Lavat liikkumaan ja selkä kasvuun!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tomi
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kusimato sanoi:
Mikellä on niin pieni selkä, että sen neuvot kannattaa olla huomioimatta.

Jep jep, metsään on menty ja lujaa. Sen olen huomannut, että isompi lihas myös tuntuu paremmin. Eli alussa kannattaa EHDOTTOMASTI tehdä puhtaalla tekniikalla, koska latsit eivät ole kehittyneet, vähemmän lihaa, vähemmän pumppia, vähemmän tuntumaa. Kun sitten sitä lihaa on, voi erikoistua treenaamaan vaikka millaisilla liikkeillä. Itsellä on ollut kulmasouduissa 170kg aikanaan, viimeiset pari vuotta on ollut max 130kg. Alataljoissa semmoinen 80-120kg ja ylätaljassa aina max 80kg. Nää voi kuulostaa jonkun egovammaisen mielestä pieniltä painoilta, mutta toki sitä lisää sais kun repis menemään supistamatta ja paskalla tekniikalla, mutta miksi tehdä niin, kun kerran tehdään latseja, eikä alaselkää?

Miten Mike treenasit silloin, kun kasvatit ton selän täyteen mittaan? Veikkaampa, että on aika old school mega duty treeniä ollu pohjilla? Enkä edelleenkään pidä pumppailua huonona. Esim mulla oli erittäin positiivista vaihtelua treenata loppusyksystä/talvella pidempäää sarjaa ja pienillä kiloilla. Mutta tiedän sen, että se toimii vain hetken, jolloin on aika taas vaihtaa perinteiseen treeniin.

Itsellä on kädet ovat aina olleet todella heikko lihasryhmä ja punnerrus- ja vetoliikkeissä ovat ojentajat ja hauikset hyytyneet aika rankasti, mutta toivottavasti opin pikkuhiljaa säästämään niitä käsiä ja tekemään työn pääasiallisilla lihaksilla.

Kiitos paljon hyvistä nevoista.

JJJ sanoi:
Miten Mike treenasit silloin, kun kasvatit ton selän täyteen mittaan? Veikkaampa, että on aika old school mega duty treeniä ollu pohjilla? Enkä edelleenkään pidä pumppailua huonona. Esim mulla oli erittäin positiivista vaihtelua treenata loppusyksystä pidempäää sarjaa ja pienillä kiloilla. Mutta tiedän sen, että se toimii vain hetken, jolloin on aika taas vaihtaa perinteiseen treeniin.

Kuten sanoin, kulmasouduissa on ollut isoja painoja, mutta siinäkin on tultu järkiin, se vain ei mene latseilla, vain trapsit, takareidet ja alaselkä saa kyytiä. Supistus on niin oleellinen asia selkätreenissä, että sitä dissaamalla selkä ei kasva vaikka kuka olisi. Isot miehet, Make, Vilponen ja kumppanit omaavat niin vitunmoisen selän, että kykenevät jo tekemään helvetillisillä painoilla, mutta tuskin siellä on pointtina "vittu mitä enemmän painoa, sen parempi", eiköhän sieläkin tehdä juuri niin isoilla kun on mahdollista.

Aina olen painottanut supistusta, se on mun mielestä 80% selkätreenistä, jos se eliminoidaan, eliminoidaan tehokkaasti myös kasvu. Välillä voi repiä menttaalipuolen takia isoilla, mutta pääpaino olisi pidettävä treenattavassa lihaksessa.

Ettei nyt menisi ihan vituiksi, niin en mä mitenkään pienillä treenaa, ihan loppuun tehdään, mutta lyhyillä palautuksilla, siksi painotkin pysyvät kurissa. Anytime voi joku tulla treenaamaan Colemanin ja mun kanssa selkää, voin vakuuttaa että siinä tulee uutta näkökantaa selkätreeniin.

Mike sanoi:
Isot miehet, Make, Vilponen ja kumppanit omaavat niin vitunmoisen selän, että kykenevät jo tekemään helvetillisillä painoilla, mutta tuskin siellä on pointtina "vittu mitä enemmän painoa, sen parempi", eiköhän sieläkin tehdä juuri niin isoilla kun on mahdollista.

Juuri näin. Ei täällä kai kukaan oo väittänyt että vedetään paljon suuremmilla kuin mitä pystytään pitämään hallinnassa. Siinä vaiheessa alkaa paino viedä miestä eikä mies painoa. Sitähän just yritän sanoa etä otetaan 6-7 puhdasta ja siihen 1-2 cheattia tai pakkotoistoa päälle niin se on bueno.

Powerhousu sanoi:
Juuri näin. Ei täällä kai kukaan oo väittänyt että vedetään paljon suuremmilla kuin mitä pystytään pitämään hallinnassa. Siinä vaiheessa alkaa paino viedä miestä eikä mies painoa. Sitähän just yritän sanoa etä otetaan 6-7 puhdasta ja siihen 1-2 cheattia tai pakkotoistoa päälle niin se on bueno.

Näin juuri, mutta tredistä aloittelija saa äkkiä kuvan, että epäpuhdas tekniikka kautta linjan lisää lihasmassaa kohdelihaksessa ja että puhdas tekniikka on sama kuin hinttaripainot ja akka treeni.

Mike sanoi:
latsit-valmennus-24.2.jpg
SO!ja tääkö on sitte se KAUHEE selkä.No onhan siinä lihaaki :thumbs:

neutraali sanoi:
MIKE,mihin ne jutut katosi tuliko joku hämminki vai mikä.

Kerkesin vastaamaan ja olitkin editoinut omaa viestiäsi ja meni sitten taas sekaisin. Olen koittanut myös repivällä tyylillä, mutta aina paremmin saan tuntuman ja kipeeksi lihakset, kun teen juuri niin isoilla kuin kykenen.

Mike sanoi:
...ihan loppuun tehdään, mutta lyhyillä palautuksilla, siksi painotkin pysyvät kurissa.

Nää lyhyet palautukset on kyllä sellainen juttu, mikä lisää ihan hulluna intensiteettiä treeniin. Katoin joskus aikaisemmin Miken ja Colen selkäohjelmasta, että miehet tekevät ihan hirveän määrän sarjoja 15-20 minuutissa ja otin neuvosta vaarin. On ihan eri juttu tehdä pitkää sarjaa jos palautukset on luokkaa pari minsaa, kuin että hengähtää puoli minuuttia ja jatkaa taas. Parissakymmenessä minuutissa selän saa tosiaan huutamaan hoosiannaa, kun pitää tuntumaa ja vauhtia yllä. Kiitos vaan neuvoista :kippis1:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
niin kuin moneen kertaan on sanottu että repivä tyyli voi toimia jos sen osaa...en usko että kukaan saa tuloksia repivällä tyylillä ennen kuin on "löytänyt" latsit. itse olen havainnut pienet painot paremmaksi mutta aion muuttaa treenimetodeja aika ajoin...tämä siis lähinnä aloittelijoille vinkiksi että puhtaalla tyylillä aluksi ja vähitellen nousujohteisuutta mukaan.

on muistettava että selkä ei kasva ilman supistusta. piste

kno sanoi:
J
Eli Latissimus Dorsi vetää lapaluut 'alaspäin' ja esim kulmasoudussa helposti olkapäät nousee samalla kun yrittää saada lapoja yhteen jolloin se ottaa enemmän trapseihin.
...
lue tuolta vähän tarkemmin Latissimus Dorsista: http://www.bodybuilding.com/fun/issa12.htm

Tähän ja Jimben kysymykseen. Linkin takaa löytyy hyvää tietoa. Tässä lisää.

Latissimus dorsin tehtävä ei todellakaan ole liikuttaa lapaluita. Tässä kuvassa Näkyy, miten lihas kiinnittyy olkaluuhun. Se menee kainalon puolelta kohti selkää ja kiinnittyy keski- ja alaselkään, kuten tältä sivulta näkyy. Sen tehtäviä ovat lähentää olkaluuta kehoon sivultapäin, kuten ylätaljassa, tai edestä/alhaalta kuten alataljassa tai kulmasoudussa. Lisäksi se kiertää olkaluuta pituusakselinsa ympäri, mutta se ei ole kehorakennuksellisesti tärkeää.

Hahmota mielessäsi olkavarren kiinnityskohta ja mieti, mitä tapahtuu, kun latsi supistuu, mutta olkavarsi ei käännykään kehoon nähden. Silloinhan olkapäät siirtyvät taaksepäin kohti selkää. Samalla lapaluut lähenevät toisiaan, koska ne ovat osa olkaniveltä.

Latseilla ei siis Tomin kertomassa liikkeessä vedetä suoraan lapoja yhteen, vaan olkavarsia taakse/alaspäin, joiden mukana lavat sitten liikkuvat. Näin latsit ovat pääosassa ja trapsit ja takaolkapäät jäävät toisarvoisiksi.

Kun tämän on ymmärtänyt ja oppinut, liikerataa on helppo laajentaa supistuksen suuntaan viemällä kyynäpäätkin taakse. Alataljassa ja kulmasoudussa ei ole tarkoituskaan saada sitä äärimmäisen venyttävää osaa mukaan, sen saa parhaiten leuanvedolla kapealla supinaatio-(vasta-)otteella (ajattele taas olkaluun kiinnityskohtaa ja miten käden nosto eteen ylös venyttää latsia). Ylätaljassa leveällä otteella venytystä ei myöskään saa kunnolla, eikä olkapäiden roikottaminenkaan lisää sitä oleellisesti. Siksikin kannattaa pitää jännitys ja pieni koukistus yllä.

Arvo Paperi sanoi:
Tähän ja Jimben kysymykseen. Linkin takaa löytyy hyvää tietoa. Tässä lisää.
...
Hyvä, että tuli tarkennusta. En osannut oikein suomeksi kääntää artikkelin infoa ja taisin selittää vähän väärinkin. Idea oli kuitenkin sama.

Arvo Paperi sanoi:
Latseilla ei siis Tomin kertomassa liikkeessä vedetä suoraan lapoja yhteen, vaan olkavarsia taakse/alaspäin, joiden mukana lavat sitten liikkuvat. Näin latsit ovat pääosassa ja trapsit ja takaolkapäät jäävät toisarvoisiksi.
Juuri näin. :kippis1:

Mike sanoi:
Ettei nyt menisi ihan vituiksi, niin en mä mitenkään pienillä treenaa, ihan loppuun tehdään, mutta lyhyillä palautuksilla, siksi painotkin pysyvät kurissa. Anytime voi joku tulla treenaamaan Colemanin ja mun kanssa selkää, voin vakuuttaa että siinä tulee uutta näkökantaa selkätreeniin.

Tampereella te ilmeisesti reenailette? Täytyy kyllä joku kerta ajaa vaikka vaan sitä varten käymään siellä tekemässä selän teidän kanssa...

Mutta asiasta toiseen, lapojen liikuttelua ja supistelua on todella hyvä myös reenailla soutulaitteella! Siinä ei ainakaan painot karkaa käsistä ja ei tartte hävetä sitä että tekee 10 kg painolla alataljassa niitä harjotuksia, jos nyt joku sitä ajatteleen. Minä harjottelin sillä lapojen rutistelua ja siirsin sitten vaan tekniikan alataljaan. Tuli ihan vahingossa kokeiltua soutulaitteella kun sillä yleensä lämmittelen ennen selkäreeniä jokusen minuuti. Kokeilkaa, ei se mitään ota jos ei annakkaan...

neutraali sanoi:
katsokaapa varsin ku pro ukot treenaa joillain videoilla niillä ei paljo lavat liiku,mättävät vaan ihan sikana rautaa joka laitteeseen.no toisaalta niillä on niin hyvät myrkyt että kehittyy vaikka miten treenaa tai sitte ne treenaa videoilla päin vittua(muut ottaa mallia) ettei muut pääsis samaan kuntoon=)

Sanokaa jos oon väärässä, mutta muistaakseni ainakin Lee Priest tekee blonde myth-videollaan alataljan aika tarkalleen noin niinku tossa tomin ohjeessa. Lisäksi Ruhlilla ja Kevin Levronella kyllä näyttää myös lavat liikkuvan ihan kunnolla niissä videoissa, tosin ne käytti aika paljon myös alaselkää alataljaa tehdessään.

Itse kokeilin (pro-äijiltä vaikutteita saaneena) just tollasta Tomin neuvomaa treenitapaa alataljassa pari viikkoo sitten (aikasemmin olin istua öjöttäny ku tappi täysin staattisessa asennossa), huomasin sen hyväksi ja olen tehnyt siitä lähtien alataljan just noin. Tomin juttu vahvisti sen minkä itse huomasin, ja olipa tuossa pari uuttakin vinkkiä.

Aina on parantamisen varaa _JOKA_ liikkeessä, niin että pistä vaan Tomi lisää noita juttuja tulemaan. :thumbs:

Persetan sanoi:
Sanokaa jos oon väärässä, mutta muistaakseni ainakin Lee Priest tekee blonde myth-videollaan alataljan aika tarkalleen noin niinku tossa tomin ohjeessa. Lisäksi Ruhlilla ja Kevin Levronella kyllä näyttää myös lavat liikkuvan ihan kunnolla niissä videoissa, tosin ne käytti aika paljon myös alaselkää alataljaa tehdessään.

Itse kokeilin (pro-äijiltä vaikutteita saaneena) just tollasta Tomin neuvomaa treenitapaa alataljassa pari viikkoo sitten (aikasemmin olin istua öjöttäny ku tappi täysin staattisessa asennossa), huomasin sen hyväksi ja olen tehnyt siitä lähtien alataljan just noin. Tomin juttu vahvisti sen minkä itse huomasin, ja olipa tuossa pari uuttakin vinkkiä.

Aina on parantamisen varaa _JOKA_ liikkeessä, niin että pistä vaan Tomi lisää noita juttuja tulemaan. :thumbs:
Ruhlin Made In Germany videossa ei kyllä Ruhlilla liikkunu juuri mikään oli niin saatanan pientä nykytystä että huh huh(alatalja).Lee Priestin filmistä sen verran että se oli kuvattu vähän ennen kisoja ja se teki kaikki liikkeet aika lailla pumppaus tyylillä(dietin takia)offarilla ei treenaa sillain ja mielestäni alatalja näytti aivan normaalilta ei mitään kikkailuja.Kevin Levronen lavat liikku ihan normaalisti ei mitenkään ylikorostetusti(mielestäni vetää käsillä aika paljon niinku melkein kaikki PRO:t)ihme juttu.En ymmärrä miten taljoja voi edes tehdä niin ettei ne lavat muka liikkuisi yhtään(selittäkää joku)pelkillä käsillä niitä on mahdoton vetää koska kyllähän se selkä tulee automaaattisesti siihen mukaan.

:offtopic: aina ku luen neutraalin uusia posteja tässä tredissä, niin joka kerta neutraalin reputation on enemmän miinuksella.

neutraali sanoi:
Ruhlin Made In Germany videossa ei kyllä Ruhlilla liikkunu juuri mikään oli niin saatanan pientä nykytystä että huh huh(alatalja).Lee Priestin filmistä sen verran että se oli kuvattu vähän ennen kisoja ja se teki kaikki liikkeet aika lailla pumppaus tyylillä(dietin takia)offarilla ei treenaa sillain ja mielestäni alatalja näytti aivan normaalilta ei mitään kikkailuja.Kevin Levronen lavat liikku ihan normaalisti ei mitenkään ylikorostetusti(mielestäni vetää käsillä aika paljon niinku melkein kaikki PRO:t)ihme juttu.En ymmärrä miten taljoja voi edes tehdä niin ettei ne lavat muka liikkuisi yhtään(selittäkää joku)pelkillä käsillä niitä on mahdoton vetää koska kyllähän se selkä tulee automaaattisesti siihen mukaan.

:offtopic:

Anteeksi vaan kaikki palstan käyttäjät, tiedän ettei neutraalin viesteihin kannattaisi vastata kun se aina innostuu...

En varmasti ala netissä kinastella näin tyhjänpäiväisestä aiheesta, mutta kiinnostaa vaan tietää, että ootko useinkin käyny seuraamassa Lee Priestin treenejä kun se on offilla?

Noniin, avataanpas tämä uudelleen, josko nyt pysyy asiallisena infopakettina selän treenaamisesta.

Viimeksi muokattu:
Kannattaa muuten peilin avulla katsoa selkää ja kuivaharjoitella alataljaa niin näkee kuinka ne lavat menee äärimmäisen yhteen. Vois kokeilla köydellä sitä alataljaa niin saa kädet menemään mahdollisimman taakse.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom