Leuanveto

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Moron. Onko muita leuanveto kisoja olemas kun noi SM-kilpailut? Jos sattus oleen lähempänä mua niin vois vaikka osallistuakki... Mitä muita liikkeitä/laitteita kannattaa reenata leuanvetoon kun itse leuanvetoa? :) Varmaan kaikkia ylä ropan lihaksia...

laitetaas yks motivaattori lisää. kyseessä yks maailman kovimmista boulder-kiipeilijöistä, suomalainen nalle hukkataival. nalle tosin pystyy vetään ton yhden käden, yhden sormen leuan myös semmosesta pari senttiä syvästä listasta roikkuen. vielä about 10x vaikeempaa kuin tosta nauhalenkistä. juujuu... friikki :D
http://www.youtube.com/watch?v=RJP0Kz6yV_s

toi failure on jengillä joskus hieman peikko. se on ok, mutta en tekis sillai jatkuvasti. kuten en myöskään suosittele tekeen pelkästään "pari toistoo varaa" treenejä. sen suhteellisen (peräsuoli) intensiteetin tasoakin kannattaa vaihdella.

Ajattelin panostaa leukoihin nyt dietillä kun ne ovat lähes ainoat liikkeet joihin saa miinuskaloreillakin kehitystä.
Tarkoitus on parantaa sarjatoistoja reilusta kymmenestä yli kahteenkymmeneen ja lisätä samalla lihaa latseihin ja keski- ja alaepäkkäihin.

4-jakoisen selkäpäivän ohjelma:

leuat +20kg x 5 x 3-4 sarjaa
lattiatalja 2 x 6-8
MAVE polvienalta lämmittelyt + 3 x 5 työsarjaa
Leuat kapealla vasaraotteella selkäkaarella ja vetokahvat rintaan kiinni omapaino x 3 x 9 toistoa.
Pullover lähes suorinkäsin taljassa polviltaan 2 x 12

+ parilliikettä takaolkapäitä.

Lisäksi vedän muiden lihasryhmien treenipäivinä leukoja omalla painolla
muiden liikkeiden välitauoilla helppoja kutosia, 6-8 sarjaa yht. 36-48 toistoa.

Parin viikon kokeilun jälkeen tuntuu että toimii hyvin. Välipäivinä lepään.
Olisko tuo ohjelma hyvä tapa piikata leukojen toistomaksimia ja latsien ja epäkäiden keski- ja alaosia dietin jälkeenkin pluskaloreilla, kun tavoite on myös sitten plussakaloreilla lisätä selänlihaksiston paksuutta juuri lapojen välissä ja latsien alaosassa. Failureen vedän ainoastaan kerran viikossa ja selkäpäivän yhteydessä.

Sanokaas onko tämä vain heikkoutta vai mitä.. Todella tyhmä kysymys, mutta:

Saan kapealla vastaotteella 12 leukaa, mutta myötäotteella en yhtään :) En vaan pääse siis aivan ylös asti (siis leuka tangon ylitse), kyynärpäät tms. tuntuu olevan "tiellä" :D Olen koittanut nousta tuolilla ja tehdä negatiivisia myötäotteella niin tuntuu tosi ilkeältä kyynärpäissä. Voiko mulla olla kyynärvarsien tms. lihakset niin auttamattoman heikot, että käy näin? Vai selän?

Olen kuvitellut, että ero vasta/myötäotteella on vain marginaalinen, eikä esimerkiksi selän kasvun kannalta ole laisinkaan niin _suurta_ merkitystä otteella. Olen aina vetänyt kapealla vastaotteella, koska se on tuntunut heti alusta pitäen luonnollisimmalta ja parhaimmalta - selkäänkin on ottanut, niin en ole kokenut tarvetta vaihtaa.

Saan kapealla vastaotteella 12 leukaa, mutta myötäotteella en yhtään :) En vaan pääse siis aivan ylös asti (siis leuka tangon ylitse), kyynärpäät tms. tuntuu olevan "tiellä" :D Olen koittanut nousta tuolilla ja tehdä negatiivisia myötäotteella niin tuntuu tosi ilkeältä kyynärpäissä. Voiko mulla olla kyynärvarsien tms. lihakset niin auttamattoman heikot, että käy näin? Vai selän?

Olen kuvitellut, että ero vasta/myötäotteella on vain marginaalinen, eikä esimerkiksi selän kasvun kannalta ole laisinkaan niin _suurta_ merkitystä otteella. Olen aina vetänyt kapealla vastaotteella, koska se on tuntunut heti alusta pitäen luonnollisimmalta ja parhaimmalta - selkäänkin on ottanut, niin en ole kokenut tarvetta vaihtaa.

Rupeet vaan vetään enemmän sillä myötäotteella niin se ero kaventuu. Jos olet aina kapealla vastaotteella vetänyt niin myötäoteleuat ei vain jotenkin luonnistu. Mulla oli joskus vähän sama juttu. Nykyään menee vain muutama enemmän vastaotteella.

Jos susta tuntuu, että "kyynärpäät tms. tuntuu olevan "tiellä"", epäilen vahvasti ettei kyse todellakaan ole mistään lihasten heikkoudesta... mikä on tavoite? Jos haluut vaan kasvattaa pattia/yleisvoimaa, en välittäis moisesta ropleemasta vaan jatkaisin vastaotteella jos se kerran tuntuu luontevammalta. Jos taas tavotteet on myötäoteleuoissa niin sit rupeet veteleen niitä, kisko niitä useemman kerran viikossa ja jätä vastaote pois. Rupeavat todennäköisesti piankin sujumaan hyvin.

Mutta tosiaan, en mistään yleisestä heikkoudesta huolisi. Tod. näk ainoo heikkoutes on myötäoteleuat :)

Itselläni myös tavoitteena tuo leuka yhdellä kädellä. 5kg kiekko narulla tangon yli ja narusta kiinni että saa hieman tukea vetoon. 2 toistoa menee :) rimpuillen voi kohta jo mennä yksi toisto oikeella. Vasen yllättäen hieman jäljessä. Painoa joku 72.5kg :(

On kyl ollu erittäin tehokasta vetää noita kaikkia sovellettuja yhdenkäden leukoja. Laskeutuminen yhdellä kädellä oli aluksi haastavaa mut ku sitä jakso hetken veivata nii nyt pystyy jo pysäyttämään liikkeen muutamaksi sekunniksi. Mitään ohjelmaa en ole soveltanu. Vetelen silloin kun siltä tuntuu eli pari kertaa viikossa joku 5-10 minuutin reeni. Paljon on kyl auttanu myös se että muut lihakset on näivettyny intin ja laiskuuden myötä. :D

^Samalla tavalla treenailin itsenkin kun harjoittelin YKL:aa varten. Oikeastaan tämä tapahtui muun punttailun ohella, mutta leukoja tein yleensä sen perusteella, miltä tuntui. Kehittelin itsekin monenlaisia viritelmiä, jotta sain monipuolisuutta treeniin.
Kunhan vain jaksoi puskea niin lopulta sitä menikin jopa kaksi kappaletta vasurilla. :D

Mulla loppuu usko leuanvetoihin jo negoissa. Menee tuo oikean käden kyynärvarsi aina niin perkeleen kipeäksi. Viime kesänä siinä oli kunnon ongelma, enkä voinut treenata kahteen kuukauteen mitään (lääkäri kielsi). Joidenkin jänteiden (tai lihasten), jotka kiinnittyvät hauiksesta ja ranteesta samaan paikkaan kyynärvarressa, kiinnityskohta oli jotenkin rustoittunut. Sitä vähän käsiteltiin ja rusikoitiin, niin se meni sillä ohi. Nyt olen taas yrittänyt noita leukoja, mutta ei siitä tule yhtään mitään. Negoja pystyy tekemään parit sarjat, mutta ylös ei ollenkaan, sattuu niin pirusti heti. Negoissa olen tehnyt 8s temmolla. Ylätaljassa meinaa olla vähän samaa ongelmaa. Kun sen saa vedettyä puhtaasti selällä, niin ei käy tuohon käteen. Voiman puutettahan se on ja tekniikkakin taitaa olla pielessä, mutta miten sitä voisi kehittää? Ei taida ihan samaa liikerataa saada niissä leuanvetokoneissa. Yksi mitä ajattelin oli vetää leukoja smithissä jalat tuolilla edessä eli kevennettyjä, mutta siinäkään ei tuo liikerata taida tulla oikein. Myös sitä 20 pullups haastetta yritin, mutta se loppui lyhyeen käden kipeytymisen seurauksena. Pakko pystyä treenaamaan muutankin, en viitsi tuon käden takia jättää muuta treeniä väliin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tänään tuli hyviä ykkösiä yhdellä kädellä, mutta sitten neljännessä sarjassa rusahti kyynervarressa kyynertaipeen lähellä. Ei silloin vielä erityisemmin sattunut, mutta nyt yötä myöten on alkanut sattua. Puristaminen eikä ranteen koukistaminenkaan satu, mutta kyynervarren kiertäminen ulospäin sattuu kunnolla. Onko kellään kokemuksia? Onko pitkäaikainenkin vamma? :(

Penkki ainakin onnistui rusahtamisen jälkeen, mutta epäilyttää, että mites sitten rinnallevedon kanssa käy.

voi olla hauiksen alapään kiinnityskohta revähtänyt. ei kauheen hyvä uutinen, jos meni pahemmin. pari viikkooa iisiä oloo ja lepoo ja normi 5 päivän tulehduslääkekuuri kertoo jo paljon.

Ei hauiksessa ainakaan mitään tunnu ja sitä pystyy jännittämäänkin ilman kipua. Kipu ei siis ole kyynärtaipeessa, vaan vain lähempänä kyynärtaivetta kuin rannetta. Uskon, että se on jompi kumpi kyynärvarren kiertäjistä, mutten enää ole varma, että onko supinator vai pronator. Kun käsi on koukussa, niin pronaatio sattuu ja kun suorana, niin supinaatio sattuu. Ei kai sitä kerralla voi kummatkin mennä. :/

Rinnallevetoa tuskin uskaltaa ajatellakaan nyt, mutta kaipa leukoja voi vedellä vielä oikealla kädellä, kunhan lämmittelee vain taljassa.

ok eli sillä puolella. pronator teres on yks mahdollinen. vaikee näin netissä sanoo. kaikkee voi tehdä, jos ei ota kipeetä.

Morjess leuanvetäjät

olen lueskellut näitä posteja ja en ole löytäny juuri sanaakaa pitkistä harjoituksista. Olen tehny leukoja nyt viitisen vuotta aktiivisesti ja pitkät sarjat 10 - 60 min on ollut mukana hatjoitusohjelmassa koko ajan.

Onkoha kellään muulla kokemusta vastaavista pitkistä sarjoista? Itselläni on hyviä kokemuksia.

Keskustelun virittämiseksi esimerkki parin viikon takaa:
Kolme leukaa / 30 s, kahden tunnin ajan + loppukiri, elikäs 239*3+14 = 731 /2h
Ja sitten pariviikkoa kevyemmin... ja nyt menee maksimitoistoja pari enemmän ku kuukausi sitten.

Ite oon treenannu leukoja ilman lisäpainoja ja tekemällä sarjoja pyramidissä eli 1,2,3,4,5,6,7,8 ja siinä vaiheessa ku tuntuu ettei mee enempää eli vaikkapa 13 toiston kohdalla, niin rupee laskemaan sitte takasin alaspäin. Joskus treenikaverin kanssa skabaillukkin että kumpi jaksaa pidemmälle. Hyvää poltetta selässä tuntunu ja saanu toistoja paljon maksimiin lisää. Sitä kun vähän väkisin tahtoo puskea enemmän toistoja kun kaveri. Nyt taitaa olla maksimitoistot 30 paikkeilla. :)

Toimisikohan sellainen tyyli, missä vedettäsiin leukoja koko treenin ajan, muiden sarjojen välissä. Pointti olisi siis se, että kun en saa muutenkaan 3-4 leukaa enemmän, niin tekisi sitten 1-2 leukaa jokaisen sarjan välissä. Toistojahan siinä ehtisi tulla tuntiin aika kivasti kuitenkin.

Toimisikohan sellainen tyyli, missä vedettäsiin leukoja koko treenin ajan, muiden sarjojen välissä. Pointti olisi siis se, että kun en saa muutenkaan 3-4 leukaa enemmän, niin tekisi sitten 1-2 leukaa jokaisen sarjan välissä. Toistojahan siinä ehtisi tulla tuntiin aika kivasti kuitenkin.

Ite ottanu 5xmax rep kahdesti viikossa, nyt tuntuu et joka viikko ekaan sarjaan tullu 1 toisto lisää. Otan leuat aina treenin alkuun.

Nyt meni tällä viikolla 5 toistoo kun 2 viikkoo sit 3 toistoo. Jos viiden viikon päästä kiskon kympin omalla painolla olen erittäin tyytyväinen. Vikassa sarjassa yleensä menny ykkönen ja sit ottanu siihen pompulla ylös ja hitaalla laskulla alas muutaman lisää.

Sit kun saan 5x15xBW niin alan ottamaan lisäpainon kanssa :)

Missä vaiheessa on fiksua vetää lisäpainoilla leukoja? Mieluiten jos saa niin perusteluita mukaan =)

Tietysti siinä, kun tavoitteisiisi sopiva toisto- ja treenimäärä käy liian kevyeksi ilman lisäpainoja. Muutenhan homma on liian kevyttä. Joskus voi tosin olla hyödyllistä ottaa lisäpainoja jo aiemmin niin pääsee nopeammin tavoitetoistoihin, esim. jos haluaisit tehdä 3*10 mutta saat nyt vain 3*8, voi kevyillä lisäpainoilla 3*6 olla varsin jees.

Suositut

Back
Ylös Bottom