Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillÀ? Lue tÀmÀ!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: đŸ”„ Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillĂ€? Lue tĂ€mĂ€! đŸ”„

Meta description: Aloittelijan turbo-opas rasvanpolttoon: helppo aloitus, selkeÀt sÀÀnnöt ja vinkit joilla vÀltÀt sudenkuopat ja lÀhdet varmuudella kohti nÀkyviÀ...

MÀ taas olen toista mieltÀ hiilarien laskemisen kannalta .... jaksaminen muuttuu aika radikaalisti kun hiilarit tippuu liian alas. Toisaalta kiloja lÀhtee... no se on tradeoffi siinÀ paikkaa :) MitÀ jos rasvat nipistÀis 20% kohdalle? 40/40 hiilari/proteiini?

MÀ taas olen toista mieltÀ hiilarien laskemisen kannalta .... jaksaminen muuttuu aika radikaalisti kun hiilarit tippuu liian alas. Toisaalta kiloja lÀhtee... no se on tradeoffi siinÀ paikkaa :) MitÀ jos rasvat nipistÀis 20% kohdalle? 40/40 hiilari/proteiini?

Voi olla yksilöllistÀ, mutta itellÀ ei kyllÀ vireystila laskenu dieetillÀ. Jos rasvat laskee alas, niin saa olla entistÀ tarkempi sen suhteen, ettÀ ne tulee hyvistÀ lÀhteistÀ. Muutenkin minusta tuntuu, ettÀ rasvojen vetÀminen alas on vaarallisempaa kuin hiilareiden. Onhan niitÀ ketoilijoitakin vielÀ hengissÀ. :D

EikÀ se ole mitenkÀÀn yllÀttÀvÀ asia. Kuten on jo moneen kertaan todettu, niin nÀihin laskuihin liittyy niin paljon virhelÀhdettÀ, ettÀ mitÀ enemmÀn asiaa miettii niin sitÀ enemmÀn alkaa tuntua ihan turhalta touhulta koko homma.

Oikeastaan ainoa hyöty mikÀ kalorien laskemisesta tulee nyt itselle enÀÀ mieleen on se, ettÀ kun vetÀÀ ensimmÀisiÀ diettejÀÀn, niin laskemalla oppii paljon eri ruoka-aineiden energia- ja ravintotiheyksistÀ.

Juurikin nÀin. Muutamana pÀivÀnÀ silloin tÀllöin olen pitÀnyt tarkkaa kirjaa kaikesta pÀivÀn aikana syömÀstÀni ja punninnut kaiken tarvittaessa keittiövaa'alla. Tuolla tavalla saa nÀppituntumaa siihen millÀ tavalla pÀivÀn ruokailu pitÀÀ koostaa halutessaan tietyn mÀÀrÀn kaloreita tai tietyn mÀÀrÀn proteiinia.

Tuo sisÀÀnmÀttömÀÀrÀ on vielÀ kohtuullisen tarkasti mitattavissa, mutta se kulupuolen laskeminen onkin paljon ongelmallisempaa. MeissÀ kun ei vielÀ ole USB-vÀylÀÀ, johon voisi liittÀÀ analysaattorin, josta voisi tarkistaa mm. kehon koostumuksen ja pÀivÀn aikana kuluneen energiamÀÀrÀn... :D Muutaman sadan kalorin heitto kulutukseen tulee varmasti hyvin herkÀsti. NÀin ollen nöpöntarkka laskeminen voi olla turhuutta. Parin viikon vÀlein tapahtuva punnitus mahdollisimman samoissa olosuhteissa kertoo kyllÀ suunnan ja sen pohjalta voi sitten rukata syömistÀÀn.

MÀ en tajua tota hiilareiden laskemista, laihdutushan perustuu siihen ettÀ laketaan alle kulutuksen, eli kulutetaan enemmÀn kun syödÀÀn. Miksi on sitten hiilarit pudotettava alas? TiedÀn ettÀ ne ovat ensisijaista energiaa keholle koska ne muuntuu sokeriksi, eniten ihmettelen sitÀ ettÀ eikö keho ala kÀyttÀmÀÀn silloin rasvoja ei lÀskiÀ? Proteiiniahan keho sÀÀstÀÀ millÀ hinnalla tahansa.

MÀ en tajua tota hiilareiden laskemista, laihdutushan perustuu siihen ettÀ laketaan alle kulutuksen, eli kulutetaan enemmÀn kun syödÀÀn. Miksi on sitten hiilarit pudotettava alas? TiedÀn ettÀ ne ovat ensisijaista energiaa keholle koska ne muuntuu sokeriksi, eniten ihmettelen sitÀ ettÀ eikö keho ala kÀyttÀmÀÀn silloin rasvoja ei lÀskiÀ? Proteiiniahan keho sÀÀstÀÀ millÀ hinnalla tahansa.

"Hiilihydraatit kumoavat proteiinin rasvaa polttavan ja termogeneettisen vaikutuksen. Jos syöt 7 dl riisiÀ ja pienen palan broileria, voit olla varma ettÀ rasvaa varastoituu enemmÀn kuin jos syöt 4-5 dl riisiÀ ja 2 palaa broileria. SiitÀ huolimatta kummatkin ateriat sisÀltÀvÀt 800 kilokaloria."
Tommonen juttu oli Body lehdessÀ.

Varmaan 90% tapauksista lihominen johtuu juurikin niistÀ hiilihydraateista, sillÀ niiden liikasyöminen on erittÀin helppoa. Aika sankari saa olla ettÀ onnistuu syömÀÀn vaikka kanaa 1000kcal edestÀ, mutta esim. vaalealla leivÀllÀ tuo ei tunnu missÀÀn.

Varmaan 90% tapauksista lihominen johtuu juurikin niistÀ hiilihydraateista, sillÀ niiden liikasyöminen on erittÀin helppoa. Aika sankari saa olla ettÀ onnistuu syömÀÀn vaikka kanaa 1000kcal edestÀ, mutta esim. vaalealla leivÀllÀ tuo ei tunnu missÀÀn.

On toki, siitÀhÀn se johtuu, ettÀ on ylitetty kalorit, mutta laihduttaessa tuo taas ei sinÀllÀnsÀ vaikuta, koska silloin katsotaan, ettÀ syö alle kulutuksen... jolloin voi vetÀÀ kyllÀ sen verran hiilareitakin, ettei rupea kone piiputtamaan. Itse huomasin tuon parhaiten salilla kun aiemmin joku vajaan tunnin setti oli helvettiÀ ja kaikista voima pois niin aloin vetÀmÀÀn hiilareita reilummin, eli en karsastanut niitÀ. Kummasti tulee enempi potkua.

Ja eihÀn kukaan tÀÀllÀ syö vaaleaa leipÀÀ vaan hyviÀ hiilareita :david: :dance:

nyt en valitettavasti jaksa kaikkia sivuja lukea niin kysyn vaikka olisi jo tullut 50 kertaa... :

jos mennÀÀn tÀllÀ linjalla ettÀ suhteessa on hyvÀt ravintosaannit ja sillei kaikki kunnossa mutta kalorimÀÀrÀn just jÀttÀÀ n.500 kaloria pÀivÀssÀ normitarpeen alle niin VOIKO SAMAAN AIKAAN KASVATTAA LIHASMASSAA? eli sopiiko lÀskien lÀhtö ja lihaksen lisÀÀntymminen ikinÀ samaan aikajaksoon?

nyt en valitettavasti jaksa kaikkia sivuja lukea niin kysyn vaikka olisi jo tullut 50 kertaa... :

jos mennÀÀn tÀllÀ linjalla ettÀ suhteessa on hyvÀt ravintosaannit ja sillei kaikki kunnossa mutta kalorimÀÀrÀn just jÀttÀÀ n.500 kaloria pÀivÀssÀ normitarpeen alle niin VOIKO SAMAAN AIKAAN KASVATTAA LIHASMASSAA? eli sopiiko lÀskien lÀhtö ja lihaksen lisÀÀntymminen ikinÀ samaan aikajaksoon?

LYHYESTÄ VIRSI KAUNIS.........EI SOVI.Miinuksella ei tule lihasta, tiukkenee kyllĂ€, joten saattaa nĂ€yttÀÀ isommalta.

Paljonko normaalissa Unicafe ateriassa olisi kaloreita. 400-500?
SisÀltÀen siis kauhallisen esim. broilerikastiketta, 3perunaa, 1 lasi maitoa, leipÀviipale levitteellÀ ja salaattia.

TietÀskö kukaan mitÀÀn hyvÀÀ ilmaista kalorilaskuria/ruokapÀivÀ kirjaa netissÀ? Tuo kalorilaskuri.fi nÀytti muuten hyvÀltÀ, mutta ei toimi ku maksullisille kÀyttÀjille, alkaa menee hermot aina ku rupeaa kÀyttÀmÀÀn, nii tulee teksti "TÀllÀ hetkellÀ laskuria kÀyttÀÀ niin monta rekisteröitynyttÀ kÀyttÀjÀÀ, ettÀ maksuton kÀyttö on hetkellisesti pois kÀytöstÀ."

EnergynetillÀ ainakin on, mutta musta se on ÀlyttömÀn huono, jos haluaa tarkalleen tietÀÀ syömisensÀ.
Laita googleen "energynet" niin eiköhÀn löydy. Itse olen kalorilaskuri.fi-ihmisiÀ :)

"Hiilihydraatit kumoavat proteiinin rasvaa polttavan ja termogeneettisen vaikutuksen. Jos syöt 7 dl riisiÀ ja pienen palan broileria, voit olla varma ettÀ rasvaa varastoituu enemmÀn kuin jos syöt 4-5 dl riisiÀ ja 2 palaa broileria. SiitÀ huolimatta kummatkin ateriat sisÀltÀvÀt 800 kilokaloria."
Tommonen juttu oli Body lehdessÀ.
Tuosta nyt olisi kiva nÀhdÀ vÀhÀn perustelujakin - muutakin kuin joku Body lehden "voit olla varma" vakuutus.

Suorastaan vituttaa kun ihmiset tuijottavat ja tuputtavat tÀllaista hienosÀÀtöÀ ja sitten unohtavat kikkailultaan sen, ettÀ paino tiputetaan ensisijaisesti kaloreilla eikÀ jollain hiilarikikkailulla - nÀin varsinkin jos rasvan puolelta ei olla jo jossain tiukahkossa kunnossa. TÀmÀ lienee tilanne useimman pakkiksella laihdutusohjeita kyselevÀn tilanne.

Nimimerkki nyrkkeilijÀ on kyllÀ ihan oikeilla jÀljillÀ kun epÀilee tuota hiilareiden laskemista.

LYHYESTÄ VIRSI KAUNIS.........EI SOVI.Miinuksella ei tule lihasta, tiukkenee kyllĂ€, joten saattaa nĂ€yttÀÀ isommalta.

Mutta salilla kÀymÀllÀ ja normaalilla voimatreenillÀ voi kuitenkin pitÀÀ lihasmassan ennallaan?

Tarkoituksenani on dietata tammikuu ja ei olisi hauskaa jos lihas palaisi sinÀ aikana. (ai ei vai.)
On tarkoitus ettÀ pari kiloa silkkaa lÀskiÀ lÀhtisi, eli kun reilut 3000 kulutan punttipÀivinÀ niin jÀttÀmÀllÀ pÀivÀn ravinnonsaannin sinne 2500 kieppeille ei pala lihas? sillÀ oletuksella tietenkin ettÀ protskua tulee saatua tarpeeks ja hiilareitakin ja aerobinen aamuliikunta on mukana.
Se ainakin on varmaa ettÀ lÀskin lÀhtö antaa mulle isomman vaikutelman lihasten koosta. :p sen verran on rasvaa kumminkin ettÀ moni joka nostaa kymmeniÀ prosentteja itteeni vÀhemmÀn antaa lihaksikkaamman vaikutelman.

Hmm... Nyt mulla ei tÀmÀ homma oikein toimi... Puolessa viikossa lÀhteny jotai kilo pois, taitaa olla vÀhÀn liikaa? Tosin pitÀÀ nyt kattoa vielÀ viikonloppuu ettÀ miten homma menee, jos samaa tahtia tippuu nii pitÀnee varmaan lisÀtÀ protskun saantia ja muutenki syömistÀ? Ku jotenki semmonen tunne ettÀ on ruvennu lihas palamaan enemmÀn ku lÀski...

Hmm... Nyt mulla ei tÀmÀ homma oikein toimi... Puolessa viikossa lÀhteny jotai kilo pois, taitaa olla vÀhÀn liikaa? Tosin pitÀÀ nyt kattoa vielÀ viikonloppuu ettÀ miten homma menee, jos samaa tahtia tippuu nii pitÀnee varmaan lisÀtÀ protskun saantia ja muutenki syömistÀ? Ku jotenki semmonen tunne ettÀ on ruvennu lihas palamaan enemmÀn ku lÀski...

kun energian sisÀÀnotto laskee niin keho alkaa kÀyttÀmÀÀn varastoimiaan hiilihydraatteja ensimmÀisenÀ. nÀmÀ hiilarit, glykogeenit, ovat sitoutuneet veteen. kun keho kÀyttÀÀ nÀitÀ glykogeenejÀ niin se vesi johon ne olivat sitoutuneena vapautuu, ja paino tippuu dietin alussa jopa useita kiloja pitkÀlti tuon nesteen poistumisen takia.

dietillÀ rupeaa helposti vainoharhaiseksi jos tuijottelee liikaa peiliin tai stressaa hirveÀsti kataboliasta. joten ihan heti ei kannata muutoksia alkaa diettisuunnitelmaan tekemÀÀn.

Aloitin tÀnÀÀn kirjoittamaan ylös kuinka paljon olen syönyt. Olen yrittÀnyt katsoa, ettÀ söisin ihan kohtuullisen hyvin (P30 R30 H40), eikÀ ole vielÀ munaksi mennyt. Olen tÀnÀÀn tehnyt 250 (50 x 5) punnerrusta ja 300 vatsaa, eli vÀhÀsen vÀÀntÀnyt aerobisia juttuja.

Laskin kuitenkin tÀnÀÀn, ettÀ olen syönyt vasta 1200 kcal. TÀmÀ nyt ei kÀy laatuun millÀÀn tapaa, mutta nÀlkÀ ei ole, ei yhtÀÀn. Olen lukenut tÀÀltÀ vaikka kuinka paljon, ettÀ lihakset lÀhtee jos ei syö >2000kcal pÀivÀssÀ, mutta itsellÀni olen huomannut vain ja ainoastaan rasvan lÀhteimistÀ, koska voimatasot ovat pysynyeet ennallaan ja jopa kasvaneet.

Menen tÀstÀ paistamaan vÀhÀn kanaa, ettÀ saan edes 1800 kasaan, mutta mitÀ pitÀisi tehdÀ? LisÀÀ vai jatkanko nÀin, koska nÀlkÀ ei tosiaan ole.

Aloitin tÀnÀÀn kirjoittamaan ylös kuinka paljon olen syönyt. Olen yrittÀnyt katsoa, ettÀ söisin ihan kohtuullisen hyvin (P30 R30 H40), eikÀ ole vielÀ munaksi mennyt. Olen tÀnÀÀn tehnyt 250 (50 x 5) punnerrusta ja 300 vatsaa, eli vÀhÀsen vÀÀntÀnyt aerobisia juttuja.

Laskin kuitenkin tÀnÀÀn, ettÀ olen syönyt vasta 1200 kcal. TÀmÀ nyt ei kÀy laatuun millÀÀn tapaa, mutta nÀlkÀ ei ole, ei yhtÀÀn. Olen lukenut tÀÀltÀ vaikka kuinka paljon, ettÀ lihakset lÀhtee jos ei syö >2000kcal pÀivÀssÀ, mutta itsellÀni olen huomannut vain ja ainoastaan rasvan lÀhteimistÀ, koska voimatasot ovat pysynyeet ennallaan ja jopa kasvaneet.

Menen tÀstÀ paistamaan vÀhÀn kanaa, ettÀ saan edes 1800 kasaan, mutta mitÀ pitÀisi tehdÀ? LisÀÀ vai jatkanko nÀin, koska nÀlkÀ ei tosiaan ole.

Syö juuri sen verran kun pitÀÀ, jotta tulee n -500Kcal/pvĂ€.SillĂ€ entĂ€s sitten, kun saat aineenvaihdunnan sammumaan ja pitÀÀ lisĂ€tĂ€ kulutusta/tai vĂ€hentÀÀ kaloreita.Tuppaa tulemaan " no win situation".Kaloreita kehiin vaikka vĂ€kisin ( enkĂ€ tarkoita vain yhtĂ€ pĂ€ivÀÀ, vaan yleisesti).Muutaman tosi vĂ€hĂ€kalorisen pĂ€ivĂ€n voi kyllĂ€ pitÀÀ.Sitten taas bensaa koneeseen, jotta se jaksaa polttaa rasvaa.Voimaa voit saada dietillĂ€kin lisÀÀ, mutta lihasta ei kyllĂ€ tule.NestettĂ€ lĂ€htee ja rasvaa, kunhan muistat SYÖDÄ :D

Mutta salilla kÀymÀllÀ ja normaalilla voimatreenillÀ voi kuitenkin pitÀÀ lihasmassan ennallaan?

Tarkoituksenani on dietata tammikuu ja ei olisi hauskaa jos lihas palaisi sinÀ aikana. (ai ei vai.)
On tarkoitus ettÀ pari kiloa silkkaa lÀskiÀ lÀhtisi, eli kun reilut 3000 kulutan punttipÀivinÀ niin jÀttÀmÀllÀ pÀivÀn ravinnonsaannin sinne 2500 kieppeille ei pala lihas? sillÀ oletuksella tietenkin ettÀ protskua tulee saatua tarpeeks ja hiilareitakin ja aerobinen aamuliikunta on mukana.
Se ainakin on varmaa ettÀ lÀskin lÀhtö antaa mulle isomman vaikutelman lihasten koosta. :p sen verran on rasvaa kumminkin ettÀ moni joka nostaa kymmeniÀ prosentteja itteeni vÀhemmÀn antaa lihaksikkaamman vaikutelman.

TÀmÀ vaikuttaa juuri hyvÀltÀ, jos vÀlillÀ on pakko dietata.Mikset samalla vedÀ lÀhemmÀs kesÀÀ ja sitten vaikka 10vkoa kovempaa diettiÀ.Kuukauden dietti on aika lailla turhaa hommaa.Kokemuksella voin sanoa, ettÀ paras vaihtoehto tiukentamiselle on: kova motivaatioinen dietti.EikÀ tehdÀ mitÀÀn turhaa.Kaloreita lasketaan tarpeen tullen asteittain ja lisÀtÀÀn kulutusta , mikÀli tarvitsee.TÀrkeintÀ on se mitÀ suuhunsa laittaa.Kisakireys sitten aerobisellÀ.Itse vannon ruokavalion voimaan suhteessa 90/10.

niiin no voisi kai sitÀ pitenpÀÀnkin pyrkiÀ mutta paljon ei ole tarvetta kiinteytyÀ ja toisaalta tekee mieli pÀÀstÀ pian taas kasvattamaan massaa. :P

Jatkan vielÀ tyhmiÀ kysymyksiÀ kun makuun pÀÀsin: voiko lihasten hermotustakaan parantaa dietin aikana, eli voiko maksimipainoitteinen reeni tepsiÀ silloin kun kalorit jÀÀ miinukselle? Eli ettÀ tekisi sarjoja tosi isoilla painoilla. Vai onko tÀmÀ nimenomaan virhe? :)

Ja pitempi ja tehokkaampikin dietti on kumminkin tulossa kesÀllÀ koska armeija alkaa eikÀ kumminkaan jaksa ainakaan p-kaudella voimaa reenata.

Back
Ylös Bottom