Lavat liikkumaan ja selkä kasvuun!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tomi
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
JJJ sanoi:
Kysymys onkin, että kasvaako ne liian pitkillä sarjoilla tarpeeksi. luultavasti kumpikin meistä osaa treenata selkää, niin että se kasvaa. Mun pointti oli se, että pitää olla myös lyhyempää sarjaa ja isoja kiloja, joissa vikat toistot tehään cheatilla/ ja/ tai tiputus sarjoilla. Eikä vain tätä 20 toiston pelkkää lapojen liikuttelua.

Joo luulis, että kumpikin tapa on tarpeen. Monet osaa kyllä tuon JJJ:n esittämän tyylin, mutta harva sitä lapojen liikuttelua. Eli kaikelle on aikansa ja paikkansa.

Löysin tämmösen taulukon netistä:

Solun koostumus Prosentuaalinen osuus lihassolun koosta Kuormittava/vaikuttava tekijä
Myofibrillit 20 % - 30 %
Voima; toistoalue 6-12
Mitokondriot 15 % - 25 %
Kestävyys; toistoalue 15-25
Sarkoplasma 20 % - 30 %
Voima ja kestävyys
Kapillaarit 3 % - 5 %
Kestävyys, jatkuva jännitys
Rasva 10 % - 15 %
Lepo ja ravinto
Glykogeeni 2 % - 5 %
Ruokavalio
Sidekudos 2 % - 3 %
Voima
Solun muu sisältö 4 % - 7 %
Voima, kestävyys, lepo ja ravinto

abine sanoi:
Tos
joo onko tos tyyli hyvä?? Ja itte oon ainakin huamannu että ton jälkeen on vain haba kipee että oon tehny koko liikkeen aivan perseelleen :curs: .
siis tuo äijjähän tekee ton liikkeen ihan päin helvettiä.ensinnäkin asento saa olla huomattavasti pystympi ja sitä rataa.en osaa selittää.tai voihan sen noinki tehä tuleepahan samalla tehtyä oikein kunnolla alaselkääkin :lol2:

neutraali sanoi:
joo niinhän se on,mutta jos haluu olla oikeesti iso eikä mikään skeittari poika(pieni ja tiukka)niin vaatii kyllä muutaki entä lapojen liikuttelua on se jo niin monesti nähty.mutta kukin tablaa tyylillään

No enhän mä tässä oo sanonu muutaku, että molemmat pitää hallita. Ja jos haluu ison selän niin olennaistahan on, että ne lavat liikkuu oikeen. Ei JJJ varmaan tarkottanu mitään painojen päätöntä repimistä keinolla millä hyvänsä. Eikös se mee niin, että kun oppii niitä lapoja liikutteleen ja kohdistaan sen reenin vaikutuksen oikeeseen paikkaan, niin sitten on tuon epäpuhtaamman tyylin aika.

JJJ sanoi:
Kysymys onkin, että kasvaako ne liian pitkillä sarjoilla tarpeeksi. luultavasti kumpikin meistä osaa treenata selkää, niin että se kasvaa. Mun pointti oli se, että pitää olla myös lyhyempää sarjaa ja isoja kiloja, joissa vikat toistot tehään cheatilla/ ja/ tai tiputus sarjoilla. Eikä vain tätä 20 toiston pelkkää lapojen liikuttelua.

Siis mulla liikkuu toistot siinä 10-15 max, mutta kaikki tehdään maksimaalisella supistuksella, eikä huijata, jos on tarvetta huijata, niin sitten pakasta painoa pois. Lyhyet palautukset myös syövät rankasti kiloja sarjoista. Ei tässä ole siis pointti että PITÄÄ tehdä pienillä painoilla, vaan tehdään juuri niin isoilla kuin pystytään, mutta pidetään se rasitus latseilla. Yksinkertaisesti vain siitä ei ole mitään hyötyä, jos siirretään latseilta rasitus hauiksille. Joidenkin on vain vaikea se hyväksyä, mutta jos siirretään rasitus toisille lihaksille, niin treenattava lihas ei kehity mihinkään. Pakkotoistot ovat ok aina sarjojen loppuun, mutta epäpuhdas tyyli koko sarjan ajan on egopelleilyä ja vain asennevammaisten touhua. Kuka vain pystyy isoja painoja liikuttamaan, eri asia on sitten se, kuka liikuttaa niitä latseilla ja kuka taas alaselällä ja yläkropan heijaamisella tankoa vasten kun ei kykene supistamaan muuten.

Mike sanoi:
Siis mulla liikkuu toistot siinä 10-15 max, mutta kaikki tehdään maksimaalisella supistuksella, eikä huijata, jos on tarvetta huijata, niin sitten pakasta painoa pois. Lyhyet palautukset myös syövät rankasti kiloja sarjoista. Ei tässä ole siis pointti että PITÄÄ tehdä pienillä painoilla, vaan tehdään juuri niin isoilla kuin pystytään, mutta pidetään se rasitus latseilla. Yksinkertaisesti vain siitä ei ole mitään hyötyä, jos siirretään latseilta rasitus hauiksille. Joidenkin on vain vaikea se hyväksyä, mutta jos siirretään rasitus toisille lihaksille, niin treenattava lihas ei kehity mihinkään.

Ootkos sitä miettinyt että pienellä huijaamisella saadaan lihas supistumaan alusta asti voimakkaammin. Eli heti sarjan alussa lihas tekee enemmän työtä kuin pienemmillä painoilla, ja jos sarjan lopussa otetaan muutama toisto pienellä cheatilla, on rasitus kohdelihaksessa edelleenkin maksimaalinen mutta se osa painosta jota kohdelihas ei jaksa nostaa siirretään muille lihaksille. Eli tässä tapauksessa lihaksen tekemä työ on paljon suurempi kuin tekemällä koko sarja puhtaasti. Ei se kohdelihas lopeta työskentelyä vaikka jossain vaiheessa otetaan vähän hauista peliin.

Powerhousu sanoi:
Ootkos sitä miettinyt että pienellä huijaamisella saadaan lihas supistumaan alusta asti voimakkaammin. Eli heti sarjan alussa lihas tekee enemmän työtä kuin pienemmillä painoilla, ja jos sarjan lopussa otetaan muutama toisto pienellä cheatilla, on rasitus kohdelihaksessa edelleenkin maksimaalinen mutta se osa painosta jota kohdelihas ei jaksa nostaa siirretään muille lihaksille. Eli tässä tapauksessa lihaksen tekemä työ on paljon suurempi kuin tekemällä koko sarja puhtaasti. Ei se kohdelihas lopeta työskentelyä vaikka jossain vaiheessa otetaan vähän hauista peliin.

Eli siis esim penkissä perseen nostaminen supistaa sinun mielestä paremmin kuin hallittu tekniikka? Huijaamisella pyritään aina vain liikuttamaan painoa, vaikka kohdelihas ei siihen enää kykenisi. Nostomatkan lyhentäminen ja supistuksen eliminoiminen ovat aika hyviä esimerkkejä vipuvarsiefektin ohella. Tehdään siis sarja asiallisella tekniikalla ja vasta loppuun sitten voi ottaa joko pakkotoistoja tai vastaavasti itse vähän huijaamalla, koko sarjan ajan tähän ei ole mitään perustetta.

... Kukaan ei oo vastannut mun edelliseen replyyn joten koitetaanpa uudestaan.

Ongelmana on se että kun teen selkäliikkeitä tuntuu kuin kaikki rasitus tulisi vain trapezius,teres jne muihin yläselän lihaksiin paitsi ei latseille. Yleensäkkin en tajua miten se rasitus voisi edes tulla latseille koska ne sijaitsevat tavallaan selän alapuolella, eli siis pois siltä alueelta joka tavallaan liikkuu liikkeiden teossa. Eikö kellään ole samantapaisia ongelmia? Olisi kiva jos joku pystyisi selittämään miten latsit supistuu liikkeessä.

Mike sanoi:
Eli siis esim penkissä perseen nostaminen supistaa sinun mielestä paremmin kuin hallittu tekniikka? Huijaamisella pyritään aina vain liikuttamaan painoa, vaikka kohdelihas ei siihen enää kykenisi. Nostomatkan lyhentäminen ja supistuksen eliminoiminen ovat aika hyviä esimerkkejä vipuvarsiefektin ohella. Tehdään siis sarja asiallisella tekniikalla ja vasta loppuun sitten voi ottaa joko pakkotoistoja tai vastaavasti itse vähän huijaamalla, koko sarjan ajan tähän ei ole mitään perustetta.

Jos nyt luet mun viestin uudestaan niin ehkä tajuat että ollaan aika samoilla linjoilla. Jos tehdään esim penkkiä, niin otetaan sellaiset painot joilla saadaan kutonen ja kuuden toiston jälkeen esim. nostetaan persettä penkistä jolloin saadaan 1-2 toistoa lisää. Eikö tässä tapauksessa lihasten tekemä työ ole suurempi kuin jos tehtäisiin se 7-8 toistoa 10 kg pienemmällä painolla hyvällä tekniikalla. Eli rintalihaksen supistuminen on maksimaalista vaikka miten nostaisit persettä penkistä. Se ei vähennä rintalihaksen työskentelyä. Ootkos nähnyt Markus Ruhlin Made In Germany - videon. Markushan käyttää aika äärimmäistä tekniikkaa. Otetaan paino jolla saadaan muutama toisto ja sen jälkeen tehdään monta pakkotoistoa. Tässäkin tapauksessa lihaksen tekemä työ on lähes alusta asti maksimaalinen ja paljon suurempi kuin tekemällä saman määrän toistoja pienemmillä painoilla, hyvällä tekniikalla pelkästään positiiviseen loppuun. Ja samalla lihasvauriot ovat tietenkin suuremmat joka tarkoittaa parempaa lihaskasvua.

Neutraali, opettele kirjottaan. Toi sun teksti on todella ärsyttävää luettavaa. Esim: Kumpi sun mielestä on oikein, heijata vai heijjata, tai äijä vai äijjä?

oma kokemukseni selkätreenistä ja sen evoluutiosta... kun aloittelin treenaamista, erityisesti selkäliikkeet eivät oikein tuntuneet siellä missä piti (toisin kuin esim. tissit, kädet ja jalat, jotka sai aina hyvään pumppiin) mutta pikkuhiljaa kun lihasta alkoi tarttua ja treenipainot nousta yms, alkoi myös pumppi kainaloiden alla tuntua. nyt tarkoitan todella että pikkuhiljaa, siinä ei ollut havaittavissa mitään selkeää rajaa tyyliin "yksi kaunis päivä opin liikuttelemaan lapoja ja sain ne viimein pumppiin" vaan nöyrää pitemmän aikajakson nousujohteista treenaamista; tuntuma paranee treeni treeniltä kun alkaa löytyä sitä pihviä johon veri voi pakkautua... ja viimein on siinä pisteessä että jo ensimmäisten lämppärisarjojen jälkeen on pakko heilua melonit kainaloissa...

vielä mitä tulee suorituspuhtauteen; en kannata mitään ultrapuhdasta supistelua, vaan niinkuin joku sanoi niin siinä liikkeessä pitää olla vähän sellaista svengiä... ja turha pelätä että "liike menee hauiksille" jos tekee niinkuin on opetettu eli venyttää latseja ja supistusvaiheessa yrittää puristaa lavat yhteen, mikä ei onnistu ilman käsien koukistamista... ja hauisten tehtävä on nimenomaan tämä ;) joten mitä väliä jos hauikset menee pumppiin kun selkä tekee työtä joka tapauksessa.

neutraali sanoi:
jos ärsyttää lukea niin älä lue vaan hyppää seuraavaan aiheeseen se on niin yksikertaista.katsot että missä lukee NEUTRAALI ja hyppäät aiheen yli ymmärsitkö.joo ja miettikää te niitä kikkoja ja kakkoja mää lähen kasvaan heh.

Älä nyt hitsaa. Kunhan yritän opettaa sua kirjottaan niin että se jäis mieleenkin. Olis muidenkin mukavampi lukea kun vaan mun.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mike sanoi:
Tehdään siis sarja asiallisella tekniikalla ja vasta loppuun sitten voi ottaa joko pakkotoistoja tai vastaavasti itse vähän huijaamalla, koko sarjan ajan tähän ei ole mitään perustetta.
Käsittääkseni tätä Powerhousu nimenomaan tarkoittikin. Eli sen sijaan, että saataisiin esimerkiksi 8 puhdasta toistoa 100 kilolla, otetaan vaikka 105 kiloa, tehdään sillä 5-7 puhdasta toistoa ja sen jälkeen vielä 1-3 cheattitoistoa (optimaalisen vertailun vuoksi yhteistoistomäärä on 8). Tällöin kohdelihasryhmä joutuu työskentelemään 5 prosenttia suuremman vastuksen alla ensimmäiset 5-7 toistoa (niin kauan kuin puhdas suoritustekniikka sallii 105 kilon nostamisen) ja tämän jälkeen otetaan huijaamalla muita lihasryhmiä enenevässä määrin peliin kohdelihasryhmän työskennellessä edelleen maksimikapasiteetillaan. Lopputulos: huijausta käyttäen suurempi kokonaisrasituksen määrä kuin samanpituisessa puhtaassa sarjassa.

Edit: Powerhousu ehtikin selittää hieman nopeammin.

Jimbe sanoi:
... Kukaan ei oo vastannut mun edelliseen replyyn joten koitetaanpa uudestaan.

Ongelmana on se että kun teen selkäliikkeitä tuntuu kuin kaikki rasitus tulisi vain trapezius,teres jne muihin yläselän lihaksiin paitsi ei latseille. Yleensäkkin en tajua miten se rasitus voisi edes tulla latseille koska ne sijaitsevat tavallaan selän alapuolella, eli siis pois siltä alueelta joka tavallaan liikkuu liikkeiden teossa. Eikö kellään ole samantapaisia ongelmia? Olisi kiva jos joku pystyisi selittämään miten latsit supistuu liikkeessä.
Joo vähä sama juttu ku mulla oli. Pikku hiljaa oon saanu latseja enemmän mukaan esim. kulmasoutuun ja nykyään ne saakin eniten kuritusta selkäliikkeissä.

Eli Latissimus Dorsi vetää lapaluut 'alaspäin' ja esim kulmasoudussa helposti olkapäät nousee samalla kun yrittää saada lapoja yhteen jolloin se ottaa enemmän trapseihin. Kun yritän vetää lapoja myös hiukan alaviistoon enkä vain yhteen niin saan tod hyvän tuntuman latseihin, koska ne pakostakin tekee työtä. Eli selkä kaarelle ja vedät lapoja alaviistoon. Teres major supistuu latsien yhteydessä eli jos poltetta on niissä niin kyllä ne latsitkin jotain työtä on tehnyt. :)

Ennen tosiaan trapsit rasittu eniten ja ne on kasvanutkin vähän ohi muiden ja sen takia yritän tehdä selkäliikkeet mahdollisimman paljon latseilla. En tee liian suurilla painoilla vaan keskityn tuntumaan latseissa.

En tiedä saako mun jutuista mitään selkoa, mutta toivottavasti auttaa ees vähän. Jos osaat Jimbe englantia niin lue tuolta vähän tarkemmin Latissimus Dorsista: http://www.bodybuilding.com/fun/issa12.htm

Hulkki sanoi:
Käsittääkseni tätä Powerhousu nimenomaan tarkoittikin. Eli sen sijaan, että saataisiin esimerkiksi 8 puhdasta toistoa 100 kilolla, otetaan vaikka 105 kiloa, tehdään sillä 5-7 puhdasta toistoa ja sen jälkeen vielä 1-3 cheattitoistoa (optimaalisen vertailun vuoksi yhteistoistomäärä on 8). Tällöin kohdelihasryhmä joutuu työskentelemään 5 prosenttia suuremman vastuksen alla ensimmäiset 5-7 toistoa (niin kauan kuin puhdas suoritustekniikka sallii 105 kilon nostamisen) ja tämän jälkeen otetaan huijaamalla muita lihasryhmiä enenevässä määrin peliin kohdelihasryhmän työskennellessä edelleen maksimikapasiteetillaan. Lopputulos: huijausta käyttäen suurempi kokonaisrasituksen määrä kuin samanpituisessa puhtaassa sarjassa.
Teoriassahan se menee näin, in practice, however... En ole ainakaan omalla kohdallani havainnut _missään_ selkäliikkeessä, että tämä muiden lihasten mukaan ottaminen tapahtuisi asteittain. Siinä vaiheessa kun tekniikka hajoaa (IMHO tehokas _yläselkään_ kohdistuva treeni vaatii hyvää tekniikkaa), niin se tuntuma siirtyy kyllä aivan muualle kuten olkapäille, hauiksille...

kno sanoi:
Joo vähä sama juttu ku mulla oli. Pikku hiljaa oon saanu latseja enemmän mukaan esim. kulmasoutuun ja nykyään ne saakin eniten kuritusta selkäliikkeissä.

En tiedä saako mun jutuista mitään selkoa, mutta toivottavasti auttaa ees vähän. Jos osaat Jimbe englantia niin lue tuolta vähän tarkemmin Latissimus Dorsista: http://www.bodybuilding.com/fun/issa12.htm

Jees kiitos paljon luulen että ymmärrän mitä puhut ja pitää lukasta tuo artikkeli myös!

neutraali sanoi:
joo en määkään mitään päätöntä painojen repimistä kannata,mutta jos niitä latseja rupeaa koko selkä treeniajan miettiin niin kyllä sillon ollaan jo melko hakoteillä.aatella pitää muttei liikaa ja raudan määrään tulee todellakin myös panostaa muuten on turha odottaa kehitystä.

latsit-valmennus-24.2.jpg

Mikellä on niin pieni selkä, että sen neuvot kannattaa olla huomioimatta.

Suositut

Back
Ylös Bottom