattuu olemaan vähän joka paikassa monen moisia, niin tulee lähes joka päivä nykästyyn muutama silloin tällöin... hitaita, nopeita, pitkiä, lyhyitä, tiukkoja, vastaote, myöytäota, vasaraote, niskaantaakse, yksi sarja, muutama sarja,
mut ilman lisäpainoja. onko vaan haitta vai ehkä hyötyäkin?

kunhan kehitys on nousujohteista, voi ihan hyvin vedellä vaikka joka päivä.

perusvoimaa tehdään usein parissakin osassa. eka bodailua siellä kympin huitteilla ja sit enempi voimaisampaa menoo 4-6 välillä. sillonkaan ei haittaa tee tehdä 1-2 bodysarjaa lopputreeniin. näiden kahden kauden jälkeen sit niitä 1-3 toiston juttuja ja edelleen voi noita toisia hieman ylläpidellä.

Jep, mun jaksot/kaudet on siis viikon mittaisia! eli tuo perusvoima 4x8 viikon ja 5x5 voimaisampi viikko sitte tuo 1x5 pyramidi viikko, ehkä liian lyhyttä jaksoo/kautta väännän, mut vielä on kehitystä tullu tuohon "normaaliin" 3x8 ohjelmaan, siks jatkan vie näin! :)

joo noi ei oo jaksoja käytännössä. jos hieman pidempään teet yhtä ominaisuutta se myös kehittyy oikeesti ja paremmin.

En jaksa lukea, joten pahoitteluni jos on jo samasta aiheesta. Aijon treenata leukoja yhdellä kädellä ja kohta menee sellainen, mutta kiinnostaisi tietää, onko se oikeasti hyvä liike? Myötäotteella ajattelin tehdä, mutta mietityttää, saako sillä latseihin hyvän tuntuman? Joskus aiemmin kokeilin, kun en vielä saanut. Kuitenkin se vajaa liike tuntui hauiksissa, forkuissa ja takaolkapäissä, ei oikeastaan latseissa.
Kun ei toi hauistreeni pahemmin kiinnosta, vaan latseille haluisin vetää yhden käden leukoja.

yhden käden leuka on erittäin kova voimaliike ja jos yks menee, luonnollisesti se on maksimivoimaa sitten. turha puhua tuntumasta mitään tällasissa liikkeissä. se on hyvin kokonaisvaltainen yläkropan liike. ykl:ja voi vedellä millä otteella vaan, mutta kehon kiertyminen tuppaa viemään sen semmoseksi neutraaliksi. tangosta myötäotteella on ihan ok. selkä siinä eniten töitä suhteessa tekee, mutta liikkeen alkuosa on erittäin rankka hauikselle samoin ku raskaat kahden käden vedotkin. turhaa on eritellä niitä lihasryhmiä voimaharjoittelussa. kaikissa ylätaljoissa, souduissa, leuoissa jne tekee töitä selän lisäksi myös hartiat ja käsivarren lihakset.

Tuntuma oli vähän väärä sanavalinta, koska siitä tulee vääjäämättä mieleen ns. bodytyylinen pumppihakuinen liike.
Ennemminkin meinasin, onko latsit liikkeen pääsuorittaja ja onko primaari treenattava lihas yläselkä, kuten kahden käden leuoissa.
Kun tuntuu, että yhden käden liike ottaa rasitusta huomattavasti pois yläselältä, jolloin hauis tekee paljon työtä. Tuntuu enemmän hauisliikkeeltä, mutta kenties alkaa tuntua latseissa paremmin, kun jaksaa vetää ihan hallitusti kokonaisen toiston? Ja ei tunnu enää hauiksissa niin paljoa...

jep. latsit on pääsuorittaja kaikissa leuoissa. hauiksissa se tuntuu vaan sen takia niin ylettömästi, kun se liikkeen alotus on hauberille aika rankka. sitä kantsii myös varoa, ettei riko itteensä.

Leukojen negatiivinen vaihe alas asti (kädet suoriksi) vai jättää vähän koukkuun ja takas ylös? Itse teen niin, että lasken alas asti ja pidän olkapäitä ns "takana" (suojelen olkapäätä). Mutta useammin näen porukan tekevän niin, että jättää kädet vähän koukkuun. Mitä jto sanoo tähän?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onko yhden käden leuka enemmän vaan "showta" varten, että voi näyttää mihin pystyy. Liikkeenä erittäin hyvä, mutta kun sitä jaksaa yhden toiston, niin tuskin sen hyöty on kovinkaan suuri. Miten sen saisi ujutettua treeneihin mukaan? Ennen leukoja vetäisi vaikka niin monta sarjaa yhdellä kädellä kuin pystyy?

disgust: kädet suoriksi, muttei hartioita löysiksi. hartioiden tulee kuitenkin nousta korviin ala-asennossa ja ylös noustessa ekana vedät ne alas ennenku kädet koukistuu. tällai se selkä tekee kunnolla duunia ja toi hartioiden huono liike on suurin syy, miksei jengi "tunne" sitä selkätreeniä. hartioiden tulee pysyy alhaalla niin kauan kunnes ollaan taas takasin noston ala-asennossa. käsiä ei oo mikään peruste jättää koukkuun. no...laiskuus ehkä...

jayjay: en koskaan lähtis ajatteleen mitään liikettä showna. ykl on yks kovimmista voimaliikkeistä mitä omalla kropalla tehdään, joten päinvastoin se vaatii kovaa päätä treenailla. mä en tajua lainkaan sun ajatuksen juoksua.... quote: "kun sitä jaksaa yhden toiston, niin tuskin sen hyöty on kovinkaan suuri"... tällanen ajattelu on mulle ihan käsittämätöntä. tolla ajattelulla yhtään millään harjottelulla ei oo oo mitään tarvetta/hyötyy jne. ihan samoin voidaan ajatella, jos saat kyykyssä jollain raudalla ykkösen, tuskin sen hyöty on kivnkaan suuri. nyt nopeesti herätys siellä ja jos se tuntuu kulkevan, alat treenaan sitä säälimättömästi. tee mieluiten alkuun suht usein ykl-treenejä, mutta älä vetele naatiksi ittees. mieluummin semmosta liikeradan opettamista kropallle.

No kyllä siinä on sellainen vinha perä, että kuulee aina, ettei aloittelijan kuulu tehdä ykkösiä. Eikö treeniä varten ole parempi, jos vetää ainakin 4 toiston sarjoja?
Ykkösiä harvemmin tehdään, paitsi ennen kisoja, kun hermotus viritetään äärimmilleen.
Korjaa, jos olen väärässä, mutta mulle on aina sanottu, että ykköset on melko turhia kun rakennetaan perusvoimaa, etenkin aloittelijoille.

Taidatte puhua eri asioista. JayJay tarkoittanee että ykköset eivät ole hyvää perusvoimatreeniä joten sikäli ykl on kehno bodyliike. Oletan että jto käsitti sinun ajattelevan, että on turhaa yleensäkään pyrkiä johonkin urheilulliseen tavoitteeseen.

Siispä, JayJay, ykl ei sovellu bodailuun/perusvoimailuun ellet ole ihan saatanan vahva ja vedä niitä useampia. Sen sijaan monet tavoittelevat yhden käden leukaa ihan samalla tavalla kuin esim. kovaa kyykkytulosta tai vauhdikasta maratoonia; kaikki yhtälailla tai yhtä vähän showtemppuja. Eiköhän melkein jokainen tavoite elämässä yleensäkin ole vähän show, jos ei muille niin ainakin itselle :) ykl ei poikkea muista. Mutta perusvoima/bodyliikkeenä se poikkeaa! Yksinkertaisesti liian raskas. Tosin eikö se Sandow vetänyt 25 per käsi...

Joo, varmaan ymmärsit paremmin kuin Jto, mikä mun pointti oli.
Mutta kyllä ne ykl varmaan melko nopeasti nousee siihen 6 toiston maksimiin. Silloin niitä saakin jo treenattua paremmin.
Mitenköhän pitäisi treenata, jotta edistystä tapahtuisi? Jos vetelisi ensiksi 3-4 sarjaa 1 toiston, jonka jälkeen ottaisi pienen narun, jonka laittaisi tankoon kiinni. Sitten vetäisi yhden käden avustettuja leukoja (ottaa toisella kädellä tukea siitä narusta ja auttaa sillä vaikeat kulmat pois),vaikka 8 toiston sarjoja 3.

Joo, varmaan ymmärsit paremmin kuin Jto, mikä mun pointti oli.
Mutta kyllä ne ykl varmaan melko nopeasti nousee siihen 6 toiston maksimiin. Silloin niitä saakin jo treenattua paremmin.
Mitenköhän pitäisi treenata, jotta edistystä tapahtuisi? Jos vetelisi ensiksi 3-4 sarjaa 1 toiston, jonka jälkeen ottaisi pienen narun, jonka laittaisi tankoon kiinni. Sitten vetäisi yhden käden avustettuja leukoja (ottaa toisella kädellä tukea siitä narusta ja auttaa sillä vaikeat kulmat pois),vaikka 8 toiston sarjoja 3.

Miksi ykl pitäisi olla bodyliikkeenä? Kahden käden leuat ajaa kuitenkin saman asian. Jos meinaa 6 ykl vetää, niin aika epeli saat olla - sun täytyy keskittää treenis ykl:ään. Siinä ei tietysti mitään vikaa jos sitä haluaa, mutta jos sun tavoitteet on muualla ja haluat käyttää ykl:ää pelkästään yleiseen massankasvatukseen tai apuliikkeenä johonkin muuhun liikkeeseen, unohtaisin koko homman.

Ei ole kiinnostusta massan kasvatukseen. Vaan meinasin voimatreeniä, mutta jos olen oikein ymmärtänyt, niin ykköset on aika huonoja aloittelijalle.
Siis tää menee aika perusteisiin asti, mutta eikö aloittelija saa voimaa parhaiten toistoilla 5-8?
Jos jaksaa vetää sen ykkösen, niin kehittyykö sillä kuinka hyvin? Ja ihan sama, viekö ykl treeni mehut muusta treenistä, koska kehonpainotreeni kiinnostaa salitreeniä enemmän, vaikka puntilla olenkin ainoastaan treenannut. Nyt kiinnostaa kehonpainotreenin aloittaminen kunnolla (yhden käden punnerrukset, käsilläseisontapunnerrus, V-sit, ykl, pistoolikyykyt jne.)
Eli voin jättää vaikka kulmasoudun ja leuat pois, jotta voi keskittyä ykl:ään kunnolla. Ykkösiä aina kun kävelee tangon ohi? Vai millä tyylillä lähtisi treenaamaan?

Ei ole kiinnostusta massan kasvatukseen. Vaan meinasin voimatreeniä, mutta jos olen oikein ymmärtänyt, niin ykköset on aika huonoja aloittelijalle.
Siis tää menee aika perusteisiin asti, mutta eikö aloittelija saa voimaa parhaiten toistoilla 5-8?
Jos jaksaa vetää sen ykkösen, niin kehittyykö sillä kuinka hyvin? Ja ihan sama, viekö ykl treeni mehut muusta treenistä, koska kehonpainotreeni kiinnostaa salitreeniä enemmän, vaikka puntilla olenkin ainoastaan treenannut. Nyt kiinnostaa kehonpainotreenin aloittaminen kunnolla (yhden käden punnerrukset, käsilläseisontapunnerrus, V-sit, ykl, pistoolikyykyt jne.)
Eli voin jättää vaikka kulmasoudun ja leuat pois, jotta voi keskittyä ykl:ään kunnolla. Ykkösiä aina kun kävelee tangon ohi? Vai millä tyylillä lähtisi treenaamaan?

Siis ymmärrätkö, että massatreeni on mitä enimmissä määrin perusvoimatreeniä? Perusvoimatreenillä viitataan usein eräänlaiseen hybridiin jossa kehitetään yhtä aikaa sekä hermostoa että lihasmassaa toistoalueella 4-6, mutta mitä enemmän poiketaan pääliikkeiden liikeradoista, sitä puhtaammasta massatreenistä on kyse. Ja se massa on voimaa.

Mitä sä haluat? Jos kerran haluat kehonpainojutuissa kehittyä niin miksi aiemmin väitit ykl:ää showliikkeeksi? Eikös ykl ole juurikin sitä mitä haluat, kehonpainojuttuja? Kerrohan nyt ihan täsmälleen tavoitteesi. Onko kehonpainotreeni tavoite vai väline ja jos on niin mihin?

Showliike meinaa sitä, että se on "leijumista" varten. Vähän sama kuin joku kännipaini, ta kädenvääntö välitunnilla jne. Ne on mun mielestä leijumista, vaikka oikeasti paini on kova laji, ja kädenväännössäkin on ihan oikeita ammattilaisia. Ykl jos pystyy tekemään, niin siitä kyllä näkee, että on voimaa. Mutta onko se treeninä kovinkaan hyvää?

Ja ymmärrän mitä on perusvoima, mutta käsitteet menee aina välillä päällekäin ja sekaisin. Esimerkiksi 6 toiston kyykky on se mitä meinaan perusvoimalla, jos taas puhuu massatreenistä, niin miellän sen 10-15 toistoksi. Maksimivoimalla taas käsitän 1-3 toistoa. Mutta liikkeissä vaihtelee paljonkin, eikä kaikissa liikkeissä edes tehdä alle 10 toiston sarjoja (ei ainakaan kannata) ja toisissa taas harvemmin tehdään yli 5 sarjaa.

Ja nyt koitan selittää;
Minä olen ymmärtänyt, ettei maksimivoimatreeni ole kovinkaan hyödyllistä aloittelijalle. Yleensä aloittelijan voimatreeniin laitetaan 5-8 toiston sarjoja, jos olen oikein ymmärtänyt.

Ja minä haluan saada voimat nousemaan kehonpainotreenillä, mutta en tiedä, jääkö treeni vajaaksi, jos vetää vaan niitä ykkösiä. Jos jää, niin miten saan lisää toistoja ykl:ään? Negatiivisia lisäksi?

Minkä takia normileuat ei sitten kelpaa vai meneekö niitä liikaa? Jos treenaat salilla, niin lisäpainoja kehiin. Siitä en tiedä, onko normileuoilla sitten kunnon siirtovaikutusta yhden käden leukoihin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom