Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu
Minkäs kokoinen olet? Vaikuttaa kieltämättä hieman yksipuoleiselta ja vähäiseltä. Riippuen tietysti mitoistasi.

Niin joo tietysti. Eli siis 179/78. En siis mikään lihapulla ole mutta nuo talven aikana kertyneet ylimääräiset olis tarkous tiputella tässä kevään aikana... Ruokavaliotakin vaikea pitää kovin monipuolisena kun proteiinilähteet jo haukkaavat aika ison osan päivittäisestä kaloritarpeesta...

Olet kuitenkin sen kokoinen, että varmasti tarvitset enemmän sapuskaa kuin tuossa listassasi. Tuossa saattaa olla jo sen verran vähän ruokaa, että laihtumista ei paljoa edes tapahdu. Elimistö tottuu pieneen energian saantiin ja pitää ylimääräisistä varoistaan vain tiukemmin kiinni. Lisää ainakin toinen lämminruoka päivän ruokailuusi. Näin pystyt jakamaan päivän satsisi pienempiin osiin, etkä ahmi yhdellä kerralla itseäsi sitten "ähkyyn". Enkä haluaisi äidiltä kuulostaa, mutta aamupalaksi puuroa! :D

Hmm vähän oudosti mennyt.. eli 2 viikkola dieetillä ja tulos on tämä.

Paino: 86 -> 81,8
Vyötärö: 96 -> 91,5
Rasva %: 21 -> 20

Rasvaprosentti mitattu pihdeillä. Vähän ihmetyttää toi olematon rasvaprosentin muutos, sillä farkut on huomattavasti löysemmät ja sisäreidet ei enää hinkkaa toisiinsa :) Jos vyötärö on kerran kaventunut, miten vyötäröstä mitattu rasvaprosentti voi silti olla melkein sama? Nestettähän suuri osa tuosta on, mutta silti...

Ne on vain lukuja. Eikös kannattaisi peilistä seurata kehitystä, vaikka välillä omasta peilikuvasta ei helposti erota onko tullut lisää vai lähtenyt, vertailukuvat on OK. Vyötäröltä on lähtenyt aika hyvin.

Rasvaprosentti mitattu pihdeillä. Vähän ihmetyttää toi olematon rasvaprosentin muutos, sillä farkut on huomattavasti löysemmät ja sisäreidet ei enää hinkkaa toisiinsa :) Jos vyötärö on kerran kaventunut, miten vyötäröstä mitattu rasvaprosentti voi silti olla melkein sama? Nestettähän suuri osa tuosta on, mutta silti...

Höllää vähän tahtia.

Höllää vähän tahtia.
Ei välttämättä. Riippuu ihan, että millanen oli alkutilanne, eli millasta ruokaa oli syöny -> kuinka turvoksissa on ollu. Muutos on 4.2kg, josta nestettä voi olla 2-3kg (riippuu taas, en tiedä tilannetta... mut kuitenkii). Eli painoa "oikeasti" on lähteny 1-2kg.

Joten melkeinpä vois samalla tahdilla jatkaa ja kattoo seuraavan kahden viikon muutos, jos yli 2kg, ni sitten on kyllä liian nopee tahti. 2 vko ja -1kg olis iha jees.

Kuinka paljon pitäisi syödä kaloreita päivässä jotta paino putoaisi sopivassa tahdissa n. 5 kiloa
pituus 178cm paino 93Kg rasvaprosenttia en osaa sanoa mutta lihasmassaakin on jonkun verran. Kuinka monta kertaa viikossa ja kuinka kauan kerrallaan pitäisi polkea kuntopyörällä jotta saisi parhaan tuloksen. Kaikki vinkit tervetulleita.

Tääkin on ihan yksilöllistä meinaan nuo kalorivajeet... yleisesti se on noin -500 Kcal mutta jos huomaat laskun olevan liian lujaa, lisäät kaloreita. Ja kuntopyörä asiaan. Suosittelisin HIIT harjoituksia, koska se polttaa rasvaa parhaiten ja säästää lihasta. Lisää Söörtsillä HIIT:stä.

Muutos on 4.2kg, josta nestettä voi olla 2-3kg (riippuu taas, en tiedä tilannetta... mut kuitenkii). Eli painoa "oikeasti" on lähteny 1-2kg.

Juuri näin. Viimeksi mulla lähti nelisen kiloa ensimmäisen viikon aikana, mutta sen jälkeen vauhti oli 700 g/viikossa paikkeilla vaikka mitään ei muutettu. Nesteitä lähti siis kolmisen kiloa. Jos on paljon painoa ja hyvin nesteissä, niin ensimmäiset kaksi viikkoa voi mennä varsin rivakkaa tahtia.

Osa niistä nesteistä tulee sitten tietenkin takaisin dietin loputtua.

Ajattelin itsekkin tän kehutun HIIT:in, ja luinkin tuosta vähän enemmän tuolta:
http://www.musclemedia.com/training/hiit.asp

Haluisin kysyä siis jotain:
"By the way, to maximize the fat-burning effects of HIIT, don't eat for about one hour after your workout. Then have a balanced protein- and carb-containing meal or supplement shake."

Minkälainen olisi ko. tasapainoinen aamupala? :D

Olen aika :david: ruoka-asioissa :jahas:

Toivottavasti vaivaudutte :)

Viimeksi muokattu:

Update:
kolmen viikon jälkeen:

Paino: 86 -> 81,1
Vyötärö: 96 -> 90,5
Rasva %: 21 -> 18,6

Eilen illalla väsytti hirveesti ja piti mennä nukkumaan ennen kymmentä. Yöllä heräsin kurkku kipeänä. Kuumetta ei näköjään vielä ainakana ole. La ja Su ainakin lepään.

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Tarttisiko mun pitää mitään tarkkaa kirjaa syömisistä tms, kun en ole mikään "jokinorsu", vaan on hiukan vaan tommosta ylimäärästä joissain paikoissa, jotka olisi mukava saada pois. Eli siis toisin sanoen olen suht. koht. normaalissa kunnossa, mutta tarkoituksena olisi päästä "kesäkuntoon". Riittäisikö minun tilanteessani se, että vähän katsoo mitä syö, käy joka aamu n.30min lenkillä, jättää hiilarit aamulle ja rasvat illalle, ja jättää herkut pois?

Tarttisiko mun pitää mitään tarkkaa kirjaa syömisistä tms, kun en ole mikään "jokinorsu", vaan on hiukan vaan tommosta ylimäärästä joissain paikoissa, jotka olisi mukava saada pois. Eli siis toisin sanoen olen suht. koht. normaalissa kunnossa, mutta tarkoituksena olisi päästä "kesäkuntoon". Riittäisikö minun tilanteessani se, että vähän katsoo mitä syö, käy joka aamu n.30min lenkillä, jättää hiilarit aamulle ja rasvat illalle, ja jättää herkut pois?

"hiukan vaan ylimääränen" on paljon vaikeampi saada pois, kuin jos olisi jokinorsu ja olisi enemmän pudotettavaa. ;) "Jokinorsulla" toi konsti auttaa, mut normipainonen saa yleensä tehdä aika kovaa työtä ja syynätä syömisiä, et paino laskee.

"hiukan vaan ylimääränen" on paljon vaikeampi saada pois, kuin jos olisi jokinorsu ja olisi enemmän pudotettavaa. ;) "Jokinorsulla" toi konsti auttaa, mut normipainonen saa yleensä tehdä aika kovaa työtä ja syynätä syömisiä, et paino laskee.
No voihan vittu. :david:

Tarttisiko mun pitää mitään tarkkaa kirjaa syömisistä tms, kun en ole mikään "jokinorsu", vaan on hiukan vaan tommosta ylimäärästä joissain paikoissa, jotka olisi mukava saada pois.
Kokeile. Ei dietistä kannata mun mielestä mitään tiedettä yrittää tehdä. Kyse on vain energiatasapainosta. Jos sulla pysyy nykyisellä syömisellä paino vakiona, niin takuuvarmasti läskiä palaa pois jos esimerkiksi pienennät kaikkia päivän ruoka-annoksia - ihan ilman mitään laskuja. Älä kuitenkaan odota, että jotain tapahtuu parissa viikossa. Nesteet heiluu edestakaisin parin kilon verran päivittäin, eli älä seuraa sitä painoa liian tarkkaan. Pistä vaikka pari aamupainoa viikossa muistiin ja katso sitten miten paino kehittyy kuukausien aikana.

Itse en lisäisi liikuntaa kuin vasta loppupuolella.

"hiukan vaan ylimääränen" on paljon vaikeampi saada pois, kuin jos olisi jokinorsu ja olisi enemmän pudotettavaa. ;)

Mikähän toimisi, jos on jo "kohtuullisessa kunnossa", mutta haluaisi vielä vähän sulattaa pois turhia rasvoja? Olen mielestäni karsinut kaikenlaisen turhan pois ruokavaliosta ja aerobistakin tulee tehtyä aika säännöllisesti, mutta silti esim. vatsalihakset ei erotu (turhamaisuuskysymys, tiedän). Tuntuu, että olen saavuttanut jonkinlaisen perustason, josta ei enää pääse eteenpäin. Juoksukuntokin on jo pidempään junnannut samaa tasoa.

Rankempaa aerobista, nälkäkuuri vaiko molempia yhtäaikaa? :eek:

Mikähän toimisi, jos on jo "kohtuullisessa kunnossa", mutta haluaisi vielä vähän sulattaa pois turhia rasvoja? Olen mielestäni karsinut kaikenlaisen turhan pois ruokavaliosta ja aerobistakin tulee tehtyä aika säännöllisesti, mutta silti esim. vatsalihakset ei erotu (turhamaisuuskysymys, tiedän). Tuntuu, että olen saavuttanut jonkinlaisen perustason, josta ei enää pääse eteenpäin. Juoksukuntokin on jo pidempään junnannut samaa tasoa.

Rankempaa aerobista, nälkäkuuri vaiko molempia yhtäaikaa? :eek:

"Turhaahan" on laihduttaa (jos ei johonkin kisoihin tähtää), kituttaamalla niin, että paino laskee ja sitten kun palaa normaaliin syömiseen, niin paino kuitenkin nousee jonkun verran ja vatsalihakset katoavat. Kannattaa ehkä mielummin kasvattaa lihasmassaa ja koittaa myöhemmin rasvanpolttoa josko ne sitten tulisivat paremmin näkyviin ..

Näinhän se varmaan on. Jotenkin vaan hatuttaa, kun puolet paskemmassa kunnossa olevat kaverit patsastelevat sixpäkkiensa kanssa ja itsellä on aina tuollainen litteä vatsa, mutta kuitenkin sellainen, josta ei erotu mikään. Genetiikkaakaan ei aina jaksaisi syyttää, kun en kuitenkaan muuten ole mitenkään ylipainoon taipuvainen.

No-joo. :david:

Näinhän se varmaan on. Jotenkin vaan hatuttaa, kun puolet paskemmassa kunnossa olevat kaverit patsastelevat sixpäkkiensa kanssa ja itsellä on aina tuollainen litteä vatsa, mutta kuitenkin sellainen, josta ei erotu mikään. Genetiikkaakaan ei aina jaksaisi syyttää, kun en kuitenkaan muuten ole mitenkään ylipainoon taipuvainen.

No-joo. :david:

Six-pack ei ole mikään miehen mitta...Lihakset rupeaa erottumaan, kun niitä lihaksia on.Kuten UIVI tuossa jo totesi.Hommaa sitä lihasmassaa ja katso sitten myöhemmin diettiä.Kyllä ne " kynäniskat " six-packeineen on sitten ihmeissään, kun sulla on kireä 8-pack ja lihaa...;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom