Lavat liikkumaan ja selkä kasvuun!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tomi
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Pitää kai kertoa hieman toisenlaista näkökantaa. Olen lähes koko treeniurani tehnyt selälle 6-10 pituisia sarjoja kohtuu isolla painolla. Tuntumaa ei ole ollut juuri nimeksikään ja harvoinpa selkä on paljoakaan kipeytynyt. Sarjoja on tullut tehtyä 7-10 (yläselälle siis). Eipä ne sarjat mitään hirveää repimistä ole olleet, mutta ei myöskään tyyliin 4s negatiivisia osuuksia. Liikkeinä olen tehnyt leuanvetoa lisäpainolla, alataljaa, kulmasoutua tangolla ja ylätaljaa. Leuanvedossa olen ensisijaisesti panostanut nousujohteisuuten toki välillä lisännyt myös muissa liikkeissä painoa. Vaikka tuntumaa ei pahemmin ole tähän asti selkätreenissä ollut, niin selkä on "kuulemma" paras lihasryhmäni, joten kaipa sitä tulosta tälläkin tyylillä tulee.

Jokainen tehköön sillä tavalla, millä tulosta tulee parhaiten. Vaikea sanoa olisiko pidemmillä sarjoilla ja paremmalla tuntumalla tulleet samat tulokset nopeammin. Kun saan joskus diettini loppumaan, niin olen ajatellut kokeilla Tompan ehdottamaa treenityyliä ja katsoa miten se toimii.

JohnnyB sanoi:
Noniin, avataanpas tämä uudelleen, josko nyt pysyy asiallisena infopakettina selän treenaamisesta.

Kiitän! ;)

Sitten asiaan, tänään tuli tehtyä selkä 30 sekunnin palautuksilla ja pitkillä sarjoilla, 15-20 toistoa.

Liikket oli järjestyksessä altalja, leuanveto, kulmasoutu v-kahvalla, ylätalja lapiokahvalla ja lopuksi epäkkäille kohautuksia. kaikkia tehtiin kolme sarjaa ja ainoastaan leuanvedossa tuli lyhyemmät sarjat kun ei jaksanut pitkää sarjaa vetää. Selkä oli parhaassa pumpissa mitä ehkä koskaan ja tuntuma jo ekan liikkeen jälkeen aika hyvä. Todella hyvältä vaihtelulta tuntui tämä. Treeniin meni aika tarkkaan 30 minuuttia aikaa ja hiki lensi urakalla. Mielenkiintosta nähdä miten on huomenna kipeenä selän lihat...vai onko lainkaan. Jalat tuli ainakin vastaavassa rääkissä aivan tajuttoman kipeiksi.

meikäläinenkin veteli aikoinaan mm. kulmasoutua 170kg painoilla kympin sarjaa. Nykyään teen n. 100-120kg, ja vaikka sitä lihasta ei paljoa olekkaan, niin on sitä enemmän kuin silloin kun oli 50-70kg enemmän rautaa tangossa.

Nykyään mahd. puhtaat toistot, 10-20, ja lyhyet palautukset. Joka viikko hieman eri liikkeet, ja aina on selkä kipee seuraavana päivänä hieman eri paikoista kuin edellisellä viikolla.

Titan sanoi:
meikäläinenkin veteli aikoinaan mm. kulmasoutua 170kg painoilla kympin sarjaa. Nykyään teen n. 100-120kg, ja vaikka sitä lihasta ei paljoa olekkaan, niin on sitä enemmän kuin silloin kun oli 50-70kg enemmän rautaa tangossa.

Nykyään mahd. puhtaat toistot, 10-20, ja lyhyet palautukset. Joka viikko hieman eri liikkeet, ja aina on selkä kipee seuraavana päivänä hieman eri paikoista kuin edellisellä viikolla.

Annakko kulmasuodun vinkkipaketin aloittelijalle. :worship:

Loistavaa Tomi! Tänään selkäpäivänä kokeilin tätä sun systeemiäsi, ja voin kertoa että tunne oli kuin olisin löytäny jotain ihan uusia lihaksia itseltäni :) Polte oli tosiaankin aivan erilainen kuin ennen. Itsekkin täytyy varmaankin myöntää tehneeni alataljaa koko vähäisen harjoitteluhistoriani ajan päin sitä häntäluun jatketta :D Pisteet kotiin sulle tälläisen tiedon jakamisesta muillekkin. *Lavat yhteen*

Pientä kritiikkiä:Lihas tulee aina kipeäksi ku poiketaan siitä treenistä mitä on aiemmin totuttu tekeen.Nyt ku hinkkaatte muutaman kuukauden uudella tyylillä niin taas huomaaatte että lihakset ei tuukkaan kipeeksi.Niin se vaan on.Vaihtelu tekee aina lihakset kipeiksi.Eli muistakaa aina sillon tällöin hiukan muuttaa treeni systeemeitä ettei se mee tylsäksi puurtamiseksi.Itsekin kokeilin alataljassa sitä tomin mainostamaa"näkkärin"hajotusta ja tuli kyllä selkä kipeeks, mutta ku jatkan sitä nyt tässä muutaman viikon/kuukauden niin ei sitä kipua enää tuu ja sitte etitään taas jotain uusia jippoja :thumbs:

neutraali sanoi:
Pientä kritiikkiä:Lihas tulee aina kipeäksi ku poiketaan siitä treenistä mitä on aiemmin totuttu tekeen.Nyt ku hinkkaatte muutaman kuukauden uudella tyylillä niin taas huomaaatte että lihakset ei tuukkaan kipeeksi.Niin se vaan on.Vaihtelu tekee aina lihakset kipeiksi.Eli muistakaa aina sillon tällöin hiukan muuttaa treeni systeemeitä ettei se mee tylsäksi puurtamiseksi.Itsekin kokeilin alataljassa sitä tomin mainostamaa"näkkärin"hajotusta ja tuli kyllä selkä kipeeks, mutta ku jatkan sitä nyt tässä muutaman viikon/kuukauden niin ei sitä kipua enää tuu ja sitte etitään taas jotain uusia jippoja :thumbs:

Totta totta, mutta pointtina tässä olikin selän treenaamisen opetteleminen. Moni kun treenaa selkää vuosikausia saamatta juuri mitään aikaseen. Mutta esim. tässä threadissa olevilla Tompan vinkeillä voi sen selän oppia treenaamaan oikein. Minä tein 2,5 vuotta päin persettä ja ei kasvua juurikaan ja viimesen puolen vuoden aikana on selkä kasvanut enemmän mitä aikasempina vuosina kun on OPETELLUT tekemään selällä eikä käsillä ja muulla kropalla.

Timba79 sanoi:
Totta totta, mutta pointtina tässä olikin selän treenaamisen opetteleminen. Moni kun treenaa selkää vuosikausia saamatta juuri mitään aikaseen. Mutta esim. tässä threadissa olevilla Tompan vinkeillä voi sen selän oppia treenaamaan oikein. Minä tein 2,5 vuotta päin persettä ja ei kasvua juurikaan ja viimesen puolen vuoden aikana on selkä kasvanut enemmän mitä aikasempina vuosina kun on OPETELLUT tekemään selällä eikä käsillä ja muulla kropalla.
Joo toki ymmärsin pointin.On sun kyllä täytyny tosi päin persettä treenata selkä jos viimesen puolen vuoden aikana oot kehittyny enemmän ku sillon 2.5-vuoden aikana.Ilmeisesti ollu alaselkä ja hauis treenejä ne aikasemmat selkä treenit ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Oisko :kuvia: tosta lavat yhteen asennosta? En saa millään kyllä näkkileipää rikki (saa olla aika paksu leipä ;) ) eli ei mee kyllä lavat kauheen yhteen.

Kuuluuko olkapäiden myös taaksepäin mennä rutkasti kun lavat pistää yhteen? Tuntuu venytystä etuolkapäissä (tai jossakin tossa edessä).

Daug sanoi:
Oisko :kuvia: tosta lavat yhteen asennosta? En saa millään kyllä näkkileipää rikki (saa olla aika paksu leipä ;) ) eli ei mee kyllä lavat kauheen yhteen.

Kuuluuko olkapäiden myös taaksepäin mennä rutkasti kun lavat pistää yhteen? Tuntuu venytystä etuolkapäissä (tai jossakin tossa edessä).
Liike tulee kyllä luonnostaan ku meet salille ja rupeet veivaan alataljaa.Pelkällä kuivaharjottelulla et sitä tuntumaa saa.Ei valitettavasti ole heittää kuvaa kehiin.

Daug sanoi:

Menepä etunojapunnerrusasentoon kädet kylkien vieressä ja laskeudu niin alas kuin pystyt. Tällöin jo automaattisesti lavat menee taakse. About tähän asentoon tulisi pyrkiä alataljaa tehtäessä.

Wildemar sanoi:
Menepä etunojapunnerrusasentoon kädet kylkien vieressä ja laskeudu niin alas kuin pystyt. Tällöin jo automaattisesti lavat menee taakse. About tähän asentoon tulisi pyrkiä alataljaa tehtäessä.

Joo, eli ihan oikein oon tehnytki :)

neutraali sanoi:
Joo toki ymmärsin pointin.On sun kyllä täytyny tosi päin persettä treenata selkä jos viimesen puolen vuoden aikana oot kehittyny enemmän ku sillon 2.5-vuoden aikana.Ilmeisesti ollu alaselkä ja hauis treenejä ne aikasemmat selkä treenit ;)

Kyllä se tohon suuntaan vaan meni. Ja egopainoilla tuli revittyä ja enemmän meni tosiaankin alaselälle ja käsille. Mutta hyvä kun edes nyt osaa treenata oikein ja toivottavasti mahollisimman moni opettelee heti alotellessa.

Noniin! Tänään tuli sit testattua näitä vinkkejä. Oli kyllä yläselkä hyvässä pumpissa näiden sarjojen jälkeen:
Kulmasoutu 4x10
Alataljaveto 3x12
Ylätalja 3x15
Takaolkapäät taljassa/käsipainoilla 3x10

Tein ekaa kertaa kulmasoutua ja meni kyllä tosi hyvin! Yläselkä parin sarjan jälkeen jo hyvässä pumpissa ja tekniikka tuntu olevan hanskassa. Ei hauikset tai alaselkä rasittunut paskaakaan.

On tää perkeleen hyvä threadi vaan... Ite oon tässä tietokoneen edessä etsiny liikeratoja ja selän supistusta jo valmiiks. Treeni on vasta su tai ma...

Mutta muutamia kysymyksiä jäi vielä:

Oon nyt tehnyt toistot 8-12, mutta näköjään määriä kannattaa lisätä:
-mave
-leuat 2*max (tässä tarkotus saada voimaa, jotta joskus sais niitä leukoja sen kehonrakennukseen tarvittavan määrän... :david: )
-ylätalja eteen/kulmasoutu 2*12
-vipuvarsikone 2*15-20
-alatalja 2*15-20

-Mahtaisko toimia?
-Mulla on ollu ongelmia kulmasoudun kanssa. Löydän hyvin asennon ja oon käyttäny tosi pieniä painoja. Selkään menee ihan kohtalaisesti, mutta mielestäni rasitus liikaa epäkkäillä ja alaselällä... Mitä vikaa? Tosin mave painaa pohjalla ja alaselkä yleensä ihan paskana tässä vaiheessa... Mutta jotain vinkkejä kuitenkin jos sais. :rolleyes:
-Mitenkäs negatiivinen osuus selkätreenissä? Tärkee, tärkee vai tärkee? :)

Tee kulmasoutu ennen mavea, mulla ei ainakaan tule kulmasoudusta yhtään mitään väsyneellä alaselällä.

Eli oman 3-4 v. kestäneen treenauksen ajan olen selän treenannut näköjään päin helv. Selässä näkyy vähän jotain lihasta kun oikein jännittää, mutta en ole kyllä koskaan saanut siihen millään liikkeillä kovin hyvin tuntumaa..
Kiitos aivan mahtavasta vinkistä!

Hyvän tuntuman sain tuolla Tomin kuvailemalla tavalla selkään ja koen ehdottomasti oppineeni taas jotain uutta. Pidin selkätreenin kokeiluluontoisena ja keskityin mainittuihin yksityiskohtiin. Painoa jouduin ottamaan pakasta pois reippaanlaisesti; hieman :nolo: -olo tuli kun tajusin että parhaiten saan treenin perille 40 kilolla tehden 15 toiston sarjoja. Toisaalta 3 päivää treenin jälkeen selkä on edelleen mukavasti kipeä ja aion jatkaa tällä systeemillä ainakin pari kolme kuukautta.
Käsien osalta huomasin seuraavaa: olkapääni jäävät jossain vaiheessa helposti roikkumaan eteen ja tuntuma selästä katoaa samalla. Tässä kohtaa oli mielestäni paikalla ottaa kädet mukaan ja vetää yksi toisto vatsaan asti. Olkapäät sai palautettua oikeaan asentoon ja seuraavan toiston tein taas kädet suorana hauiksia apuna käyttämättä.

Suositut

Back
Ylös Bottom