Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Syö juuri sen verran kun pitää, jotta tulee n -500Kcal/pvä.Sillä entäs sitten, kun saat aineenvaihdunnan sammumaan ja pitää lisätä kulutusta/tai vähentää kaloreita.Tuppaa tulemaan " no win situation".Kaloreita kehiin vaikka väkisin ( enkä tarkoita vain yhtä päivää, vaan yleisesti).Muutaman tosi vähäkalorisen päivän voi kyllä pitää.Sitten taas bensaa koneeseen, jotta se jaksaa polttaa rasvaa.Voimaa voit saada dietilläkin lisää, mutta lihasta ei kyllä tule.Nestettä lähtee ja rasvaa, kunhan muistat SYÖDÄ :D

eli tajusinko oikein että vaikka on dieetillä niin olisi dieetillä pari päivää ja sit taas pari päivää söisi sitten vähän reilummin?? vai olisiko ihanne juuri tuo -500kcal/päivä normaalista tarpeesta?

itselläni on ollut jo pari kuukautta aika tiukka dieetti joka on alkanut tepsimään tosi hyvin (-13kg) ja nyt olen ajatellut aloittaa salitreenaamisen. jotta saisin tästä irtoläskimöykystä jotain irti plus vielä menettä painoa 12kiloa vähintään! vai onko tämä jo jotain aivan toisenlaista treeni/ruokavaliota tarvitseva tavoite?

kun tämä 12kiloa on ehdoton se on saatava pois koska sen kun saan iloisesti pois niin en voita pelkästään itseäni vaan voitan vetoni jonka vedin emännän kanssa juurikin muutama kuukausi sitten.

ja edittiä sen verran että tässä ruhossa on niin paljon ylimääräistä että en ajatellut kyllä lopettaa tuohon -25kg KUN sinne saakka pääsen. mutta niin apuva tietämättömälle.

Tuli esille olennainen osa.Et siis ole vielä treeniä " dietin osana " pitänyt.Kokonaiskulutus on se mikä ratkaisee.Muutama suurempiikalorinen päivä saa aineenvaihduntasi vaan hyrräämään.Kunhan pidät järjen kädessäsi, välillä lisää energiaa koneeseen.Helpointa on varmaankin syödä hiukan enemmän treenipäivinä ja välipäivinä tiukemmin.13kg.n pudotuksen jälkeen on taas keksittävä " uusia " keinoja, jotta paino edelleen putoaa.
Itse pudottelin massakauden jälkeen 123-->94kg.Ei ollut mitään ongelmia.Been there, done that.Tahdon voimaa, ruokavaliota ja liikuntaa.Itselleni sopii parhaiten dietillä 1/mässypvä viikossa ,yleensä sunnuntai.Jolla latailee akkuja ja taas jaksaa puristaa viikon.Tsemppiä tiukennukseen.

Meinasin pudotella 6kg kahdeksassa viikossa, mikä takoittaa noin -750kcal/pv. Mitenkä kannattaisi tuo kalorivaje syklittää? Oisko mitään järkeä jos menisin 2 ensimmäistä viikkoa -500kcal/pv, 4 keskimmäistä -750kcal/pv ja loput -1000kcal/pv? Toki ajattelin syödä treenipäivinä enemmän, mutta näin periaatteessa.

Ennen kesää ajattelin vetää pienen dietin ja kysymys onkin, että kuinka pitkä aika sille pitää varata? Rasvaa ei kovin paljoa ole, eikä tarkoitukseni ole päästä miksikään superkireäksi. Eli pudottaisin varmaankin noin 3kg. Olisiko kuusi viikkoa hyvä aika, tällöinhän tavoite olisi puoli kiloa viikossa.

Ennen kesää ajattelin vetää pienen dietin ja kysymys onkin, että kuinka pitkä aika sille pitää varata? Rasvaa ei kovin paljoa ole, eikä tarkoitukseni ole päästä miksikään superkireäksi. Eli pudottaisin varmaankin noin 3kg. Olisiko kuusi viikkoa hyvä aika, tällöinhän tavoite olisi puoli kiloa viikossa.

Toi 3 kiloa lähtee jo varmaan kahdessa viikossa.Alussa lähtee niin paljon nestettä.Mikäli ajattelit 3 kiloa polttaa rasvaa.Kokonaispudotus olis about 5-6kg ja aikaa varaa vaikkapa 10 viikkoa.Jos rasvaa on kehossa vähän, sitä sitkeemmin se sitten myös palaa.

Dieetin aloitin viikko sitten jo kerran käyttämälläni systeemillä, tässä threadissa esiteltyyn dieetin aloitin lauantaina. Vanhalla käyttämälläni systeemillä laihduin pari vuotta sitten viitisen kiloa, mutta aloin epäilemään, että jos kroppani menee säästöliekille. Kun luin aloitusviestin, totesin, että luultavammin paino on viimeksi lähtenyt suurimmaksi osaksi lihaksista, tällöin ylläpidin siis n. 1200-1300 kcal:n dieettiä. Painoa nyt siis 87, pituutta 170, ja seitsemänkympin tienoille olisi tarkoitus päästä nyt ensi alkuun. Tätä threadia olen jaksanut nyt kahlata sivulle 44 (:)), eli vielä paljon luettavaa, mutta muutama kysymys kuitenkin olisi herännyt, mihin ei ainakaan vielä tuohon mennesssä ollut löytynyt vastausta, sekä muutama varmistettava asia kokeneemmilta ;):

Olenko nyt laskenut oikein, että kun pidän lepopäivää, niin silloin 1500 kcal:n kulutus ja kun käy salilla/jumpalla, niin sitten 2000 kcal:n kulutus/pvä ok?

Ja sitten noista suhteista, Jakob esitti aloitusviestissä suhteen p30/h40/r30, Faidra taas muutamissa yhteyksissä 40/40/20, niin kuinka paljon eroa ko. suhteilla on? Onko sukupuolella väliä näiden erojen suhteen?

Ja jos lasketaan 2000kcal:n kulutuksesta nuo suhteet (40/40/20), niin olenko laskenut oikein kun olen saanut seuraavat luvut: p 200g, h 200g ja r 44,4g?

Lasketteko myös syömänne salaatit mukaan kaloreihin? Siis jos kyse on perus vihreästä salaatista? Tai onko olemassa jotain könttälukua, minkä voisi merkata ylös /päivä? (Juu tiedän että on pilkunnussintaa, mutta kun pedantiksi alkaa, pitää pedanttina myös pysyä ;)).

Tällä hetkellä suurin ongelma on protskujen riittävän saannin kanssa. Eilen join jopa elämäni ekan proteiini-juoman (missä ei tosin ollut kuin 27 g protskua/annos...), ja oli kyllä NIIN pahaa ;). Myös suhteet vähän vielä heittelee taikka kalorit jää n. 100-150 vaille siitä mihin pitäisi päästä (toisaalta niitä vihreitä salaatteja ei oo nyt tullu merkittyä, joten ne vähän rokottaa lukua). Lauantaina sain menemään suhteet p31/h39/r30 (yritys 40/40/20), eilen hiilareita liikaa (p30/h50/r20), mikä johtui synttäreiden juhlinnasta.

Mutta kiitos tosiaan mahtavasta ketjusta, olen tosi iloinen, että löysin tämän :).

Ja mieleen tuli vielä lisäkysymys, minkä unohdin edellisestä:

Elikkäs aamuaerobisesta, kun sanotaan, että siitä on hyötyä mm. aineenvaihdunnan käyntiin saamisesta tjsp, niin pitääkö liikunnan olla aerobista vaikutuksen saamiseksi? Meinaan vaan, että onko 15-20 min kävelystä yliopistolle (reippaaseen tahtiin, muttei niin lujaa että hikeä kauheasti pukkaa) aamuisin ennen aamupalaa mitään hyötyä aineenvaihdunnan tsemppauksen suhteen?

Huoh, nyt on oltu dietillä ehkä viikko tai jtn, ja tää on vieny mun voimat kokonaan! :( Tuntuu ihan kun ei ois ikinä mitään voimaa ollutkaan...

Oon vetänyt noin 2500 kcal per päivä, eli mistään hurjasta ei ole edes kysymys. kulutukseksi laskurit antavat sen 3300...

Mitähän teen väärin? Ruoka on ollut kunnollista, päivittäiseen kalorimäärään ei ole sisältynyt mitään herkkuja vaan leipää ja pasta -ja liharuokia sekä jonkin verran hedelmiä. Painoa en ole päässyt mittamaan että onko muutoksia mutta peili kertoo että varmaan on nestettä lähtenyt.

Niin, ja lisäravinteita oon vetäny, protskua päivittäin ja pitkiä hiilareita reenipäivinä.

Mitä kannattaisi tehdä nyt toisin? Tarkoitus ois jatkaa vielä monta viikkoa tätä diettiä.

Huoh, nyt on oltu dietillä ehkä viikko tai jtn, ja tää on vieny mun voimat kokonaan! :( Tuntuu ihan kun ei ois ikinä mitään voimaa ollutkaan... Mitä kannattaisi tehdä nyt toisin? Tarkoitus ois jatkaa vielä monta viikkoa tätä diettiä.

Älä hötkyile. Jos on ihan zombie olo, niin sitten syöt vähän enemmän tai tyydyt siihen, että voimia ei ole kuten normaalisti.

Tee isompia päätöksiä ruoan määrästä vasta sitten kun olet nähnyt, miten paino käyttäytyy. Mihinkään kalorilaskuihin on turha uskoa. Itse katson tyypillisesti kahden viikon päästä dietin alusta, että miten paino on tullut alaspäin ja päätän sitten, muutanko ruokailuja tai liikuntaa. Huomaa myös, että paino voi vaihdella päivästä toiseen melkoisesti. Tässä omaa alkuvuoden dataani esimerkiksi:

15012008_fin.png

Oon vetäny heinäkuusta lähtien -500kcal ja 40/40/20 ja hyvin on tuntunu toimivan. Ruoat ja välipalat on suhteellisen samansuuruisia kaloreiltaan ja parin tunnin välein. Ja aina säännöllisesti. Samalla, kun ruokavalio on muuttunu huomattavasti paremmaks, niin oon kyllä piristyny tosi paljon. Kuulee jatkuvasti vanhemmilta, että oon paljon pirteempi, kuin ennen. Painoo on lähtenykin sen 11kg, voi tätä ihanuutta =) en kyl koskaan uskonu, että laihuttaminen olis noin helppoo.

Veikkaan, että proteiinin pitäminen tuolla 40 tuntumassa on auttanu pitämään lihat ja voimat, sillä ne on pysyny suhteellisen ennallaan (osa jopa paremmassa suunnassa) =) Ja oon huomannu sen, että ei oo tullu enää ylikuntoa silleen, niinku ennen tuli, vaikka söi plussaa varmasti välillä paljonki. Siinä taas korostuu ruoan laatu, vaikka miinuksilla mentäisiinkin. Et on kyllä tullu treenattuu tosi kovasti 2-jakosella ohjelmalla.

Pitkäjänteinen pitää olla, ei välttämättä 2 viikon aikana tapahdu ihmeitä, mut sitte tuntuu, että vaa'assa näkyy yhtäkkiä pienempiä lukemia taas. Vahingossa oon oppinu muuttamaan myös elämäntapani reilusti parempaan suuntaan ravinnon suhteen. Siinä meni ihmeellisesti ~5kk, ennen ku koin valaistumisen. Vielä pitäs ~5kg kiristää 3-4 kk aikana. Mut kaikille erittäin paljon tsemppiä laihuttamiseen, se kannattaa! :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hei vaan kaikille.
olen 27v 173/95 ja tarkoitus olis saada tuo panno n.75-80

Millä suhteilla kannattaa lähteä liikkeelle. Saliohjelma on 2 jakoinen vielä mutta aion muuttaa sen 5 krt/vk aeroobbista treeniä + pari kertaa viikossa lenkkiä. ruokapuoli on ihan uus juttu ja sen seuranta. ehkä joku onkin jo laittanut vastaavan ohjeen mutta saisinko sen uudestaan. kiitos? ja olisiko suotavaa käydä lenkillä enne duuniin menoo ja salilla sen jälkeen. tai ensin lenkki + sali. ehdotus saa olla selkärankaa vaativakin koska tarvii saada tuloksia kesään mennessä. kuullut että jotkut ovat saanet kovia tuloksia jo 16 viikossakin. Millä ohjeella tuo onnistuu??:rock:

Kuinka paljon pitäisi syödä kaloreita päivässä jotta paino putoaisi sopivassa tahdissa n. 5 kiloa
pituus 178cm paino 93Kg rasvaprosenttia en osaa sanoa mutta lihasmassaakin on jonkun verran. Kuinka monta kertaa viikossa ja kuinka kauan kerrallaan pitäisi polkea kuntopyörällä jotta saisi parhaan tuloksen. Kaikki vinkit tervetulleita.

Onko olemassa joitain asioita joihin erityisesti pitäisi kiinnittää huomiota dietatessa, kun kehon aineenvaihdunta on hidasta?

(Ikävä kyllä tämä tila on aivan todellinen, lääkärin toteama, eikä oma arvioni, joten jätetääs ne kettuilut ;) )

Lisäksi haluaisin tietää, kuinka tärkeää on panostaa proteiinin saantiin, jos tavoitteena nyt näin lähtijäisiksi on vain pudottaa painoa? Huolehtimatta siis sen kummemmin mistä ne kilot ropisee, sen aika tulee sitten kun ollaan edes vähän pienemmissä lukemissa...

Onko olemassa joitain asioita joihin erityisesti pitäisi kiinnittää huomiota dietatessa, kun kehon aineenvaihdunta on hidasta?

(Ikävä kyllä tämä tila on aivan todellinen, lääkärin toteama, eikä oma arvioni, joten jätetääs ne kettuilut ;) )

Lisäksi haluaisin tietää, kuinka tärkeää on panostaa proteiinin saantiin, jos tavoitteena nyt näin lähtijäisiksi on vain pudottaa painoa? Huolehtimatta siis sen kummemmin mistä ne kilot ropisee, sen aika tulee sitten kun ollaan edes vähän pienemmissä lukemissa...
Liikunnalla sit vaan nostaa kulutusta, niin voi syödä enemmän. Kofeiini voi myös nopeuttaa hieman perusaineenvaihduntaa, mutta liikunnan lisääminen nyt varmaan paras keino on.

Mitäpäs mieltä olisitte tän näköisestä diettiruokavaliosta? Onhan tuo vähän yksipuolinen mutta osaisko joku sanoo todennäköisestä toimivuudesta mitään? Eli siis kesäkuntoon ois tässä tarkotus alkaa valmistautumaan kerranki hyvissä ajoin.

Aamupala: 250 g rahkaa (+vähäkalorista mehukeittoa), banaani, ruisleipä (päälle kalkkunaleikkeleitä ja 15% juustosiivu)

Lounas: Tonnikalapurkki (vedessä) ja tummaa makaroonia

Välipala: 250 g rahkaa (+vähäkalorista mehukeittoa), banaani

Iltapala: 250 g rahkaa (+vähäkalorista mehukeittoa), 2 ruisleipää (päälle kalkkunaleikkeleitä ja 15% juustosiivu)

Maito ruokajuomana lähes joka aterialla.

Mitäpäs mieltä olisitte tän näköisestä diettiruokavaliosta? Onhan tuo vähän yksipuolinen mutta osaisko joku sanoo todennäköisestä toimivuudesta mitään? Eli siis kesäkuntoon ois tässä tarkotus alkaa valmistautumaan kerranki hyvissä ajoin.

Aamupala: 250 g rahkaa (+vähäkalorista mehukeittoa), banaani, ruisleipä (päälle kalkkunaleikkeleitä ja 15% juustosiivu)

Lounas: Tonnikalapurkki (vedessä) ja tummaa makaroonia

Välipala: 250 g rahkaa (+vähäkalorista mehukeittoa), banaani

Iltapala: 250 g rahkaa (+vähäkalorista mehukeittoa), 2 ruisleipää (päälle kalkkunaleikkeleitä ja 15% juustosiivu)

Maito ruokajuomana lähes joka aterialla.

Minkäs kokoinen olet? Vaikuttaa kieltämättä hieman yksipuoleiselta ja vähäiseltä. Riippuen tietysti mitoistasi.

Itsehän olen laihduttanut nyt noin 2,5kk (tai jotain sinne päin) aikana ~11 kiloa. Ruokavalio on monipuolista, syön kyllä tarpeeksi kaikkea. Olen vain muuttanut ruokailutapani sellaisiksi että syön kaksi ateriaa päivässä enkä mitään muuta, joskus aamiaisen ja joskus jotain pieniä välipaloja. Sanotaan että pitäisi syödä monta kertaa päivässä mutta itselleni kalorien laskeminen ja laihiksella pysyminen on helpompaa kun syö muutaman kerran tukevasti eikä käy jatkuvasti kaapilla ja yritä pitää välipaloja pieninä ja tervellisinä.
Ongelmia ei ole ainakaan tähän mennessä tullut, ei minkäänlaista heikotusta tai vatsaoireita tai muutakaan. Liikuntaa harrastan mutta en varmaankaan ihan tarpeeksi.
Kysynkin nyt ihan vaan kokemuksia tai mielipiteitä tavastani tiputtaa painoa. Tietenkin on ohjeita diettaamiseen mutta olen havainnut tämän hyväksy tavaksi itselleni.

Mikäpä siinä, paino kyllä putoaa mutta ei tuossa IMO mitään järkeä ole. Täällä kun yleensä yritetään vielä sitä lihastakin säilyttää. Tuommosella 2 kertaa päivässä ruokailulla verensokerit heittelee, aineenvaihdunta häiriintyy ja lihakset lähtee varmasti!

Oorrait, pitänee lisäillä ruokailukertoja. Onhan nyt jo niin pitkällä tämä painonpudotus että tuskin on tulossa ihan kohta takaisin vaikka pitäisi uuteen rutiiniin opetella.
Lihaskunnon haluan pitää ihan perustasolla, tänne kirjoittelen sen takia kun tykkään kuitenkin käydä puntilla mutta en hae mitään huipputuloksia tai nopeaa lihasten kasvua. Kunhan nyt hyvä kunto pysyy yllä niin ollaan tavoitteessa.

Suositut

Back
Ylös Bottom