Lavat liikkumaan ja selkä kasvuun!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tomi
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kiitos Tomi :worship: Tänään kokeilin selkätreeniä em. tekniikoilla ja jumankekka selässä oli sellainen polte mitä ei ole ennen koettu. Erityisesti alatalja toimi hienosti.

abine sanoi:
Joo voisko joku selvittää vähä että voiko tota tekniikkaa soveltaa kulmasoudus, ku treenaan kotona, eikä oo mitään ala-taljaa, että jos Tomi :worship: viittis neuvoa, jos oot ikinä kokeillu tollasta liikettä kun kulmasoutu :D .

:offtopic: Ja kuinka suuri oteleveys tos kulmasoudus pitää olla??

En ole Tomi, mutta vastaan kuitenkin. Kulmasoudussa oleellista on myös maksimaalinen supistus. Soudun voi tehdä myötä tai vastaotteella ja tanko vedetään about vyötärön kohdalle, ei ylös. Oteleveys vaikuttaa kovasti esim trapsien aktivointiin. Samoin kropan kulma vaikuttaa. Suosittelisin tekemään kulmasoudun joustavalla liikkeellä, missä hieman joustetaan polvilla, näin saadaan taas rasitusta pois haboilta.

Voisiko tässä olla yksi mahdollinen tarkennuksen paikka:

Kun niitä lapoja tuossa alataljassa vedetään yhteen, se ei tapahdu sivukautta, vaan alakautta. Olkavarret eivät lähde taakse sivukautta kuten vipunostossa käsipainoilla kulmassa, vaan alhaalta, kuten alataljassa normaalistikin. Ulospäin näissä ei välttämättä näy paljonkaan eroa, mutta liike on silti täysin erilainen. Kahvaa siis vedetään kohti alavatsaa, ei kohti rintakehää.

Jos ajatellaan pelkästään lapojen saattamista yhteen, helpoin ja luonnollisin tapa on se vipunoston tyylinen liike, eli käsivarret suorina sivuille ja taakse. Silloin liike kuitenkin tapahtuu trapseilla eikä latseilla. Täytyy siis ajatella miten tehdään, ei pelkästään mitä tehdään.

Onko näin, Tomi?

Vähän vastaavaa liikettä voi kokeilla myös leuanvetotangossa. Et nosta itseäsi koukistamalla kyynärpäitä, vaan pyrit vääntämään pään taakse ja nostamaan rintakehän ja sen mukana koko kehon ylös. Jalkoja ei tosin nosteta, vaan alaselkä jää notkolle. Olkapäät pysyvät paikallaan tankoon nähden, mutta keho pyörähtää olkapäiden muodostaman akselin ympäri. Latsit joutuvat tekemään niille ominaista työtä eli vetämään olkavarsia taaksepäin kohti kehoa (tosin liikkeen suunta on päinvastoin). Tässä ei taida sitä lapojen yhteensaattamista pystyä tekemään, mutta muuten joutuu ajattelemaan latsien työskentelyä ja koordinoimaan niitä eri tavalla kuin muissa liikkeissä.

Teettekö te ylätaljaa eteen vai taakse? Itsellä ainakin ylätalja taakse tuntuu paljon tehokkaammin selässä. Ylätalja eteen taas tahtoo ottaa enemmän käsiin ja jos selälle haluaa rasitusta siihen pitää tosissaan keskittyä että latseilla tekee työtä. Taakse tehtynä nämä tulee vaistomaisesti ja selkä on pumpissa. Yksilökohtaisia asioita tosin.

Mike sanoi:
En ole Tomi, mutta vastaan kuitenkin. Kulmasoudussa oleellista on myös maksimaalinen supistus. Soudun voi tehdä myötä tai vastaotteella ja tanko vedetään about vyötärön kohdalle, ei ylös. Oteleveys vaikuttaa kovasti esim trapsien aktivointiin. Samoin kropan kulma vaikuttaa. Suosittelisin tekemään kulmasoudun joustavalla liikkeellä, missä hieman joustetaan polvilla, näin saadaan taas rasitusta pois haboilta.

Tos
joo onko tos tyyli hyvä?? Ja itte oon ainakin huamannu että ton jälkeen on vain haba kipee että oon tehny koko liikkeen aivan perseelleen :curs: .

Eikös ylätalja eteen ja taakse ota vähän eri paikoista?

Ylätalja taakse vaikuttaa vissiin enemmän siihen selkärangan lähelle kuin ylätalja eteen, joka vaikuttaa latseihin, vai mitä?

raggi sanoi:
Ja v-tanko ei vedetä rintaan asti vaaa kaikki työ tehdään selällä?! :david:
Ei rintaan, vaan kohti napaa. Olisi pitänyt kirjoittaa asiasta selkeämmin tuossa aloitusviestissä. Tanko kuitenkin vedetään maksimisupistusvaiheessa siihen alavatsaan "kiinni".

Arvo Paperin mainitsema tapa on se, mitä tarkoitin. Kyynäpäät menevät taaksepäin siten, että kädet on vartalon lähellä eikä siis ole tarkoituksena vetää kyynärpäitä suoraan sivuille.

Ei pitäis mun kiireessä kirjoittaa näitä juttuja... :nolo:

Mun on pakko olla erimieltä, kun kaikki muut on samaa mieltä. En oo kuitenkaan täysin eri mieltä. Eli tolla systeemillä ku Tomi selitti, löytyy hyvin se lihas mitä treenataan ym. eli alussa kandee tehdä juuri tollaista treeniä, mutta ei koko aikaa. Itse olen kehittynyt eniten sairaalla bulkilla ja sairaalla repimisellä. No se ei ole ehkä se paras tapa myöskään, kun paikat ei kestä. Tarkoitan tällä sitä, että välillä on todellakin hyvä yrittää repiä isommilla painoilla esim alataljaa, jotta kehitys ei pysähdy. Ja pitkä venytys alkuasennossa auttaa selän leventävään treeniin eli latsit saa kyytiä. Selkä olisi hyvä jakaa vaikka enemmän leventävään treeniin ja sitten paksuntavaan treeniin vaikka vuoroviikoille. Näin minä tein. Eli jaksotelkaa treeni ton systeemin mukaan ja sitten pikkasen lyhyempään sarjaan ja isompiin kiloihin jotenkin. Tosta Tomin kuvaamasta tyylistä on se hyöty, kun sen oppii, niin se isommilla romuilla repiminenkin menee sittten paremmin perille. Eli hyvä systeemi, mutta jos aletaan selkää veivamaan lopun elämää hinttarikiloilla, niin ei se kasva ikinä!

JJJ sanoi:
Tosta Tomin kuvaamasta tyylistä on se hyöty, kun sen oppii, niin se isommilla romuilla repiminenkin menee sittten paremmin perille. Eli hyvä systeemi, mutta jos aletaan selkää veivamaan lopun elämää hinttarikiloilla, niin ei se kasva ikinä!
Nimenomaan. Repimisestä ei ole hyötyä, jos tuntuma selkään ei ole kunnossa. Kun liikkeen on oppinut tekemään ja tuntuma selässä on hyvä, onkin aika lisätä painoa...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tomi sanoi:
Nimenomaan. Repimisestä ei ole hyötyä, jos tuntuma selkään ei ole kunnossa.
Ja vastaavasti tuntumastakaan ei ole hyötyä, jos painot ovat - JJJ:n sanoja mukaillakseni - hinttariluokkaa. ;)

Hinttarikiloilla se menee sillä lihaksella millä pitää, ei se latissimus supistu yhtään sen suuremmalla voimalla jos avitat työntämällä rintakehää tankoa vasten tai otat helvetinmoisen vauhdin. Pitää olla juuri niin isot kilot kun kykenee latseilla tekemään, jos sä laitat liian isot, joudut ottamaan muita lihaksia käyttöön ja vieläpä huijaamaan. Vähän sama kun sanois maastavedossa pompauttamisen olevan parempi lihaskasvun kannalta, toki sillä painoa enemmän saa, mutta ei sen painojen määrän pitäisi olla oleellista. Isot latsit kykenee tekemään isoa työtä, kun ne kasvaa, niin hinttaripainotkin kasvaa.

Onkohan mulla joku perustavaa laatua oleva vika noissa taljatekniikoissa, koska jo muutaman toiston jälkeen forkut ja varsinkin takaolkapäät väsyvät. Kulmasoudussa tätä ongelmaa ei ole, vaan selkään saa muikean poltteen. Taljoissa muutenkin tuntuma on hakusessa, varsinkin ylätaljassa. Kulmasoudun ja leuanvedot saan kyllä tuntumaan selässä, en tosin latseissa vaan enemmän selän "keskiosissa"(trapsit?).

Mike sanoi:
jos sä laitat liian isot, joudut ottamaan muita lihaksia käyttöön ja vieläpä huijaamaan. Vähän sama kun sanois maastavedossa pompauttamisen olevan parempi lihaskasvun kannalta, toki sillä painoa enemmän saa, mutta ei sen painojen määrän pitäisi olla oleellista. Isot latsit kykenee tekemään isoa työtä, kun ne kasvaa, niin hinttaripainotkin kasvaa.

Tolla tavalla voit päästä eteenpäin treeneissä, vähän sama kuin pakkotoistot tai cheattitoistot.

H0J sanoi:
Onkohan mulla joku perustavaa laatua oleva vika noissa taljatekniikoissa, koska jo muutaman toiston jälkeen forkut ja varsinkin takaolkapäät väsyvät. Kulmasoudussa tätä ongelmaa ei ole, vaan selkään saa muikean poltteen. Taljoissa muutenkin tuntuma on hakusessa, varsinkin ylätaljassa. Kulmasoudun ja leuanvedot saan kyllä tuntumaan selässä, en tosin latseissa vaan enemmän selän "keskiosissa"(trapsit?).

Vetoremmit käyttöön, niin treeni menee selälle eikä forkuille. et kuitenkaan ikinä saa sellaisia forkkuvoimia, että jaksaisit treenata selän pitkillä sarjoilla loppuun ennenkuin forkut hyytyy.

Kiitos t0mille taas hyvästä vinkkipaketista! :thumbs:

Mike sanoi:
Isot latsit kykenee tekemään isoa työtä, kun ne kasvaa, niin hinttaripainotkin kasvaa.

Kysymys onkin, että kasvaako ne liian pitkillä sarjoilla tarpeeksi. luultavasti kumpikin meistä osaa treenata selkää, niin että se kasvaa. Mun pointti oli se, että pitää olla myös lyhyempää sarjaa ja isoja kiloja, joissa vikat toistot tehään cheatilla/ ja/ tai tiputus sarjoilla. Eikä vain tätä 20 toiston pelkkää lapojen liikuttelua.

abine sanoi:
Tos
joo onko tos tyyli hyvä?? Ja itte oon ainakin huamannu että ton jälkeen on vain haba kipee että oon tehny koko liikkeen aivan perseelleen :curs: .

Noh, odotan tohonkin jonkun mielipidettä ja neuvoa. :curs:

Hulkki sanoi:
Ja vastaavasti tuntumastakaan ei ole hyötyä, jos painot ovat - JJJ:n sanoja mukaillakseni - hinttariluokkaa. ;)
niinpä juuri ei sitä pelkällä"tuntumalla/pumpilla kasveta".lukekaa se supermassan"maken kirja"se selittää hyvin tään pikku huijjauksen merkityksen lihasten kasvuun.siihen ukkoon jos keneen voi ainaki luottaa :piis: ja piste.

abine sanoi:
Noh, odotan tohonkin jonkun mielipidettä ja neuvoa. :curs:

IMO videossa äijä laskee turhaan painot lattialle eli kädet täysin suoraksi ja kyynärpäät lukkoon. Kädet alhaalla pikkasen koukussa taipeista niin ei rasitu habat liikaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom